• Anonym (sofie)

    Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?

    Finns det något jobb som ger 27.000:- /mån utan utbildning? Jag har tidigare jobbat inom ekonomi(gymansienivå) och läst två år på högskolan men är såpass nischat att jag har svårt att se att jag kan använda den till något annat än just det (lönen där är extremt låg). Vill köpa en br där jag behöver ha en inkomst på 27.000:- för att få låna. är jag orealistisk i mina tankar? Finns det något yrke utan utbildning eller med erfarenhet kan komma upp i 26000- 27.000:- funderar även på nattskift osv. Funderar på att läsa vidare men då är jag klar om 4-5 år. Så planen är att jobba och köpa bostad emellan isåfall.

  • Svar på tråden Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?
  • FredrikCA

    Om du hamnar på någon chefsposition (ingångslön tror jag inte du hittar något sådant jobb på) i ett "utan utbildningskrav" jobb kan du säkert hamna på den nivån,
    Har du tur (att få möjlighet att provjobba) och har kompetensen från annat håll så kan du få jobb som du tjänar betydligt bättre än så på (Jag har ett tex, Utan någon som helst utbildning). 

  • Anonym (123789)

    Jag slår också ett slag för att jobba natt som personlig assistent! Det är inte helt omöjligt att efter något år få runt 20.000kr i grundlön och jobbar du heltid natt så tillkommer ca 5-6.000kr i OB. Det finns dock många "skojare"/märkliga företag inom branschen som t ex inte har kollektivavtal, endast har timanställningar etc så kolla noga upp företaget innan du börjar. Som PA i ett mindre företag sitter du heller inte säkert, då du oftast blir anställd "så länge uppdraget varar" (dvs ej tillsvidareanställd) och möjligheterna till omplacering om det skulle hända din brukare något kan vara små (men självklart finns det undantag!). Sist jag jobbade som PA inom kommunen hade jag en grundlön på 24.000kr, men då hade jag iofs usk- och lite andra utbildningar i bagaget + en brukare som krävde specialkompetens.

  • läckerbit
    Studentpappa skrev 2012-04-08 12:59:37 följande:
    Vilken random hantverkare som helst tjänar 27000:-/mån, för en rörmokare i storstad så är det nog antagligen en dålig lön. 

    Jag jobbar kvar på mitt gamla jobb under somrarna nu under mina studier, jag har 26000:-/mån i grundlön + tillägg. Tillägg för tvåskift är ca 2000:-/mån, jourtillägg 20% av månadslönen, jobba helg 250:-/h, jobba helgnatt ger ett tillägg på 5700:- per helg då är man ledig mån-fre kväll jobbar sedan 32h natt under en helg.
    I somras tjänade jag ca 80000:- på nio veckor.
    Jag jobbade på samma firma i ca två år innan jag slutade för studier och hade hela tiden ett snitt över 30000:-/mån. 
    Jag var hantverkare på en industri. Det krävs ju heller inget geni att förstå varför vi har svårt att tävla med låglöneländer..

    Så det är bara att snida på dig arbetskläderna och börjar knega som en man :) 
    Men då är du väl knappast outbildad inom ditt område? Eller är du en av alla dessa klåpare folk råkar ut för hur ofta som helst nuförtiden?
  • Anonym (e)

    Min man tjänar drygt 30 000:-/månad och saknar utbildning. Dock har han jobbar sig upp och lagt 5-6 år på företaget vilket gjort att han har så bra lön. Han jobbar som chef på en stor elektronik kedja

  • Anonym (Alice)

    Jag jobbar som personligassistent och tjänar ofta 30 000/mån.

    Jobbar för ett privat bolag och har 130 kr/ tim i grundlön och sen tillkommer generös OB-ersättning.

    Jag jobbar heltid där både helg och sovande natt ingår. Nu tjänar jag inte 30 000 varje månad men aldrig någonsin under 25.

    Lönerna för personliga assistenter har höjts väldigt mycket under senaste åren. Jag tjänar mer än vänner som är sjuksköterskor och arbetsterapeuter.

    Kolla runt hos privata bolag och se vad dom har att erbjuda. Jobbet är ofta väldigt fritt och roligt.

    Själv har jag en rejäl utbildning inom ett helt annat område men valde att jobba som assistent eftersom jag där har möjlighet att planera mitt eget schema och tjänar bra .

  • Anonym (sofie)

    Lillylollo<. vad är du säljare inom? Är det före eller efter skatt du pratar om? Jag behöver 27.000:- brutto varje månad.

  • Anonym

    Ja det går, jag har inte mer än gymnasieutbildning. Tjänar ungefär 40k i grundlön. Sen kommer ob o förmåner på det. Dock när jag börja i branschen tjänade jag 17500 :)

    Jobbar som grafiker (IT)

  • Studentpappa
    läckerbit skrev 2012-04-08 15:46:55 följande:
    Men då är du väl knappast outbildad inom ditt område? Eller är du en av alla dessa klåpare folk råkar ut för hur ofta som helst nuförtiden?
    Nej jag har 4 år industritekniskt gymnasium för det jobbet sen utöver det ett år kvar tills jag är ingenjör. Men jag visste inte att TS bara ville ha ett tillfälligt jobb utan trodde hon var ute efter ett karriärsbyte. 
    Eftersom jag antog att TS gått gymnasiet så krävs det för tex VVS-montör en KY-utb på 64veckor+lärlingstid. 

    Folk som råkar ut för klåpare till hantverkare är oftast klåpare själva som inte klarar av en vettig bakgrundskoll eller förstår att Gorbatjovs betong och plank inte kan göra jobbet bra för 1/3 av vad andra firmor tar.
    Sen så är det inte så vanligt heller som tv vill få det att framstå som, vad jag märkt iaf men jag bor ju inte i Sthlm heller.
    Har ju förstått att det är helt ok för en snickare där att debitera 80000:- i arbetskostnad för byte av 10 fönster och folk verkar inte reagera. Så jag förstår verkligen att det drar till sig lycksökare.

    Men nej jag är ingen klåpare och även om jag var det så jobbar jag enbart mot industrin och skulle garanterat få sparken rätt snabbt då jag kvällar/helger/nätter är ensam ansvarig mekaniker för en fabrik med ca 400st anställda.
    Eller rättare sagt jag var och klarade jag inte jobbet så skulle ju det märkas väldigt snabbt. Kan ju tillägga att jag var inhyrd också så det kunde sparka ut mig på dagen om de kände för det.
Svar på tråden Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?