• Who

    En bil utan barnstol står parkerad på en familjeparkering. I sin ilska skriver Emma en arg lapp att fästa på bilens ruta, under tiden kommer hennes son, Samuel, på att han glömt sin telefon, smäller upp bildörren och bucklar bilen på den andra sidan. Vem

    Som rubriken lyder:

    En bil utan barnstol står parkerad på en familjeparkering. I sin ilska skriver Emma en arg lapp att fästa på bilens ruta, under tiden kommer hennes son, Samuel, på att han glömt sin portmonä, öppnar bildörren och bucklar bilen bredvid.  Vems är felet? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-04 09:38
    samuel är sex år gammal och bara för skojs skull slänger jag in en tvååring också.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-04 09:39
    Tvååringen heter Linda.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-04 13:15
    Det verkar som att folk vill veta lite mer om bakgrunden här ...

    Emmas man, Harald, är pappa till båda barnen. Han har en något för vänskaplig relation med sjuttnåriga barnvakten och grannflickan Karin, och just nu sitter han och äter nybakade kakor hos henne. Deras relation kommer förr eller senare leda till sex men det har inte hänt ännu.

    Det har spridits illasinnade rykten i tråden om att Harald inte skulle vara pappa till Linda och Samuel, men det är han utan tvivel. Emma har dock på en konferens haft en affär med sin kollega Anders, men det var ett tregångstillfälle och ingenting hon gör som regel. Graviditeten som följde på det berättade hon aldrig om för sin man, utan hon gjorde abort på en gång. Det var fyra veckor före den här händelsen och hon är helt återställd.

    Det har också spridits illasinnade rykten om Haralds föräldrar, det ligger mycket lite sanning i det och hans pappa har aldrig blivit sexuellt utnyttjad av sin mor. Dock är det sant att Harald är mycket hämmad sexuellt och har ett Hora/Madonna- komplex.

    Bilen som har fått bucklan är inte samma bil som väckte Emmas ilska, bilen är en röd Saab 95 och tillhör Sten som arbetar på ett kontor i närheten men hyser ett visst intresse för Lina i charkdisken.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-04 13:45
    Vid tiden för händelsen var Lina upptagen med en kund, Sten stod med en nummerlapp och funderade på vilken salami han skulle köpa för att göra det bästa intrycket. Han var orolig att valet av tysk salami skulle få honom att verka bonnig även om det var det han gillade bäst, samtidigt ville han inte att Lina skulle tro att han var pretentiös som han uppfattade människor som gillade italiensk salami ...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En bil utan barnstol står parkerad på en familjeparkering. I sin ilska skriver Emma en arg lapp att fästa på bilens ruta, under tiden kommer hennes son, Samuel, på att han glömt sin telefon, smäller upp bildörren och bucklar bilen på den andra sidan. Vem
  • Pickeli
    Mariohn skrev 2012-04-04 11:44:21 följande:
    Om man är rädd om sin bil ska man ha den i ett garage och där ska den stanna. Det är inte meningen att folk ska behöva ha koll på sina ungar. Om en unge repar någons bil är det bilägarens eget ansvar. 
    Jag var iväg och skulle laga ett stenskott i enbart estetiskt ändamål på min nya bil. Det enda och första stenskottet. Jag blev uppläxad om att jag minsann kunde ha min bil i vardagsrummet om jag inte ville ha stenskott på den. Den personen är antagligen en sådan som låter sina ungar göra vad fan de vill på andras bilar.
    Google it!
  • Inima
    SilverWoman skrev 2012-04-04 11:42:22 följande:
    Det är jo Samuels fel oavsett om han saknar implicita minnet. Det var HAN som utförde handlingen och Emma bär ansvaret. Olyckor kan ske, Emma har möjligen sagt att man måste vara försiktig men ungen glömde bort.
    Vi kan jämföra med en 6 åring som misshandlar en jämnårig. Vems är felet? Föräldern som inte har uppfostrat barnet rätt? Samhället som inte har tagit barnets mentala hälsa på allvar? Barnet som vet att så får man inte göra men gör ändå (kan likställas med att trycka på en knapp som man inte får trycka på)? Föräldern bär ansvaret men felet är barnets, eftersom barnet har utfört handlingen.
    Har man en åsikt och om andra håller inte med, behöver man inte kalla de för dumma i huvudet. Du kan inte fatta beslut och avgöra saker med det som står i trådstarten.
    Fast man kan ju inte jämföra en misshandel med att råka öppna dören för mycket. 
    Jag har råkar öppna min mammas bildör så pass mycket att jag råkade repa min egna bil, men jag råkar ju inte smälla till någon på käften. Det är lite som att jämföra en gaffel med en handgranat.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Lisssen
    Pickeli skrev 2012-04-04 11:42:30 följande:
    Jag kan sträcka mig till försvar till de som röstade att det var Samuels fel. Det kan ju ses om hans fel att bilen fick en buckla eftersom det är Samuel som utför handlingen. Sen är det givetvis Emmas ANSVAR att se till att det inte händer och hela skulden ligger givetvis på henne.
    Jag ser också hur det kan vara Samuels fel, men jag valde att läsa frågan utifrån vems ansvar det var, vilket är den myndiga personen som ansvarar över omyndiga i sammanhanget. Alltså Harald. Eller Anders. Eller Emma.

    Men. Huruvida det var Samuels fel eller inte kan ändå diskuteras. Om Samuel vet om att man inte får slå upp bildörrar men gör det ändå är det så klart hans fel. Hur ofta bruka föräldrar säga till sina barn att "oj, nu gick den sönder! Men det är mammas fel, jag skulle inte haft dvd'n framme så du kunde leka med den eftersom du har ett outvecklat konsekvenstänkande"?

    Men är det så att Emma och Harald (om nu Harald är Samuels riktiga pappa) fullkomligt skitit i att uppfostra sin unge, och Samuel inte har en aning om att det är dumt att göra så är det föräldrarnas fel.
  • sär skriven
    Pickeli skrev 2012-04-04 11:49:10 följande:
    Jag var iväg och skulle laga ett stenskott i enbart estetiskt ändamål på min nya bil. Det enda och första stenskottet. Jag blev uppläxad om att jag minsann kunde ha min bil i vardagsrummet om jag inte ville ha stenskott på den. Den personen är antagligen en sådan som låter sina ungar göra vad fan de vill på andras bilar.

    Du ser, de finns, de där människorna! Och det är förmodligen de som lagt 30 röster på ett barn.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Pickeli
    sär skriven skrev 2012-04-04 11:48:40 följande:
    Jag hoppas det är så som du skriver, men min erfarenhet av FL talar dock emot. Jag har läst hundratals gånger att barn är mer värda än materiella ting och då får lov att bete sig som de vill med andra människors ägodelar. Hade jag haft en dyr bil hade jag gjort som du, men jag tycker ändå att man har rätten att förutsätta att alla människor gör allt för att undvika skada på andras ägodelar. Har man en sexåring innebär detta "allt" att se till att dörren inte öppnas utan hjälp av en vuxen.
    Jag gör det av rädsla för sådan människor du pratar om men främst för pensionärer.
    Google it!
  • Mariohn
    Pickeli skrev 2012-04-04 11:49:10 följande:
    Jag var iväg och skulle laga ett stenskott i enbart estetiskt ändamål på min nya bil. Det enda och första stenskottet. Jag blev uppläxad om att jag minsann kunde ha min bil i vardagsrummet om jag inte ville ha stenskott på den. Den personen är antagligen en sådan som låter sina ungar göra vad fan de vill på andras bilar.
    Åh låt mig berätta om när vi kom ut till parkeringen efter att ha handlat i vintras. Där stod en unge och kastade STENAR på bilarna medan hans pappa ropade lugnt på honom. Jag tappade hakan så hårt att asfalten sprack. Plötsligt tar ungen upp en relativt stor sten och dänger den i sidan på en bil. Pappan kallar på ungen igen för de skulle gå in på stadium. Då fick jag tuppjuck och skällde som en bandhund och vägrade låta dem gå därifrån. Jävla idiotfarsa. 
  • Vissla

    Ammar Emma fortfarande Linda?

    Isf är det bvc sköterskans fel som förespråkat ammning upp till 3 års ålder. Ammningshjärna är inte att leka med undertiden man ammar kan man inte hållas ansvarig för mindre inteligenta veslut i vardagen. 

  • sär skriven
    Pickeli skrev 2012-04-04 11:51:30 följande:
    Jag gör det av rädsla för sådan människor du pratar om men främst för pensionärer.
    Hahahaha!
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Pickeli
    Mariohn skrev 2012-04-04 11:53:09 följande:
    Åh låt mig berätta om när vi kom ut till parkeringen efter att ha handlat i vintras. Där stod en unge och kastade STENAR på bilarna medan hans pappa ropade lugnt på honom. Jag tappade hakan så hårt att asfalten sprack. Plötsligt tar ungen upp en relativt stor sten och dänger den i sidan på en bil. Pappan kallar på ungen igen för de skulle gå in på stadium. Då fick jag tuppjuck och skällde som en bandhund och vägrade låta dem gå därifrån. Jävla idiotfarsa. 
    :-O
    Google it!
  • Pickeli
    sär skriven skrev 2012-04-04 11:53:25 följande:
    Hahahaha!
    Jag vet ju själv hur det är att ha mormor med sig i bilen. Då gäller det att parkera taktiskt!
    Google it!
Svar på tråden En bil utan barnstol står parkerad på en familjeparkering. I sin ilska skriver Emma en arg lapp att fästa på bilens ruta, under tiden kommer hennes son, Samuel, på att han glömt sin telefon, smäller upp bildörren och bucklar bilen på den andra sidan. Vem