• Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    Min man (vi har en 18 år lång relation) fick en livskris och hade en några månader lång hemlig affär med hela "kitet" som välte hela förhållandet över ända. Äktenskapet fick sig en rejäl törn men vi har barn, och efter övervägande (ett halvår), så beslöt vi att fortsätta. Skadan blev dock rejäl för min del. Jag är inte trygg i relationen och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han gjort ett "brutalt misstag" när han var vek och feg. Min man hoppas dock att det ska bli bättre, och att tiden ska få den här dumheten att blekna i framtiden. Har ingen aning, men att bryta upp 18 års bygge och lämna någon som fortfarande har många egenskaper jag tycker om, känns inte ok alls. Vill inte ge upp än men otroheten har fått mig, världens trognaste, att bete mig annorlunda och jag är mycket mer uppmärksam för andra män som visar mig intresse (dock fortfarande se men inte röra). Det känns som ett sätt att "må bra" i all känsla av svek och jag tror att det är ett sätt att inte gräva ner sig. Någon som känner igen sig och vill utbyta tankar...? 

  • Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (jag) skrev 2012-08-18 18:54:36 följande:
    Jag vet inte, enda gången jag pratat med henne bad jag henne att lämna mig ifred efter att hon i flera veckors tid svarat anonymt var jag än skrev och försökt så split mellan mig och min man. Han har också bett henne lämna oss ifred. (Det var han som blev så extremt arg och svor) . Ingen aning om varför hon inte respekterar det. Ingen är ju intresserad..dock trodde hon som sagt att jag pratade om henne..vilket jag inte gör.

    Jag vill ALDRIG ha något mer med henne att göra, var därför jag blev så ledsen att hon fortfarande är efter mig. (Jag vill ju bara få vara ifred med min man, och han med mig.)
    Det finns konstiga människor helt enkelt.
    Då förstår jag, ja det finns sannerligen konstiga människor. Jag funderade en stund härom dagen vad som krävs för att man ska kunna göra det min man och hon gjorde mot mig. Det var så kallt och beräknande och med största skitigaste stövlarna på in i mitt mest personliga. Helt oförlåtligt och bara något att lära sig leva med. Även om det nu var så (som det beskrivits...) att de var två sorgliga människor, som sökte lappa på sin dåliga självkänsla, så kan jag inte ta in det. Empatin för andra hos mig har liksom satt upp en tröskel för den typen av agerande. 

    Jag inser att jag i mitt framtida liv ska försöka sålla bort allt drägg ur mitt umgänge och bekantskapskrets, d v s de opålitliga, med låg moral, ryggradslösa och själviska. 

    Det borde vara ett steg i rätt riktning.

    Kram på er vänner, nu ska jag ut och älta vidare i r l med en vän på en liten barSkål  /TS
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (jag) skrev 2012-08-18 18:57:57 följande:
    En erfarenhet jag dock fått nu är att jag mer än nånsin står vid min mans sida. Vill vara med honom och tror på oss och det vi har tillsammans.
    Naiv eller inte, det vi har är värt att jobba för.
    Jag säger bara grattis! HjärtaOm du tror på det, tror jag på det. Leve kämparandan och kärleken.

    Kram/TS 
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-18 15:12:42 följande:
    Jag har full förståelse för att "vilja stanna kvar" trots alla dumheter ens respektive hittar på. Hoppet är det sista som överger människan sägs det ju, men ibland måste man överge det som skadar en. I mitt fall vara jag så "hjärntvättad" av att hela tiden försöka ställa till rätt för att bevara tryggheten i familjen så att jag inte ens visste skillnaden mellan ett bra och dåligt förhållande. Jag hade säkert pinat mig lite till, vadandes runt i min ångest och oro för att bli sårad igen, om jag inte börjat misstänka att det fanns dolda saker som skulle vara så pass smärtsamma att leva med att det sedan inte skulle finnas några möjligheter kvar att hålla sig fast i detta eländiga förhållande. Jag tog mig mod och tog reda på "allt"  som jag ville veta om min mans hemligheter -och visste då att det skulle kunna betyda slutet för oss som par. Att du är gravid gör det hela ännu mer förståeligt. Vem tänker att "nu ska jag ta mig ur det som de hoppats på ska få vara en trygg plats i tillvaron", om man inte har en riktigt ordentlig orsak. Den orsaken är så djupt personlig och alla har så olika gränser för vad som är "nog" för dem innen de ger sig. Man håller ofta fast länge, ibland är det bra ibland visar det sig att man hade fel och skulle ja gått - men vem kan veta allt om vad som är klokt eller inte....?

    Kram/TSt
    ...funderar på vad du skrev, du "tog dig mod och tog reda på allt".... Hur gör man då? Visste du någon som kunde berätta för dig om din man eller? Även om jag tror saker om min, så vet jag ju inte hur jag ska få veta om det är sant..
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-21 08:44:41 följande:
    ...funderar på vad du skrev, du "tog dig mod och tog reda på allt".... Hur gör man då? Visste du någon som kunde berätta för dig om din man eller? Även om jag tror saker om min, så vet jag ju inte hur jag ska få veta om det är sant..
    I mitt fall var det så att jag först invaggades i tron (av min man) att det inte var värre än vad han sagt. Han hade berättat en del "grövre" saker och jag köpte det hela. Tänkte att det här kan jag bearbeta och lära mig leva med, även om det blir en tuff match - men så av en händelse hittade jag ett kvitto som visade att han ljugit och så raserades allt jag låtit sjunka in och accepterat. Då satte sökmotorn i gång och jag var så säker på att det värsta var inte sagt - detta handlade om en sak som - om det var sant,  så skulle jag vara tvungen att gå - det kunde jag bara inte leva med (allt för kränkande...). Min man hade försökt hindra mig från att ta kontakt med en person, och jag hade köpt den lögnen också - varför jag inte borde prata med denne - men nu skydde jag inget och rev alla gränser för vad jag brukar göra, ringde, kollade all elektronik han skyddade så mycket med koder och allt. Tyvärr var det sant och världen rasade en gång till - det var inte lätt på något sätt men jag som inte fattat detta med att "ge upp relationer", såg ingen återvändo. Alla har gränser för vad de kan ta psykiskt.

    Har lärt mig att min intuition är en väldigt pålitlig grund. Sedan får man ta tag i de trådar man har. Det bär emot att kontakta främmande människor om känsliga saker - men är man tillräckligt intresserad av att inte bli mer lurad - då bara kör man.

    Kram/TS
  • Anonym (Kämpe)

    Jag har faktiskt varit öppen mot folk omkring oss, tro det eller ej. Har kontaktat de kvinnor som gör mig obekväm och sagt att vi har haft det tufft länge nu och att jag inte behöver några anledningar att tappa tron på min partner så att om de behöver vara kramiga eller söta mot någon så kan de väl välja någon annan än just honom. De jag kontaktat har all respekt för det, även om de är otrogna med någon annan mitt framför ögonen på mig.

    Vet inte om det är rätt, men det är ett sätt i alla fall..

  • Anonym (jag)
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-08-21 10:36:02 följande:
    Jag har faktiskt varit öppen mot folk omkring oss, tro det eller ej. Har kontaktat de kvinnor som gör mig obekväm och sagt att vi har haft det tufft länge nu och att jag inte behöver några anledningar att tappa tron på min partner så att om de behöver vara kramiga eller söta mot någon så kan de väl välja någon annan än just honom. De jag kontaktat har all respekt för det, även om de är otrogna med någon annan mitt framför ögonen på mig.

    Vet inte om det är rätt, men det är ett sätt i alla fall..



    Jag tror att det kan vara ett bra sätt, då vet iaf alla medverkande hur läget ligger till. De som inte menar något illa kanske har vett att hålla sig undan och inte strö salt i såren.
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (jag) skrev 2012-08-21 11:42:24 följande:



    Jag tror att det kan vara ett bra sätt, då vet iaf alla medverkande hur läget ligger till. De som inte menar något illa kanske har vett att hålla sig undan och inte strö salt i såren.
    Ja, som jag tidigare sagt i tråden - att i kris gör man vad man måste, det kanske blir saker som man aldrig skulle ha gjort förut, sådant som folk ifrågasätter eller tycker är överdrivet eller knasigt - men det spelar ingen roll - det viktigaste är läkningen - vi har bara ett liv! Jobba på och ta för er av de redskap ni hittar. 

    Kram/TS 
  • Anonym (Kämpe)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-21 12:36:43 följande:
    Ja, som jag tidigare sagt i tråden - att i kris gör man vad man måste, det kanske blir saker som man aldrig skulle ha gjort förut, sådant som folk ifrågasätter eller tycker är överdrivet eller knasigt - men det spelar ingen roll - det viktigaste är läkningen - vi har bara ett liv! Jobba på och ta för er av de redskap ni hittar. 

    Kram/TS 
    Kanske. Jag känner mig iaf som att jag blottar mig för hans vänner. Att jag verkar sotis och kontrollerande.
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-08-21 13:25:19 följande:
    Kanske. Jag känner mig iaf som att jag blottar mig för hans vänner. Att jag verkar sotis och kontrollerande.
    För mig var det viktigt att hans vänner fick lite av "min version också". Men visst är det svårt, det klart att det är lätt att tänka att någon vill "svärta" någon annan i en sådan här situation. Jag kontaktade bara några av min mans vänner, men mest för att de hade information jag behövde för mitt slutgiltiga beslut.

    Ja det är inte lätt - vill man bara inte hellre sätta sig och i lugn och ro ha vardag och läsa en saga för någon typ.
    Tänk om de visste vad de ställer till, de otrogna, med sitt egoistiska "skygglapps-tänk". 
  • Anonym (Kämpe)
    Stefan67 skrev 2012-08-08 13:58:55 följande:
    Om man däremot ska fortsätta i en relation så behöver man bygga upp en ny tillit och där har båda ett ganska så digert arbete.. Den som svikit måste ta ansvar, ta konsekvenserna och agera kraftfullt. Förändra sitt beteende och (ev.) bryta fullständigt med den person man varit otrogen med (om det är aktuellt)..

    Om man bara sopar problemen under mattan (båda två) så kommer det inte att funka, tror jag. Då hittar man inte tilliten igen.
    Jag citerar en del av det här inlägget igen, med dagens filter på glasögonen och undrar...

    Jag har den bestämda känslan av att han inte förstår. Han förstår inte alls hur ont det gör såhär lång tid efteråt, fast han själv blivit bedragen i en tidigare relation. Och han förstår inte hur jag är på helspänn hela tiden och att alla hans normala beteenden blir misstänkta.

    Jag undrar vad han ska kunna agera kraftfullt med det han gör för att jag inte ska överreagera med panikångest redan innan jag hinner ställa de frågor jag har. Jag undrar vad jag kan be honom om, liksom. Och hur kan jag själv tänka..?
Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann