• Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    Min man (vi har en 18 år lång relation) fick en livskris och hade en några månader lång hemlig affär med hela "kitet" som välte hela förhållandet över ända. Äktenskapet fick sig en rejäl törn men vi har barn, och efter övervägande (ett halvår), så beslöt vi att fortsätta. Skadan blev dock rejäl för min del. Jag är inte trygg i relationen och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han gjort ett "brutalt misstag" när han var vek och feg. Min man hoppas dock att det ska bli bättre, och att tiden ska få den här dumheten att blekna i framtiden. Har ingen aning, men att bryta upp 18 års bygge och lämna någon som fortfarande har många egenskaper jag tycker om, känns inte ok alls. Vill inte ge upp än men otroheten har fått mig, världens trognaste, att bete mig annorlunda och jag är mycket mer uppmärksam för andra män som visar mig intresse (dock fortfarande se men inte röra). Det känns som ett sätt att "må bra" i all känsla av svek och jag tror att det är ett sätt att inte gräva ner sig. Någon som känner igen sig och vill utbyta tankar...? 

  • Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-08-22 09:17:44 följande:
    Jag citerar en del av det här inlägget igen, med dagens filter på glasögonen och undrar...

    Jag har den bestämda känslan av att han inte förstår. Han förstår inte alls hur ont det gör såhär lång tid efteråt, fast han själv blivit bedragen i en tidigare relation. Och han förstår inte hur jag är på helspänn hela tiden och att alla hans normala beteenden blir misstänkta.

    Jag undrar vad han ska kunna agera kraftfullt med det han gör för att jag inte ska överreagera med panikångest redan innan jag hinner ställa de frågor jag har. Jag undrar vad jag kan be honom om, liksom. Och hur kan jag själv tänka..?
    Lite som  min man... han tycker att allt redan är utagerat, klart, färdigt och passerat... Hans inställning är att det inte går att ändra det som hänt, alltså ser vi framåt... så djävla lätt för honom att säga, det är ju inte han som blivit bedragen och sviken...

    Misstänker honom ofta, frågar, känner mig dum när jag inser hur galet jag tänker... men jag är skadad och ännu inte läkt... gör mig själv mer illa än jag behöver (när mina galna ideer sätter i gång och rulla...)....
    Vet inte om det kommer att gå över eller om min sjukliga misstänksamhet kommer vara det som sätter spiken i kistan för oss... kan nog inte leva med att gå omkring och tro: "han har gjort detta mot mig en gång, så kan det likaväl hända en gång till..." Kommer jag inte över de tankarna är vårt liv tillsammans för alltid slut...
  • Anonym (Jag med)

    ...tankarna på hämnd har jag heller inte kunnat förtränga helt... jag vill (egentligen inte) göra samma sak mot honom som han gjorde mot mig... "öga för öga och tand för tand"

  • Anonym (Kämpe)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-22 09:37:08 följande:
    ...tankarna på hämnd har jag heller inte kunnat förtränga helt... jag vill (egentligen inte) göra samma sak mot honom som han gjorde mot mig... "öga för öga och tand för tand"
    Hämnd känns inte aktuellt faktiskt. Jag vill bara kunna släppa oron och den totala panikreaktionen när han blir kramig med någon vän(inna).
  • Anonym (En till!!!!)

    Jag kanske också passar in här, vet inte riktigt.....
    Gift, tre barn, känt varandra i 22 år, träffades unga (ingen av oss har något allvarligt förhållande bakom oss). Har haft våra kriser under åren men ingen så allvarlig som denna gången då maken varit på konferens med sitt nya jobb och kommer hem därifrån som en annan person (iofs inte konstigt då han varit deprimerad i många år och det var mycket  jobb med självkänsla/självförtroende  på kursen han var på).. Jag blev misstänksam och snokade i hans FB och mycket riktigt har han blivit lite förälskad i en av ledarna på kursen, tog kontakt med henne efter ett tag och de har haft mycket SMS-kontakt (enl räkningen... inget han berättat för mig självmant) och chattat men jag har bara läst det första de chattade om för sen var han smart nog att radera....

    Vi har pratat om det och han vet inte vad han vill - säger bestämt att han inte planerat ett nytt liv med denna kvinna och att de inte ens träffats IRL efter kursen (och där hände inget, enl chatten jag läste så tog de kontakt efter nån vecka och de refererar åtminstone inte där till några tidigare kärleksmöten).... Nu väntar FR om några veckor (tyvärr lång väntetid) och vi lever ju som i något sorts vacum..... Han vet att jag läst chatten och han har sedan dess låtit mig läsa både chatt och SMS men jag vet ju att han raderat innan för att jag inte skulle råka läsa något.... Han påstår att de pratar mycket om sitt stora gemensamma intresse men som sagt då hade han ju inte behövt radera SMS.....

    Jag har tydligt sagt till honom att jag vill kämpa för oss en sista gång, vill kunna säga till barnen med gott samvete att vi verkligen försökte... Samtidigt vill jag ju inte tvinga honom att stanna - hellre att han är lycklig nån annanstans än olycklig med mig... (han har mått otroligt dåligt en längre tid) Känner att han måste ju vilja satsa på oss men frågan är hur länge jag står ut med att vänta på att han ska bestämma sig... Han har  själv sagt att det är nån sorts euforisk känsla som hänger ihop med att att äntligen mår bra och han trivs jättebra på nya jobbet och hoppas att det "ska gå över"   - alltså känslan av att vilja vara någon annanstans.... inte att han trivs på jobbet...

    Så egentligen vet jag inte om jag platsar här hos er, har ju för det första inte fått klart från maken om han väljer att försöka igen och för det andra har jag ju inte fått någon (sexuell) otrohet bekräftad....   

  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-22 09:35:14 följande:
    Lite som  min man... han tycker att allt redan är utagerat, klart, färdigt och passerat... Hans inställning är att det inte går att ändra det som hänt, alltså ser vi framåt... så djävla lätt för honom att säga, det är ju inte han som blivit bedragen och sviken...

    Misstänker honom ofta, frågar, känner mig dum när jag inser hur galet jag tänker... men jag är skadad och ännu inte läkt... gör mig själv mer illa än jag behöver (när mina galna ideer sätter i gång och rulla...)....
    Vet inte om det kommer att gå över eller om min sjukliga misstänksamhet kommer vara det som sätter spiken i kistan för oss... kan nog inte leva med att gå omkring och tro: "han har gjort detta mot mig en gång, så kan det likaväl hända en gång till..." Kommer jag inte över de tankarna är vårt liv tillsammans för alltid slut...
    Ja, det är ju så det är - verkligen - det går inte att vifta bort smärtan. Och det är som med mobbning (bara för att ta ett exempel som brukar användas då och då) - den som trakasserar blir den som går med lättast börda ur det hela. Förmodligen, så är skavande samvete i bakhuvudet lättare att "lägga undan" än såren från ett djupt svek.

    Egentligen vore det bästa för alla bedragna att markera hårt och bara dra, sticka - föralltid, att låta den som gjort detta bara få stå kvar i snålblåsten. Men jag vet ju så smärtsamt väl att många av er står med en fot i tanken att lämna och söka tillit och stark kärlek hos någon annan - och den andra i att kämpa för familjen och relationen. Barnens väl och ve är viktigt och alla ni som skriver är mycket sunda i ert tänk som sätter dem främst och kämpar "lite till", försöker ta nya tag. Jag önskar bara det bästa och att ni till slut får precis allt gott ni förtjänar. 

    Lov´ya all! TS 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-22 09:37:08 följande:
    ...tankarna på hämnd har jag heller inte kunnat förtränga helt... jag vill (egentligen inte) göra samma sak mot honom som han gjorde mot mig... "öga för öga och tand för tand"
    Het naturlig del i en sorgeprocess efter att man blivit utsatt för någons "angrepp" på ens person (svek).
    Ge utlopp för det - i tanken - men låt det stanna där (såvida du inte har en 110% vattentät plan i bakfickan hur du ska hämnas, och att det aldrig kommer att kunna uppdagas att det var du...). Menar bara att försätt dig inte i en knepig situation som spär på det du redan har omkring dig.
    Kram TS 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-08-22 10:23:24 följande:
    Hämnd känns inte aktuellt faktiskt. Jag vill bara kunna släppa oron och den totala panikreaktionen när han blir kramig med någon vän(inna).
    Varför måste han bli kramig med någon...? Jag bara undrar. Minns att dr Phil sa att otrohet handlar till100% om att "Gör inte något med en annan kvinna - som du inte kan göra med din fru bredvid dig". 

    Han är klok han Phil, du skulle kunna säga att du inte tycker om när han blir "kramig med andra", det borde han respektera. "Min fru tycker inte om att jag rör för mycket vid andra kvinnor nu när jag dessutom har ..." kan ju vara en tanke han kan bära med sig..

    Kram/TS 
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-22 15:33:53 följande:
    Het naturlig del i en sorgeprocess efter att man blivit utsatt för någons "angrepp" på ens person (svek).
    Ge utlopp för det - i tanken - men låt det stanna där (såvida du inte har en 110% vattentät plan i bakfickan hur du ska hämnas, och att det aldrig kommer att kunna uppdagas att det var du...). Menar bara att försätt dig inte i en knepig situation som spär på det du redan har omkring dig.
    Kram TS 
    Nej, det ska jag inte göra... tror jag... Dock, vi var ju separerade "på riktigt" 1,5 år med nya boende och barnen varannan vecka och hela kitet... Så precis innan min man "ångrade sig" hade jag träffat någon som kunde ha blivit något..

    Denna någon har betytt mycket för mig i hela min sorgeprocess och jag hade känt honom i nästan1 år innan vi båda insåg att det kanske skulle ha kunnat blivt något mera... Vi hann också ha sex... Allt detta känns ändå så bra för mig... det var liksom inte bara min man som hann prova på livet med någon annan medan jag gick och väntade och längtade... (så var det också, men en annan historia..) utan även jag hann "testa något annat"...

    I dagsläget har ju min man och hans "relation" brytit totalt, de "hatar" varann och hon har ju hotat och gjort en hel del andra saker (som man borde polisanmäla) mot både honom, mig och våra barn :( medan jag fortfarande har min "vän" kvar som en "vän" och det vet inte min man om...
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (En till!!!!) skrev 2012-08-22 13:14:00 följande:
    Jag kanske också passar in här, vet inte riktigt.....
    Gift, tre barn, känt varandra i 22 år, träffades unga (ingen av oss har något allvarligt förhållande bakom oss). Har haft våra kriser under åren men ingen så allvarlig som denna gången då maken varit på konferens med sitt nya jobb och kommer hem därifrån som en annan person (iofs inte konstigt då han varit deprimerad i många år och det var mycket  jobb med självkänsla/självförtroende  på kursen han var på).. Jag blev misstänksam och snokade i hans FB och mycket riktigt har han blivit lite förälskad i en av ledarna på kursen, tog kontakt med henne efter ett tag och de har haft mycket SMS-kontakt (enl räkningen... inget han berättat för mig självmant) och chattat men jag har bara läst det första de chattade om för sen var han smart nog att radera....

    Vi har pratat om det och han vet inte vad han vill - säger bestämt att han inte planerat ett nytt liv med denna kvinna och att de inte ens träffats IRL efter kursen (och där hände inget, enl chatten jag läste så tog de kontakt efter nån vecka och de refererar åtminstone inte där till några tidigare kärleksmöten).... Nu väntar FR om några veckor (tyvärr lång väntetid) och vi lever ju som i något sorts vacum..... Han vet att jag läst chatten och han har sedan dess låtit mig läsa både chatt och SMS men jag vet ju att han raderat innan för att jag inte skulle råka läsa något.... Han påstår att de pratar mycket om sitt stora gemensamma intresse men som sagt då hade han ju inte behövt radera SMS.....

    Jag har tydligt sagt till honom att jag vill kämpa för oss en sista gång, vill kunna säga till barnen med gott samvete att vi verkligen försökte... Samtidigt vill jag ju inte tvinga honom att stanna - hellre att han är lycklig nån annanstans än olycklig med mig... (han har mått otroligt dåligt en längre tid) Känner att han måste ju vilja satsa på oss men frågan är hur länge jag står ut med att vänta på att han ska bestämma sig... Han har  själv sagt att det är nån sorts euforisk känsla som hänger ihop med att att äntligen mår bra och han trivs jättebra på nya jobbet och hoppas att det "ska gå över"   - alltså känslan av att vilja vara någon annanstans.... inte att han trivs på jobbet...

    Så egentligen vet jag inte om jag platsar här hos er, har ju för det första inte fått klart från maken om han väljer att försöka igen och för det andra har jag ju inte fått någon (sexuell) otrohet bekräftad....   
    Ok, tyvärr är jag väldigt erfaren att upptäcka otrohetstecken vid det här laget (kanske skulle börja ta betalt...)
    Det är inte en bra början att han har depression och dålig självkänsla bakom sig/i grunden. Du bör vara vaksam på om han plötsligt börjar bry sig om kläder och utseende mer än vanligt, blir mer irriterad och snäsig mot dig (än vanligt?) och om han börjar "ta sig tid" utanför vad du tycker är vanligt. andra tecken är att telefoner som tidigare var "öppna" utan koder , plötsligt måste låsas och bäras i kavajfickan. Datorer samma sak - om det blir en massa surfande (ännu mer misstänkt sena kvällar och nattetid) på datorn bör du också ana ugglor i mossen. En mer intim detalj kan vara att han börjar snygga till sig vid "afrikas horn", använda tandtråd mer flitigt och lukta fräschare.

    Kram/TS 
  • Anonym (Jag med)

    ...och efter att ha konstaterat att man inte kan lita på någon, att den som man tror är ens vän/livspartner mycket väl kan stå och ljuga en rakt upp i ansiktet så sa ju min man till mig: "Du är den enda jag någonsin kan lita på till 100%" (Då hade HAN ljugit för mig ett flertal gånger...)

    Kan inte låta bli att tänka på att han inte ska vara så djävla säker på det... hela den här resan har lärt mig att inte ärlighet varar längst... Tyvärr...

Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann