• Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    Min man (vi har en 18 år lång relation) fick en livskris och hade en några månader lång hemlig affär med hela "kitet" som välte hela förhållandet över ända. Äktenskapet fick sig en rejäl törn men vi har barn, och efter övervägande (ett halvår), så beslöt vi att fortsätta. Skadan blev dock rejäl för min del. Jag är inte trygg i relationen och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han gjort ett "brutalt misstag" när han var vek och feg. Min man hoppas dock att det ska bli bättre, och att tiden ska få den här dumheten att blekna i framtiden. Har ingen aning, men att bryta upp 18 års bygge och lämna någon som fortfarande har många egenskaper jag tycker om, känns inte ok alls. Vill inte ge upp än men otroheten har fått mig, världens trognaste, att bete mig annorlunda och jag är mycket mer uppmärksam för andra män som visar mig intresse (dock fortfarande se men inte röra). Det känns som ett sätt att "må bra" i all känsla av svek och jag tror att det är ett sätt att inte gräva ner sig. Någon som känner igen sig och vill utbyta tankar...? 

  • Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann
  • Anonym (glömmer aldrig)

    Min man var otrogen mot mig med min bästa väninna sedan barnsben, detta skedde för
    några år sedan och jag går fortfarande och tänker på detta. Valde att stanna och har nu
    börjat undra om jag gjorde rätt i detta beslut.

    Idag så pratar vi aldrig om det som hänt utan allt är som "vanligt" jobb, hem. barn etc.
    Det som är värst är att jag grottat ned mig själv invändigt, utåt så är jag fortfarande den
    roliga, glada öppna person som jag alltid varit.

    Jag har detta året mer och mer börjat ta avstånd från min man, går upp och ned. Tror jag
    sagt jag älskar dig, två gånger detta år. Skickar aldrigt sms eller ringer från jobb mer, hör
    mannen av sig så är jag väldigt kort. Vi pratar aldrig om hur vi känner gentemot varandra,
    vet inte hur jag ska börja plus att mannen är en typisk struts.

    Fattar själv att ett stort steg är att sätta mig ned och prata med honom, tyvärr så vet jag hur det
    kommer att sluta, jag babblar och han "lyssnar" och säger inte mer än flaskhals.

    Min fråga i detta är väl, kan jag ta upp detta med otroheten igen fast med infallsvinkeln att jag
    fortfarande går och grubblar och börjar mer eller mindre att känna mig som en bitter gammal
    kärring                         

  • Anonym (jag)
    Anonym (glömmer aldrig) skrev 2012-08-31 10:23:25 följande:
    Min man var otrogen mot mig med min bästa väninna sedan barnsben, detta skedde för
    några år sedan och jag går fortfarande och tänker på detta. Valde att stanna och har nu
    börjat undra om jag gjorde rätt i detta beslut.

    Idag så pratar vi aldrig om det som hänt utan allt är som "vanligt" jobb, hem. barn etc.
    Det som är värst är att jag grottat ned mig själv invändigt, utåt så är jag fortfarande den
    roliga, glada öppna person som jag alltid varit.

    Jag har detta året mer och mer börjat ta avstånd från min man, går upp och ned. Tror jag
    sagt jag älskar dig, två gånger detta år. Skickar aldrigt sms eller ringer från jobb mer, hör
    mannen av sig så är jag väldigt kort. Vi pratar aldrig om hur vi känner gentemot varandra,
    vet inte hur jag ska börja plus att mannen är en typisk struts.

    Fattar själv att ett stort steg är att sätta mig ned och prata med honom, tyvärr så vet jag hur det
    kommer att sluta, jag babblar och han "lyssnar" och säger inte mer än flaskhals.

    Min fråga i detta är väl, kan jag ta upp detta med otroheten igen fast med infallsvinkeln att jag
    fortfarande går och grubblar och börjar mer eller mindre att känna mig som en bitter gammal
    kärring                         
    Ja, jag tycker du ska ta upp det igen, eftersom det sätter spår i er relation som den är nu. Det är inte bra att gå runt och ha grubblerier och sånt själv. Har du tagit yttre hjälp att själv örsonas med det som hände?, Ibland behöver man ju hjälp att komma över saker och ting och inte fastna i grubblerier.

    Hoppas det blir bra för dig!
  • Anonym (Kämpe)

    Ett öppet svar till flera av inläggen ovan..

    Jag hoppas verkligen inte att verkar som att det framstår att bara män är otrogna svin. Jag är kvinna och jag har varit otrogen i tidigare förhållanden. Flera gånger. Jag är inte ett dugg bättre själv, än min sambo som bedragit mig. Det jag gjorde var fel och dumt. Inte finns det några ursäkter heller. så jag tänker inte försöka. Om någon är intresserad så har jag bett mina ex-partners om ursäkt.  Det kanske är så, i mitt fall, att skit ska skit ha. Det spelar egentligen ingen roll just i den här tråden.

    Min reaktion på min sambos otrohet är kanske rentav starkare eftersom jag själv kände att jag var färdig med det gröna gräset på andra sidan. Jag skulle ju aldrig mer hamna där, inte från något håll. Och det värsta är att han visste det, han känner till min historia och hur mycket jag funderat på allt sån.

    Det är möjligen än svårare att lita på någon igen när man vet hur lätt det är att "falla dit". När man vet hur lätt det är att göra om sina misstag för att man mår dåligt. Och när man anar att ens partner har samma väl upptrampade stig i samma riktning.

    Tillit är jättesvårt att bygga. Det är svårt att slappna av igen, svårt att inte ställa tusen misstänksamma frågor varje gång man känner knuten i magen. Det är svårt att inte sänka sin partner *varje dag*.

     "Har du något fog för dina misstankar?" undrade terapeuten senast. Just nu vet jag inte. En del saker tyder på att jag borde vara ännu mer misstänksam och kräva bevis. Men saken är den att jag HAR HAFT fog, utan att ens varit misstänksam innan det uppdagades.

    "Vad är det värsta som kan hända? Är det att bli lämnad?" frågade min terapeut mig sen. Nej, var mitt direkta svar. Jag är inte rädd för att bli lämnad. Jag står bra på mina egna ben. Jag är rädd för att bli lurad. För att anstränga mig, satsa på oss, bygga ett liv som visar sig vara lögn.

    Jag vill ju inte vara misstänksam. Vill inte behöva vara det. Men tills jag verkligen har förtroende för honom igen så behöver han bekräfta mig, bekräfta oss, bevisa sin lojalitet och att jag faktiskt kan lita på honom. Och det, vänner, är inte så himla lätt för honom heller.

  • Anonym (levavidare)
    Anonym (glömmer aldrig) skrev 2012-08-31 10:23:25 följande:
    Min man var otrogen mot mig med min bästa väninna sedan barnsben, detta skedde för
    några år sedan och jag går fortfarande och tänker på detta. Valde att stanna och har nu
    börjat undra om jag gjorde rätt i detta beslut.

    Idag så pratar vi aldrig om det som hänt utan allt är som "vanligt" jobb, hem. barn etc.
    Det som är värst är att jag grottat ned mig själv invändigt, utåt så är jag fortfarande den
    roliga, glada öppna person som jag alltid varit.

    Jag har detta året mer och mer börjat ta avstånd från min man, går upp och ned. Tror jag
    sagt jag älskar dig, två gånger detta år. Skickar aldrigt sms eller ringer från jobb mer, hör
    mannen av sig så är jag väldigt kort. Vi pratar aldrig om hur vi känner gentemot varandra,
    vet inte hur jag ska börja plus att mannen är en typisk struts.

    Fattar själv att ett stort steg är att sätta mig ned och prata med honom, tyvärr så vet jag hur det
    kommer att sluta, jag babblar och han "lyssnar" och säger inte mer än flaskhals.

    Min fråga i detta är väl, kan jag ta upp detta med otroheten igen fast med infallsvinkeln att jag
    fortfarande går och grubblar och börjar mer eller mindre att känna mig som en bitter gammal
    kärring                         
    Hej vännen, du måste göra något - kanske ser du inte hela bilden av dig själv bara för att du lever mitt i den, men när jag läser detta så ser jag en kvinna som behöver "börja leva igen". Jag har själv uppmuntrat allt man med sin egen eller andras fantasi kan komma på för att läka och få ett bra liv igen efter otroheten. Själv tog jag steget och "tog resolut för mig av vad jag behövde", men med eftertänksamhet och med tanken att kunna stå för det i framtiden. Du vet bäst själv, vännen. Jag tror du har svaren väldigt tycligt för dig - men modet fattas(?).
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-08-31 10:36:47 följande:
    Ett öppet svar till flera av inläggen ovan..

    Jag hoppas verkligen inte att verkar som att det framstår att bara män är otrogna svin. Det är möjligen än svårare att lita på någon igen när man vet hur lätt det är att "falla dit". När man vet hur lätt det är att göra om sina misstag för att man mår dåligt. Och när man anar att ens partner har samma väl upptrampade stig i samma riktning.

    Tillit är jättesvårt att bygga. Det är svårt att slappna av igen, svårt att inte ställa tusen misstänksamma frågor varje gång man känner knuten i magen. Det är svårt att inte sänka sin partner *varje dag*.
    Nej, ingen kan få för sig att bara män är otrogna - min mans älskarinna var gift och helt samvetslös. En bekant (kvinna) är mitt uppe i en affär med en gift man, kär upp över öronen och hoppas innerligt på att han ska lämna sin fru föe henne (får man gissa vad äkta mannen "lovar" älskarinann för att få fortsätta träffa henne i smyg...) Och ...tyvärr är det ju så att en öppnad dörr som en gång öppnats, om än med motstånd, är svårt att göra oöppnad. En upptrampad stig tar lång tid att låta växa igen. Har man en gång svikit kan jag tänka mig att det går lättare nästa gång. man är "ur balans". Och ja, det var helt omöjligt för mig att känna att jag inte hade alla kort på bordet. man kan inte känna sig trygg i (eventuella) lögner. Misstänker man att saker undanhålls en, blir man aldrig lugn i själen. Jag gjorde vad jag kunde för att avslöja allt - på gott och ont. Men ångrar inget av det. Ärlighet varar längst...

    Kram/TS.
  • Anonym (glömmer aldrig)

    Många tankar, 20 års förhållande som känns är på väg rätt ut i .........Det finns många saker som
    håller en kvar, älskar honom men vet inte om jag älskar honom fullt ut längre.   

    Börja leva igen, huvudet på spiken för idag känns det som jag enbart jobbar, får det att funka därhemma med barn osv.

    Nu kommer jag låta som en riktig gnällröv men behöver lufta mig lite:

    Har aldrig hängt ut man och bästa väninna, konsekvenserna av detta är att min umgängeskrets försvann ut i det blå eftersom jag inte vill vara någonstans där hon kan dyka upp.

    Jobbar obekväma tider villket gör att den "andra" umgängeskretsen som min man och jag hade har försvunnit då min man vill umgås så mycket som möjligt med mig då vi är hemma tillsammans. Detta kan jag förstå men jag är av naturen en social människa som behöver människor runt omkring mig.

    Tog tag i min mans fritidsaktivitet så att vi har något som vi kan göra tillsammans, ok och roligt. Dealen var dock att han skulle göra något med mig men icke.

    Jag älskar sex och har det gärna 2-3 gånger i veckan, allt från mjuk vaniljsex till rätt grövre saker. Har tagit upp det med mannen, o ja han kan också tycka att det gått slentrian i sexet men händer det något, jo när jag tar initiativet och leker. Så idag ser det ut som de gjort de senaste åren, en gång i veckan där jag på förhand vet vad som kommer att hända, förutom när jag tar tag i det

    Sorry för det bittra och en stor kram till er alla som klarat att gå vidare i era liv, hoppas ni inser hur starka ni är  

      

                         

  • Anonym (sakta framåt)

    Har tänkt så länge nu att jag ska skriva lite här igen då jag läser och reflekterar över allt NI skriver. Sitter dock sällan vid datorn och det funkar inte riktigt att skriva från mobilen.

    Som många andra skrivit tror jag det är viktigt att komma ihåg att kvinnor INTE är bättre än män i detta avseende och jag hoppas att vi kan ha utrymme här i tråden även för svikna män som behöver prata av sig. Jag känner inget som helst manshat. I vårat fall fanns det ju en kvinna på andra sidan som svek sin man i samma utsträckning som min man svek mig. I hennes fall var det inte heller första gången hon varit otrogen utan hon hade varit det konsekvent under hela deras relation ...

    Till skillnad mot några av er känner jag dock ingen som helst ilska gentemot henne. Klart jag var besviken inledningsvis eftersom vi hade en begynnande vänskap, men i grunden är hon bara människa hon också, och en riktigt bra sådan egentligen. Jag kan ärligt säga att jag hoppas att hon hittar lycka framöver även om jag inte vill ha henne allt för nära (det skapar onödig oro). Nu är våra döttrar fortfarande bästa kompisar på förskolan, men deras "vid sidan av"-umgände får hållas till pappans veckor (de separerade precis innan sommaren).

    Någon skrev om att den förlorat en hel del socialt liv pga otroheten och där kan jag VERKLIGEN känna igen mig. Vi var 4-5 familjer från förskolan som umgicks mycket frekvent och spenderade både vardagseftermiddagar ihop och gjorde en del helgaktiviteter (dag och kväll) tillsammans. Tyvärr var tre av mammorna i familjerna (bla *hon*) ursprungligen från samma mammagrupp och av naturliga skäl har de fortsatt att umgås, medan jag känt mig nödd att dra mig undan för att det inte ska bli obekvämt. Vi har många vänner som inte är berörda av detta och de fortsätter vi så klart umgås med, men det här spontana vardagshänget har jag helt förlorat och det känns tråkigt. Det är dock "bara" ett år kvar till skolstart och då kommer barngruppen delas till olika skolor och jag antar att vi kommer hitta nya familjer att hänga med.

    När det gäller vännernas reaktioner fick jag ofta frågan om varför jag stannade. Mitt svar var rätt enkelt. Så länge vi kan skratta tillsammans och jag blev varm i magen (erkänner att det var på sin höjd fisljummet ett tag) när jag hörde honom skratta har jag känt att vi har något att kämpa för. Inte alla förstod det, men alla respekterade det och när vi pratar om det nu säger de att om jag kunnat förlåta och lämna det bakom mig så kan de också göra det.

    I vår relation har vi det annars riktigt bra nu. Vi hade en jättehärlig semester och jag kan känna att vi växer närmre varandra igen i sakta takt. Vi har en stark gemensam bas i våra intressen och umgängen, men också några delar där vi skiljer oss markant. Tidigare har vi båda åsidosatt dessa delar, eller försökt få den andra att halvhjärtat delta. Detta har lett till att ingen varit riktigt nöjd utan att vi känt oss "lite halva" i relationen. Därför har vi i år också varit noga med göra saker var för sig (själva ibland och med dottern ibland) för att vi även ska bli styrkta var och en för sig.
    Ibland fladdrar oron för nya snedsteg till, men det blir allt mer sällan. Maken är väldigt bra på att bekräfta mig och vår relation (till slut - det tog väldigt lång tid för honom att till fullo förstå vidden av vad han ställt till) och han visar numera ofta tacksamhet över att jag var modig och stark nog att stå kvar när han vacklade.
    Jag är i stora delar lycklig igen, dock kan jag även känna en djup, djup sorg över hur mycket som blev förstört.

    Jag har nog en bra bit kvar tills jag är den sprudlande levnadsglada kvinnan som jag en gång var och vill vara igen. Men det beror i ärlighetens namn inte bara på makens felsteg utan är ett resultat av många många års ackumulerad stress som staplats på hög i kroppen utan tid för bearbetning. Nu bearbetar jag - men det tar tid ...

    Sköt om er!!!

  • Anonym (jag)
    Anonym (sakta framåt) skrev 2012-08-31 13:20:35 följande:
    Har tänkt så länge nu att jag ska skriva lite här igen då jag läser och reflekterar över allt NI skriver. Sitter dock sällan vid datorn och det funkar inte riktigt att skriva från mobilen.

    Som många andra skrivit tror jag det är viktigt att komma ihåg att kvinnor INTE är bättre än män i detta avseende och jag hoppas att vi kan ha utrymme här i tråden även för svikna män som behöver prata av sig. Jag känner inget som helst manshat. I vårat fall fanns det ju en kvinna på andra sidan som svek sin man i samma utsträckning som min man svek mig. I hennes fall var det inte heller första gången hon varit otrogen utan hon hade varit det konsekvent under hela deras relation ...

    Till skillnad mot några av er känner jag dock ingen som helst ilska gentemot henne. Klart jag var besviken inledningsvis eftersom vi hade en begynnande vänskap, men i grunden är hon bara människa hon också, och en riktigt bra sådan egentligen. Jag kan ärligt säga att jag hoppas att hon hittar lycka framöver även om jag inte vill ha henne allt för nära (det skapar onödig oro). Nu är våra döttrar fortfarande bästa kompisar på förskolan, men deras "vid sidan av"-umgände får hållas till pappans veckor (de separerade precis innan sommaren).

    Någon skrev om att den förlorat en hel del socialt liv pga otroheten och där kan jag VERKLIGEN känna igen mig. Vi var 4-5 familjer från förskolan som umgicks mycket frekvent och spenderade både vardagseftermiddagar ihop och gjorde en del helgaktiviteter (dag och kväll) tillsammans. Tyvärr var tre av mammorna i familjerna (bla *hon*) ursprungligen från samma mammagrupp och av naturliga skäl har de fortsatt att umgås, medan jag känt mig nödd att dra mig undan för att det inte ska bli obekvämt. Vi har många vänner som inte är berörda av detta och de fortsätter vi så klart umgås med, men det här spontana vardagshänget har jag helt förlorat och det känns tråkigt. Det är dock "bara" ett år kvar till skolstart och då kommer barngruppen delas till olika skolor och jag antar att vi kommer hitta nya familjer att hänga med.

    När det gäller vännernas reaktioner fick jag ofta frågan om varför jag stannade. Mitt svar var rätt enkelt. Så länge vi kan skratta tillsammans och jag blev varm i magen (erkänner att det var på sin höjd fisljummet ett tag) när jag hörde honom skratta har jag känt att vi har något att kämpa för. Inte alla förstod det, men alla respekterade det och när vi pratar om det nu säger de att om jag kunnat förlåta och lämna det bakom mig så kan de också göra det.

    I vår relation har vi det annars riktigt bra nu. Vi hade en jättehärlig semester och jag kan känna att vi växer närmre varandra igen i sakta takt. Vi har en stark gemensam bas i våra intressen och umgängen, men också några delar där vi skiljer oss markant. Tidigare har vi båda åsidosatt dessa delar, eller försökt få den andra att halvhjärtat delta. Detta har lett till att ingen varit riktigt nöjd utan att vi känt oss "lite halva" i relationen. Därför har vi i år också varit noga med göra saker var för sig (själva ibland och med dottern ibland) för att vi även ska bli styrkta var och en för sig.
    Ibland fladdrar oron för nya snedsteg till, men det blir allt mer sällan. Maken är väldigt bra på att bekräfta mig och vår relation (till slut - det tog väldigt lång tid för honom att till fullo förstå vidden av vad han ställt till) och han visar numera ofta tacksamhet över att jag var modig och stark nog att stå kvar när han vacklade.
    Jag är i stora delar lycklig igen, dock kan jag även känna en djup, djup sorg över hur mycket som blev förstört.

    Jag har nog en bra bit kvar tills jag är den sprudlande levnadsglada kvinnan som jag en gång var och vill vara igen. Men det beror i ärlighetens namn inte bara på makens felsteg utan är ett resultat av många många års ackumulerad stress som staplats på hög i kroppen utan tid för bearbetning. Nu bearbetar jag - men det tar tid ...

    Sköt om er!!!
    Tack för ett så fint och hoppfullt inlägg.
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Läker ej) skrev 2012-08-31 07:27:12 följande:

    Men det där stämmer ju inte. Trådstartaren herself har kommit fram till att hon inte kan leva vidare med den otrogne. /En som trots allt stannat
    Det stämmer att jag var tvungen att bryta av olika personliga orsaker som gjorde det omöjligt att fortsätta. Men efter att noggrant ha följt de bagrundshistorier som trådmedlemmarna delat med sig av, så förstår jag att många av er faktiskt har förutsättningar att faktiskt fortsätta i relationen utan att det brakar ihop.

    Jag tror - om ni tror - och vill hängivet vara med och vara deltagande i era personliga läkeprocesser. Min situation var ohållbar därför att min partner hade djupa personliga problem, vilka jag inte var varse om när jag startade tråden. När jag grävt klart i hans hemlighetsmakerier var jag övertygad om att jag var tvungen att "rädda mig själv". Så enkelt var det. Det har dock inget att göra med den respekt jag känner för er som valt att fortsätta i era respektive relationer. Jag vill bara krama om er och hoppas att ni kommer att kunna må så bra det bara går under omständigheterna.

    Kram och trevlig helg! 

    /TS 
Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann