• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • LittleDarling
    Errol Flynn skrev 2013-05-22 13:28:24 följande:

    Har du otur när du tänker?
    Nej har du? Och vilket klyschigt och fyndigt påhopp du kom med nu.. or not! Den frasen börjar bli lika sliten som raggningsfrasen "slog du dig när du ramlade från himlen" osv. Fan, du börjar bli ringrostig! Googla på nya påhopp vet ja och få lite inspiration!
  • puss

    Fast jag har fått seriösa klagomål på min "felstavning", folk har verkligen ingen humor.

  • Wizard
    puss skrev 2013-05-22 13:34:03 följande:
    Wizard
    Nej det var ju bara dumt.
    Jag tycker iofs det var roligt. Omedvetna felsägelser är alltid roligare än medvetna  
    Men iofs kan viss vägledning behövas ibland. 
  • Wizard
    LittleDarling skrev 2013-05-22 13:34:44 följande:
    Nej har du? Och vilket klyschigt och fyndigt påhopp du kom med nu.. or not! Den frasen börjar bli lika sliten som raggningsfrasen "slog du dig när du ramlade från himlen" osv. Fan, du börjar bli ringrostig! Googla på nya påhopp vet ja och få lite inspiration!
    Behöver man verkligen googla på något, du tar ju allt som rasism och påhopp. Folk får inte säga sin mening utan att du kallar det påhopp. 

    Men jag hoppas iallafall samtliga i tråden är överrens om att det inte är ett acceptabelt beteende som pågått i stockholms förorterna oavsett vem man vill skylla på.
    Och det är mycket möjligt att polisen begått fel också, det är något som utredningarna får visa. Frågan är vilka utredningar som kommer rannsaka de ungdomar som inte blir häktade. 
  • LittleDarling
    Wizard skrev 2013-05-22 13:30:28 följande:
    Men tidningarna vinklade det ju till polisens fördel sades det ju tidigare av en av dina kumpaner.
    Mina kumpaner? Jag står enbart för det jag säger. Jag är inte medlem i någon organisation överhuvudtaget med undantag för Coop matvaruaffär då möjligtvis.
  • LittleDarling
    Errol Flynn skrev 2013-05-22 13:31:19 följande:

    Dom som bråkar är väl mellan 13-18 ca. Och en del vuxna missanpassade individer. Dom bråkar pga arbetslöshet bla. Jag trodde i min enfald att man gick i skolan när man var 13-18. Jag förstår att dom är arbetslösa innan dom tagit studenten men det är ingen anledning att orsaka skador för 100 miljoner.
    Och jag säger inte emot dig här heller..
  • Wizard
    LittleDarling skrev 2013-05-22 13:37:34 följande:
    Mina kumpaner? Jag står enbart för det jag säger. Jag är inte medlem i någon organisation överhuvudtaget med undantag för Coop matvaruaffär då möjligtvis.
    Stekt potatis och de andra du lovordade för deras insikt. Dvs insikten att samhället "pissar på invandrare" och att samhället får då räkna med sådant här som begåvade Stekt potatis uttryckte det.
  • LittleDarling
    puss skrev 2013-05-22 13:31:35 följande:
    Wizard
    Ja det var ett skämt. Slut på det roliga nu.
    Och även jag förstod exakt vad det är du syftar på där för allas vetskap, så ingen tror att de kan tala över huvudet, inte på mig iaf.
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby