• Hbg Tjej

    Restless legs

    Hej,
    Jag startar denna tråden för att jag gärna vill ha tips av er som är i liknande situation. Jag ber att slippa en massa onödiga kommentarer om annat som inte är relevant i tråden:

    Jag har haft restless legs i hela mitt vuxna liv, för 10 år sedan (då 25 år gammal) var läget så illa att jag kunde aldrig sova en hel natt utan vaknade konstant av att det kröp i ben och armar. Efter många läkarbesök konstaterades att min kropp tar inte upp vitaminer ur kosten, utan jag måste dagligen äta starka vitaminer. (EJ SÅNA MULTIVITAMINER SOM SÄLJS ÖVERALLT)
    Jag äter B12, Järn, Fosfor, Magnesium, C vitamin, Dvitamin samt probiotika för att jag har känslig mage. dessutom är jag gluten och laktosintollerant så jag är väldigt noga med kosten.
    Dessutom äter jag 1/4 tablett av SIFROL 0.18mg varje kväll för att kunna sova hela natten utan att få avbruten sömn. Utan denna medicin går det inte!!(((

    Fråga: Jag har i flera år försökt hitta alternativ till medicinen sifrol. Jag vill kunna leva ett liv utan medicin och undrar om någon av er med stark restless legs hittat något som fungerar förutom vitaminer och utskriven medicin? Någon som testat kollodialt silver? Jag är öppen för allas förslag och hoppas hitta en medicinfri lösning) Jag och min man vill gärna ha barn, men jag är livrädd för en graviditet då jag inte kommer kunna äta medicinen under hela graviditeten, vilket gör att jag kommer inte få sova på 9 månader.

    Tacksam om du har tips!!

  • Svar på tråden Restless legs
  • Faile

    Kolloidalt sivler har jag provat, tyvärr med katastrofalt resultat.

    Stora doser magnesium. Och inget magnesium som slutar på - oxid, men det antar jag att sjukvården redan talat om för dig?


    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Hbg Tjej

    LCHF är inget allternativ för mig då jag provat och fick högt kolestorol (av det dåliga kolestorolet) av detta..

    Vad hände när du testade kollodialt silver?om du vill dela med dig? Och nej, jag har inte hört det du skriver om magnesium som slutar på oxid...förklara gärna))

  • tangerine

    Min mamma har restless legs sen hon var 6 år.. Det bästa hon provat är ett plåster mot restless legs, så slipper man tabletter.

    Ang. Graviditet är det inte säkert att du blir sämre. Vet att mamma var helt bra under tiden hon var gravid och ammade pga alla hormoner :)

  • Hbg Tjej

    Plåster??? Snälla berätta vad det heter! Kollar gärna upp vad det är))) Kanske skulle vara ett bättre alternativ än sifrol.... Mmm har också hört att flera sluppit sin restless legs under graviditet, konstigt! skulle vara intressant att veta vad det beror på att den försvinner då... har din mamma stark rls? Både armar och ben?

  • MotherOfTheDevils

    Min pappa har haft vansinniga problem och har provat många olika mediciner (har inga namn) men nu har han hittat lösningen... Helt sinnessjukt och vad vi trodde var ett knäppt skämt men det funkar! Silverbestick under madrassen. Tydligen en gammal huskur. Men för honom är det jättebra. Han tar tillochmed med sig besticken när han reser utomlands 😂

  • Faile
    Hbg Tjej skrev 2014-03-07 22:28:04 följande:
    LCHF är inget allternativ för mig då jag provat och fick högt kolestorol (av det dåliga kolestorolet) av detta..

    Vad hände när du testade kollodialt silver?om du vill dela med dig? Och nej, jag har inte hört det du skriver om magnesium som slutar på oxid...förklara gärna))
    För det första ger lchf tyvärr ofta större problem med restless legs eftersom många äter mer kalcium ( via mejerier ) . Jag älskar lchf, men just ur restlesslegs synpunkt skulle jag inte rekommendera det ( även  om kolesterolet ofta blir bra efter ca 6 månader ).

    Kroppen tar inte upp magnesium xxxo xid lika bra som tex magnesiumcitrat. Innebär att även om du äter rekommenderad dos magnesiumoxid kanske kroppen tillgodogör sig hälften. Googla.

    Kolloidalt silver. Provade mot ont  i halsen två gånger och vaknade dagen efter med full influensa. En veckas sjuksrivning vardera gång. Provade mot vagel och den bara växte och växte tills den blev helt gigantiskt. Aldrig varit med om något liknande. Provade igen mot en nyklämd finne som gjorde lite ont och det blev totalt inflammerad.
    Har alltså provat både invärtes och utvärtes med katastrofalt resultat. För mig verkar det som att det slår ut inte bara de dumma bakterierna/viruset utan även kroppens eget skydd.


    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Hbg Tjej

    Hmmm det där med silverbestick har jag hörts nämnas förut----- allt är värt ett försök!! Kanske en dum fråga, men när du skriver silverbestick, ren silver då eller?

    Usch vilken jobbig erfarenhet du har ifrån silvret! jag antar att även det är väldigt individuellt, men man drar öronen åt sig när man hör erfarenheter som dina...

  • MotherOfTheDevils

    Det är nog gammalt äkta silver...letade som en galning efter min farmors gamla tårtspade, gissa var den låg?! Så nu har han 2-3 bordsknivar istället 😄

  • MotherOfTheDevils

    Förstår att du är duktigt trött, själv har jag bara restless legs 4-5 nätter i månaden, alltid i samband med fullmåne och tycker att det kan vara knäckande nog. Lycka till och hoppas det hjälper dej lika bra.

  • Hbg Tjej

    Jag ÖNSKAR verkligen jag ska hitta lösningen jag med))) Ps Min rls blir alltid värre vid fullmåne med! Måste ha med dragningskraften att göra. mystiskt.... tack för tipset om silverbestick)) Ska provas!!

  • tangerine

    Plåstret heter neupro.
    Hon har bara i benen, men väldigt mycket och vaknade alltid flera gånger varje natt innan hon fick neupro.

  • Flisan79

    Jag har det pga av min psoriasisartrit. För mig hjälper min medecin "orudis retard" bra mot krypningarna. Kanske inte ett alternativ för dig dock??

    Undrar om det där med silvret fungerad även om man har problemet pga artrit?

  • Eisa

    Mitt sätt att hantera RLS är att stryketräna varje kväll innan jag går och lägger mig. Göra musklerna så trötta att de helt enkelt inte orkar "killas".

  • Hbg Tjej

    Hmm ska prata med läkaren om plåstret neupro, vill veta vad det innehåller och om det kanske är ett bättre alternativ än sifrol.. Tack!

    Att träna på kvällarna var mitt försök för 10 år sedan, men hjälper tyvärr inte mig. För många med lättare rls hjälper det har jag hört, men min rls är ärftlig och kraftig så tyvärr(((
    Har fått veta att det även är fastställt att rls beror på att musklerna i kroppen inte får tillräckligt med syre och att man ska kunna vidga blodkärlen/gångarna med karin perfekt, ett naturläkemedel med blåbär---- liksaså ska det vara framgångsrikt att ta ett dagligt bad med 1 mts bikarbonat (detta ska vara bra för många åkommor i kroppen). Så jag ska testa lite nu framöver och se om jag hittar en lösning utan kemiska preparat (utskriven medicin).

    Kosten och ett bra vitaminintag är a&O det vet jag redan och jag äter lax/röding 2ggr i veckan, kyckling/höna 3 ggr i veckan och gärna viltkött 2 ggr i veckan. Utesluter griskött pga av dess dåliga fetter och äter helt gluten och laktosfritt och inhandlar allt ekologiskt i den mån det finns. Givetvis mycket frukt och grönt varje dag!  Jag äter inget godis eller läsk, inga färdigprodukter och undviker alla charkprodukter,  samt håller låg sockerintag på övriga produkter.

    Jag gör alltså allt för att underlätta för kroppen och lik en bil "Jag vill sköta min bil med den finaste oljan för att den ska kunna köras så fint som möjligt", så stoppar inte i mig en massa avgaser:) ALLT för att ha så rent i kroppen som möjligt och för att  att kärl, tarmar  och organ ska må bra.

    Nu ska jag "bara" hitta en väg att slippa behöva ta medicin varje dag med---sen är livet great!))

  • Vanjor

    Skrev nyss ett jätte långt inlägg som bara försvann.....???
    Gör nu en förkortning.
    Varning för att äta REQUIP för RLS. 
    Jag har haft det i 10-15 år. Efter en tid fick Vårdcentralen ta över utskrivningen av den medicinen. Det slutade med att jag tog en dos på 28 mg / dag, det är samma dos som en svårt sjuk Parkinsons patient tar. Min RLS blev så pass intensiv att jag inte sov varken natt eller dag. Jag litar inte på V.C. därför tog jag kontakt med RLS WEB-förbund. Där fick jag kontakt med Sören Hallberg som i sin tur tog kontakt med docent, forskare och läkaren Jan Ulfberg. När dom fick veta hur stor dos jag tog lovade dom hjälpa mig att trappa ner till 0 mg.
    Jag åt alltså 28 mg / dag och max skulle jag ev. ha ätit 0,5 mg / dag.
    När man äter en så stor dos / dag blir det ett bakslag som gör att jag fick bara mer och mer RLS som är ohållbar, enligt dom på WEB- förbundet. Ner tappningen var ett helvete, men tack vare dom UNDERBARA människorna  på WEB- förbundet så klarade jag av det.  
    Jag har provar Sifrol men det hjälper bara ibland så nu har jag hämtat ut Neupro-plåster och ska prova det i stället. Fördelarna med plåstret är att man får en jämn dos över  hela dygnet. Det är bara att hålla tummarna.
    Hälsningar till alla  som har denna fruktansvärda och jobba sjukdom.

Svar på tråden Restless legs