• Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    Min man (vi har en 18 år lång relation) fick en livskris och hade en några månader lång hemlig affär med hela "kitet" som välte hela förhållandet över ända. Äktenskapet fick sig en rejäl törn men vi har barn, och efter övervägande (ett halvår), så beslöt vi att fortsätta. Skadan blev dock rejäl för min del. Jag är inte trygg i relationen och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han gjort ett "brutalt misstag" när han var vek och feg. Min man hoppas dock att det ska bli bättre, och att tiden ska få den här dumheten att blekna i framtiden. Har ingen aning, men att bryta upp 18 års bygge och lämna någon som fortfarande har många egenskaper jag tycker om, känns inte ok alls. Vill inte ge upp än men otroheten har fått mig, världens trognaste, att bete mig annorlunda och jag är mycket mer uppmärksam för andra män som visar mig intresse (dock fortfarande se men inte röra). Det känns som ett sätt att "må bra" i all känsla av svek och jag tror att det är ett sätt att inte gräva ner sig. Någon som känner igen sig och vill utbyta tankar...? 

  • Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann
  • Anonym (Kämpe)
    glad i livet skrev 2012-08-08 10:02:08 följande:

    Måste man förlåta då? jag tro aldrig jag kommer förlåta handlingen.
    Jag kan örsöka förstå, acceptera att det hände och låta bli att kasta det i ansiktet på honom. Plus att arbeta upp förtroende , tllit och tro på att jag i fortsättningen kommer bli behandlad med respekt och att han har fler verktyg för att hantera såna situationer.  Räcker det inte där? Så småningom så gör det förhoppningsvis mindre ont att prata om och tänka på och upptar mindre tid. Men förlåta..nja. Tveksamt. Jag tror mer på att trots att det där äckliga hände så vill jag fortsätta vara med dig , titta framåt och se vad vi kan göra för att det inte ska hända igen. Plus bearbeta det äckliga lite i taget. Sörja det svikna förtroendet, att allt rasade som ett korthus och bygga upp sin egen själkänsla igen, tron på att man duger.
    Men det är väl det som är att förlåta? Att förlåta innebär inte att man säger att "det gjorde inget att du svek mig". Att förlåta gör man för sin egen skull - accepterar att det som den andra personen gjorde mot en, det kan man inte göra ogjort. Man släpper det, accepterar att det är som det är och går vidare med alla andra saker såsom tilliten, relationen osv.
  • Stefan67
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-08-08 10:48:48 följande:
    Men det är väl det som är att förlåta? Att förlåta innebär inte att man säger att "det gjorde inget att du svek mig". Att förlåta gör man för sin egen skull - accepterar att det som den andra personen gjorde mot en, det kan man inte göra ogjort. Man släpper det, accepterar att det är som det är och går vidare med alla andra saker såsom tilliten, relationen osv.
    precis tror jag det är - och upplever att jag försökt hantera min egen erfarenhet..
    För mig har en viktig faktor varit att försöka förstå och värdera uppsåtet.
    Dvs. själva lidandet och smärtan jag fick gå igenom överlevde jag, det var fruktansvärt men släppte efter ett tag och det gick över. Därefter fick jag försöka förstå och acceptera hur hon kunde fatta så fruktansvärt kortsiktiga och egoistiska beslut - de val som föregick handlingarna/lögnerna..
    I slutändan beslutade jag (för mig själv) att hon absolut och fullständigt säkert gjorde det hon gjorde i någon slags "tillfällig sinnesförvirring" eller "känlsomässig bedövning", självbedrägeri eller liknande..

    Oavsett vad så är min övertygelse att hon aldrig velat mig något ont, tvärtom, vissa av lögnerna hade rent av syftet att skydda mig (även om det sedan blev fel)..

    Jag kan jämföra lite (extremt förenklat) med barnen när de bråkar hemma (inte helt ovanligt då de är nära i ålder och så); Vid de tillfällen då de verkligen bråkar och slåss så kan smärtan ta ganska lång tid att gå över..

    Då handlar det (oftast) inte om den fysiska smärtan utan känslan av att man blivit kränkt.. "någon ville mig illa..". Då kan de vara otröstliga länge, ilskna och förbannade..
    Andra gånger kan de råka ut för en riktigt rejäl jättesmäll i samband med en olyckshändelse, de vet att syskonet inte alls menade något illa utan att foten råkade flyga upp under leken och träffa illa.
    - I det läget går smärtan oftast över ganska snart och de är snabbt igång och leker igen..

    Lite har jag försökt hantera det, försökt intala mig själv att hon faktiskt (egentligen) vill/ville mig väl och att handlingarna inte var riktade "mot" mig.. De träffade illa och hon inser att det var dumt att ljuga men jag har kommit över det och släppt det för länge sen nu..
    Inte för hennes skull utan för min egen..

    Jag är helt övertygad om att man behöver hitta ett sånt här förhållningssätt - eller liknande - för att orka gå vidare i samma relation. Att försöka "bara" glömma och gräva ner funkar inte om det finns en massa obearbetad ilska, hat och bitterhet.. Den kommer att bubbla upp tillräckligt ofta för att förstöra alla försök till en nystart/fortsättning.
  • spillkråkan

    Ja, man måste ju förlåta, men jag undrar lite om den obearbetade ilskan som kanske bubblar upp. Sitter i en relation som kanske tar slut nu, vi har en dialog. Jag är den som blivit sviken. Om jag ska kunna gå vidare måste jag ju få bort min ilska, hat och bitterhet - det är ju ingen idé att försöka gå vidare om man inte har accepterat och bestämt sig för att man kan leva vidare med snedsprånget, men kan man det. Jag är rädd att jag kommer att dra upp det igen om jag blir sårad och arg. Det är ju heller inte rättvist. Vad är rådet då, ska jag bara göra slut, hur långe ska man försöka, hur länge får man vara sårad och arg. Jag pratar om 4 veckor nu....stor sorg har jag, finns nog fler där ute i samma sits?

  • glad i livet
    spillkråkan skrev 2012-08-08 11:28:02 följande:
    Ja, man måste ju förlåta, men jag undrar lite om den obearbetade ilskan som kanske bubblar upp. Sitter i en relation som kanske tar slut nu, vi har en dialog. Jag är den som blivit sviken. Om jag ska kunna gå vidare måste jag ju få bort min ilska, hat och bitterhet - det är ju ingen idé att försöka gå vidare om man inte har accepterat och bestämt sig för att man kan leva vidare med snedsprånget, men kan man det. Jag är rädd att jag kommer att dra upp det igen om jag blir sårad och arg. Det är ju heller inte rättvist. Vad är rådet då, ska jag bara göra slut, hur långe ska man försöka, hur länge får man vara sårad och arg. Jag pratar om 4 veckor nu....stor sorg har jag, finns nog fler där ute i samma sits?
    Fyra veckor är ju inte så lång tid...
    jag tror att man om man vill gå vidare tillsammans aktivt måste anstränga sig för att låta diskuterandet, ältandet och pratande om otroheten bara låta ta en viss plats. När det kommer upp kanske prata och gråta om det i en halv timme/ en timme...och sen släppa det. Fortsätta med dagen. Så man inte gör varandra ännu mer illa.

    Fråga dig själv om det är värt att stanna och kämpa?, Väger fördelarna emot?
  • glad i livet
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-08-08 10:48:48 följande:
    Men det är väl det som är att förlåta? Att förlåta innebär inte att man säger att "det gjorde inget att du svek mig". Att förlåta gör man för sin egen skull - accepterar att det som den andra personen gjorde mot en, det kan man inte göra ogjort. Man släpper det, accepterar att det är som det är och går vidare med alla andra saker såsom tilliten, relationen osv.

    Jo, det kanske är det som är att förlåta.
    Men den klassiska ..där den ena säger förlåt och den andra säger jadå, det är ok...känns inte helt bra. Jag vill höra min partner be om förlåtelse men kan inte mer än att säga ja, jag älskar dig och vill vara med dig. Och när han frågar om jag kommer förlåta honom så kan jag i nuläget inte säga mer än att jag tror att jag kommer komma över det, att det kommer sluta göra ont och uppta mindre tid så småningom.
  • Anonym (Kämpe)
    spillkråkan skrev 2012-08-08 11:28:02 följande:
    Ja, man måste ju förlåta, men jag undrar lite om den obearbetade ilskan som kanske bubblar upp. Sitter i en relation som kanske tar slut nu, vi har en dialog. Jag är den som blivit sviken. Om jag ska kunna gå vidare måste jag ju få bort min ilska, hat och bitterhet - det är ju ingen idé att försöka gå vidare om man inte har accepterat och bestämt sig för att man kan leva vidare med snedsprånget, men kan man det. Jag är rädd att jag kommer att dra upp det igen om jag blir sårad och arg. Det är ju heller inte rättvist. Vad är rådet då, ska jag bara göra slut, hur långe ska man försöka, hur länge får man vara sårad och arg. Jag pratar om 4 veckor nu....stor sorg har jag, finns nog fler där ute i samma sits?
    Fyra veckor är inte alls lång tid... jag tror att jag började känna något slags förlåtelse efter kanske ett halvår. Men oron, rädslan, ångesten och ilskan kommer upp gång på gång ändå. Mycket beror på min partners sätt att bete sig.
  • spillkråkan

    Ja, ångest...4 veckor av ett rent helvete, ingen sömn, ingen matlust.

    Fråga dig själv om det är värt att stanna och kämpa?, Väger fördelarna emot, Jag älskar den mannen.
    Vet inte var jag är riktigt, han vill att vi fortsätter, jag har sagt att jag kommer att vara bitter och ledsen, men det förstör ju också...då ger man ju inte kärlek som kan bygga upp relationen utan man förgiftar allt med sin bitterhet. 

  • Mallan1987

    Jag har inte förlåtit, jag kan inte. Förlåt för mig är som att säga ok till det han gjorde och det är inte ok. Det kommer aldrig vara ok. Jag älskar honom men jag kommer aldrig förlåta honom för att han gjort mig så illa.

  • spillkråkan

    Nej förlåta är som att säga ok, men ändå om relationen ska fortsätta måste man ju acceptera det som hänt.
    Har du din relation kvar, och i så fall kan du låta bli att ta upp det? 

  • glad i livet
    spillkråkan skrev 2012-08-08 12:06:32 följande:
    Ja, ångest...4 veckor av ett rent helvete, ingen sömn, ingen matlust.

    Fråga dig själv om det är värt att stanna och kämpa?, Väger fördelarna emot, Jag älskar den mannen.
    Vet inte var jag är riktigt, han vill att vi fortsätter, jag har sagt att jag kommer att vara bitter och ledsen, men det förstör ju också...då ger man ju inte kärlek som kan bygga upp relationen utan man förgiftar allt med sin bitterhet. 

    Har du kontaktat vc? Så du får hjälp att sova och kanske en samtalskontakt.? Det kan behövas i såna här krissituationer så man får hjälp att handla lite konstruktivt istället för bara destruktivt.

    Om inte, så gör det omgående!,
Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann