• moonstar88

    Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?

    Hej!
    Jag och maken står i  kö för att få göra IVF med donerade spermier. Vi hoppas stort att vi ska hinna få till ett försök innan sommaren.
    Finns det någon där ute som har gjort någon liknande behandling eller som ska börja behandlingen snart?

  • Svar på tråden Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?
  • moonstar88

    Hej! Nu har vi fått premilär tid för spermadonation, och det blir redan nu i maj:D beroende på när min mens kommer vilket blir troligtvis i slutrt på maj eller i början på juni det blir äggplock:)!!! Då det är första gången vi gör försök i uppsala så vill de att vi lämnar min mans spermier också utifall de skulle tycka att de ser bra ut, det finns dp en chans att vi gör en vanlig icsi men då med möjlighet att använda donerade spermier.

  • moonstar88

    Igår tog jag den första sprutan med gonal-f så nu är vi på gång på riktigt. Det känns otroligt skönt att vara igång men ändå nervöst eftersom det är osäkert om det blir donerade spermier eller inte. Vi är överens om att vi hellre vill ha enbart donerade spermier än att de ska chansa med min mans spermier då det känns som om att risken är stor att det då kommer att misslyckas:(. På torsdag blir det troligtvis vul så då får vi veta hur medicineringen och doseringen fungerat. Kanske till och med datum för äp!!! Hoppas hoppas på att det är 5:e gången gillt. Mina tankar om dokumentären är positiva då jag anser att det alltid ska finnas en chans till att söka upp sitt genetiska ursprung och jag är otroligt glad över att det finns såna möjligheter i Sverige. Jag och min man kommer om så blir fallet vara öppna med att barnet/barnen blivit till via spermadonation, i varje fall för barnet. Våra familjer och närmsta vänner samt kollegor vet redan om våra problem och är med och stöttar och hejar på :D!

  • PiOmiO
    moonstar88 skrev 2014-05-18 18:38:27 följande:
    Igår tog jag den första sprutan med gonal-f så nu är vi på gång på riktigt. Det känns otroligt skönt att vara igång men ändå nervöst eftersom det är osäkert om det blir donerade spermier eller inte. Vi är överens om att vi hellre vill ha enbart donerade spermier än att de ska chansa med min mans spermier då det känns som om att risken är stor att det då kommer att misslyckas:(. På torsdag blir det troligtvis vul så då får vi veta hur medicineringen och doseringen fungerat. Kanske till och med datum för äp!!! Hoppas hoppas på att det är 5:e gången gillt. Mina tankar om dokumentären är positiva då jag anser att det alltid ska finnas en chans till att söka upp sitt genetiska ursprung och jag är otroligt glad över att det finns såna möjligheter i Sverige. Jag och min man kommer om så blir fallet vara öppna med att barnet/barnen blivit till via spermadonation, i varje fall för barnet. Våra familjer och närmsta vänner samt kollegor vet redan om våra problem och är med och stöttar och hejar på :D!



    Spännande! Läste på din presentation hur kommer det sig att de ändrade sig från äggdonation till spermiedonation? Har de konstaterat lågt antal och slöa/defekta spermier? Du har ju till och med blivit gravid en gång läste jag=)
    Life is not fair; get used to it.
  • moonstar88

    Jaa det är jätte spännande men även jätte nervöst. Anledningen till att de ändrade sig var att jag bytte läkare och klinik då jag fick en remiss till akademiska. Läkaren där tyckte att mina äggstockar och äggreserv såg bra ut samt att den förra kliniken mestadels chansade att det var mina ägg som var problemet. Så nu hoppas vi bara på att vår nuvarande läkare har rätt!

  • Kitt82

    Hej!

    Vad skönt att hittat denna tråd!! Hur går det för alla? Ibland känns det som vi är enda paret i hela världen som får detta beskedet fast man ju vet att det är så många fler! Det är ju liksom inget som pratas om...

    Jag och min sambo är i exakt damma situation. Vi fick besked i Linköping efter testa/pesa att det inte finns några spermier och sattes i kö för donator. Världen ramlade såklart ihop och allt kändes så hopplöst och orättvist!! Vår privata läkare tyckte dock att vi skulle vända oss till Calrlandeska för en Tese innan vi gav upp hoppet helt. Vi gjorde en Tese i förgår efter att sambon stimulerats i tre månader. De hittade EN spermie och plockade fem ägg på mig. Tyvärr blev det ingen befruktning så nu sitter vi här med fyra obefruktade ägg i frysen och ett mörkt moln över våra huvuden. Tycker dock inte det känns riktigt lika hårt denna gången som vid första beskedet.

    Vi hann få en donator under våren så nu hoppas jag att vi kommer kunna göra första inseminationen i Augusti... Någon som vet hur lång tid det tar att få tillbaka sin vanliga cykel efter äggplock utan återförande?

  • hallonbacken
    Kitt82: Vi är i precis samma läge som er med enda skillnaden att vi aldrig gjorde någon testa/pesa i Linköping utan testade direkt med Carlanderska. Sambon slapp stimuleringen pga att han har högt FSH-värde och stimuleringen görs för att öka FSH och därmed inte skulle ge någon effekt. Vi gjorde ingreppet i slutet av maj och det hittades inga spermier alls men plockades ut 18 ägg från mig varav 10 gick att frysa. Jag fick min mens "som vanligt" dvs. när den skulle ha inträffat efter en normal al och cykel.
    Vi körde inte på under våren med donation vilket kanske hade varit smart nu när resultatet blev som det blev.. men ska ha telefontid med ansvarig läkare i eftermiddag så hoppas på bra besked. 
    Vill du prata/skriva lite mer "privat" så får du gärna skicka pm till mig. 
  • PiOmiO
    Kitt82 skrev 2014-06-20 19:00:11 följande:
    Hej!

    Vad skönt att hittat denna tråd!! Hur går det för alla? Ibland känns det som vi är enda paret i hela världen som får detta beskedet fast man ju vet att det är så många fler! Det är ju liksom inget som pratas om...

    Jag och min sambo är i exakt damma situation. Vi fick besked i Linköping efter testa/pesa att det inte finns några spermier och sattes i kö för donator. Världen ramlade såklart ihop och allt kändes så hopplöst och orättvist!! Vår privata läkare tyckte dock att vi skulle vända oss till Calrlandeska för en Tese innan vi gav upp hoppet helt. Vi gjorde en Tese i förgår efter att sambon stimulerats i tre månader. De hittade EN spermie och plockade fem ägg på mig. Tyvärr blev det ingen befruktning så nu sitter vi här med fyra obefruktade ägg i frysen och ett mörkt moln över våra huvuden. Tycker dock inte det känns riktigt lika hårt denna gången som vid första beskedet.

    Vi hann få en donator under våren så nu hoppas jag att vi kommer kunna göra första inseminationen i Augusti... Någon som vet hur lång tid det tar att få tillbaka sin vanliga cykel efter äggplock utan återförande?



    De sägs att man ska vänta en cykel innan man kör igen. Men det

    Flesta har väl sommarstängt? Även carlanderska? Vi gjorde en IVF med spermiedonation. Färskförsöket misslyckades nu i maj å de räknade på att vi ont7e hann något FET innan sommarstängningen. Så nu är vi inplanerade till v 32 eller efter det vad som stämmer med min cykel då vi nu ska göra FET i ostimulerad cykel. Har som tur är 6st embryo i frysen.

    Kram (www.piomio.bloggg.se)
    Life is not fair; get used to it.
Svar på tråden Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?