• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Titttut

    Jag väntar också på svar om gp, men fick tips från en som fått sitt godkänt att skriva vilka risker det finns för patienterna i mitt fall om jag jobbar långt in i graviditeten, tex svårt att göra HLR pga magen är i vägen och liknande. Håller tummarna för oss alla att vi får igenom det nu. Och ni som inte fått igenom det: ge inte upp, skriv en ordentlig roman och överklaga (tydligen är det lättare att få igenom beslutet om man skriver mycket).
     

  • Lunda
    FrökenBlå skrev 2013-10-01 08:41:27 följande:
    I början av graviditeten fick jag springa mkt på toa, men det har varit lugnare med det en period nu. Men sedan nån vecka sen har jag fått börja springa lite mer igen..dock inte lika mkt som du Sante..!

    Jag har börjat få kramp i vaderna om nätterna, jättejobbigt! Är det nån mer än jag som fått detta? 
    Får oxå kramp i vaderna på nätterna sedan ett par veckor tillbaka. I natt fick jag även på baksida lår vilket var mycket svårare att bli av med. När det kommer i vaderna brukar det hjälpa med att sträcka på dom.
  • Natalie87
    Midsommarflickan skrev 2013-10-01 08:09:17 följande:

    Går märkligt nog inte oftare alls på toa, kanske något tidigare på morgonen än förr men jag undrar nästan vart min vätska tar vägen för jag är typ jättetörstig och bär med mig en vattenflaska typ överallt?!
    Samma här, jag går inte upp på natten alls.. Går på toa när jag går och lägger mig och sen direkt när klockan ringer.. i början gick jag på toa 1 gång per natt, så inte överdrivet mycket heller. Dricker också vatten heeela tiden, och sen massa te på kvällarna =P
  • Natalie87
    Lunda skrev 2013-10-01 10:00:04 följande:
    Får oxå kramp i vaderna på nätterna sedan ett par veckor tillbaka. I natt fick jag även på baksida lår vilket var mycket svårare att bli av med. När det kommer i vaderna brukar det hjälpa med att sträcka på dom.
    Jag har fått rätt milda kramper i vaderna än så länge som tur är.. känns som att det spänner lite och om jag flexar med tårna så försvinner det. Ser inte fram emot ordentliga kramper där man ligger och vänder och vrider och de vägrar släppa.. Hoppas jag slipper det
  • Natalie87

    *gnäll gnäll* Nu börjar jag faktiskt tycka att graviditeten börjar bli tung och obekväm. Har sluppit allt med illamående, ryggvärk, foslossning etc. Men nu börjar det bli kämpigt.. Sitter jag för länge får jag ont i ryggen, står jag eller går för länge får jag ont i fötterna och magen tynger ner på ett obekvämt sätt, vill liksom "bära" och hålla upp magen hela tiden.. Att ligga i soffan och kolla på en film börjar bli omöjligt.. Hur jag än ligger eller sitter så blir det jobbigt efter en kort stund, antingen ont i ryggen, axlarna eller obekvämt för magen... Även att sova börjar bli jobbigt, hade en bra ställning men den håller inte längre.. nu får jag bädda in mig med fyra kuddar på olika ställen och när det efter en stund blir jobbigt måste jag böka runt och ändra ställning med alla kuddar. De senaste nätterna har hunden smugit upp i sängen också och då blir det ännu jobbigare eftersom hon lägger sig på täcket =P

  • Lunda
    Natalie87 skrev 2013-10-01 11:22:39 följande:

    *gnäll gnäll* Nu börjar jag faktiskt tycka att graviditeten börjar bli tung och obekväm. Har sluppit allt med illamående, ryggvärk, foslossning etc. Men nu börjar det bli kämpigt.. Sitter jag för länge får jag ont i ryggen, står jag eller går för länge får jag ont i fötterna och magen tynger ner på ett obekvämt sätt, vill liksom "bära" och hålla upp magen hela tiden.. Att ligga i soffan och kolla på en film börjar bli omöjligt.. Hur jag än ligger eller sitter så blir det jobbigt efter en kort stund, antingen ont i ryggen, axlarna eller obekvämt för magen... Även att sova börjar bli jobbigt, hade en bra ställning men den håller inte längre.. nu får jag bädda in mig med fyra kuddar på olika ställen och när det efter en stund blir jobbigt måste jag böka runt och ändra ställning med alla kuddar. De senaste nätterna har hunden smugit upp i sängen också och då blir det ännu jobbigare eftersom hon lägger sig på täcket =P


    Jag har oxå haft obehag av att magen tyngs ner. Speciellt när jag är ute och går med hunden. Köpte en stödgördel från carriwell och det har blivit mycket bättre. Den håller upp magen och nu känns det inte alls obehagligt. Våran hund ligger gärna i sängen en stund precis när vi lagt oss men sen hoppar han ner på golvet. Tror han tycker det blir för varmt. Och tur är det för jag blir väldigt varm på nätterna nu och jag hade nog inte orkat att ha en stor varm hund bredvid mig oxå :) 
  • FrökenBlå
    Lunda skrev 2013-10-01 10:00:04 följande:
    Får oxå kramp i vaderna på nätterna sedan ett par veckor tillbaka. I natt fick jag även på baksida lår vilket var mycket svårare att bli av med. När det kommer i vaderna brukar det hjälpa med att sträcka på dom.

    Än så länge är kramperna inte så farliga, men det är jobbigt när man vaknar av det flera ggr natt. Tror nog att kramperna kommer bli värre, har haft besvär av det tidigare och då har jag fått rejäl träningsvärk av dom..men men, jag ska inte klaga, jag har inte så många andra problem så detta får jag ta!

    Det börjar bli tungt på jobbet, jobbade natt i helgen och det var ganska hektiskt samt att vi hade flera patienter som behövde mkt omvårdnad med vändningar etc..skickade in ansökan om grav.penning och hoppas verkligen att det går igenom, annars vet jag inte vad jag ska göra.. 
  • Midsommarflickan

    Är lyckligt förskonad från kramperna än så länge men jag har läst någonstans att tåhävningar före sänggåendet ska hjälpa lite. Antar att man pumpar in lite extra blod i vadmusklerna?! Kramp är ju till viss del en tillfällig syrebrist i muskler?!

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014