• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • LittleDarling
    Lilje skrev 2013-05-21 21:02:48 följande:
    Jag brukar inte se så många småbarn och gamla damer ute på stan på kvällen, faktisk.  Och hade mina sprungit runt ute på natten och jag hörde om bråk, hade inte polisen behövd skjutsa hem dom, det hade jag själv gjort.  Hade jag då hittat en sten i en av mina ungars hand, kan jag lova dig den ungen inte hade sätt friheten på rätt länge.

    Så om det här var ungdomar och barn, kan man ju undra vad föräldrarna höll på med?  När klockan pågick det här?  Det står ju bara "under natten" som jag kan se, och då ska ingen 12-13-åring springa loss på gatan.
    En 11åring var på väg hem från träningen. Samma 11åring som jag och Errol Flynn pratar om. Alltså det kan finnas lika många anledningar till det som det finns människor.
  • SupersurasunkSara
    LittleDarling skrev 2013-05-21 21:02:54 följande:
    Ja där håller jag med dig om att det inte är särskilt bra att hänga runt och titta på sådär. Men det kan ju som sagt finnas olika anledningar till det.
    Absolut, man kan vara på väg någonstans, men alla med något slags vett i huvudet går väl en annan väg om det är bråk och polisen är där?
  • nnnc
    LittleDarling skrev 2013-05-21 21:00:38 följande:
    Vem har försvarat stenkastarna? Du får gärna citera dessa personer då för det måste jag ha missat! Sen har jag aldrig någonsin anklagat någon för att vara rasist eller uttryckt sig rasistiskt om det inte är befogat. En person som är emot "rasblandning" i kombination med att att skriva babbejävel och vill se ett Sverige med 95% etniska svenskar osv är inget annat än ren och skär rasism, rakt igenom. Det går inte att lulla bort såna saker utan det är vad det är.

    Och när i helsike har jag tyckt att det är okej att kasta sten på en polis? Återigen, citera eller shut the fuck up och sluta ljug och förvräng det jag säger!
    Det beror ju på om man använder en äldre eller yngre definition av rasism. Men vi kan lämna den frågan. Alla kan väl hålla med om att denne har uttryckt sig olämpligt. Trotts allt handlar inte tråden om invandrare eller rasism utan om att ett gäng ungdomar satt sin stadsdel i brand och försökt döda poliser.
     
    LittleDarling skrev 2013-05-21 21:02:54 följande:
    Ja där håller jag med dig om att det inte är särskilt bra att hänga runt och titta på sådär. Men det kan ju som sagt finnas olika anledningar till det.

    Du kanske vill föreslå ett legitimt skäl till att man befinner sig mitt i en klunga som rusar fram och kastar sten på polis/brandkår/journalister/nyfikna?

    Eller varför man i en sådan situation vägrar att följa polisens anvisningar om att lämna platsen.


    Näthat, den nya folkrörelsen.
  • LittleDarling
    Jon the papa skrev 2013-05-21 20:57:11 följande:
    Du verkar ju inte kunna skilja på vad som är saklighet/ironi och ens när det visas för dig ren fakta. 

    Du verkar inte heller förstå begreppet källkritik. Det finns liksom enbart nått vittne som säger att polisen sagt detta. Vem skulle vinna mest på att detta sades tror du?

    Du kanske mins att det va du som stod för en hel del utav generaliserandet i din användning av uttrycket polis va? 

    Och man kan faktiskt använda generaliseringar men mycket verklighetsnära resultat om du gör det på rätt sätt. Vet inte ifall det är direkt någon som sagt att alla muslimer etc är dåliga. Däremot så förstår jag inte hur någon kan ställa sig bakom islam och säga att detta skulle vara bra på något sätt. Och således är de flesta om inte alla som tagit denna tro till sig idioter i min mening. Generellt sett då. 

    Hur som helst så går det helt enkelt inte att ha mångfald och integrera vissa religioner eller framförallt vissa kulturella skillnader. Är det verkligen på riktigt så svårt att förstå att det helt enkelt inte fungerar ?

    Kan du inte förstå och se det?

    Vi har liksom kulturella skillnader med Norge  Danmark  Tyskland osv men dessa är blygsamma och väldigt lättintegrerade och man delar mycket gärna med sig av sina små egenheter. Sen har vi mena länderna. Som helt enkelt inte vill och inte har för avsikt att integrera sig överhuvudtaget  Generellt sett. Förutom vissa som vet vilket piss de kommer ifrån och vill anamma de svenska sätt och seder vi har.

    Och helt plötsligt har vi fått hedersmord importerat till sverige. För att någon vill ta seden dit man kommer.

    Snälla inse att allt inte är integrerbart hur många fina politiska nymodiga ord som detta tas upp i.

    Och då får man fittja, husby osv osv.

    Tom i vårat lilla Uddevalla är det helt förstört på Dalaberg som vårat getto heter. Dit jag flyttade som 5 åring. Va otroligt fint och säkert där uppe sen kom flyktingströmmarna. Och kaoset började och nu är det bara ras utav alltihopa  De vill inte integrera sig i vårat samhälle.

    Därför blir det så här.

    Inte för att någon skjuter en 69 årig galning med machete som utgjorde en stor fara för allmänhet och polis. Då ska denne oskadliggöras. Synd att han dog. Fast ändå inte. Snubben hade ett otroligt farligt vapen.

    Och inte heller om samtliga poliser stod o vråla neger, apa osv för full hals.'

    Det beror inte på detta. Det beror på en ovilja att integrera sig. Och kulturella skillnader som inte är anpassningsbara helt enkelt. Generellt sett.   
    Gaah.. Du skriver alltid så långt. Kort och gott, du har en del bra poäng i det du säger och jag menar inte att du har fel i precis allt. Men sen tycker jag att drar i för höga växlar. Ditt resonemang liksom skenar iväg. Jag har svårt att kommentera precis varje punkt du säger men överlag så både håller jag med och inte.

    Jag gillar dock inte attityden om att allt är invandrarnas fel och dom bara förstör. Det är inte sant. Se inte allt så svart och vitt när det finns nyanser i allt. Jag lovar dig. Jävligt trist att du väljer att bara se det så enkelspårigt. Hade jag känt dig personligen så hade jag kunnat visa dig något helt annat än den sanning som du tror på nu. Du hade troligtvis fått dig en riktig aha-upplevelse.
  • Errol Flynn
    DropDeadUgly skrev 2013-05-21 20:58:47 följande:
    Det som kan kännas en smula inkonstruktivt är att man slår sönder sin egen stadsdel, kastar sten på polisen och räddningstjänsten och sedan förväntar sig sympatier från samhället. Och ofta har människor i denna typ av stadsdel svårt att förstå att det ibland tar tid för polis, ambulans etc att komma på plats när de pga av tidigare incidenter med misshandel av ambulanspersonal och poliser, stenkastning på brandkåren och ful-ringningar måste motringa när man bli kallad till en stadsdel som är känd för att vara bråkig periodvis. 

    Faktum är att jag skulle fördöma denna handling oavsett vem det är som utför den. Jag skiter vad människor har för ursprung, jag skiter i vilken religion de har, jag skiter om de är rika eller fattiga - det som är relevant är vilken människa man vill vara. Det finns misär överallt, hos rika, fattiga och andra utsatta människor men andra sätter inte eld på saker och ting. Skall polis, ambulans och räddningstjänst sluta åka ut på idiothandlingar som t ex Husby? Undrar vad som skulle stå i pressen då. 

    Slödder är slödder oavsett etnicitet, ursprung  religion eller stadsdel. Vill man ha respekt får man ta mig fa-an förtjäna den! 
    Dessvärre funkar det ju att bete sig som slödder och sen få förståelse. Det är så syyynd om dom för dom har inga fritidsgårdar, dåliga betyg, inga arbeten, inget framtidshopp osv. Det är deras tur att mörda en polis nu. Logiken....
  • Faber
    puss skrev 2013-05-21 20:52:59 följande:
    Oj då är det mordbrand nu också.
    Tända eld på annans egendom är mordbrand ja, man behöver inte elda upp en människa eller ha för avsikt att göra det för att det skall klassas så juridiskt.



    *Politiskt korrekt sidfot*
  • nnnc
    DropDeadUgly skrev 2013-05-21 20:58:47 följande:
    Det som kan kännas en smula inkonstruktivt är att man slår sönder sin egen stadsdel, kastar sten på polisen och räddningstjänsten och sedan förväntar sig sympatier från samhället. Och ofta har människor i denna typ av stadsdel svårt att förstå att det ibland tar tid för polis, ambulans etc att komma på plats när de pga av tidigare incidenter med misshandel av ambulanspersonal och poliser, stenkastning på brandkåren och ful-ringningar måste motringa när man bli kallad till en stadsdel som är känd för att vara bråkig periodvis.
    Varför är det inte konstruktivt? Det leder till debatter där de får mer pengar till att bygga upp allt de bränt snyggt, fräscht och nytt. Det kan kännas kontraintuitivt men faktum är ju att de fått mycket sympatier i media just för att de betett sig så.
    DropDeadUgly skrev 2013-05-21 20:58:47 följande:

    Faktum är att jag skulle fördöma denna handling oavsett vem det är som utför den. Jag skiter vad människor har för ursprung, jag skiter i vilken religion de har, jag skiter om de är rika eller fattiga - det som är relevant är vilken människa man vill vara. Det finns misär överallt, hos rika, fattiga och andra utsatta människor men andra sätter inte eld på saker och ting. Skall polis, ambulans och räddningstjänst sluta åka ut på idiothandlingar som t ex Husby? Undrar vad som skulle stå i pressen då. 

    Slödder är slödder oavsett etnicitet, ursprung  religion eller stadsdel. Vill man ha respekt får man ta mig fa-an förtjäna den! 
    Givetvis. Alla utom ett fåtal extremister ser ju att det är upprorsmakarna och inte polisen som är problemet.


    Näthat, den nya folkrörelsen.
  • LittleDarling
    DropDeadUgly skrev 2013-05-21 20:58:47 följande:
    Det som kan kännas en smula inkonstruktivt är att man slår sönder sin egen stadsdel, kastar sten på polisen och räddningstjänsten och sedan förväntar sig sympatier från samhället. Och ofta har människor i denna typ av stadsdel svårt att förstå att det ibland tar tid för polis, ambulans etc att komma på plats när de pga av tidigare incidenter med misshandel av ambulanspersonal och poliser, stenkastning på brandkåren och ful-ringningar måste motringa när man bli kallad till en stadsdel som är känd för att vara bråkig periodvis. 

    Faktum är att jag skulle fördöma denna handling oavsett vem det är som utför den. Jag skiter vad människor har för ursprung, jag skiter i vilken religion de har, jag skiter om de är rika eller fattiga - det som är relevant är vilken människa man vill vara. Det finns misär överallt, hos rika, fattiga och andra utsatta människor men andra sätter inte eld på saker och ting. Skall polis, ambulans och räddningstjänst sluta åka ut på idiothandlingar som t ex Husby? Undrar vad som skulle stå i pressen då. 

    Slödder är slödder oavsett etnicitet, ursprung  religion eller stadsdel. Vill man ha respekt får man ta mig fa-an förtjäna den! 
    Ja visst, så är det. Jag säger inte emot dig överhuvudtaget. Men viktigt att komma ihåg är att alla som bor i Husby inte är slödder, precis som alla poliser inte är rasister. Det finns bra och dåliga inom alla grupper av människor.
  • LittleDarling
    nnnc skrev 2013-05-21 21:10:44 följande:
    Det beror ju på om man använder en äldre eller yngre definition av rasism. Men vi kan lämna den frågan. Alla kan väl hålla med om att denne har uttryckt sig olämpligt. Trotts allt handlar inte tråden om invandrare eller rasism utan om att ett gäng ungdomar satt sin stadsdel i brand och försökt döda poliser.
     


    Du kanske vill föreslå ett legitimt skäl till att man befinner sig mitt i en klunga som rusar fram och kastar sten på polis/brandkår/journalister/nyfikna?

    Eller varför man i en sådan situation vägrar att följa polisens anvisningar om att lämna platsen.


    Nej det "beror inte på" någonting. En rasist är en rasist och rasism är rasism. Vad är skillnaden mellan den äldre eller den yngre definitionen menar du? Nej varför ska vi lämna den frågan för? Du drog upp en rad lögner som du nu inte kan stå för så jag förstår om du vill lämna den frågan men så lätt kommer du inte undan. Tråden handlar om både Husby och om rasism.

    Och jag har redan föreslagit en raaaad olika skäl till varför man befann sig utomhus. Jag föreslår att du läser mina tidigare inlägg! Våga vägra upprepningar säger jag bara! -_-
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby