• Anonym

    Vad kostar det att bo i hus?

    Jag och min man är inte överens. Jag vill bo i lägenhet och han vill bo i hus. Nu vill han inte bo i hus för att det är just ett hus utan för att han är övertygad om att det är billigare än att bo i lägenhet där man får betala avgift till föreningen.

    Men säg att man betalar 5500 i månaden till föreningen. Då ingår:

    Yttre underhåll
    Kabeltv
    Värme
    Vatten
    Fastighetsavgift
    Sopor

    Vad kostar det att bo i hus med vatten, sopor, underhåll, värme etc. Vad kostar det för er?
    Jag tror ju att det går på ett ut det där...

  • Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?
  • Lena
    Anonym skrev 2012-03-21 21:40:32 följande:
    Jag pratar alltså om bostadrätt nu, inte hyreslägenhet

    Inköpspriset har man ju oavsett om man köper hus eller lägenhet. Det jag är ute efter är om driften på huset är ungefär samma som avgiften till föreningen.

    Så när ni svarar, baka inte in ränta och amortering i kostnaden för den går ju utanför avgiften
    Jovisst kostar det men bostadsrätter med låg avgift har hög inköpskostnad och tvärt om så månadskostnaden blir ungefär den samma.
  • Anonym (Mycket mer)
    Anonym skrev 2012-03-21 21:40:32 följande:
    Jag pratar alltså om bostadrätt nu, inte hyreslägenhet

    Inköpspriset har man ju oavsett om man köper hus eller lägenhet. Det jag är ute efter är om driften på huset är ungefär samma som avgiften till föreningen.

    Så när ni svarar, baka inte in ränta och amortering i kostnaden för den går ju utanför avgiften
    Det går ju inte att jämföra så enkelt bara med de kostnader du frågar efter. Med ett hus tillkommer ju även underhåll och renovering, tex nytt tak, omdränering, fasad, kök, badrum.
  • Ms H
    Anonym (Mycket mer) skrev 2012-03-21 22:28:21 följande:
    Det går ju inte att jämföra så enkelt bara med de kostnader du frågar efter. Med ett hus tillkommer ju även underhåll och renovering, tex nytt tak, omdränering, fasad, kök, badrum.

    Nytt tak, omdränering och fasad går under yttre underhåll, som finns med i listan. Kök och badrum finns i bostadsrätter med
  • 223

    Det som jag tycker är största skillnaden är att jag kan minska mina utgifter genom att vara sparsam med el, uppvärmning, vatten, sophämtning och dyl. I bostadsrätt får jag ju betala om grannens hela familj duschar två gånger om dan och har 25 grader varmt inomhus.

    Jag har sophämtning en gång i månaden, sopsorterar och komposterar vilket ger lägsta taxan.

    Tar på mig inneskor och tröja iställer för att höja temperaturen.
    Vattnar bara lite i trädgården.     

    För mig är det stor skillnad att äga mitt hus än att äga en bostadsrätt (bodde tidigare i radhus som botadsrätt ).  
      

  • Anonym (LB)

    Varje månad betalar jag, i eget hus, förutom räntor och amorteringar; tomträttsavgäld 588 kr, samfällighetsavgift 300 kr, VA- avgifter 380 kr, el och värme i genomsnitt 2300 kr / månad. Hemförsäkring 381 kr.

    Tomträttsavgälden är hyra av min lilla tomt.

    I samfällighetsavgiften ingår sophämtning av källsorterat avfall, vårsopning, snöröjning och sandning av gemensam väg och parkeringsplatser, utrustning till föreningen, kostnad för material och underhåll inom föreningens område, fika till gemensamma städdagar, fika till föreningens årsmöten, bensin till gräsklippare och service av dessa, samt annat förekommande som måste betalas för att allt ska fungera.

    VA är vatten och avlopp och vi är tre som använder mycket lite vatten. Vi har en förbrukning på 105 kbm / år.

    Huset har elvärme och kostnaden för elen varierar mellan ca 1000 kr på sommaren och upp till nästan 5000 kr under förra vinterns kallaste månad. Vi håller en innetemperatur på mellan 18 och 20 grader under vintern. Våra grannar som bara är två personer och bara en dator mot våra tre, har betydligt högre elkostnader. Vi har en förbrukning på ca 15000 kWh / år. Det är rätt lågt.

    Just när jag satt här och skrev, hörde jag det rinna på undervåningen. Ingen kran är på, ingen spolning eller disk.
    Upptäckte att varmvattenberedaren läcker rätt rejält. Något rör, eller någon spricka - eller vad kan det vara? Ner på golvet rinner det ljumma vattnet och klockan var över elva när jag upptäckte detta. Vem vänder man sig till nu?
    Får nog vänta tills i morgon bitti med att ringa runt och kolla om jag kan åtgärda själv på något vis.

    I mina beräkningar har jag inte tagit med någon budget för underhåll. Men om varmvattenberedaren ger upp blir det dyrt!

    Ni får nästan göra upp en budget som inkluderar era lånekostnader och all drift.

  • Anonym (LB)
    Anonym skrev 2012-03-21 17:26:01 följande:
    Någon som vill dela med sig av sina kostnader när ni bor i hus?
    Jag har ju bara tagit med de kostnader som är husrelaterade. Hemförsäkringen väljer du ju själv om du måste ha och hur täckande den ska vara, likaså om du ska ha bredband, TV osv.
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2012-03-21 21:40:32 följande:
    Jag pratar alltså om bostadrätt nu, inte hyreslägenhet

    Inköpspriset har man ju oavsett om man köper hus eller lägenhet. Det jag är ute efter är om driften på huset är ungefär samma som avgiften till föreningen.

    Så när ni svarar, baka inte in ränta och amortering i kostnaden för den går ju utanför avgiften

    hmmm funderar lite...

    I ett hus bestämmer man ju själv hur hög driften ska bli.  Jag kan sänka kostnaderna rejält genom att tänka igenom elförbrukningen och tvätta o köra diskmaskin så sällan som möjligt tex , jag kan välja att ha en lägre innetemperatur och duscha/bada mer genomtänkt - då får jag lägre pelletskostnad.  

    Försäkringar på huset är ju helt upp till mig om jag vill ha det över huvud taget eller om jag bara väljer en hemförsäkring via facket eller om jag vill ha en dyrare villaförsäkring som täcker det mesta   

    jag kan välja att bara ha grundutbudet i tv:n och betala bara tv-licensen 

    vattenförbrukningen regleras endast av dom som bor i huset

     osv osv -

    jag behöver alltså inte ta hänsyn till vad en förening beslutar på ett årsmöte angående kostnader o förbrukning. Jag styr allt själv och väljer alltså själv hur hög eller låg kostnaden blir för huset.         

     
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • norrlandsflicka

    Bor i radhus.
    El +fjärrvärme 1100 kr per månad i snitt.
    Vatten+sopor 600 kr per månad.
    Försäkring 450 kr per månad
    Bredband 300 kr per månad
    Samfällighet 600 kr per månad.
    Tv 100 kronor per månad
    Sen tillkommer tomträttsavgift på 400 kronor.
    Underhåll har vi inte gjort så mkt än så det har jag ingen summa på. Beror ju vilket skick huset är och hur mkt som behöver göras. Vi behöver byta brädor och måla om huset framöver och det lär ju inte vara gratis.

  • Virkad

    Bor i villa. 130 kvm + inredd källare.

    El - Endast hushållselen är nog ca 300/månaden.
    Vatten - Vatten + sopor (samma räkning) 500/mån.
    Sopor - se ovan.
    Ev samfällighetsavgift - 0.
    Underhåll (i snitt) - Skitsvårt då vårt hus nu är helrenoverat. Nytt tak, fönster, värmepanna, nymålat, nya vitvaror osv. Lägger dock undan 1000 kr/mån på "huskontot".
    Värme Mellan 700 och 1700/mån. Okt-mars dyrast. (Inkl moms och nätavgiften.)
    Ev kabeltv - Med internet + hemtelefon så kostar det ca 400/mån.

    Sedan är det ju taxeringsskatt och försäkringar som man ska betala oxå. Taxeringsskatten är på ca 10 000/år. Försäkringar på huset ca 250/mån.

  • Virkad
    Anonym (LB) skrev 2012-03-21 23:48:30 följande:
    Just när jag satt här och skrev, hörde jag det rinna på undervåningen. Ingen kran är på, ingen spolning eller disk.
    Upptäckte att varmvattenberedaren läcker rätt rejält. Något rör, eller någon spricka - eller vad kan det vara? Ner på golvet rinner det ljumma vattnet och klockan var över elva när jag upptäckte detta. Vem vänder man sig till nu?
    Får nog vänta tills i morgon bitti med att ringa runt och kolla om jag kan åtgärda själv på något vis.

    I mina beräkningar har jag inte tagit med någon budget för underhåll. Men om varmvattenberedaren ger upp blir det dyrt!

    Ni får nästan göra upp en budget som inkluderar era lånekostnader och all drift.
    Sry OT.

    Hände oss för ngt år sedan. En fredagskväll... Fanns dock en jour till en rörmockare som vi ringde till. Och han förklarade vad vi skulle göra. Sedan stod vi utan vatten tills på måndagen. :P För oss var det varmvattenberedaren som läckte. Och den gick inte att laga så det fick bytas ut. Slutade på ca 20 000 när allt inkl jobbet var gjort.  (Då var det endast varmvatten beredaren och inget annat i pannan som gått sönder eller fått någon vattenläcka så det förstört något.) Pannan var endast 2 år gammal! Hemförsäkringen täckte dock ca 40 % och den försäkringen på pannan täckte resten.

    Hoppas INTE att du behöver lägga ut de pengarna.
Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?