• Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    Min man (vi har en 18 år lång relation) fick en livskris och hade en några månader lång hemlig affär med hela "kitet" som välte hela förhållandet över ända. Äktenskapet fick sig en rejäl törn men vi har barn, och efter övervägande (ett halvår), så beslöt vi att fortsätta. Skadan blev dock rejäl för min del. Jag är inte trygg i relationen och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han gjort ett "brutalt misstag" när han var vek och feg. Min man hoppas dock att det ska bli bättre, och att tiden ska få den här dumheten att blekna i framtiden. Har ingen aning, men att bryta upp 18 års bygge och lämna någon som fortfarande har många egenskaper jag tycker om, känns inte ok alls. Vill inte ge upp än men otroheten har fått mig, världens trognaste, att bete mig annorlunda och jag är mycket mer uppmärksam för andra män som visar mig intresse (dock fortfarande se men inte röra). Det känns som ett sätt att "må bra" i all känsla av svek och jag tror att det är ett sätt att inte gräva ner sig. Någon som känner igen sig och vill utbyta tankar...? 

  • Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann
  • Anonym (levavidare)
    Tigerliljaaa skrev 2012-08-31 11:38:33 följande:
    När jag startar min dator tänkte jag skriva ert långt inlägg med hela min historia. Är det ok?

    Kram
    Kör på... (!) det låter som ett läkande agerande:)/TS
  • Tigerliljaaa

    Ok here goes....

    Redan precis i början på mitt och sambons förhållande började hans ex höra av sig, det var lite i stil med kan inte jag ha dig ska ingen annan det heller...

    Jag och sambon ville väldigt gärna ha barn och vi började försöka, mot alla odds blev vi spontant gravida men det slutade dock i ett MA, min sambo gick totalt in i sig själv, blev hård och kalla och jag stog där ensam mitt i sorgen. Vi började bråka och vårt förhållande hängde på en tråd... vi började jobba på förhållandet och det blev bra och harmoniskt igen, sambon sökte hjälp för sitt inåtvända beteende och började må bättre i sig själv.

    Det som hände var att han mitt i denna soppa strax efter MA:t träffade sitt ex för att prata igenom en del saker som inte blev lösta vid deras uppbrott och det hela slutade i att de hade sex och hon blev gravid...

    Nu fick jag ont i magen och börjar nästan ångra att jagh började rivs på såret! men får väl fortsätta...

    I flera månaders tid hade de en högst snuskig chatkonversation, det var där min sambo fick utlopp för de känslorna han vägrade prata med mig om.. Allt detta kom fram när han blev kallad på faderskapstest och inte längre orkade, ville eller kunde hålla tyst om det längre.

    Där och då rasade min värd samman, vi hade då gått på hormonbehandling för barnlösheten i några månader och det där lyckliga livet jag sett framför mig fanns inte längre. jag var arg så jävla arg! slängde ut honom med huvudet före och sen blev jag apatisk.

    Efter ett tag började jag förstå att jag faktiskt saknade honom. Och att vad som hänt var en del i ett långt och olyckligt händelseförlopp. Jag stötte bort honom och han stötte bort mig.

    Vi började prata igen och hittade tillbaka till varandra.

    Jag upptäckte att det ända som gjorde mig lugn var att gråta ut i hans armar trots allt han gjort mot mig, och det kunde jag inte förneka. Jag frskte förneka min kärlek till honom men det gick inte. När jag väl gjort mitt val efter noga övervägnde att lappa ihop det igen kom folks reaktioner. Kusinens sambo som jag var nära vän med började stöta bort mig, blev arg på mig för att jag inte lämnade honom. Vänner tvivlade på min mentala hälsa och hade det inte varit för de enstaka som stöttade mig vet jag inte hur det hade blivit.

    jag började känna agg mot alla dem som pekade fingrar och la gliringar, som vägrade acceptera mitt val och det kan jag göra fortfarande.

    vi försöker fortfarande skaffa barn och jag fasar för vad folk kommer att säga och hur de kommer att betee sig när det väl blir vår tur. Jag vet att den almänna åsikten kommer vara att barnet är något jag skaffat i desperation BARA för att HON fick ett barn, eller stackar barn o.s.v...

    Hur jag ska hantaera mig själv och vår relation vet jag men hur jag ska hantera dem? det är en gåta....

  • Anonym (besviken)
    Anonym (jag) skrev 2012-08-31 07:22:30 följande:



    Jag tror personen ovanför menar att man kan faktiskt aldrig veta vem som kommer bli otrogen (både kvinnor och män). Här utgår vi ju efter vår egen erfarenhet. Det är inget debattställe. Var och en gör vad vi kan för att läka och dela med oss hur vi gör och tänker.
    Just så menade jag, tack anonym (jag) 

    Anonym (jag) skrev 2012-08-31 07:30:47 följande:



    Hej!
    Skönt att du mår bättre! Kom dock ihåg att kämoa för att ha det bra och inte bara för att du borde stanna. Jag hoppas att det känns bättre för varje dag!
    Kram
    Tack vännen! Det värmer. Det här med att stanna för att ha det bra, jag har det inte bra än, mår dåligt både med och utan honom.  Men jag väljer att stanna så länge jag inte bara mår dåligt. Barnen mår bra, är lyckliga och harmoniska. Det betyder mest just nu. Jag vet att jag i förlängningen måste stanna för min egen skull. 

    Men när vet man? Hur länge är det normalt att vänta in känslorna? Snart ett år har gått och jag vet fortfarande inte om jag fortfarande älskar honom. Det enda jag vet är att jag mår ännu sämre utan honom.

    Han säger att han älskar mig mer nu än innan, har vuxit i hans ögon. "Gått från en tjej till en kvinna".
    Samtidigt ser att han att har dödat lite av min livsglädje. Och den tanken är värst, säger han 

    Han har rätt. Jag är inte som jag var innan. Är det detta som är att bli vuxen? Att fatta att livet inte bara är en lek? Man kan inte gå igenom ett vuxenliv utan sådana här påfrestningar, eller?

    Kram till er alla som kämpar! Vi håller ihop! 
  • Anonym (besviken)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-08-31 10:11:54 följande:
    Hej Blå Pelikan,

    Om du är en sådan man du utger dig för att vara - heder till dig...=). Detta ÄR en tråd för att stötta och läka de som faktiskt vill fortsätta i en relation där det förekommit otrohet. Det är precis som du säger, känslorna är tudelade. Man har älskat och känt tillit men fått sig en rejäl "örfil".

    Personligen känner jag män som jag skulle ha väldigt svårt att tro att de skulle klara av att begå ett svek av det mått otrohet innebär, MEN man kan aldrig vara 110% säker. Jag tror det är DET som "Anonym(Besviken)" menar(?). En man som mår bra, är balanserad, ärlig och har ryggrad har förmodligen enormt lång startsträcka till att "falla dit" precis som du antyder, men man får inte glömma att människor är människor. Alla kan drabbas av tung nedstämdhet och livskriser i livet (förklaringar ej ursäkter), eller utsättas av andra för tung press som gör att man faller ur balans och gör märkliga misstag man annarsaldrig skulle ha gjort. Se filmen "En vansinnig förälskelse", om hur en stabil "ryggradsförsedd" mans liv förstörs av en psyksjuk kvinna och hur han till slut drivs att begå brott. Den är intressant ur det perspektivet, hur omständigheter kan förändra en människa.

    Peace and loveHjärta tack för att du tittade in i vär "läketråd".
    /TS
    <3 TS. Du är en stark människa! Tack för att du startade tråden!
  • Anonym (jag)
    Anonym (besviken) skrev 2012-09-01 08:19:19 följande:
    Just så menade jag, tack anonym (jag) 

    Anonym (jag) skrev 2012-08-31 07:30:47 följande: Tack vännen! Det värmer. Det här med att stanna för att ha det bra, jag har det inte bra än, mår dåligt både med och utan honom.  Men jag väljer att stanna så länge jag inte bara mår dåligt. Barnen mår bra, är lyckliga och harmoniska. Det betyder mest just nu. Jag vet att jag i förlängningen måste stanna för min egen skull. 

    Men när vet man? Hur länge är det normalt att vänta in känslorna? Snart ett år har gått och jag vet fortfarande inte om jag fortfarande älskar honom. Det enda jag vet är att jag mår ännu sämre utan honom.

    Han säger att han älskar mig mer nu än innan, har vuxit i hans ögon. "Gått från en tjej till en kvinna".
    Samtidigt ser att han att har dödat lite av min livsglädje. Och den tanken är värst, säger han 

    Han har rätt. Jag är inte som jag var innan. Är det detta som är att bli vuxen? Att fatta att livet inte bara är en lek? Man kan inte gå igenom ett vuxenliv utan sådana här påfrestningar, eller?

    Kram till er alla som kämpar! Vi håller ihop! 
    På olika sätt får vi ju alla våra sår..och de måste få sin tid på sig att läka. Om jag tittar på min egen otrohet där jag var otrogen ordentligt och sen lämnade min man så är det nästan läkt från min sida och då är det snart tre år sen det hände. Var först efter ca 2 år jag ärligt kunde säga att jag tyckte jag hade sonat och kunde gå vidare igen  utan att känna skuld längre..och då ville jag ju ändå inte vara med honom längre.

    Så om man är överens om att man vill fortsätta, har en fungerande vardag, är snälla mot varandra och mår mer bra än dåligt med varandra tror jag att man bara får ha tålamod..en dag så minskar smärtan

    Att bli vuxen är påfrestande ja...
  • Anonym (jag)
    Tigerliljaaa skrev 2012-08-31 15:07:33 följande:
    Ok here goes....

    Redan precis i början på mitt och sambons förhållande började hans ex höra av sig, det var lite i stil med kan inte jag ha dig ska ingen annan det heller...

    Jag och sambon ville väldigt gärna ha barn och vi började försöka, mot alla odds blev vi spontant gravida men det slutade dock i ett MA, min sambo gick totalt in i sig själv, blev hård och kalla och jag stog där ensam mitt i sorgen. Vi började bråka och vårt förhållande hängde på en tråd... vi började jobba på förhållandet och det blev bra och harmoniskt igen, sambon sökte hjälp för sitt inåtvända beteende och började må bättre i sig själv.

    Det som hände var att han mitt i denna soppa strax efter MA:t träffade sitt ex för att prata igenom en del saker som inte blev lösta vid deras uppbrott och det hela slutade i att de hade sex och hon blev gravid...

    Nu fick jag ont i magen och börjar nästan ångra att jagh började rivs på såret! men får väl fortsätta...

    I flera månaders tid hade de en högst snuskig chatkonversation, det var där min sambo fick utlopp för de känslorna han vägrade prata med mig om.. Allt detta kom fram när han blev kallad på faderskapstest och inte längre orkade, ville eller kunde hålla tyst om det längre.

    Där och då rasade min värd samman, vi hade då gått på hormonbehandling för barnlösheten i några månader och det där lyckliga livet jag sett framför mig fanns inte längre. jag var arg så jävla arg! slängde ut honom med huvudet före och sen blev jag apatisk.

    Efter ett tag började jag förstå att jag faktiskt saknade honom. Och att vad som hänt var en del i ett långt och olyckligt händelseförlopp. Jag stötte bort honom och han stötte bort mig.

    Vi började prata igen och hittade tillbaka till varandra.

    Jag upptäckte att det ända som gjorde mig lugn var att gråta ut i hans armar trots allt han gjort mot mig, och det kunde jag inte förneka. Jag frskte förneka min kärlek till honom men det gick inte. När jag väl gjort mitt val efter noga övervägnde att lappa ihop det igen kom folks reaktioner. Kusinens sambo som jag var nära vän med började stöta bort mig, blev arg på mig för att jag inte lämnade honom. Vänner tvivlade på min mentala hälsa och hade det inte varit för de enstaka som stöttade mig vet jag inte hur det hade blivit.

    jag började känna agg mot alla dem som pekade fingrar och la gliringar, som vägrade acceptera mitt val och det kan jag göra fortfarande.

    vi försöker fortfarande skaffa barn och jag fasar för vad folk kommer att säga och hur de kommer att betee sig när det väl blir vår tur. Jag vet att den almänna åsikten kommer vara att barnet är något jag skaffat i desperation BARA för att HON fick ett barn, eller stackar barn o.s.v...

    Hur jag ska hantaera mig själv och vår relation vet jag men hur jag ska hantera dem? det är en gåta....
    Angående hur hantera omgivningen så tror jag det enda som hjälper är att sätta ner foten och tala om att det är ditt val och ditt beslut och att han/ hon får respektera det. Om de inte kan det så får ni helt eneklt sluta umgås. Min erfarenhet är tyvärr att viktiga människor runtomkring sig tenderar att försvinna vid seperationer eller kriser.
  • Tigerliljaaa

    Ja jag umgås inte alla längre med kusinens sambo och har slutat försöka också. Försökte berätta för mormor om att vi försöker skffa barn igår och ja hm några klapp på magen som med mina just nu gravida kusiner lär det nog inte bli av.

  • Anonym (jag)
    Tigerliljaaa skrev 2012-09-01 09:28:43 följande:
    Ja jag umgås inte alla längre med kusinens sambo och har slutat försöka också. Försökte berätta för mormor om att vi försöker skffa barn igår och ja hm några klapp på magen som med mina just nu gravida kusiner lär det nog inte bli av.
    Gratulerar till att ni försöker skaffa barn och hoppas det går vägen.
  • Tigerliljaaa

    Ja jag umgås inte alla längre med kusinens sambo och har slutat försöka också. Försökte berätta för mormor om att vi försöker skffa barn igår och ja hm några klapp på magen som med mina just nu gravida kusiner lär det nog inte bli av.

  • Anonym (levavidare)
    Anonym (besviken) skrev 2012-09-01 08:22:41 följande:
    <3 TS. Du är en stark människa! Tack för att du startade tråden!
    Tack "Anonym (besviken)", det värmde - jag tror också du är en mycket stark kvinna. What does not kill you, make you stronger...!  Glöm inte det{#emotions_dlg.flower}Och snart är vi uppe i 20 000 besökare(!), tänk så många intresserade av hur vi jobbar på här. Kan vi inte fira, vänner...=))SkålDet krävs ju nästan champagne...!!!

    Kram/TS
Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann