• Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    Min man (vi har en 18 år lång relation) fick en livskris och hade en några månader lång hemlig affär med hela "kitet" som välte hela förhållandet över ända. Äktenskapet fick sig en rejäl törn men vi har barn, och efter övervägande (ett halvår), så beslöt vi att fortsätta. Skadan blev dock rejäl för min del. Jag är inte trygg i relationen och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han gjort ett "brutalt misstag" när han var vek och feg. Min man hoppas dock att det ska bli bättre, och att tiden ska få den här dumheten att blekna i framtiden. Har ingen aning, men att bryta upp 18 års bygge och lämna någon som fortfarande har många egenskaper jag tycker om, känns inte ok alls. Vill inte ge upp än men otroheten har fått mig, världens trognaste, att bete mig annorlunda och jag är mycket mer uppmärksam för andra män som visar mig intresse (dock fortfarande se men inte röra). Det känns som ett sätt att "må bra" i all känsla av svek och jag tror att det är ett sätt att inte gräva ner sig. Någon som känner igen sig och vill utbyta tankar...? 

  • Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann
  • Anonym (En till!!!!)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-22 15:45:56 följande:
    Ok, tyvärr är jag väldigt erfaren att upptäcka otrohetstecken vid det här laget (kanske skulle börja ta betalt...)
    Det är inte en bra början att han har depression och dålig självkänsla bakom sig/i grunden. Du bör vara vaksam på om han plötsligt börjar bry sig om kläder och utseende mer än vanligt, blir mer irriterad och snäsig mot dig (än vanligt?) och om han börjar "ta sig tid" utanför vad du tycker är vanligt. andra tecken är att telefoner som tidigare var "öppna" utan koder , plötsligt måste låsas och bäras i kavajfickan. Datorer samma sak - om det blir en massa surfande (ännu mer misstänkt sena kvällar och nattetid) på datorn bör du också ana ugglor i mossen. En mer intim detalj kan vara att han börjar snygga till sig vid "afrikas horn", använda tandtråd mer flitigt och lukta fräschare.

    Kram/TS 

    Det där med telefonen och datorn stämmer ju under den tiden som jag vet att deras SMS/chatt kontakt pågick men nu är inte telefonen låst längre (ny telefon) och han det är inte lika mycket SMSande som då.... Han går och lägger sig samtidigt som jag till skillnad från under den tiden... Han är iofs mer aktiv med motion osv men det har med nya jobbet att göra....
  • Anonym (jag)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-22 15:29:45 följande:
    Ja, det är ju så det är - verkligen - det går inte att vifta bort smärtan. Och det är som med mobbning (bara för att ta ett exempel som brukar användas då och då) - den som trakasserar blir den som går med lättast börda ur det hela. Förmodligen, så är skavande samvete i bakhuvudet lättare att "lägga undan" än såren från ett djupt svek.

    Egentligen vore det bästa för alla bedragna att markera hårt och bara dra, sticka - föralltid, att låta den som gjort detta bara få stå kvar i snålblåsten. Men jag vet ju så smärtsamt väl att många av er står med en fot i tanken att lämna och söka tillit och stark kärlek hos någon annan - och den andra i att kämpa för familjen och relationen. Barnens väl och ve är viktigt och alla ni som skriver är mycket sunda i ert tänk som sätter dem främst och kämpar "lite till", försöker ta nya tag. Jag önskar bara det bästa och att ni till slut får precis allt gott ni förtjänar. 

    Lov´ya all! TS 
    Jag håller inte helt med, jag har ju både varit otrogen i et ttidigare förhållande och sen nu blivit utsatt. För mig var det tusen ggr värre att bedra än att bli bedragen. Att leva med den skulden, det samvetet och den skammen var fruktansvärt och har tagit lång tid att bearbeta och komma över och förlåta.
    Jag tror det är viktigt att komma ihåg det när man försöker få sin relation att fungera...att den som ljugit och bedragit inte heller mår bra och att båda måste vara lite varsamma med vad man säger...så tex den som bedragit orkar stanna kvar trots att skuldkänslorna är enorma.

    Jag resonerar så här...som bedragen behöver man bara acceptera det som hänt, sörja, och fortsätta älska sin partner och försöka jobba på att hitta tillit och jobba på de bakomliggande orsakerna. Den som bedrog måste göra allt det plus förlåta sig själv...och som de flesta fungerar så är man själv den hårdaste domaren..
  • Anonym (Kämpe)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-22 15:38:35 följande:
    Varför måste han bli kramig med någon...? Jag bara undrar. Minns att dr Phil sa att otrohet handlar till100% om att "Gör inte något med en annan kvinna - som du inte kan göra med din fru bredvid dig". 

    Han är klok han Phil, du skulle kunna säga att du inte tycker om när han blir "kramig med andra", det borde han respektera. "Min fru tycker inte om att jag rör för mycket vid andra kvinnor nu när jag dessutom har ..." kan ju vara en tanke han kan bära med sig..

    Kram/TS 
    För han och hans vänner har alltid varit såna. För att kramar är något man delar med nära, fina vänner. För att han skulle vara okej med att jag var kramig på samma sätt med mina killkompisar, vilket jag iofs inte har så många men visst skulle kunna vara.

    Det handlade inte om det fysiska. Han skrev sms och chattade med någon som jag trodde bara var en god vän. Därför blir jag ju orolig för alla hans väninnor, men det går inte in varför det är så.
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-22 15:48:00 följande:

    ...och efter att ha konstaterat att man inte kan lita på någon, att den som man tror är ens vän/livspartner mycket väl kan stå och ljuga en rakt upp i ansiktet så sa ju min man till mig: "Du är den enda jag någonsin kan lita på till 100%" (Då hade HAN ljugit för mig ett flertal gånger...)

    Kan inte låta bli att tänka på att han inte ska vara så djävla säker på det... hela den här resan har lärt mig att inte ärlighet varar längst... Tyvärr...


    Ja så var det för mig med. Vi vet vart vi har varandra, hette det. Fast det var han som fått hela ärliga sanningen från mig samtidigt som han höll på som värst.
    Anonym (jag) skrev 2012-08-22 17:28:31 följande:
    Jag resonerar så här...som bedragen behöver man bara acceptera det som hänt, sörja, och fortsätta älska sin partner och försöka jobba på att hitta tillit och jobba på de bakomliggande orsakerna. Den som bedrog måste göra allt det plus förlåta sig själv...och som de flesta fungerar så är man själv den hårdaste domaren..
    Jag kan acceptera det som hänt. Jag har uttalat förlåtit honom också. Jag älskar så att jag går sönder, han är den finaste och varmaste jag känner. Men vi talar förbi varandra eller orkar inte prata längre, inte med mindre än att jag får gråtattacker av oro innan och det är väl inget man frammanar bara sådär på beställning när man egentligen vill prata. Så det blir inga bra samtal. Och kraften att orka jobba på att hitta tillit eller vilja hos honom att försöka visa mig att han nått insikt (om han nu har det) om varför det blev så, den finns inte. Varför det är så är en helt annan historia.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-08-22 19:01:56 följande:
    För han och hans vänner har alltid varit såna. För att kramar är något man delar med nära, fina vänner. För att han skulle vara okej med att jag var kramig på samma sätt med mina killkompisar, vilket jag iofs inte har så många men visst skulle kunna vara.

    Det handlade inte om det fysiska. Han skrev sms och chattade med någon som jag trodde bara var en god vän. Därför blir jag ju orolig för alla hans väninnor, men det går inte in varför det är så.

    Ja så var det för mig med. Vi vet vart vi har varandra, hette det. Fast det var han som fått hela ärliga sanningen från mig samtidigt som han höll på som värst.

    Jag kan acceptera det som hänt. Jag har uttalat förlåtit honom också. Jag älskar så att jag går sönder, han är den finaste och varmaste jag känner. Men vi talar förbi varandra eller orkar inte prata längre, inte med mindre än att jag får gråtattacker av oro innan och det är väl inget man frammanar bara sådär på beställning när man egentligen vill prata. Så det blir inga bra samtal. Och kraften att orka jobba på att hitta tillit eller vilja hos honom att försöka visa mig att han nått insikt (om han nu har det) om varför det blev så, den finns inte. Varför det är så är en helt annan historia.
    Känner igen det där jag med om att man har haft samtalet om att man kan lita på varandra 100% när dte i själva verket fanns en hel del lögner

    Låter jättetråkigt att orken och kraften till viljan att få insikt i varför skaer blev som det blev inte finns. Det blir så onödigt svårt och osäkert då.
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (En till!!!!) skrev 2012-08-22 15:53:41 följande:

    Det där med telefonen och datorn stämmer ju under den tiden som jag vet att deras SMS/chatt kontakt pågick men nu är inte telefonen låst längre (ny telefon) och han det är inte lika mycket SMSande som då.... Han går och lägger sig samtidigt som jag till skillnad från under den tiden... Han är iofs mer aktiv med motion osv men det har med nya jobbet att göra....
    Då kanske det har lugnat sig, nytt motionsintresse är annars ytterligare ett tecken (men nu sa du ju att det har att göra med något annat...), min man sportade så in i ... att han fick gå till läkare, ville vara fin och muskulös antar jag...köpte hårmedel också sån´t som skulle få håret att växa på huvudet också - det funkade inte ...
     
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (jag) skrev 2012-08-22 17:28:31 följande:
    Jag håller inte helt med, jag har ju både varit otrogen i et ttidigare förhållande och sen nu blivit utsatt. För mig var det tusen ggr värre att bedra än att bli bedragen. Att leva med den skulden, det samvetet och den skammen var fruktansvärt och har tagit lång tid att bearbeta och komma över och förlåta.
    Jag tror det är viktigt att komma ihåg det när man försöker få sin relation att fungera...att den som ljugit och bedragit inte heller mår bra och att båda måste vara lite varsamma med vad man säger...så tex den som bedragit orkar stanna kvar trots att skuldkänslorna är enorma.

    Jag resonerar så här...som bedragen behöver man bara acceptera det som hänt, sörja, och fortsätta älska sin partner och försöka jobba på att hitta tillit och jobba på de bakomliggande orsakerna. Den som bedrog måste göra allt det plus förlåta sig själv...och som de flesta fungerar så är man själv den hårdaste domaren..
    Ok, tack det är bra att få se olika vinklar. Jag har alltid trott att det var värst att bli bedragen, nu fick jag en annan syn på det hela...
    Kram 
  • Anonym (jag)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-22 19:34:04 följande:
    Ok, tack det är bra att få se olika vinklar. Jag har alltid trott att det var värst att bli bedragen, nu fick jag en annan syn på det hela...
    Kram 
    Så lite så.tror den vetskapen har hjälpt mig och min man en hel del.
    Kram
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (jag) skrev 2012-08-22 20:04:55 följande:
    Så lite så.tror den vetskapen har hjälpt mig och min man en hel del.
    Kram
    Jag tror min trångsynthet där i o f kan ha att göra med att min man har narcissistiska drag i sin personllghet, dvs han har svårt att känna ånger och förstå hur hans ageranden drabbar andra. Hm...
  • Anonym (Jag med)

    Den senaste tiden har jag fått andra funderingar i mitt huvud... jag har ju till nu tänkt mycket på det svek som min man utsatte mig för... nu har jag ist börjat fundera på sveket som min sk väninna stod för.... HON som visste att vi hade det tufft, hon som jag venitlerade allt för, hon som stod mig så nära... (trodde jag...) och som skulle finnas där för mig, OM vi skulle separera... hon hade också gått igenom en skilsmässa och visste precis hur jag mådde och hur jobbigt jag hade det..

    Det var inte min bästa väninna (tack och lov), men vi var tighta... och i just den här situation så blev det hon som stod mig allra närmast... inte hade jag en aning om att hon redan hade börjat träffa min man då... (jo, det hade jag, men alla små tecken förträngde jag så klart, det var alldeles för smärtsamt för att orka ta in...)
    HUR kan man som människa vara så falsk?
    HUR kunde jag missa så totalt att hon inte alls ville mig väl?

    Nu känns hennes svek värre än min mans.. han hade iaf deklarerat att han var färdig med "oss" och ville skiljas... hon invaggade mig i en trygghet som inte fanns....

  • Anonym (jag)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-24 08:08:49 följande:
    Den senaste tiden har jag fått andra funderingar i mitt huvud... jag har ju till nu tänkt mycket på det svek som min man utsatte mig för... nu har jag ist börjat fundera på sveket som min sk väninna stod för.... HON som visste att vi hade det tufft, hon som jag venitlerade allt för, hon som stod mig så nära... (trodde jag...) och som skulle finnas där för mig, OM vi skulle separera... hon hade också gått igenom en skilsmässa och visste precis hur jag mådde och hur jobbigt jag hade det..

    Det var inte min bästa väninna (tack och lov), men vi var tighta... och i just den här situation så blev det hon som stod mig allra närmast... inte hade jag en aning om att hon redan hade börjat träffa min man då... (jo, det hade jag, men alla små tecken förträngde jag så klart, det var alldeles för smärtsamt för att orka ta in...)
    HUR kan man som människa vara så falsk?
    HUR kunde jag missa så totalt att hon inte alls ville mig väl?

    Nu känns hennes svek värre än min mans.. han hade iaf deklarerat att han var färdig med "oss" och ville skiljas... hon invaggade mig i en trygghet som inte fanns....

    Håller med om att den här delen är jättejobbig, själv känner jag att jag inte alls har lust att närma mig andra människor igen, fast jag gör det jag måste.
    För att inte bli helgalen försöker jag fokusera på att tänka mig att Hon egentligen inte ville ljuga, men var rädd om sitt eget skinn..
    När allt uppdagades fick jag iaf tillfredsställelsen att säga vad jag tyckte om beteendet och be henne att lämna oss ifred för alltid..och i mina drömmar möter jag henne när hon är med andra av sina vänner som inte vet något. I drömmen går jag fram till henne, småpratar lite och säger högt och tydligt så att alla hör, ja, jag hoppas att du inte knullar dina andra väninnors män. Sen går jag bara.
    Hoppas jag slipper möta henne..för i verkligheten kanske inte den upplevelsen blir så bra.
Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann