• Anonym (Nybliven mamma)

    Nyförlöst, ligger på sjukhus och rumskompisens kille är här hela natten?!?

    Jag födde i torsdags morse, för snart 5 dygn sedan. Bebisen är väldigt liten och vi hamnade på neo samvård, i delat rum. Jag har hittills haft rumskompis två omgångar, den andra skrevs ut och jag sov ensam i rummet en natt. Nu har en ny tjej kommit och hennes kille tänker uppenbarligen sova här. Ärligt talat, jag hade HEMSKT gärna haft min man här men det är en förälder per rum som gäller. Tjejen är även inskriven på en annan avd, så hon går dit för att sova (mitt i natten, tills dess är hon kvar i rummet) så vi är ju mer eller mindre tre på detta rum, vi ska alltså dela toa och utrymme på tre i stället för två.

    Är det jag som är löjlig när jag inte gillar att dela ett dubbelrum rum med en annan mammas kille när jag är nyförlöst, ligger på sjukhus, blöder och är öm och ska få amning att funka och se till att ge min lilla bebis mat via både sond och bröst var tredje timma?

  • Svar på tråden Nyförlöst, ligger på sjukhus och rumskompisens kille är här hela natten?!?
  • Anonym (mamman till lilla)

    När jag låg på Neo med min lilla vill jag minnas att vi hade familjerum, bara barnen låg på sal, där fanns inga sängar mer än barnsängar, det fanns alltid personal, jag var inkriven på bb två första nätterna, sen fick vi sova hemma några nätter, men sen när jag skulle amma, så fick vi bo i familjerum, i de rummen fanns en dubbelsäng och en tv, lite som ett hotellrum, men vi sov fortfarande inte på salen där vårt barn var, eftersom jag inte kunde slita mig från mitt barn så satt jag i den där obekväma fåtöljen halva nätterna igenom och det var ingen i personalen som misstyckte.

  • Anonym (Nybliven mamma)

    Meja: skillnaden är att man som nyförlöst och i färd med att lära sig handskas med knöliga mjölktuttar (oh vad de är knöliga och ömma och läckande), amningsteknik, avslag i jättebindor i nättrosor, hormoner, gråt av både lycka och misär - och så vidare - är extra ovillig att göra allt detta inför främlingar. Låt vara att man måste dela rum med en annan nybliven mamma, men då sitter man ju i samma båt. En nybliven pappa må vara nog så känslosam, men allt det fysiska upplever han icke.

    Som förälder till en sjuk femåring slipper man åtminstone vara så fysiskt utsatt själv. Jag hade en bra och snabb och okomplicerad förlossning och har jättebra läkförmåga, jag sprack ingenting och har det troligen lättare än de flesta (även om det såklart inte går att jämföra då jag inte vet hur andra känner sig, men de krämpor som jag hört om har jag sluppit) men jag är fortfarande öm och blöder och har svullna bröst som jag försöker hantera efter bästa förmåga. Tidigare ikväll var pappan runt här i rummet (som är rätt litet) när jag skulle pumpa och mjölken ville bara inte komma ut. Satt med en sjalkofta på mig och försökte vända mig bort när han gick omkring och hela situationen kändes väldigt obekväm. Fick ut 20 ml i stället för de ca 40-50 jag brukar pumpa ut, trots att jag satt lite längre än vanligt.

    Så ja, det är skillnad.

  • Anonym (m)
    Anonym (Nybliven mamma) skrev 2014-07-30 00:58:06 följande:

    Meja: skillnaden är att man som nyförlöst och i färd med att lära sig handskas med knöliga mjölktuttar (oh vad de är knöliga och ömma och läckande), amningsteknik, avslag i jättebindor i nättrosor, hormoner, gråt av både lycka och misär - och så vidare - är extra ovillig att göra allt detta inför främlingar. Låt vara att man måste dela rum med en annan nybliven mamma, men då sitter man ju i samma båt. En nybliven pappa må vara nog så känslosam, men allt det fysiska upplever han icke.

    Som förälder till en sjuk femåring slipper man åtminstone vara så fysiskt utsatt själv. Jag hade en bra och snabb och okomplicerad förlossning och har jättebra läkförmåga, jag sprack ingenting och har det troligen lättare än de flesta (även om det såklart inte går att jämföra då jag inte vet hur andra känner sig, men de krämpor som jag hört om har jag sluppit) men jag är fortfarande öm och blöder och har svullna bröst som jag försöker hantera efter bästa förmåga. Tidigare ikväll var pappan runt här i rummet (som är rätt litet) när jag skulle pumpa och mjölken ville bara inte komma ut. Satt med en sjalkofta på mig och försökte vända mig bort när han gick omkring och hela situationen kändes väldigt obekväm. Fick ut 20 ml i stället för de ca 40-50 jag brukar pumpa ut, trots att jag satt lite längre än vanligt.

    Så ja, det är skillnad.


    Är det främmande pappor i samma rum som dig som du tycker är jobbigt eller vad?

    Jag förstår att du tycker detta är jobbigt men jag ställer ändå denna fråga.
  • Anonym (Nybliven mamma)

    Det är jobbigt med en främmande pappa och det är jobbigt med en person extra i rummet. Att en pappa sover där i stället för mamman kan jag inte påverka, men då får ju mamman gå därifrån när det börjar bli dags att sova. Sen kan pappan gärna ha lite extra respekt för en främmande kvinna som tvingas sitta med avklädd byst, dvs hålla sig vid sitt barn när det ska ammas och pumpas osv. och inte gå runt just då.

  • Sweet Sofia
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-30 00:05:39 följande:

    Nej det är det inte.


    Så du ser ingen skillnad på neo och andra avdelningar?
  • Anonym (???)

    Dra för draperiet så är du ifred


    Anonym (Nybliven mamma) skrev 2014-07-30 02:43:55 följande:

    Det är jobbigt med en främmande pappa och det är jobbigt med en person extra i rummet. Att en pappa sover där i stället för mamman kan jag inte påverka, men då får ju mamman gå därifrån när det börjar bli dags att sova. Sen kan pappan gärna ha lite extra respekt för en främmande kvinna som tvingas sitta med avklädd byst, dvs hålla sig vid sitt barn när det ska ammas och pumpas osv. och inte gå runt just då.


  • Anonym
    Anonym (???) skrev 2014-07-30 06:57:15 följande:

    Dra för draperiet så är du ifred


    När jag hamnade i en liknande situation så hjälpte draperiet inte ett skit eftersom snubben gick runt/ut och in i rummet och skulle definitivt sitta vid nåt jävla bord i mitten. Draperiet går ju bara ut från väggen en bit och har man sängen närmast dörren är det kört. Sen handlar hela grejen om att det är sjukt psykiskt påfrestande att hela tiden behöva känna sig utsatt och behöva tänka på draperier och sånt.
  • Anonym (Meja)
    Anonym (Nybliven mamma) skrev 2014-07-30 00:58:06 följande:

    Meja: skillnaden är att man som nyförlöst och i färd med att lära sig handskas med knöliga mjölktuttar (oh vad de är knöliga och ömma och läckande), amningsteknik, avslag i jättebindor i nättrosor, hormoner, gråt av både lycka och misär - och så vidare - är extra ovillig att göra allt detta inför främlingar. Låt vara att man måste dela rum med en annan nybliven mamma, men då sitter man ju i samma båt. En nybliven pappa må vara nog så känslosam, men allt det fysiska upplever han icke.

    Som förälder till en sjuk femåring slipper man åtminstone vara så fysiskt utsatt själv. Jag hade en bra och snabb och okomplicerad förlossning och har jättebra läkförmåga, jag sprack ingenting och har det troligen lättare än de flesta (även om det såklart inte går att jämföra då jag inte vet hur andra känner sig, men de krämpor som jag hört om har jag sluppit) men jag är fortfarande öm och blöder och har svullna bröst som jag försöker hantera efter bästa förmåga. Tidigare ikväll var pappan runt här i rummet (som är rätt litet) när jag skulle pumpa och mjölken ville bara inte komma ut. Satt med en sjalkofta på mig och försökte vända mig bort när han gick omkring och hela situationen kändes väldigt obekväm. Fick ut 20 ml i stället för de ca 40-50 jag brukar pumpa ut, trots att jag satt lite längre än vanligt.

    Så ja, det är skillnad.


    Fast regelmässigt är det ingen skillnad: En förälder per barn.

    Sen lägger du in massa känslosamma värderingar i hur man mår efter en förlossning.

    5-åringens förälder kan vara öm/orolig eller må riktigt dåligt beroende på hur sjukt barnet är.

    Det ändrar inte faktum att det inte är någon skillnad utan reglerna är samma.
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2014-07-30 07:11:28 följande:

    När jag hamnade i en liknande situation så hjälpte draperiet inte ett skit eftersom snubben gick runt/ut och in i rummet och skulle definitivt sitta vid nåt jävla bord i mitten. Draperiet går ju bara ut från väggen en bit och har man sängen närmast dörren är det kört. Sen handlar hela grejen om att det är sjukt psykiskt påfrestande att hela tiden behöva känna sig utsatt och behöva tänka på draperier och sånt.


    Åk hem då och låt den andra föräldern vara med sitt barn så slipper du nojja överallt så lösningen är fixad.
Svar på tråden Nyförlöst, ligger på sjukhus och rumskompisens kille är här hela natten?!?