• Anonym (who)

    3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?

    Jag är hemma med för stunden två barn, en bebis och en treåring. Treåringen är aktiv och social, men vi umgås inte speciellt mycket med andra barn eftersom de flesta häromkring går på dagis.
    Pappan tjatar om att hen ska få börja, men jag vill inte och hen vill inte heller när vi pratar om det. Jag tycker det är 2 mot 1, men det går inte han med på och tycker inte att hens röst väger in alls.

    Vem ska få som den vill? Ska hen få vara hemma eller inte? Det är eviga diskussioner och vi kan inte komma överens.  

  • Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?
  • Bumblebeegirl
    Anonym (who) skrev 2012-06-11 08:15:58 följande:
    Jag är hemma med för stunden två barn, en bebis och en treåring. Treåringen är aktiv och social, men vi umgås inte speciellt mycket med andra barn eftersom de flesta häromkring går på dagis.
    Pappan tjatar om att hen ska få börja, men jag vill inte och hen vill inte heller när vi pratar om det. Jag tycker det är 2 mot 1, men det går inte han med på och tycker inte att hens röst väger in alls.

    Vem ska få som den vill? Ska hen få vara hemma eller inte? Det är eviga diskussioner och vi kan inte komma överens.  

    Vad  fn är "hen"? Skriv så man förstår människa. Löjligt att ens använda ett sånt ord!
  • Husis

    Varför är det så många föräldrar nuförtiden, som tycker att de inte är kapabla att ta hand om mer än ett barn i taget? Varför ska det äldre barnet tvingas iväg från mamman, när barnet vet att ett småsyskon får vara hemma med mamma? Det finns många förskollärare som tycker att barnen gott kan få vara hemma ett par år till, om möjligheten finns.

    Med smarta, aktiva föräldrar tror jag inte missar särskilt mycket av att vara hemma ett par år till. Däremot så tycker många att de gärna skulle slippa stressen med en massa tider att passa, när man är föräldraledig.

    Var en stolt förälder, att du själv vill ta hand om ditt barn 

  • Maskot

    Jag och min man pusslade i 4 år för att sonen skulle slippa börja dagis så tidigt. Vi ville gärna spendera de första åren med honom- och nu i efterhand så är jag väldigt glad att vi gjorde som vi gjorde..

    Men dessa år, engagerade vi oss väldigt mycket i olika aktiviteter. Vår son gick på skogsmulle, simskola, pysselgrupp och öppnaförskolan. Detta för att han skulle vara van att vara i grupp och träffa jämnåriga kompisar. Jag vet att många hade åsikter om att barn behöver vara på förskola m.m.  Jag tror inte barn har behov av själva förskolan, men det krävs mycket av föräldrar som väljer att ha sina barn hemma länge. Det finns mycket aktiviteter och det krävs att man är aktiv och engagerad för att ge sina barn den biten som annars ligger på förskolan. Förskolan är inte det enda stället där barn får lära sig att arbeta och fungera  i grupp - finns massor av alternativ.
    Jag är oerhört glad för våra första år som engagerade och aktiva småbarnsföräldrar. Oerhört värdefulla år som aldrig kommer tillbaks. Vår son är idag 20 år- och jag tror att våra första år har varit jätteviktiga för både honom och oss.

    Ni ska välja den väg som passar er och ert barn. Men ni måste resonera och prata och väga för och nackdelar. Ert barn ska absolut inte vara delaktig i era disskussioner. Jag tror det blir jättefel den dagen ert barn ska börja förskolan, och har blivit färgad av era ord. Redan nu vet ju ert barn att han/hon inte vill- och egentligen borde barnet inte ha någon uppfattning i frågan. Ert barn har ju inte varit på förskola ännu.

    Den dag ni väljer att börja förskolan, måste ni prata om hur roligt och bra det kommer att bli- och de här disskussionerna ska inte ha någon negativ inverkan på ert barn.        

  • Anonym (who)
    Tramsa skrev 2012-06-11 15:57:54 följande:
    Jag har ju åsikten att den som är hemma med barnen bestämmer vad som händer under de timmarna på dagen. Din man får väl anmäla ert barn till förskolan när det är hans tur att vara föräldraledig.

    Sen tycker jag inte någon av er ska blanda in barnet i beslutsprocessen. När din man är hemma och det då blir förskoledags får ni helt enkelt övertyga barnet om att det är en strålande ide. Medans du är hemma behöver ni inte alls tjata om förskolan med barnet.  
    Han ska inte vara föräldraledig.
  • Tramsa
    Anonym (who) skrev 2012-06-11 17:16:07 följande:
    Han ska inte vara föräldraledig.
    Tja, då har han väl gjort sitt val redan. Valet är att han inte är engagerad i barnets görande och låtanden under dagstid på vardagarna. 
  • Loriyana

    Jag tycker det är fantastiskt att ditt barn har möjligheten att vara hemma fram till skolstart. Ta vara på den lyxen. Själv är jag ensamstående förälder så mitt barn behöver gå till förskolan. Men det är ok för oss.

  • Nape

    Jag har en 4,5-åring och jag skulle gärna vilja vara hemma med honom. Det händer så mycket i den här åldern, han formas och har så mycket frågor om liv, småkryp och hur moln smakar.

    Jag skulle ha barnet hemma i din sits, du förlorar inte ens ekonomiskt på det då du ändå ska vara hemma.

    Ni kan ju besöka en öppen förskola någon gång  per vecka, så han får den sociala biten.

    Dock håller jag med någon som skrev tidigare här i tråden- det är du och din man, ni vuxna, som ska bestämma detta.

  • Anonym (Jennie)

    Jag är hemmafru och barnen är mestadels hemma. Jag anser precis som du att förskolepersonal har ingen möjlighet att ge i närheten av vad en närvarande förälder kan ge. Men vad själva förskolan kan ge är barn att leka med.

    Vi har bestämt som så att när barnen är över tre år så får de gå på en allmänna förskolan, det är 15 timmar i veckan, för att leka med andra barn. Enbart för den sociala biten för dem. Och vet du vad, ts? De ÄLSKAR att gå på förskolan! De har fått kompisar och de leker och är glada!

    De älskar att vara hemma också! På eftermiddagarna är de hemma med mig och slipper stressen som lätt blir på förskolan med många barn.

    Är du orolig för att barnet ska älska förskolan och inte vilja vara hemma längre? Varför vill du inte låta barnet få utveckla sin sociala sida när det gäller barn i samma ålder? Leka på barns vis? Hur bra mamma du än är (och det tvivlar jag inte på att du är!) så är sanningen faktiskt den att du inte är en treåring som leker på lika villkor med ditt barn. Barnen mår bra av sånt.

  • GangsterKermit
    Anonym (Jennie) skrev 2012-06-11 18:17:01 följande:
    Jag är hemmafru och barnen är mestadels hemma. Jag anser precis som du att förskolepersonal har ingen möjlighet att ge i närheten av vad en närvarande förälder kan ge. Men vad själva förskolan kan ge är barn att leka med.

    Vi har bestämt som så att när barnen är över tre år så får de gå på en allmänna förskolan, det är 15 timmar i veckan, för att leka med andra barn. Enbart för den sociala biten för dem. Och vet du vad, ts? De ÄLSKAR att gå på förskolan! De har fått kompisar och de leker och är glada!

    De älskar att vara hemma också! På eftermiddagarna är de hemma med mig och slipper stressen som lätt blir på förskolan med många barn.

    Är du orolig för att barnet ska älska förskolan och inte vilja vara hemma längre? Varför vill du inte låta barnet få utveckla sin sociala sida när det gäller barn i samma ålder? Leka på barns vis? Hur bra mamma du än är (och det tvivlar jag inte på att du är!) så är sanningen faktiskt den att du inte är en treåring som leker på lika villkor med ditt barn. Barnen mår bra av sånt.
    We are free, where everything?s allowed and love comes first ♥
  • Dezzie

    Jag måste säga att jag är riktigt imponerad om du kan föra en såpass dialog med ditt barn att hon/han vet med bestämdhet vad hon/han vill. Vår 3-åring, som är väldigt verbal, och enl Bvc ligger hon på en 4-årings nivår av förståelse och kunnande, kan säga hemma att : jag vill inte gå på dagis! 2 minuter efter vill hon. När vi lämnar på dagis skuttar hon iväg o leker, utan att ens säga hejdå. Trots att hon 30 minuter innan kan ha legat på golvet och skrikit att hon inte vill till dagis.

    jag ska ärligt säga att jag håller med din man. DU vill ha barnen hemma, men faktum är att dagis är bra för barnen. Och du kan inte räkna in en 3-åring i diskussionen, de har inte begreppet om vad ett beslut är.

     

Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?