• äntligen36

    Vi som plussade i juli-12!

    Hej, tänkte att här kan alla vi som plussat i juli samlas för att prata om allt som man vill prata om. Ja, självklart är även andra välkomna i tråden!

    För mig är det första barnet, men vore trevligt om alla oavsett hur många barn man har är med och delar med sig av sina funderingar, erfarenheter, tankar mm.

  • Svar på tråden Vi som plussade i juli-12!
  • satirnine
    LurvensFrö skrev 2012-07-18 09:32:32 följande:
    Jag vet inte vad jag fick tid till men fick tid 23 augusti och det skulle bara ta 30 min och man skulle få en ny tid så kanske är det ett hälsosamtal först! Tänk att jag inte minns hur det var med sonen. :)

    Det jag reagerade på är att jag fick hem tiden med ett namn som jag inte känner till så jag hoppas att det första hälsosamtalet inte är samma som den jag ska ha sen för jag vill ha samma BM.
    Det är säkert bara att fråga efter din gamla BM, hoppas hon/han inte slutat.
    Jag känner redan nu att det är superviktigt för mig hur min BM är. Har blivit illa bemött många gånger i vården så jag säger ifrån på en gång om det inte känns rätt. Men jag hoppas de är trevligare än hon i telefonen. :)

    Man har ju inte alltid hälsosamtal med andra barnet, men 30 min var ju kort om tid.
    Nu vill man bara att veckorna ska gå.. Drömmer 
    ♥ Nygravid ♥
  • LurvensFrö
    ElinNas skrev 2012-07-17 20:11:55 följande:
    Hej och grattis alla! Fick ett JÄTTEstarkt pluss i förrgår, det kom direkt efter 4 sekunder! Ett tips till er alla! Vanligtvis gör de inte ultra ljud förens i vecka 18 vilket är ganska sent för många som är i det tidiga sedet. Jag ringde KK och sa att jag ville göra abort, jag fick tid nästa onsdag för ultraljud! Det är ett informations möte och man pratar bara och ultra ljudet är till för att mäta fostret och se hur långt gången man är, så då får man reda på det iallafall =)
    Oj sånt vågar inte jag. :) Alldeles för skrockfull!
  • LurvensFrö
    satirnine skrev 2012-07-18 09:43:04 följande:
    Det är säkert bara att fråga efter din gamla BM, hoppas hon/han inte slutat.
    Jag känner redan nu att det är superviktigt för mig hur min BM är. Har blivit illa bemött många gånger i vården så jag säger ifrån på en gång om det inte känns rätt. Men jag hoppas de är trevligare än hon i telefonen. :)

    Man har ju inte alltid hälsosamtal med andra barnet, men 30 min var ju kort om tid.
    Nu vill man bara att veckorna ska gå.. Drömmer 
    Ja verkligen! Känner jag med. :)
    Ja jag kommer säga till min ordinarie på min första graviditet skulle själv vara mammaledig så jag fick en annan men hon sa att hon hoppas följa min andra graviditet när det blri så hade varit skoj att få henne för hon är så go. Annars i värsta fall tar jag gärna vikarien igen. Men ingen annan om hon inte är super go förståss hihi.
  • Vilvarin
    LurvensFrö skrev 2012-07-18 09:40:10 följande:
    Hej!!! Vad roligt!! Har du ändrat namn sen sist för jag minns inte riktigt din nik? Gud så roligt hihi och du ligger nu en dag före mig. Verkar vara många 2012:or som skaffar syskon nu. :) Ska bli himla skoj att följas. Vad kul att du läste min blogg. Kommer vänta ett bra tag nu innan jag avslöjar något i bloggen men man märker av att jag är trött då jag inte gär lika många inlägg varje dag. Vissa dagar gör jag bara ett inlägg haha. :)

    Du får gärna stalka mig! ;)



    Jag följde bara eran "september-oktober"-tråd, skrev aldrig nåt. Var beräknad 28/10 så kände mig så långt efter och hängde i en oktobertråd istället.

    Jag började en ny anonym gravidblogg nu för att kunna skriva ner och minnas utan att bli avslöjad :) Förstår att du vill hålla det hemligt på bloggen ett tag. Själv har jag inte ens vågat berätta för min mamma som alltid fått veta direkt dom andra gångerna.
  • Norrlands08a
    satirnine skrev 2012-07-18 09:32:00 följande:
    Jaha, då blir det väl ett kombinerat hälsa- och inskrivningssamtal för mig säkert för jag är i v 9 när jag ska dit.
    Jag fick ingen information alls när jag ringde om vad som skulle göras.
    Presenterade mig och sa att jag var gravid och hon svarade "Jaha" sen var hon tyst tills dess att jag ska "Ja man ska väl kontakta er då?"
    Helsjukt i mina ögon. Hon frågade om personnr, om det var första barnet och sa att jag fick komma 17 augusti kl 10.00, sen var det inte mer med det. är inte förvånad heller, endel folk i den här stan är väldigt "svåra" (är inte själv härifrån).

    Det är så synd att det inte finns privat mödravård här, har annars föredragit det. 
    Vilket trist bemötande! Och trist när man inte har några alternativ att gå till. Var bor du nånstans?

    Jag ringde till Liljeholmens MVC här i Hägersten/Stockholm, och hon var supertrevlig. Där funkar det så att man först får gå på hälso-info i grupp, man träffas alltså i grupp och man får information plus se två filmer. Mötet tar 1,5 timme. Sedan är det dags för Inskrivningssamtal några veckor senare. Det tar 60 minuter. Efterföljande mötet (som inte är inbokade ännu) sa hon kommer ta ungefär 30 minuter.

    Det var den info jag fick.
  • satirnine
    Norrlands08a skrev 2012-07-18 10:01:09 följande:
    Vilket trist bemötande! Och trist när man inte har några alternativ att gå till. Var bor du nånstans?

    Jag ringde till Liljeholmens MVC här i Hägersten/Stockholm, och hon var supertrevlig. Där funkar det så att man först får gå på hälso-info i grupp, man träffas alltså i grupp och man får information plus se två filmer. Mötet tar 1,5 timme. Sedan är det dags för Inskrivningssamtal några veckor senare. Det tar 60 minuter. Efterföljande mötet (som inte är inbokade ännu) sa hon kommer ta ungefär 30 minuter.

    Det var den info jag fick.
    Oj vad mycket info ni kommer få och vilken bra info du fick redan nu.
    Jag bor i Kiruna, men jag är inte härifrån ursprungligen.
    Tror inte ens det finns en föräldrargrupp här.
    Tror vi kommer kontakta någon privat gyn i Luleå och besöka någon gång också.
    Men det blir längre fram i tiden, en sak i taget! :) 
    ♥ Nygravid ♥
  • Norrlands08a
    satirnine skrev 2012-07-18 10:32:09 följande:
    Oj vad mycket info ni kommer få och vilken bra info du fick redan nu.
    Jag bor i Kiruna, men jag är inte härifrån ursprungligen.
    Tror inte ens det finns en föräldrargrupp här.
    Tror vi kommer kontakta någon privat gyn i Luleå och besöka någon gång också.
    Men det blir längre fram i tiden, en sak i taget! :) 
    Ja du har rätt "en sak i taget", men det är lätt att man vill att allt ska hända på en gång :)

    Kanske kan ni kombinera besök på gyn i Luleå med något annat skoj man kan hitta på i Luleå, om inte annat lite shopping :)
  • satirnine
    Norrlands08a skrev 2012-07-18 10:39:45 följande:
    Ja du har rätt "en sak i taget", men det är lätt att man vill att allt ska hända på en gång :)

    Kanske kan ni kombinera besök på gyn i Luleå med något annat skoj man kan hitta på i Luleå, om inte annat lite shopping :)
    ja jag tror det blir något sånt! Vi lär väl åka dit och provköra lite barnvagnar och shoppa annat skoj när det väl är dags för den biten. :)
    Jag var lite barnvagnstokig redan långt innan jag blev gravid så det ska bli skoj att få utlopp för det intresset nu. Haha :) 
    ♥ Nygravid ♥
  • satirnine

    Hittade de här frågorna som de kört i en annan tråd. Tänkte att det kan ju vara kul att svara på för dem vill!

    Vilken vecka är du i?
    vecka 5 (4+0)

    Vilka symptom har du?
    Svagt illamående och lite yr.

    Vilket försök?
    Första.

    Tidigare MF i bagaget?
    Nej.

    Hur gammal är du?
    24 år.

    Har du barn sedan innan?
    Nej.

    Är du singel/sambo/särbo/gift?
    Sambo sedan 5 år tillbaka.

    Husdjur: Två katter.

    Hur bor du?
    Bostadsrätt, 4 rok fördelat på 130 kvm.

    Bil? Tänker ni köpa inför barnet?
    Vi köpte passande nog en Audi Q5. Har även en Volvo kombi 850.

    Vilken vagn har ni spanat in(fast det är tidigt )?
    Bugaboo Cameleon och Brio Go.

    När tänkte du tidigast köpa baby-prylar?
    Efter första besöket hos MVC kanske.

    Har ni berättat om plusset för någon/Vem?
    Nej inte för någon mer än MVC. :)

    Vad är ditt yrke/ pluggar du?
    Egen företagare som frisör, och även frisörlärare på halvtid.

    När ska ni kontakta MVC/när gjorde ni det?
    Gjorde det idag, har tid 17/8.

    När tänker ni gå på VUL/När, om ni redan varit på ett?
    Om jag får så skulle jag göra VUL annars får jag snällt vänta till RUL. 


    ♥ Nygravid ♥
Svar på tråden Vi som plussade i juli-12!