• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • rosii

    Vi badar 1-2 ggr i veckan.

    Vaccination gick bra. Dock var sköterskans kollegor på utbildning just idag så hon fick sticka själv. Först ena benet sen det andra benet. Stackars bebis fick vara ledsen 2 ggr, huvva. Hon har mest bara sovit sen dess (kl. 10), får se om de kommer nå feber.. :)

    Hon var också 63 lång & 6290 g, vid födsel 53 cm & 4490 gram. Hon blir 3 månader om 1.5 veckor :)

  • Kela1981

    Jag står med en situation som jag inte trodde att jag skulle ha förrän om tidigast tre månader.
    Alice har redan börjat få tänder!!!
    Jag trodde bara att det var anlagen som syntes genom tandköttet men när vår bvc-sköterska tittade på det så sa hon "nej, dom är igenom båda två".
    Vad gör jag nu då? Att det kliar på henne och spänner är det inget snack om för hon tuggar på allt hon kommer över. Vilket brukar innebära hennes egna eller mina fingrar plus min axel. Hyfsat gnällig är hon också men det kan ju fortfarande vara vaccinet till stor del. Bitring känns som en överkurs för hon kan ju inte hålla i den själv. Kanske får jag sitta och hålla den till henne? 
    Kan man ge alvedon för att dom har ont när dom får tänder? Är själv väldigt restriktiv med värktabletter så jag vill verkligen inte ge henne mer än jag måste men om det hjälper henne så får jag kanske tänka om.
    Precis när man trodde man hade listat ut allting så kommer det nya utmaningar ;)

  • Juronjaure
    ellami skrev 2014-09-16 12:05:59 följande:

    Hur ofta badar ni era små??


    2-3 gånger i veckan, men det är bara för att hon älskar det :) Syrrans unge hatade att bada så han badade typ aldrig, funkade det med. Går ju att tvätta av med trasa om bebisen inte vill bada :) Jag tycker dock att det är mycket lättare att hålla rent i alla veck om man sänker ner henne i en balja, än att föröka pilla in en trasa mellan dubbelhakorna på skötbordet...;)
  • hurtänktedunu
    Kela1981 skrev 2014-09-16 18:46:02 följande:

    Jag står med en situation som jag inte trodde att jag skulle ha förrän om tidigast tre månader.
    Alice har redan börjat få tänder!!!
    Jag trodde bara att det var anlagen som syntes genom tandköttet men när vår bvc-sköterska tittade på det så sa hon "nej, dom är igenom båda två".
    Vad gör jag nu då? Att det kliar på henne och spänner är det inget snack om för hon tuggar på allt hon kommer över. Vilket brukar innebära hennes egna eller mina fingrar plus min axel. Hyfsat gnällig är hon också men det kan ju fortfarande vara vaccinet till stor del. Bitring känns som en överkurs för hon kan ju inte hålla i den själv. Kanske får jag sitta och hålla den till henne? 
    Kan man ge alvedon för att dom har ont när dom får tänder? Är själv väldigt restriktiv med värktabletter så jag vill verkligen inte ge henne mer än jag måste men om det hjälper henne så får jag kanske tänka om.
    Precis när man trodde man hade listat ut allting så kommer det nya utmaningar ;)


    Min man sa att det finns något som heter babydent på apoteket som man kan ge dom när dom får ont för att tänderna kommer. kolla upp det. jag vet inte så mycket om det men det kan vara bra.
  • smalljey

    Åh, min lilla älskling har börjat skratta!! <3 hon gjorde det litegrann häromkvällen, men idag gapskrattade hon när jag buspussade henne på magen. Åh herregud vad mammahjärtat svämmar över!! <3

  • Amalian83
    smalljey skrev 2014-09-17 17:48:23 följande:

    Åh, min lilla älskling har börjat skratta!! <3 hon gjorde det litegrann häromkvällen, men idag gapskrattade hon när jag buspussade henne på magen. Åh herregud vad mammahjärtat svämmar över!! <3


    Åh härligt!! Min lilla gav mig ett första litet smakprov idag och naturligtvis försökte jag få henne att skratta igen med kameran i högsta hugg. Icke sa Nicke! Hoppas jag också får uppleva gapskrattet snart :)
  • nica

    Min lilla loppa badar 2-3ggr och föddes nog som vatten djur för hon har älskat att bada från första stund idag har hon vänt sig från rygg till mage 3 ggr dock bara när hon är förbannad:-P

    Hon har börjat greppa efter sakee nu med känns som de händer massa på en och samma gång

    Ang tänder. Man kan stryka på Alvedon på tandköttet för att lindra. De finns bitringar man kan ha i kylen så de blir kalla som också kan hjälpa att minska smärtan.

  • nica

    Glömde fråga hur stora era bebisar är nu?. Vägde Cassandra igår (blir 3 månader fredag nästa vecka)

    Då vägde hon 5035g och 58cm.

  • Kela1981
    hurtänktedunu skrev 2014-09-17 12:41:13 följande:
    Min man sa att det finns något som heter babydent på apoteket som man kan ge dom när dom får ont för att tänderna kommer. kolla upp det. jag vet inte så mycket om det men det kan vara bra.
    Tack! Var på Apoteket idag och köpte sån gel men det hjälpte sådär får jag säga. Lindrar tillfälligt så hon vill äta i alla fall men nu ikväll fick jag ge alvedon så hon kunde somna och då vaknar hon ändå en gång i halvtimmen och vill bli vaggad :(
  • soffipropp1987
    smalljey skrev 2014-09-17 17:48:23 följande:

    Åh, min lilla älskling har börjat skratta!! <3 hon gjorde det litegrann häromkvällen, men idag gapskrattade hon när jag buspussade henne på magen. Åh herregud vad mammahjärtat svämmar över!! <3


    Visst är det alldeles underbart!! Min plutt gjorde det första gången för ca två veckor sen, man får såna ärliga och härliga skratt. Bekräftelse på att man gör något rätt känns det som. Ibland blir man bara så frustrerad när inget man gör blir bra.
Svar på tråden Junibebisar 2014