• Anonym (jag)

    invandrare får BONUS för att lära sig svenska!

    Invandrare får 12500:- i bonus för att lära sig svenska.

    nu vill man höja detta till 25000:- !!???

    samtidigt läser man om våra äldre som inte kan få ett ägg om dagen eller grädde och sylt till  pannkakorna för att det är för DYRT.

    hur känns det?? 

  • Svar på tråden invandrare får BONUS för att lära sig svenska!
  • Anonym (jag)
    MaryCaroline skrev 2012-12-05 13:26:52 följande:
    Nu hittade jag detta... Ett radioreportage från förra veckan...

    "Fiasko för SFI-bonus?
    Publicerat: fredag 30 november kl 04:00 , P1-morgon

    När bonusen för de som går svenska för invandrare, så kallad SFI-bonus, infördes var syftet att öka elevernas motivation att snabbt klara sina studier i svenska. Men bara bara ett fåtal fått bonus och det är inte fler som klarar målen i dag jämfört med före bonusens införande. Reportage från Malmö av Paola Lindahl Voigt."

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...


    Bland annat detta har sagts om SFI-bonusen i radioreportaget:

    • Fler skulle lära sig svenska på kortare tid
    • Man har 12 månader på sig från påbörjad tid
    • Man har 15 månader på sig från och med folkbokföring
    • I Malmö har 7500 elever gått SFI under bonusens tid. Bara 141 bonusar har betalats ut.
    • 2% har fått bonus.
    • I mars 2012 hade 6000 bonusar i Sverige hittills betalats ut.
    • En rektor i Malmö menar att fler inte når målen med bonusen, det har en marginell effekt

    • Kurs 1 6000 kr, för de med minst studievana
    • Kurs 2 8000 kr, för de som gått grundskula
    • Kurs 3 12000 kr, för de med eftergymnasial utbildning

    • En elev gick alla tre kurserna och blev godkänd, men fick ingen bonus trots att han klarat kurserna och ansökt om bonusen. Han hade varit folkbokförd längre än 15 månader, vilket är max för att få bonusen.

    • Många elever upplever bonusen som orättvis. Lågutbildade och analfabeter blir lidande.  


    2 % !! jisses  Rynkar på näsan
  • MalinH84
    Anonym (jag) skrev 2012-12-05 13:20:34 följande:
    sedan är ju faktiskt detta ett diskussions forum, och det är väl en otroligt bra grej om saker och ting kan diskuteras och redas upp, för MÅNGA gånger har åtminstone jag ändrat uppfattning genom att diskutera med kunniga och kloka människor,.

    men du verkar helt enkelt tycka att : "alla får tycka vad det vill" och sedan ska man hålla käften eller?? 

    Det är jättebra att saker och ting diskuteras, men då ska det ju grundas på just tyckande och inte på osanningar. Man får tycka vad man vill och man får även uttrycka sig, såklart.  
  • Anonym

    I vilken kommun då?

    För jag har två kompisar från Palestina och från Syrien men den ena jobbar dagtid för att kunna studera svenska på kvällstid och den andra får inte heller pengar för att studera svenska utan hennes man försörjer henne så att hon kan studera svenska.

    Så vart du får dem siffrorna ifrån undrar jag verkligen?!

  • Anonym
    Anonym (jag) skrev 2012-12-05 13:28:56 följande:
    2 % !! jisses  Rynkar på näsan

    Det är inte så att alla invandre får 25.000 i bonus för att lära sig svenska....
  • johanssone

    Det är vidrigt rent ut sagt. Får vi några pengar av att studera? ja det är väl dom ynka 1050 då. Och CSN måste man betala tillbaka. För er som säger att bara för att dom får betalt för det så lär dom sig fortare och då kommer dom ut i arbetslivet, ja det är väl klart men frågan är hur rättvist är det? Jag har alltid haft svårt i skolan och tappat motivationen, som så många andra, inte fan får vi 12500 i månaden för det! Nä fyfan för Sverige ibland alltså

  • Anonym
    johanssone skrev 2012-12-06 16:30:49 följande:
    Det är vidrigt rent ut sagt. Får vi några pengar av att studera? ja det är väl dom ynka 1050 då. Och CSN måste man betala tillbaka. För er som säger att bara för att dom får betalt för det så lär dom sig fortare och då kommer dom ut i arbetslivet, ja det är väl klart men frågan är hur rättvist är det? Jag har alltid haft svårt i skolan och tappat motivationen, som så många andra, inte fan får vi 12500 i månaden för det! Nä fyfan för Sverige ibland alltså
    LOL, ingen får 12500 i månaden. Lär dig läsa.
  • Anonym
    johanssone skrev 2012-12-06 16:30:49 följande:
    Det är vidrigt rent ut sagt. Får vi några pengar av att studera? ja det är väl dom ynka 1050 då. Och CSN måste man betala tillbaka. För er som säger att bara för att dom får betalt för det så lär dom sig fortare och då kommer dom ut i arbetslivet, ja det är väl klart men frågan är hur rättvist är det? Jag har alltid haft svårt i skolan och tappat motivationen, som så många andra, inte fan får vi 12500 i månaden för det! Nä fyfan för Sverige ibland alltså
    12 500 kr i månaden? Tror du skulle behöva den där kursen.
    De som lär sig svenska inom en viss tid har möjlighet att få bonusen. 
  • MaryCaroline
    johanssone skrev 2012-12-06 16:30:49 följande:
    Det är vidrigt rent ut sagt. Får vi några pengar av att studera? ja det är väl dom ynka 1050 då. Och CSN måste man betala tillbaka. För er som säger att bara för att dom får betalt för det så lär dom sig fortare och då kommer dom ut i arbetslivet, ja det är väl klart men frågan är hur rättvist är det? Jag har alltid haft svårt i skolan och tappat motivationen, som så många andra, inte fan får vi 12500 i månaden för det! Nä fyfan för Sverige ibland alltså
    ?

    Ja, lånedelen måste betalas tillbaka, men det finns ju en bidragsdel också på ca 14000 kr per termin... Ingen som klagar på det inte...

    Och vem får 12500 kr i månaden menar du? Det är det ingen som får och det har väl ingen påstått heller... Det rör sig om ett maxbelopp på 12000 kr och för att få dem måste man uppfylla vissa krav, vilka du inte kan ha läst innan du kommenterat...
  • ODS

    Det borde vara ett krav att lära sig svenska om man ska no här, ingen jäkla bonus! Helt sjukt. Det måste vara lite eget ansvar och inte bara lulla runt på div bidrag!

  • Anonym
    ODS skrev 2012-12-07 22:04:37 följande:
    Det borde vara ett krav att lära sig svenska om man ska no här, ingen jäkla bonus! Helt sjukt. Det måste vara lite eget ansvar och inte bara lulla runt på div bidrag!

    Suck läs tråden innan du kommenterar! Det är inte sant!


    Endast en liten del, kanske 1% av nyanlända invandrare får denna bonus.

  • power

    tycker det är jättebra.


    nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.
Svar på tråden invandrare får BONUS för att lära sig svenska!