• Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    Min man (vi har en 18 år lång relation) fick en livskris och hade en några månader lång hemlig affär med hela "kitet" som välte hela förhållandet över ända. Äktenskapet fick sig en rejäl törn men vi har barn, och efter övervägande (ett halvår), så beslöt vi att fortsätta. Skadan blev dock rejäl för min del. Jag är inte trygg i relationen och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han gjort ett "brutalt misstag" när han var vek och feg. Min man hoppas dock att det ska bli bättre, och att tiden ska få den här dumheten att blekna i framtiden. Har ingen aning, men att bryta upp 18 års bygge och lämna någon som fortfarande har många egenskaper jag tycker om, känns inte ok alls. Vill inte ge upp än men otroheten har fått mig, världens trognaste, att bete mig annorlunda och jag är mycket mer uppmärksam för andra män som visar mig intresse (dock fortfarande se men inte röra). Det känns som ett sätt att "må bra" i all känsla av svek och jag tror att det är ett sätt att inte gräva ner sig. Någon som känner igen sig och vill utbyta tankar...? 

  • Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann
  • Anonym (jag)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-23 17:20:29 följande:
    Jag tror min trångsynthet där i o f kan ha att göra med att min man har narcissistiska drag i sin personllghet, dvs han har svårt att känna ånger och förstå hur hans ageranden drabbar andra. Hm...
    Det gör det ju betydligt svårare att hålla tillbaka om han inte vill visa ånger. Båda måste ju hjälpas åt annars går det ju inte.
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (jag) skrev 2012-08-24 08:34:33 följande:
    Det gör det ju betydligt svårare att hålla tillbaka om han inte vill visa ånger. Båda måste ju hjälpas åt annars går det ju inte.
    Ja, det var en stark faktor till att det blev så svårt att fortsätta. Det fanns ånger, men den var så kortvarig och kändes inte som den kom från hjärtat. Han hade för lätt för att skaka sv sig händelsen och traska på som att livet går vidare typ, alla män (kvinnor) som gjort en sådan sak fungerar så klart inte så.
    Kram 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-24 08:08:49 följande:
    Den senaste tiden har jag fått andra funderingar i mitt huvud... jag har ju till nu tänkt mycket på det svek som min man utsatte mig för... nu har jag ist börjat fundera på sveket som min sk väninna stod för.... HON som visste att vi hade det tufft, hon som jag venitlerade allt för, hon som stod mig så nära... (trodde jag...) och som skulle finnas där för mig, OM vi skulle separera... hon hade också gått igenom en skilsmässa och visste precis hur jag mådde och hur jobbigt jag hade det..

    Det var inte min bästa väninna (tack och lov), men vi var tighta... och i just den här situation så blev det hon som stod mig allra närmast... inte hade jag en aning om att hon redan hade börjat träffa min man då... (jo, det hade jag, men alla små tecken förträngde jag så klart, det var alldeles för smärtsamt för att orka ta in...)
    HUR kan man som människa vara så falsk?
    HUR kunde jag missa så totalt att hon inte alls ville mig väl?

    Nu känns hennes svek värre än min mans.. han hade iaf deklarerat att han var färdig med "oss" och ville skiljas... hon invaggade mig i en trygghet som inte fanns....
    Jag förstår dig så väl, det är fruktansvärt att bli invaggad i falsk trygghet bara för att någon annan "ska klara sig undan" och få vad den vill ha till vilket pris som helst. Jag har fått en märkligt mental skada av att råka ut för just det. T ex så fort min man började förklara något om var han varit eller gjort etc etc, så var det första jag tänkte inte att acceptera utan genast gick "larmet" och jag började intensivt försöka se syftet med att han sagt det på just det sättet som han sa, och på vilket sätt han skulle kunna lura mig med just den förklaringen - vad han egentligen hade i baktanken. Det är hemskt att man har skapat sig en sådan försvarsmekanism som faktiskt kommer av en förväntan att folk vill en illa och vill skydda sig på ens egen bekostnad. Måste bearbeta bort detta...!

    Är faktiskt i efterhand chockad över att människor fungerar som de gör och inte bryter en relation ärligt när de vill något annat i livet (det gör otroligt ont, men f-n så mycket mer skonsamt för nära och omgivningen än ljug och bedrägeri...), måhända är jag "för god för denna världen" i min inställning men det är så jag är och valt att vara, tänker fortsätta med det - och får väl leta reda på likasinnade istället. 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (jag) skrev 2012-08-24 08:33:21 följande:

    Håller med om att den här delen är jättejobbig, själv känner jag att jag inte alls har lust att närma mig andra människor igen, fast jag gör det jag måste.
    För att inte bli helgalen försöker jag fokusera på att tänka mig att Hon egentligen inte ville ljuga, men var rädd om sitt eget skinn..
    När allt uppdagades fick jag iaf tillfredsställelsen att säga vad jag tyckte om beteendet och be henne att lämna oss ifred för alltid..och i mina drömmar möter jag henne när hon är med andra av sina vänner som inte vet något. I drömmen går jag fram till henne, småpratar lite och säger högt och tydligt så att alla hör, ja, jag hoppas att du inte knullar dina andra väninnors män. Sen går jag bara.
    Hoppas jag slipper möta henne..för i verkligheten kanske inte den upplevelsen blir så bra.
    Ja, man måste ju se det för vad det verkligen är - det är ju inte psykopater(?) , som sitter och tänker att nu riktar vi in oss på denna person (läs vi i tråden), och ställer till ett helvete för den, det ska bli kul. Det är ju människor som inte vågar bryta upp relationer och inte är starka nog att vara ärliga och rakryggade (om ryggrad överhuvudtaget finns...) mot de som de en gång byggt tillit och närhet med. Tänk (läkning) att det finns starka och svaga personer i detta med otrohet. Vilken sida tror ni att ni hör hemma på, darlings...?Hjärta

    Kram och trevlig helg till er alla underbara starka som fortsätter kämpa. I´m on your side!

    !/TS
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-24 10:05:04 följande:
    Jag förstår dig så väl, det är fruktansvärt att bli invaggad i falsk trygghet bara för att någon annan "ska klara sig undan" och få vad den vill ha till vilket pris som helst. Jag har fått en märkligt mental skada av att råka ut för just det. T ex så fort min man började förklara något om var han varit eller gjort etc etc, så var det första jag tänkte inte att acceptera utan genast gick "larmet" och jag började intensivt försöka se syftet med att han sagt det på just det sättet som han sa, och på vilket sätt han skulle kunna lura mig med just den förklaringen - vad han egentligen hade i baktanken. Det är hemskt att man har skapat sig en sådan försvarsmekanism som faktiskt kommer av en förväntan att folk vill en illa och vill skydda sig på ens egen bekostnad. Måste bearbeta bort detta...!

    Är faktiskt i efterhand chockad över att människor fungerar som de gör och inte bryter en relation ärligt när de vill något annat i livet (det gör otroligt ont, men f-n så mycket mer skonsamt för nära och omgivningen än ljug och bedrägeri...), måhända är jag "för god för denna världen" i min inställning men det är så jag är och valt att vara, tänker fortsätta med det - och får väl leta reda på likasinnade istället. 
    Då blir det väl du och jag då, som är likasinnade... det verkar inte vara så många rakryggade, ärliga och oegoistiska människor i denna värld... Nä, det är "slit och släng" fast med riktiga människor och relationer - va fan har hänt med vår värld?! Gamla talesätt som "Ärlighet varar längst" och " Behandla andra såsom du vill bli behandlad själv" gäller alltså inte alls längre...
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-24 10:22:21 följande:
    Då blir det väl du och jag då, som är likasinnade... det verkar inte vara så många rakryggade, ärliga och oegoistiska människor i denna värld... Nä, det är "slit och släng" fast med riktiga människor och relationer - va fan har hänt med vår värld?! Gamla talesätt som "Ärlighet varar längst" och " Behandla andra såsom du vill bli behandlad själv" gäller alltså inte alls längre...
    Nej, nu säger du något väldigt intressant. För jag upplever också ett förfall i respekten mot andra nu i vuxen ålder. Sköt dig själv och strunta i andra genomsyrar mycket av det generella tänket. Egen tid och Bara som exempel på kärlek och omtanke och hur det beskrevs förr: Jag minns någon artikel i Svenskan, där man pratade om "for better for worse" tänk bland 40-talister. Det var kvinnor och män som blivit bundna till sin partner och fått ge upp mycket av sina egna behov för att sköta och vårda (för att slippa att de lämnades in på hem, typ). Det måste vara äkta kärlek, omtanke och plikttrogenhet, den som liknar den man ger sina barn, villkorslöst. Min egen farfars bror skötte sin fru i tjugo år hemma(!) efter en olycka. Klagade aldrig och konstaterade bara en enda gång för en vän att det var riktigt tufft. Det klart det finns andra sätt att visa sin omtanke och kärlek, men jag bara menar att när det väl gäller, när man är helt utlämnad - det är då man verkligen vet vad som finns emellan två personer. Det är som att man är omedveten om hur mycket man har att vinna på att vårda nära relationer, en dag behöver man en riktig vän...

    Kram från eftertänksam TS... 
  • Anonym (blåst)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-22 09:35:14 följande:
    Lite som  min man... han tycker att allt redan är utagerat, klart, färdigt och passerat... Hans inställning är att det inte går att ändra det som hänt, alltså ser vi framåt... så djävla lätt för honom att säga, det är ju inte han som blivit bedragen och sviken...
    Sån är min sambo med, han vill gärna sopa allt under mattan och se framåt. Han är inte mycke för att diskutera kännslor och blir galen när jag "ältar" eller blir svartsjuk på nån oskyldig situation. Men de får han bara leva med!
    Anonym (Jag med) skrev 2012-08-22 09:37:08 följande:
    ...tankarna på hämnd har jag heller inte kunnat förtränga helt... jag vill (egentligen inte) göra samma sak mot honom som han gjorde mot mig... "öga för öga och tand för tand"
    Jag blev galen när hans svek uppdagades för inte var de han själv som berättade utan de kom ju från folk runt omkring vilket gjorde förnedringen ännu värre. Jag mitt omogna jag hämnades hej vilt! Jag kan väl inte säga att jag är speciellt stolt över den reaktionen men i vissa situationer tänker man inte klart.. och just då¨var de precis vad som behövdes..  

    Tänkte också berätta att ja bjöd in min svägerska (som min sambo bedragit mej med på fyllan för X antal år sen) på kalas när dottern fyllde år. Vi hade ett bra samtal i början av sommaren där vi pratade om allt. Och jag kan säga att om stämningen på släktkalasen håller samma mått i fortsättningen kommer de bli mycke trevligare för alla. Behöver inte lägga ner en massa negativ energi på att reta mej på henne och de är bara jag själv som förlorar på att gå å vara förbannad och bitter. Bra kännsla   

      
  • Anonym (Kämpe)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-24 14:11:27 följande:
    Nej, nu säger du något väldigt intressant. För jag upplever också ett förfall i respekten mot andra nu i vuxen ålder. Sköt dig själv och strunta i andra genomsyrar mycket av det generella tänket. Egen tid och Bara som exempel på kärlek och omtanke och hur det beskrevs förr: Jag minns någon artikel i Svenskan, där man pratade om "for better for worse" tänk bland 40-talister. Det var kvinnor och män som blivit bundna till sin partner och fått ge upp mycket av sina egna behov för att sköta och vårda (för att slippa att de lämnades in på hem, typ). Det måste vara äkta kärlek, omtanke och plikttrogenhet, den som liknar den man ger sina barn, villkorslöst. Min egen farfars bror skötte sin fru i tjugo år hemma(!) efter en olycka. Klagade aldrig och konstaterade bara en enda gång för en vän att det var riktigt tufft. Det klart det finns andra sätt att visa sin omtanke och kärlek, men jag bara menar att när det väl gäller, när man är helt utlämnad - det är då man verkligen vet vad som finns emellan två personer. Det är som att man är omedveten om hur mycket man har att vinna på att vårda nära relationer, en dag behöver man en riktig vän...

    Kram från eftertänksam TS... 



    I motsats till inställningen att man bara lever en gång så man får passa på att göra så mycket som möjligt när man har chansen. Hellre göra något fel än att ångra det man inte gjorde. Hårddraget alltså hellre otrogen än en missad chans till spännande pirr. För den där nära vännen man lovat tro och huldhet blir inte kvar om man gör så och det uppdagas. Det verkar vara den 'ungdomliga' synen på hur man ska leva...det är kanske en del av problemet? I allmänhet hyllas ungdomlighet. Många tonåringar (inte alla förstås) är ganska egoistiska. Och det är väl ganska egoistiskt att bedra sin partner för att det råkade bli möjlighet...

    //en kanske lika fundersam kämpe
  • ulfsas

    Skriver från IPad och kan inte citera så till anonym ovan.
    Tycker inte att du har rätt. Man tycker ju knappast att otrohet är bra för att man förlåter sin partner.
    Att fördöma är lätt, att förlåta är svårt men kan gå.
    Vad skälen än må vara barn, hus osv men man bör nog bara göra det för sin egen del.

    Alla par har olika historik. En del är nog inte värt att rädda utan ger samma resultat lite senare medans andra är värda och kan räddas. Ibland kan en näsbränna göra att man på riktigt förstår vad man riskerar att förlora.
    Mycket beror på hur grisigt otroheten var. En engångsgrej på fyllan eller ett förhållande på sidan i lång tid skulle jag se olika på.
    Men det är ju jag det.

  • Mallan1987

    Detta är ingen tråd för att lufta dina åsikter om otrohet Anonym detta är en tråd för läkande och att kunna gå vidare så ta och försvinn ur vår tråd!

Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann