• Anonym

    Lurad av ICA, COOP mfl.

    Fan jag blir så aarg... nu har det hänt IGEN för sjuhundrafemtioelfte gången!!!

    Jag har blivit "blåst" av butiken. Denna gång ICA MAXI.

    Köpte div saker, hade en rabatt som gjorde att jag skulle få en tårta gratis pga att jag fyllt år, köpte andra saker och när jag kommer hem (vet dumt att inte granska kvittot på plats) upptäcker jag att de som vanligt gjort fel..
    Det står att jag köpt ett paket blöjor fast jag inte har det, alltså närmare 100 kr som de har tagit betalt för när jag inte ens köpt några blöjor.
    Detta är inte första gången, känns som mer regel än undantag att de gör så här.. en annan gång när jag faktiskt köpte ett paket blöjor hade Ica slagit in 2 paket istället för 1. Hur fan lyckas dom?!
    På coop dras aldrig rabatterna som dom ska... deras varor ser så billiga ut på prislapp i butik men sedan när man kollar kvittot så har man inte betalat priset för t ex. köttet som bara var 49 kr/kg utan de har tagit betalt för typ 99kr/kg.
    Har hänt såå många gånger så jag kan inte ens minnas allt, är det bara jag som är olycksdrabbad eller brukar det hända er också???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 23:40
    Update.. Jag "blåste" ica, omedvetet dock då det var kassören som gjorde o slog in fel.

  • Svar på tråden Lurad av ICA, COOP mfl.
  • Buggis

    Det kan ju vara så här:
    Kunden innan (kund 1) köper ett paket blöjor för 108:- och betalar med en 100:- lapp och en 20:- lapp har inget ICA-kort, något händer, kund 1s barn kanske ramlar och slår sig eller nåt annat ståhej som gör att kassörskan inte gör färdigt köpet och slår ut kvittot. Hon har bara registrerat att 120:- mottagits. Alltså får kund 1 ingen växel eller så tillbaka. Ingen av dem funderar vidare på saken.
    Kassörskan fortsätter med ts (kund 2) köp. Slår in alla varor (de står ju på kvittot i bokstavsordning), talar om vad summan blir och kund 2 betalar. I systemet finns blöjorna, men här tillkommer en rabatt eftersom kund 2 drar sitt ICA-kort för att få bonus. Rabatten är alltså kopplad till ICA-kortet. Kassörskan trycker av bara farten på "mottaget kontant-knappen" på kassaapparaten vilket gör att de 120:- kund 1 betalat kontant registrerat och dras av som ett kontantköp. När kund 2 betalar med sitt kontokort (eller ICA-kort) trycker kassörskan på "kontokortsknappen" och köpet registreras som ett kontokortsköp.

    Ergo: ICA har inte blåst ts, ts har ej heller blåst ICA. Det är kund 1 som inte fått sina tolv kronor tillbaka i växel, så det är ICA som "blåst" kund 1 på 12:-. Eller om man så vill, kund 1 har "hjälpt" kund 2 och betalat kund 2s varor med 12:-

  • Buggis
    Ebba Caroline skrev 2012-05-12 20:33:26 följande:
    Jo, hon köpte två tårtor varav en fick hon gratis.
    Aha
  • Ebba Caroline
    Buggis skrev 2012-05-12 20:40:54 följande:
    Det kan ju vara så här:
    Kunden innan (kund 1) köper ett paket blöjor för 108:- och betalar med en 100:- lapp och en 20:- lapp har inget ICA-kort, något händer, kund 1s barn kanske ramlar och slår sig eller nåt annat ståhej som gör att kassörskan inte gör färdigt köpet och slår ut kvittot. Hon har bara registrerat att 120:- mottagits. Alltså får kund 1 ingen växel eller så tillbaka. Ingen av dem funderar vidare på saken.
    Kassörskan fortsätter med ts (kund 2) köp. Slår in alla varor (de står ju på kvittot i bokstavsordning), talar om vad summan blir och kund 2 betalar. I systemet finns blöjorna, men här tillkommer en rabatt eftersom kund 2 drar sitt ICA-kort för att få bonus. Rabatten är alltså kopplad till ICA-kortet. Kassörskan trycker av bara farten på "mottaget kontant-knappen" på kassaapparaten vilket gör att de 120:- kund 1 betalat kontant registrerat och dras av som ett kontantköp. När kund 2 betalar med sitt kontokort (eller ICA-kort) trycker kassörskan på "kontokortsknappen" och köpet registreras som ett kontokortsköp.

    Ergo: ICA har inte blåst ts, ts har ej heller blåst ICA. Det är kund 1 som inte fått sina tolv kronor tillbaka i växel, så det är ICA som "blåst" kund 1 på 12:-. Eller om man så vill, kund 1 har "hjälpt" kund 2 och betalat kund 2s varor med 12:-

    TS har blåst ica på 35kr. Om ica glömde att ge tillbaka växle till kund 1 vet vi inte. Det kan hon ha gjort öven om kund 1 inte fick kvittot. Ts skulle iallfall betala 402,65 men betalade istället 367,65kr med sitt kort.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Buggis

    Men hon har ju fått en rabatt på 23:- som hör till blöjorna hon inte köpte, de 23:- plus den 12:- som förmodligen tillhör kunden innan blir ju 35:-. Dessa 35:- är de som ts betalt för lite.

  • Ebba Caroline
    Buggis skrev 2012-05-12 20:55:55 följande:
    Men hon har ju fått en rabatt på 23:- som hör till blöjorna hon inte köpte, de 23:- plus den 12:- som förmodligen tillhör kunden innan blir ju 35:-. Dessa 35:- är de som ts betalt för lite.

    Nej, summan som ts ska betala är 402,65kr, detta utan blöjorna eller blöjrabaten. Hon betalade 367,65kr, dvs fick en rabatt på 35 kr.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Buggis

    Det stämmer att om inte blöjorna vore inslagna så skulle det ha kostat 402,65:-
    MEN om blöjköpet blivit "färdigt" så hade de 120:- i kontant inte funnits med på kvittot, ej heller blöjorna, ej heller rabatten för blöjorna. Då hade den första kunden köpt blöjor för 108:-, betalat med en 100-lapp och en 20-lapp. Fått sina 12:- tillbaka och kvittot. Efter detta så blir det ts tur. Alla varor slås in ingen rabatt utöver de för tårtan och tårtspaden ger att summan blir 402,65:-. Ts borde ha fått betala detta. Hade det gått till på detta sätt så hade inte ts fått betala för 35:- för lite.
    Men eftersom det antagligen gick till på det sättet som jag spekulerade om i inlägget ovan, så har den första kunden blivit "lurad" av ICA på sina 12:- hon borde fått tillbaka i växel och ts orättmätigt fått en rabatt på 23:- för blöjorna, hon inte köpte men som låg kvar i systemet pga att köpet innan inte blivit avslutat, när hon drog sitt ICA-bonuskort.

    OM det har gått till på mina föreslagna scenarion så har förvisso ICA "blåst" både den första kunden och ts. Den första kunden fick ju inte sina 12:- tillbaka i växel, MEN dessa 12:- fick ts gagn och nytta av. Men eftersom kassörskan förmodligen inte slog ut kvittot innan så har ts fått betala för ett paket blöjor som hon inte köpt, men minus rabatten som blev när bonuskortet drogs men även minus de 12:- som den första kunden borde ha fått tillbaka.
    Så min slutsats i mitt föregående exempel håller. Det är ICA som "blåst" ts på 108:- för blöjorna, minus 23:- i rabatt som inte hade förekommit om blöjorna blivit "utslagna", minus de 12:- som den första kunden borde fått tillbaka i växel, vilket ger att ICA, om man så vill blåst, ts på 61:-  Ts har med andra ord betalat 61:- för mycket

  • Dripknot

    Får man hem en kupong på en gratis tårta pga födelsedag brukar den ju vara gratis? Har aldrig varit med om att man måste handla för en viss summa för att kunna hämta ut den?


    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Pussesnuttan

    Ts, Du kanske skulle börja kolla kvittot i butiken...

  • Ravenna

    En annan teori är att det var fel på någon streckkod, t.ex. att streckkoden på smörpaketet kopplar till blöjor. Sådant kan också hända.

  • Ebba Caroline
    Dripknot skrev 2012-05-13 00:36:18 följande:
    Får man hem en kupong på en gratis tårta pga födelsedag brukar den ju vara gratis? Har aldrig varit med om att man måste handla för en viss summa för att kunna hämta ut den?

    Det behöver man inte heller. Vart har du fått det ifrån?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
Svar på tråden Lurad av ICA, COOP mfl.