• Anonym (Dagis)

    Hälsa på dagisfröken

    Min dotter är ledig från sitt dagis i 5 veckor och hon saknar sina fröknar, pratar om dom varje dag. Vi bor ganska nära en av dom, tror ni att det skulle se konstigt ut om vi gick dit och hälsade på? Hon är jättegullig så jag tror inte hon skulle säga nåt, och jag har bara hennes förnamn så jag kan inte ringa före. Det blir ju lite hjälp för att inte tappa kontakten med dagis under sommaren också. Dagis är stängt nu så dit kan vi inte gå.

  • Svar på tråden Hälsa på dagisfröken
  • E M A
    Yogamama skrev 2014-07-29 19:48:27 följande:

    Det beror nog helt på hur förskolläraren är! Jag känner en, eller två, som definitivt hade blivit glada över ett besök - men det är otroligt sociala personer som älskar spontanbesök! De pratar ofta om sina förskolebarn och hejar och kramas mm om de träffar någon av dem privat (på stan, eller liknande)


    Jag tycker hemskt mycket om barnen i min barngrupp. Jag hälsar alltid (och pratar en kortis) om jag stöter på dem på min fritid och kramar dem mer än gärna! DOCK skulle jag inte uppskatta spontanbesök hemma hos mig. Nä, på min semester behöver jag vila och just skärma av mitt jobb.

    TS: Det är ingen tråkig inställning. Vi, precis som vilken annan yrkesgrupp som helst, har rätt till och behöver verkligen vila från vårt jobb. Vi har inte jour och är livegna för att vi valt detta yrke. Mycket egocentriskt att tänka nåt annat. Sen är det jättemysigt och roligt att din dotter saknar sina fröknar, men det är en annan sak. Btw, jag kan verkligen sakna 'mina' barn när jag inte träffat dem på ett tag (har t.o.m hänt att jag gått till förskolan/jobbet för att få krama om dem när jag varit ledig längre tid), men det är inte samma som att jag vill ha spontanbesök. Då är det mitt val.
  • Dixie
    Bunny on speed skrev 2014-07-30 15:04:09 följande:
    Men att jobba med barn är ju inte ett jobb på samma vis, det är mer ett kall.
    nä - varför skulle det vara ett kall? 
  • Chrysabelle
    Bunny on speed skrev 2014-07-30 15:04:09 följande:
    Men att jobba med barn är ju inte ett jobb på samma vis, det är mer ett kall.
    Det är det inte.
  • K med lilla E
    Bunny on speed skrev 2014-07-30 15:28:24 följande:
    Precis.

    Jag lägger ned..
  • Bunny on speed
    Dixie skrev 2014-07-30 15:31:31 följande:

    nä - varför skulle det vara ett kall? 


    Det är jobb man väljer som bara kräver instinkt. Inte som tex ingenjör som kräver utbildning.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • K med lilla E
    Bunny on speed skrev 2014-07-30 16:07:26 följande:
    Det är jobb man väljer som bara kräver instinkt. Inte som tex ingenjör som kräver utbildning.

    Men vad är det med dig? Behövs det ingen utbildning nu heller för att jobba som förskolelärare, barnskötare eller sjuksköterska?
  • Chrysabelle
    Bunny on speed skrev 2014-07-30 16:07:26 följande:
    Det är jobb man väljer som bara kräver instinkt. Inte som tex ingenjör som kräver utbildning.
    Insikt? Har du rökt på eller?
  • Emeli
    Bunny on speed skrev 2014-07-30 16:07:26 följande:
    Det är jobb man väljer som bara kräver instinkt. Inte som tex ingenjör som kräver utbildning.
    OK, sjuksköterskeinstinkt? Skulle du vilja bli vårdad av en sådan? Jag personligen skulle tycka att det känns betydligt tryggare med utbildad personal. Det skulle vara direkt livsfarligt att bli sövd av någon som saknar kunskap, eller bli förlöst. Barnmorskor är specialutbildade sjuksköterskor, på samma sätt som ögonskjuksköterskor, ambulanssjuksköterskor,intensivvårdssjuksköterskor, diabetessjuksköterskor osv. Visste du det?

    Lärarinstinkt? Själv är jag ämneslärare och arbetar på högstadiet. Jag har 5½ års universitetsutbildning. Enligt dig är den antagligen bortkastad eftersom det räcker med instinkt. Rynkar på näsan Eleverna kan undervisas i franska ändå. JAG BEHÖVER INTE KUNNA NÅGOT! DrömmerObestämdTungan ute

    De elever jag får i åk 7 har alla varit elever i föskoleklass och dessförinnan har de flesta gått i förskolan. Det arbete som grundläggs i de yngre åren är en förutsättning för att det ska fungera i de äldre.

    DET ÄR DAGS FÖR DIG ATT UPPVÄRDERA DET ARBETE SOM FÖRSKOLANS PERSONAL UTFÖR!

    Jag undrar hur du vågar anförtro det dyrbaraste du har till människor som du visar så lite respekt.
  • Limaliie
    Dixie skrev 2014-07-30 17:14:06 följande:

    är du dum på riktigt eller du har bara fått solsting?!?!?!?!
    Man undrar ju...


  • Anonym (Ne)

    Instinkt?
    Det är ju verkligen att nedvärdera alla som arbetar med människor. Visst behöver grundläggande intresse för barn sjuka eller gamla, men det är också en hel del utbildning på det.
    Känns lite trollerivibbar här...

Svar på tråden Hälsa på dagisfröken