• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Vviiccttoorriiaa

    Vi har precis fått svar från serum i Grekland på mitt mensblodtest. Det visade närvaro av klamydia, ureaplasma och mycoplasma.

    Någon som haft något liknande?

    Aldrig förr har jag varit så glad för några könssjukdomar, tänk OM det kan vara så "enkelt" att det endast behövs en antibiotikakur! Tänk om!

  • Tumvante
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-02-02 16:29:13 följande:

    Vi har precis fått svar från serum i Grekland på mitt mensblodtest. Det visade närvaro av klamydia, ureaplasma och mycoplasma.

    Någon som haft något liknande?

    Aldrig förr har jag varit så glad för några könssjukdomar, tänk OM det kan vara så "enkelt" att det endast behövs en antibiotikakur! Tänk om!


    Har du testats i Sverige för några bakterier också? Superskönt att du har en förklaring på infertilitet.. men då bör nog båda parter behandlas.

    Får jag fråga hur era problem yttrat sig? Svårt att bli gravid eller missfall/bio?

    Lycka till!
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-02-02 16:29:13 följande:

    Vi har precis fått svar från serum i Grekland på mitt mensblodtest. Det visade närvaro av klamydia, ureaplasma och mycoplasma.

    Någon som haft något liknande?

    Aldrig förr har jag varit så glad för några könssjukdomar, tänk OM det kan vara så "enkelt" att det endast behövs en antibiotikakur! Tänk om!


    Ja, det är många här som gjort mensblodtestet hos Serum,  och om man hittar något, som i ditt fall, så får man ett EU-recept från Serum på en dunderkur med antibiotika. I vissa fall flera olika sorters antibiotika. Maila Serum om det ifall du inte redan fått recept av dem.

    Både mannen och kvinnan måste ta antibitotikakuren samtidigt för annars bollar man bara infektionen emellan sig. EU-recept kan man lösa ut på svenskt apotek, men högkostnadsskyddet gäller inte.

    För att man inte ska få problem med magen under tiden man tar en lång och stark antibiotikakur så kan jag rekommendera att man tar Probiotika (finns att köpa receptfritt på Apoteket).

    Lycka till med behandlingen.

  • Vviiccttoorriiaa
    Tumvante skrev 2018-02-02 22:48:04 följande:

    Har du testats i Sverige för några bakterier också? Superskönt att du har en förklaring på infertilitet.. men då bör nog båda parter behandlas.

    Får jag fråga hur era problem yttrat sig? Svårt att bli gravid eller missfall/bio?

    Lycka till!


    Vet dock inte om detta är svaret. Tror det ligger mer bakom. Under snart fyra års tid har vi inte ens varit i närheten av en graviditet. 2 ivf och 2 ICSI har vi gjort och inget positiv utfall. Så det ligger nog mer bakom. Men det är iaf ett stort framsteg.

    Ja vi har gjort tester här med som inte visade något. Både jag och min man kommer påbörja behandling efter att vi kommit hem från life clinic i Grekland om två veckor.
  • Vviiccttoorriiaa
    UndrandeSökare skrev 2018-02-03 08:01:19 följande:

    Ja, det är många här som gjort mensblodtestet hos Serum,  och om man hittar något, som i ditt fall, så får man ett EU-recept från Serum på en dunderkur med antibiotika. I vissa fall flera olika sorters antibiotika. Maila Serum om det ifall du inte redan fått recept av dem.

    Både mannen och kvinnan måste ta antibitotikakuren samtidigt för annars bollar man bara infektionen emellan sig. EU-recept kan man lösa ut på svenskt apotek, men högkostnadsskyddet gäller inte.

    För att man inte ska få problem med magen under tiden man tar en lång och stark antibiotikakur så kan jag rekommendera att man tar Probiotika (finns att köpa receptfritt på Apoteket).

    Lycka till med behandlingen.


    Tack! Jag har kontakt med en galet bra läkare här i Sverige som hjälpt oss med receptet. Trodde jag skulle få det direkt av serum men det fick jag inte.

    Probiotika ska jag lägga på minnet!
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-02-03 08:43:33 följande:
    Tack! Jag har kontakt med en galet bra läkare här i Sverige som hjälpt oss med receptet. Trodde jag skulle få det direkt av serum men det fick jag inte.

    Probiotika ska jag lägga på minnet!
    Serum brukar rekommendera att om man får positivt på Mensblodtestet att man gör hysto hos dem. Prata med finee här i tråden, hon fick positivt på mensblodtestet och reste sen till Aten för både immunutredning hos Life clinic och hysto hos Serum under samma resa. 
    Serum är omvittnat mycket skickliga på hysto, de gör också inplanteringssnitt så att embryona lättare kan fästa.

    Probiotika finns av flera olika märken, men fråga efter det på apoteket så hjälper de dig.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-02-03 08:43:33 följande:
    Tack! Jag har kontakt med en galet bra läkare här i Sverige som hjälpt oss med receptet. Trodde jag skulle få det direkt av serum men det fick jag inte.

    Probiotika ska jag lägga på minnet!
    Ville Serum att ni båda skulle ta varsin ca 1 månads (25 dar) antibiotikabehandling av Erymax och Flagyl? Har för mig att det är ordinationen om man hittar hidden clamydia, ureplasma och mykoplasma..
  • Vviiccttoorriiaa
    UndrandeSökare skrev 2018-02-03 09:29:05 följande:

    Serum brukar rekommendera att om man får positivt på Mensblodtestet att man gör hysto hos dem. Prata med finee här i tråden, hon fick positivt på mensblodtestet och reste sen till Aten för både immunutredning hos Life clinic och hysto hos Serum under samma resa. 

    Serum är omvittnat mycket skickliga på hysto, de gör också inplanteringssnitt så att embryona lättare kan fästa.

    Probiotika finns av flera olika märken, men fråga efter det på apoteket så hjälper de dig.


    Jag har varit i kontakt med finee och fått massa bra tips. Vi åker till life clinic om två veckor med serum hade ingen tid då och jag orkar inte vänta. Haha! Så vi får helt enkelt åka två gånger...
  • Vviiccttoorriiaa
    UndrandeSökare skrev 2018-02-03 09:33:39 följande:

    Ville Serum att ni båda skulle ta varsin ca 1 månads (25 dar) antibiotikabehandling av Erymax och Flagyl? Har för mig att det är ordinationen om man hittar hidden clamydia, ureplasma och mykoplasma..


    Ja en 25 dagars men med andra mediciner. Det var så krångliga namn på dem men vi ska köra igång i mars tänkte vi.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-02-03 08:43:33 följande:
    Tack! Jag har kontakt med en galet bra läkare här i Sverige som hjälpt oss med receptet. Trodde jag skulle få det direkt av serum men det fick jag inte.

    Probiotika ska jag lägga på minnet!
    Det här är två olika varianter av Probiotika, men det finns många andra märken också. Kolla på nätet eller på olika apotek så hittar du säkert flera olika sorter att välja på, gör magen lugnare medan ni tar antibiotika:

    www.apotea.se/probimage-80-kapslar

    www.apotea.se/probion-daily
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!