• Anonym (Förskolepedagog)

    Gnälliga föräldrar på förskolan

    Vad har ni pedagoger för typer av föräldrar på er förskola? Självklart är de flesta föräldrar fantastiska och förstående. Men det finns alltid de som man stör sig på och som tror till 100% att hens barn är det enda. :)

    Här tänkte jag lista några exempel på föräldrar som gnäller på ALLT.

    * En mamma klagade på att barnen är för kallt klädda på sommaren, så då försökte vi vara noggrannare med det.
    Nu till hösten så har vi klätt alla barn hellre för varmt än för kallt, då klagar föräldrarna istället på att deras barn är FÖR varmt klädda.

    * De föräldrar som aldrig hör av sig till förskolan när barnen är sjuka/sena så att vår kokerska då står där med allergimat som inte äts.

    * De föräldrar som klagar på att hårspännen/snoddar försvunnit och blir arg på oss personal för att vi inte hållt koll på detta

    * De som aldrig märker kläder, men ändå klagar när en t-shirt har hamnat på fel hylla etc.

    Det var bara några av mina exempel.
    Ni som jobbar inom förskola/barnomsorg, vad tycker ni om de anhöriga?
    Har ni exempel och hur hanterar ni sådana situationer? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 15:33
    Vill bara förtydliga att jag självklart ÄLSKAR mitt jobb och i 99% är föräldrarna riktigt fantastiska. Det finns dock de som ställer orimligt höga krav på oss i förskolan, som endast tror att det är barnpassning osv. Det är DE föräldrarna jag vill diskutera här :)

  • Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan
  • Anonym (beror på)
    Annsiss skrev 2013-10-14 12:48:59 följande:
    Sen finns det ibland anledning att vara gnällig förälder.

    Som när man får kryssa bland gamla blöjor på golvet i lek rummet ( för jobbigt att gå till tvättrum för att byta)

    När precis vart enda plagg i extra lådan har satts på dvs 5 lager byxor trots att det är 10 plus, som om bara för att de finns ska de användas.

    När alla kläder ink trosor sitter bakochfram ut och in, bara för att de kör nån kan själv pedagogik.

    Barnen är inkletade med matrester från lunchen fortfarande på em.

    Barnen har inte fått hjälp eller inte tillräcklig hjälp med hygien vid toabesök. Ett tag praktiserades på vår förskola att alla ink 12 mån skulle byta sin egen blöja.

    I dessa lägen måste man som förälder ryta till lite.
    Oj, vilket dagis... brist på personal låter det som?
  • Anonym (inte bättre)
    Mli 014 skrev 2013-10-14 12:57:28 följande:
    Jag kan acceptera om ett barn i dagisåldern kallar varandra för bajskorv, fulrumpa eller andra fantasiberikade uttryck, men desiderade uttryck som det jag hörde, kommer med garanti direkt från vuxen till barn, och är nog med stor sannolikhet något som den här stackars pojken hör varje dag hemma.
    Men det är fortfarande inte ok att det sägs, oavsett om han är ett "lost cause" eller inte.


    Min son kan ibland kläcka ur sig " va faaan" när nåt inte gått eller fungerat som han ville. Och de har han ju fått hemifrån från pappa och mig för att vi kan säga när nåt inte fungerat, varit trasigt eller så.
    Hur som helst när vi hört han säga så så säger vi ju såklart till att man inte får säga så och vi gjorde fel.
    Och säger nåt annat istället... 

    Barn måste väl nångång säga nåt svärord? Inte till andra som skällsord utan mer för att dom blev arga/besvikna över att nåt inte funkat?

    Hoppas du fattar vad jag menar...       
  • persikofjaril

    Seriöst? Skäller folk verkligen över borttappade vantar/mössor? Förstår de inte att det inte är så lätt för förskolepersonalen att hålla reda på alla barns kläder? Barnen sliter ju av sig mössor/vantar i tid och otid, och man vet aldrig var de hamnar. Köp flera mössor/vantar på en gång, så barnet har något att byta till, istället för att gnälla. Alternativt klistra fast den mössa och de vantar barnet har, om det nu är så jäkla viktigt att inget kommer bort!

    Jag tycker personalen på min dotters förskola är toppen! De är varken sura eller griniga, utan väldigt glada och trevliga. Skulle det vara nåt jag missat eller om något hänt under dagen så säger de till på ett bra sätt. Jag har hittills inget att klaga över. Utom möjligen att de någon enstaka gång missat att dottern bajsat och inte bytt blöja med en gång, men är de utomhus och leker så är det ju inte lätt att upptäcka, så jag är inte arg på dem för det. 

  • molly50
    Hannah76 skrev 2013-10-14 12:55:09 följande:

    Kom på att jag nog uppfattades som gnällig när jag klagade på hur de skötte magsjukeutbrott på ena förskolan.. Dvs jag tyckte inte de gjorde ett skit.. Kräks moppades bara upp, det var inte så noga med att tvätta händer, det tvättades inga leksaker mm. Men ett besök av en hygiensköterska gjorde susen.



    När sonen gick på förskola så upptäckte jag att de hade ställt en plastmugg på toaletten ute i tamburen. En mugg som alla barn sprang in och drack ur.
    Och detta var alltså mitt under en förkylningsepidemi.
    Jag påpekade att det kanske vore bättre om de använde pappersmuggar som de kunde kasta efter varje gång och att jag hoppades att de inte skulle göra samma sak om det skulle börja gå magsjuka.
    De lyssnade även om muggen inte försvann förrän det började gå magsjuka och inga pappersmuggar köptes heller in.   
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Hannah76
    molly50 skrev 2013-10-14 14:14:28 följande:

    När sonen gick på förskola så upptäckte jag att de hade ställt en plastmugg på toaletten ute i tamburen. En mugg som alla barn sprang in och drack ur.
    Och detta var alltså mitt under en förkylningsepidemi.
    Jag påpekade att det kanske vore bättre om de använde pappersmuggar som de kunde kasta efter varje gång och att jag hoppades att de inte skulle göra samma sak om det skulle börja gå magsjuka.
    De lyssnade även om muggen inte försvann förrän det började gå magsjuka och inga pappersmuggar köptes heller in.   

    När jag hämtade min dotter i skolan här om dagen så upptäcker jag att de har två kåsor ute som de dricker ur.. En löjlig uppdelning att den blå är pojkarnas och den röda är flickornas.. och då har alla barn ändå med sig vattenflaskor (eller "ska" iaf ha med sig)... Tog faktiskt upp det där o då.
  • molly50
    Hannah76 skrev 2013-10-14 14:29:14 följande:

    När jag hämtade min dotter i skolan här om dagen så upptäcker jag att de har två kåsor ute som de dricker ur.. En löjlig uppdelning att den blå är pojkarnas och den röda är flickornas.. och då har alla barn ändå med sig vattenflaskor (eller "ska" iaf ha med sig)... Tog faktiskt upp det där o då.

    Ja,överhuvudtaget att de ska dricka ur samma muggar. Det är ju inte konstigt att smittor sprids om de gör så.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Moolie

    Vi ska agera sjukstuga! Feber, höstblåsor, vattenkoppor, ögon eller öroninflammation... Allergiska reaktioner, lösa i magen... Svaret man får är "Men de sover ändå mest..". Ja, då är det väl inte så jobbigt att vara hemma från jobbet?!

  • siolina
    Moolie skrev 2013-10-14 15:08:00 följande:
    Vi ska agera sjukstuga! Feber, höstblåsor, vattenkoppor, ögon eller öroninflammation... Allergiska reaktioner, lösa i magen... Svaret man får är "Men de sover ändå mest..". Ja, då är det väl inte så jobbigt att vara hemma från jobbet?!
    Är med dig i sak, men tror i och för sig inte att folk tvekar inför att vabba på grund av att det är jobbigt att vara hemma. Man jobbar ju inte för att det är jobbigt att vara hemma och ta hand om sina barn, utan av ekonomiska skäl.
  • Pluppisarna

    Våran förskola är såå bra att jag inte har någonting att klaga på jättefin personal lagom stor barngrupp.  


    äntligen 6 barns mamma <3
  • Cogito ergo sum
    Moolie skrev 2013-10-14 15:08:00 följande:
    Vi ska agera sjukstuga! Feber, höstblåsor, vattenkoppor, ögon eller öroninflammation... Allergiska reaktioner, lösa i magen... Svaret man får är "Men de sover ändå mest..". Ja, då är det väl inte så jobbigt att vara hemma från jobbet?!
    Inget av det du räknar upp ska ni behöva ta. Men att det blir allergiska reaktioner för att ni inte sköter er..då blir man arg. Då förlorar jag en arbetsdag pga  en annans slarv.
Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan