• Anonym (Till slut!)

    Äntlugen barnförbud på café/lunchrestaurang!

    Äntligen har ett café/lunchrestaurang bestämt att ha barnförbud upp till 6 år! Jag tycker det är fantastiskt och hoppas många fler tar efter. Varken andra gäster eller personal ska behöva drabbas av ouppfostrade ungar och deras lata föräldrar när de går ut och fikar/äter.

    Visst håller ni med?
    www.expressen.se/nyheter/har-ar-fiket-som-forbjuder-barn/

  • Svar på tråden Äntlugen barnförbud på café/lunchrestaurang!
  • CMM
    webby skrev 2013-03-06 09:26:16 följande:
    Nu är jag lite förbryllad, beter sig barn verkligen så här där ni bor?Förvånad I min lilla stad har jag inte sett en enda unge springa omkring och störa, de sitter och fikar, eller äter på resturang, pratat med sina föräldrar, och kanske säger hej ifall någon går förbi. Men är absolut inte mer störande än någon annan som sitter och äter. 
    Minns fortfarande en fika för ett antal år sedan med en gammal klasskompis och hennes väninna, en mamma med tvåårig dotter. Dottern tilläts springa omkring inne på serveringen och mamman och kompisen satt mest där och uttryckte beundrande hur söt ungen var. Gäster såg besvärade ut men ingen sa något, inte heller personalen.

    Själv sa jag ingenting om det utan höll god min. Tänkte att "hon måste väl fatta själv snart". Det gjorde hon inte. Det grämer mig än i dag att jag inte sa ifrån.
    Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.
  • SupersurasunkSara
    Cogito ergo sum skrev 2013-03-06 09:15:27 följande:
    Precis som jag tycker att det är hänsyn att slippa gamla gubbar och kärringar rullatorer jobbiga  gnällande vuxna..folk som luktar illa osv..men jag står inte och skriker att de ska förbjudas..om jag vill fika  någon gång i veckan så ska jag väl få göra det utan att planera det som en militär. Kanske borde förbjuda vuxna i kafeer utan barn? Detta barnhat i sverige är otroligt. Detta gör att jag definitivt aldrig mer kommer visa hänsyn..tack för att ni fick upp mina ögon..
    Planera som en militär? För att man väljer ett cafe som tillåter barn/barnvagnar? Hur svårt är det? Jag kanske är knepig, men jag reflekterade aldrig över det  när jag hade barnvagn och jag var tvungen att ha den med jämt då jag bodde så pass långt bort från ära och redighet så jag inte hade orkat att ha bärsele hela tiden. Hade jag bil gick det ju an, men tog jag buss/tåg var det omöjligt.

    Man bör ju lära sig vilka caféer som tillåter barnvagnar och om det ändras från en  till en annan kan det ju bli besvärligt, men hur ofta sker det? Om dina vänner inte vill gå på de caféerna är det dina vänner du bör fråga dig om de verkligen vill träffa dig alls?

    Nej som sagt, ett ypperligt tillfälle att profilera sig så att alla kan välja vilket café de vill gå på.
  • Anonym
    CMM skrev 2013-03-06 09:30:05 följande:
    Minns fortfarande en fika för ett antal år sedan med en gammal klasskompis och hennes väninna, en mamma med tvåårig dotter. Dottern tilläts springa omkring inne på serveringen och mamman och kompisen satt mest där och uttryckte beundrande hur söt ungen var. Gäster såg besvärade ut men ingen sa något, inte heller personalen.

    Själv sa jag ingenting om det utan höll god min. Tänkte att "hon måste väl fatta själv snart". Det gjorde hon inte. Det grämer mig än i dag att jag inte sa ifrån.
    Jag var och fikade med en väninna för att par år sedan, vi hade våra döttrar med oss, min dotter var vid det tillfället 4 år och väninnans dotter var 5 år.
    Min väninnas dotter började ganska snart att gå omkring för att sedan springa omkring mellan borden. Min dotter gjorde upprepade försök att glida av stolen för att ansluta till kamraten som sprang runt. Nu tillät jag henne inte att göra det utan hon var helt enkelt tvungen att sitta tills vi var färdiga.
    TROTS att min väninna tydligt hörde att jag sa till min dotter att man inte får springa runt för att man stör andra och det hör till att sitta ned då man fikar så lät hon 5 åriga dottern att fortsätta springa runt.

    Jaja, vad jag ville var att det hade knappast hjälpt om du sagt ifrån, det är väl en sådan förälder som setts tidigare i tråden som tycker att små barn får springa runt för att de har spring i benen.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (facepalm) skrev 2013-03-06 09:23:02 följande:

    För det första är det inte diskriminering mot vare sig barn eller föräldrar att inte tillåta barnvagnar.
    För det andra är det inte en mänsklig rättighet att få dricka sitt kaffe på lokal med sin barnvagn parkerad precis bredvid bordet.
    Det är däremot en mänsklig rättighet att tjäna ett vettigt uppehälle och att kunna försörja sig och sin familj, så nej, man kan inte kräva att cafeägare ska göra avkall på sin inkomst för att göra plats för din barnvagn. Speciellt med tanke på att de flesta cafeer ändå kämpar för att ens gå runt med sin verksamhet. Cafeägaren har även ett ansvar att se till att verksamheten är en trygg plats för både gäster och anställda, bl.a. avseende brandsäkerheten.
    Det har slagit mig många gånger under mina år i servicebranchen att väldigt många människor ser samhället och omgivningen som rekvisita, en slags kuliss, i deras liv och tillvaro, där de enda behov som betyder något är deras egna, och regler och föreskrifter som inte passar dem ska helt enkelt ignoreras eller ändras på för att passa dem. Aldrig någon hänsyn till andras intressen eller att det kanske finns riktigt bra och genomtänkta anledningar för dessa regler eller restriktioner. De är inte där enbart för att irritera dig.


  • Anonym

    Vad ger er mer rätt gå till ett cafe än en mamma med barn eller pappa med barn? varför ens gå och fika om ni har ont av barn samma dumma fråga som många ställer varför vill du som förälder gå och fika med erat barn och och ha det trevligt?
    Det är ju bara turiga gubbar och tanter som ska ha den rätten förstår ni inte det alla med barn är ni dumma i hudet cafe mm är bara till för sådana som Ts har budskap gått in nu?

  • Anonym (Till slut!)
    Anonym skrev 2013-03-06 09:42:21 följande:
    Vad ger er mer rätt gå till ett cafe än en mamma med barn eller pappa med barn? varför ens gå och fika om ni har ont av barn samma dumma fråga som många ställer varför vill du som förälder gå och fika med erat barn och och ha det trevligt?
    Det är ju bara turiga gubbar och tanter som ska ha den rätten förstår ni inte det alla med barn är ni dumma i hudet cafe mm är bara till för sådana som Ts har budskap gått in nu?
    Mammor och pappor med barn kan väl gå till caféer där barn är välkomna? Är det en rättighet att få dra med barn och barnvagn på nattklubb också?

    Budskapet är att alla caféer och restauranger ska kunna ha olika klientel. Är det verkligen ett så stort problem? Känner du dig krängt?
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-03-06 09:42:21 följande:
    Vad ger er mer rätt gå till ett cafe än en mamma med barn eller pappa med barn? varför ens gå och fika om ni har ont av barn samma dumma fråga som många ställer varför vill du som förälder gå och fika med erat barn och och ha det trevligt?
    Det är ju bara turiga gubbar och tanter som ska ha den rätten förstår ni inte det alla med barn är ni dumma i hudet cafe mm är bara till för sådana som Ts har budskap gått in nu?
    Att fika är ingen mänsklig rättighet. Jag ser inget fel i att mammor och pappor fikar med sina barn, däremot är det megafel när barnet tillåts störa andra. Har ALDRIG sett en förälder som sagt till sitt barn att de måste sköta sig eller så går de, faktiskt gå när barnet inte sköter sig. ALDRIG. Har dock gått ut ur en affär med mina pga det, att de inte skötte sig.
    Gick vi och fikade så satt vi sällan så länge som jag hade velat, men det är ju MITT val att ha barnen med, så JAG får 'offra ' mig och gå när jag märker att mina barn inte riktigt mäktar med att sitta längre.

    Ingen annan ska ju störas eller hur? Det är ju DE föräldrarna som orsakat detta förbud, inte de som sköter sig, men de som sköter sig drabbas ändå. Tyvärr.

  • Anonym
    Anonym (Till slut!) skrev 2013-03-06 09:47:18 följande:
    Mammor och pappor med barn kan väl gå till caféer där barn är välkomna? Är det en rättighet att få dra med barn och barnvagn på nattklubb också?

    Budskapet är att alla caféer och restauranger ska kunna ha olika klientel. Är det verkligen ett så stort problem? Känner du dig krängt?
    Inte alls jag tycker bara att sådana som du kan gå till cafer där gubbar och tanter sitter.
    föreningen för pensionärer brukar anordna träffar på cafer  sådant skulle passa dig. Det är en tid som brukar vara innan alla bortskämda barn med föräldrar kommer dit men det kan ju vara en liten bebis som är med mormor eller farmor hjälp hur ska det gå för dig.

     
Svar på tråden Äntlugen barnförbud på café/lunchrestaurang!