• äntligen36

    Vi som plussade i juli-12!

    Hej, tänkte att här kan alla vi som plussat i juli samlas för att prata om allt som man vill prata om. Ja, självklart är även andra välkomna i tråden!

    För mig är det första barnet, men vore trevligt om alla oavsett hur många barn man har är med och delar med sig av sina funderingar, erfarenheter, tankar mm.

  • Svar på tråden Vi som plussade i juli-12!
  • Vilvarin
    Vilken vecka är du i? 4+6

    Vilka symptom har du? 
    Trött, illamående, ömma bröst (upptäckte att en bh blivit för liten idag :P), halsbränna och supersvullen mage.

    Vilket försök? Tredje, fast första efter ett missfall.

    Tidigare MF i bagaget? 3 st, två innan dottern och ett i juni

    Hur gammal är du? 30 år

    Har du barn sedan innan? En dotter född oktober 2010

    Är du singel/sambo/särbo/gift? Sambo och förlovad

    Husdjur: Två kaniner

    Hur bor du? Precis på väg att flytta från 2:a till 3:a, bostadsrätt i södra Sthlm

    Bil? Tänker ni köpa inför barnet? Jag har som nyårslöfte i år att ta körkort och skaffa bil

    Vilken vagn har ni spanat in(fast det är tidigt )? Behåller vår Teutonia fun och ev en syskonvagn Urban jungle sen..

    När tänkte du tidigast köpa baby-prylar? Efter VUL ska jag köpa en liten present till magen

    Har ni berättat om plusset för någon/Vem? Sambon och dottern
     
    Vad är ditt yrke/ pluggar du? Sjuksköterska på neonatalavdelning

    När ska ni kontakta MVC/när gjorde ni det? I måndags, 16/7

    När tänker ni gå på VUL/När, om ni redan varit på ett?
    Ska få göra ett pga mina missfall den 9/8
  • Vilvarin
    Kattflickan skrev 2012-07-18 22:18:00 följande:
    Thesss: I vecka 8 ska man garanterat kunna se ett hjärta slå, så om jag var du skulle jag vänta lite med VUL.

    Jag kan tycka att det är onödigt att belasta den allmänna vården om man faktiskt inte har ont, blöder etc. Det gör att de som verkligen har problem får vänta längre med att få hjälp. I Skåne måste det väl finnas privata gynekologer som kan göra tidigt VUL?
    Håller med dig helt! Att sitta med ett pågående missfall och vänta i timmar med tårar i ögonen är ingen höjdare.. Det har jag provat några gånger.. Helt klart bättre att söka privat och få en bokad tid!
    Jag ska göra VUL för att förhoppningsvis få se ett hjärta slå, och det ville dom tidigast göra i v 8+0 för att man säkert ska kunna se och inte skapa mer oro i onödan.
  • sajo0106
    Kattflickan skrev 2012-07-18 22:18:00 följande:
    Thesss: I vecka 8 ska man garanterat kunna se ett hjärta slå, så om jag var du skulle jag vänta lite med VUL.

    Jag kan tycka att det är onödigt att belasta den allmänna vården om man faktiskt inte har ont, blöder etc. Det gör att de som verkligen har problem får vänta längre med att få hjälp. I Skåne måste det väl finnas privata gynekologer som kan göra tidigt VUL?



    Självklart ska man inte ta någon annans plats men jag tror att dem är rätt duktiga på att prioritera dem som borde gå före, iaf där jag bor verkar det så MEN finns det en plats så kan jag då tycka att man kan få göra ett VUL, speciellt om man haft tidigare missfall eller är förstföderska!
  • sajo0106
    Kattflickan skrev 2012-07-18 22:18:00 följande:
    Thesss: I vecka 8 ska man garanterat kunna se ett hjärta slå, så om jag var du skulle jag vänta lite med VUL.

    Jag kan tycka att det är onödigt att belasta den allmänna vården om man faktiskt inte har ont, blöder etc. Det gör att de som verkligen har problem får vänta längre med att få hjälp. I Skåne måste det väl finnas privata gynekologer som kan göra tidigt VUL?



    Självklart ska man inte ta någon annans plats men jag tror att dem är rätt duktiga på att prioritera dem som borde gå före, iaf där jag bor verkar det så MEN finns det en plats så kan jag då tycka att man kan få göra ett VUL, speciellt om man haft tidigare missfall eller är förstföderska!
  • sajo0106

    Nu är det min tur att vara orolig, hela natten när jag jobbat har det gjort ont och stramat i höger äggstock och endast höger...det har hållt i sig nu när jag vaknat....tänkt om lillen sitter fel och nu när det växer så börjar det göra ont :(

  • FruRundberg
    sajo0106 skrev 2012-07-19 11:57:27 följande:
    Nu är det min tur att vara orolig, hela natten när jag jobbat har det gjort ont och stramat i höger äggstock och endast höger...det har hållt i sig nu när jag vaknat....tänkt om lillen sitter fel och nu när det växer så börjar det göra ont :(
    Usch va jobbigt! Vilken v är du i? Ring till Gyn och prata med de?

    Jag har det så jobbigt med mig själv just nu. Gick in i v5 nu och fortfarande har jag bara ont i magen. Varje dag till och från. Blir så orolig. Fick ju en brun blödning i förrgår och inget mer efter det men ändå är jag orolig. Pratade lite med mannen idag om det och han blir nästan lite irriterad för att jag "gnäller" om hur orolig jag är. Han förstår mig men kan inte riktigt förstå att jag ska bara vänta ut och se vad som händer. Att inte gå runt och testa mig hela tiden och analysera vart enda grej som händer med kroppen.
    Men HUR LÄTT ÄR DET DÅ?????? Jag blir knäpp ju. Är det bara jag som analyserar minsta lilla sak och känsla. 
    Blir orolig för jag knappt har några andra symtom och orolig för jag har ont i magen, orolig för att det kom gammalt blod. Usch ja ni hör, jag har blivit knäpp
    Jag vill bara kunna slappna av och inte tänka och bara se hur det utvecklar sig allt men det är INTE LÄTT! 
    Är jag ensam...?

     
    vittsomsocker.blogspot.com - 4 barns mamman med 5 barn
  • Kattflickan

    FruRundberg: Hormonerna gör att vi inte är helt rationella. Innan jag blev gravid den här gången så tänkte jag att jag inte skulle oroa mig den här gången. Försöka tänka på annat etc. Men när jag väl är här så kan jag inte låta bli att oroa mig, det är nästan så att oron skenar iväg. Igår började jag grina för att mina bröst inte ömmade så mycket. På kvällen kom de igång och ömmade och jag var nöjd en stund. Sen har jag sen en vecka tillbaka inte varit så hård i magen längre och då började jag tänka på det och blev orolig. Det bästa för mig är att hålla mig sysselsatt.

    Ena stunden är jag helt övertygad om att jag kommer få missfall och sen är jag jätteglad över att jag är gravid. Suck! Min man är lite rädd för mig nu när mitt humör skiftar så

    Det är svårt, men jag vill iallafall tänka positivt. Jag har inte blödit och krampen i magen jag hade för några dagar sen har släppt. Det var nog växtvärk.

    Millan 

  • LurvensFrö
    sajo0106 skrev 2012-07-19 11:57:27 följande:
    Nu är det min tur att vara orolig, hela natten när jag jobbat har det gjort ont och stramat i höger äggstock och endast höger...det har hållt i sig nu när jag vaknat....tänkt om lillen sitter fel och nu när det växer så börjar det göra ont :(
    Jag hade ringt in och fått det kollat! :( Och om allt är bra kan du pusta ut! :)
  • satirnine

    Jag är inte den som oroar mig så jag har inga bra tips till er tyvärr.
    Känner inte av graviditeten alls mycket nu mer än lite ömma bröst. 
    Men jag tycker du ska ringa Sajo så slipper du oroa dig mer!

    Jag behöver lite hjälp...
    Ska iväg till en gammal vän under 5 dagar och vill inte berätta redan nu att jag är gravid.
    Vad kan jag ha för undanflykt så länge för att inte dricka alkohol?
    Eftersom jag ska bo hos henne så känns som så svårt att köra med pencilin-tricket, men det kanske funkar?
    Vet ni förresten om man får ha med folsyra när man flyger i handbagaget? (ska inte checka in). Annars får jag vara utan dem tabletterna några dagar och det känns inte heller bra.

    Tips?! Drömmer 


    ♥ Nygravid ♥
  • FruRundberg
    Kattflickan skrev 2012-07-19 12:34:12 följande:
    FruRundberg: Hormonerna gör att vi inte är helt rationella. Innan jag blev gravid den här gången så tänkte jag att jag inte skulle oroa mig den här gången. Försöka tänka på annat etc. Men när jag väl är här så kan jag inte låta bli att oroa mig, det är nästan så att oron skenar iväg. Igår började jag grina för att mina bröst inte ömmade så mycket. På kvällen kom de igång och ömmade och jag var nöjd en stund. Sen har jag sen en vecka tillbaka inte varit så hård i magen längre och då började jag tänka på det och blev orolig. Det bästa för mig är att hålla mig sysselsatt.

    Ena stunden är jag helt övertygad om att jag kommer få missfall och sen är jag jätteglad över att jag är gravid. Suck! Min man är lite rädd för mig nu när mitt humör skiftar så

    Det är svårt, men jag vill iallafall tänka positivt. Jag har inte blödit och krampen i magen jag hade för några dagar sen har släppt. Det var nog växtvärk.

    Millan 
    Ja gråter för minsta lilla jag med.. Ska sätta igång och städa nu så jag skingrar tankarna lite. Nu längtar jag tom att börja jobba igen så jag får annat att tänka på.. Känner mig mer orolig denna gången är tidigare gånger.. så jobbigt!
    vittsomsocker.blogspot.com - 4 barns mamman med 5 barn
Svar på tråden Vi som plussade i juli-12!