• Thinkerbell

    Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?

    Jag har inte haft svårt att bli gravid trots att inlägget hamnar under den kategorin. Men skulle vilja komma i kontakt med andra som har PCOS och lider av symptom på olika sätt. Lätt att känna sig lite ensam. Skulle gärna vilja höra med andra vad ni testat, om ni hittat saker som funkar mot olika typer av symptom och problem. Jag har läst mycket på nätet från och till och fått en del idéer och inspiration på naturliga sätt att förbättra tillståndet, men vet inte riktigt var jag ska börja.

    Hoppas att någon mer vill få stöd och stödja.

  • Svar på tråden Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?
  • Thinkerbell

    P-piller hjälper bara symptomen, inte orsaken, ofta blir det ännu värre när man sen slutar, då är kroppen ännu mer i obalans. 

  • Pandamamma79
    Thinkerbell skrev 2014-01-22 22:09:12 följande:

    P-piller hjälper bara symptomen, inte orsaken, ofta blir det ännu värre när man sen slutar, då är kroppen ännu mer i obalans. 


    Kanske det. Jag var iofs i samma läge innan som efter p-piller.

    Vi ska antagligen inte ha fler barn ändå och jag är 35 år...
  • semlan24
    längtans skrev 2014-01-09 13:19:00 följande:
    Hej,

    här har ni en till. Har vetat om min PCO-s sedan 2003, det var då vi började försöka få barn.
    2006 kom vår prins efter många sprutbehandlingar med gonal-f, och en viktnedgång på 15 kg.

    Jag är överviktig och har ökad behåring. Inga finnar, men väldigt torr hy :S

    Vi har sedan 2007 försökt få syskon med olika behandlingar inklusive IVF (3 stycken). Har även 6 missfall bakom oss. Vi hade väl gett upp för ett år sedan, då sonen var 7 år gammal. Jag började ta hand om MIG, leva MITT liv utan behandlingar och (skit!). Började med LCHF och gick ner ca 15 kg igen, och i våras började min mens dyka upp varje månad!! Vilken den aldrig tidigare gjort utan behandling.!

    Iaf så fick jag spontant ett plus på stickan i Augusti och är nu gravid i V 23 :O. Är helt bombsäker på att det har med LCHF att göra, min viktnedgång och att jag började må bra som gjorde att det funkade helt av sig själv efter 10 år utan skydd och aldrig en egen ägglossning :)

    De flesta med PCO får tillslut barn då vi har god kvalitet på äggen och framförallt många ägg, vilket gör att vi lättare blir med barn ju äldre vi blir.

    PCO är ju insulinkänsligt (hormoner you know...) så tips är att sluta med socker i alla former, be läkaren att skriva ut metformin tabletter.

    Lycka till :D:D
    Hej! Jag hoppar också in här :) fick min PCO diagnos 2009 och har ätit p-piller tills i våras-13. Började med lchf i början av november, och fick ägglossning första gången av mig själv när jag ätit lchf i 10 dagar. Blev faktiskt gravid, men det slutade i missfall... :(

    Längtans: Hur länge åt du LCHF innan din mens blev regelbunden? Jag har inte fått tillbaka min sedan missfallet och det är ändå snart 3 månader sen... hm..
  • jemo2014
    josephiine skrev 2014-01-22 22:00:10 följande:
    Hej alla! Hoppar in i detta forum jag med! Dock är jag inte på någon resa just nu till att bli gravid, men det är en stor önskan jag har i framtiden! Fick min pcos diagnos för 14 dagar sen och har nu gjort första perioden med provera. Har manlig behåring MEN får inte äta p-piller pga att jag är för överviktig och riskerar blodproppar! Nu har jag kört med LCHF i 1,5 och hoppas det kommer hjälpa mig. Har massor av kilon, och då menar jag MASSOR av kilon att gå ner och vågen har redan visat 3,7kg. Lång väg kvar men i rätt riktning! Just nu går jag och väntar på min konstgjorda mens som jag ska ha när som helst. Följ gärna bloggen där jag är väldigt personlig men dock anonym för tillfället. kampenmotfetma.blogg.se Styrkekram till er alla som kämpar och ni andra som också kan behöva en kram :)
    Hej och välkommen!
    Jag har också lidit av övervikt till och från hela mitt liv. Gått ner 10kg - upp 20kg - ner 30kg - upp 40kg osv osv. Till slut tröttnade jag och genomgick en överviktsoperation. Sedan dess har jag gått ner 45 kilo och mår toppen! Det passar såklart inte alla med operation, men det är definitivt något att tänka på. När jag fick min pcos diagnos föll alla bitar på plats, jag har ju sedan jag var liten varit så otroligt hungrig hela tiden och aldrig förstått varför. Alla som har pcos drabbas ju inte av övervikt, men det är väldigt vanligt.
    Sedan viktnedgången har jag oregelbunden mens, men fock mens i alla fall med en cykel på 30-50 dagar så det är helt ok. Jag kommer dock antagligen behöva äta Pergotime för att få till ägglossning i alla fall, men jag hade inte fått någon hjälp om jag haft ett bmi över 30 så det är ju en anledning till att gå ner i vikt :)

    Ska läsa din blogg! Kram
  • jemo2014
    josephiine skrev 2014-01-22 22:00:10 följande:
    Hej alla!
    Såg nu att du väntar på kallelse till gastric bypass :)
  • josephiine
    Thinkerbell skrev 2014-01-22 22:09:12 följande:
    P-piller hjälper bara symptomen, inte orsaken, ofta blir det ännu värre när man sen slutar, då är kroppen ännu mer i obalans. 
    Jo jag vet, men P-piller är det enda som kan få bort behåringen, det är något jag skäms över något så fruktansvärt när jag måste raka hakan varje dag tex. Har hår på mage, bröst, skäggväxt, lite mustach så den noppar jag, ryggen och stjärten och mycket hår på armarna. Det är liksom dom pinsamma ställena, sen har jag snabb hårväxt på benen men det är inte så farligt :) 
  • josephiine
    jemo2014 skrev 2014-01-23 09:12:12 följande:
    Såg nu att du väntar på kallelse till gastric bypass :)
    Jajamen, förhoppningsvis får jag den i mars och hoppas på att få operation i sommar innan semestertiderna, men det är bara en önskan. Gör inte så mycket om det blir till hösten heller men ju tidigare desto bättre. Men jag läste någonstans att man kan få "påskyndning" om man har tex pco/pcos och är så pass överviktig som jag är. jag väger liksom som två personer, så det är mycket övervikt vi snackar om. Är det något någon känner igen, det här med "förtur"?
  • josephiine
    längtans skrev 2014-01-09 15:40:50 följande:

    Tror definitivt att LCHF kan påverka trots att du inte är överviktig. När man äter enligt LCHF så är insulinnivåerna jämna i kroppen, vilket PCO tycker om. Metformintabletter är toppenbra då det är en tablett som Diabetiker typ 2 ofta äter, tabletterna gör att kroppen inte tar upp allt socker vi stoppar i oss. Och äter vi socker trots metforminet så får vi veta hut efteråt med illamående, magkramper och diarre, och detta är en sporre att man inte vill äta gotta ;)

    Sidtips:
    LCHFKlubben.se
    LCHF.se
    www.lchfbutiken.se/
    lchf-recept.se/
    www.jillsmat.se/ (toppen)

    Jag följer även många LCHF:are på Instagram, och dom lägger ut många goda recept där :)

    Jag kommer operera bort mina äggstockar om några år, vilken är den säkraste metoden att få bort PCO:n, men nu kommer jag göra det av andra skäl, men ser det bara som positivt att få bort detta syndrom då det även medför större bekymmer i framtiden såsom hjärt och kärl sjukdomar till exempel.

    Tänk på att äta tex Provera (alt P-piller) varje månad så du får en blödning, det är absolut inte bra att inte ha mens varje månad trots att det kan vara skönt. Men en till ökad risk i framtiden när man har PCO är livmodercancer, och det är på grund av att "vi" ofta går med en gammal slemhinna i livmodern som aldrig får blödas ut. En bra metod att hålla PCOn i ordning är p-piller, då "vilar" din PCO :D 
    jemo2014 skrev 2014-01-09 13:35:23 följande:
    Tror du att en LCHF kost kan hjälpa mig som inte är överviktig längre? Som jag skrev ovan har jag  lyckats gå ner 45 kilo, dock ej med LCHF, och trodde att det skulle hjälpa. Jag har tyvärr fortfarande svår pcos så viktnedgången verkade inte påverka detta. 

    Jag skulle kunna tänka mig att börja med LCHF under en period, men har testat det förut och tyckte att det var väldigt meckigt att hålla koll på kolhydratsinnehåll i all mat. Har du någon bra sida kanske för inspiration?
    Jag gör såklart vad som helst för att öka chanserna!
    Jag räknar inte kolhydrater hela tiden, jag vet på ett ungefär vad jag får äta, är jag osäker kollar jag bara på innehålls förteckningen. jag brukar tänka att på  5g och mindre per 100g, per måltid är bra, men skulle det bli någon över så är det inte hela världen. Lågkolhydratkost anpassar man efter sig själv tycker jag. Jag äter frukt då och då, just för att det är svårt att hitta ett mellanmål som jag kan ha i skolväskan hela dagen, fast jag egentligen inte får äta det. Så det är lite upp till var och en :) kör på GI om det passar bättre, det verkar också funkat för vissa :) lycka till med vad du än bestämmer dig för :) 

  • jemo2014
    josephiine skrev 2014-01-23 11:04:38 följande:
    Jajamen, förhoppningsvis får jag den i mars och hoppas på att få operation i sommar innan semestertiderna, men det är bara en önskan. Gör inte så mycket om det blir till hösten heller men ju tidigare desto bättre. Men jag läste någonstans att man kan få "påskyndning" om man har tex pco/pcos och är så pass överviktig som jag är. jag väger liksom som två personer, så det är mycket övervikt vi snackar om. Är det något någon känner igen, det här med "förtur"?

    Nej, det är ingenting jag hört något om och jag vet ganska mycket om just överviktsoperationer så jag tror tyvärr inte det funkar så. Jag hade tur och väntade endast tre månader från mitt besök hos VC för remiss och operationen. Det här var i Stockholm och jag sökte mig till Ersta sjukhus, där är det korta väntetider! 

    Mitt tips för att påskynda processen är följande:
    Hör av dig till opererande sjukhus NU och be dem att sätta dig på "återbudslistan". Säg att du är redo att opereras när som helst och att du gärna tar en återbudstid.
    Operationer blir avbokade hela tiden av olika anledningar och de vill gärna fylla platserna!
    Det var så jag gjorde och då fick jag min kallelse med operationstid om 14 dagar :)

  • Thinkerbell

    för ca tio år sen när hyn var som sämst åt jag Diane ett tag och det hjälpte ju jättebra med acne och har aldrig haft så lite hår på benen...men för mkt biverkningar för mig känner jag. Och sen när jag slutade tog det jättelång tid att få ordning på hormonerna igen. Har blivit bättre efter graviditet för mig, kanske för att ägglossningen uteblir då och de cystor jag hade "läkte" bort och sen har inte nya uppkommit, kollade för några år sen via ultraljud och då fanns inget pärlband. Tyvärr tycker jag att hårväxten på benen fortsätter öka och håret på huvudet känns bara tunnare...vet inte om det går att göra något utan läkemedel. Men ni som har väldigt oregelbunden mens, testa apiforce! Det åt jag när jag slutade med Diane och fick regelbunden mens  och hyn höll sig hyfsad

Svar på tråden Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?