• Anonym (Dagis)

    Hälsa på dagisfröken

    Min dotter är ledig från sitt dagis i 5 veckor och hon saknar sina fröknar, pratar om dom varje dag. Vi bor ganska nära en av dom, tror ni att det skulle se konstigt ut om vi gick dit och hälsade på? Hon är jättegullig så jag tror inte hon skulle säga nåt, och jag har bara hennes förnamn så jag kan inte ringa före. Det blir ju lite hjälp för att inte tappa kontakten med dagis under sommaren också. Dagis är stängt nu så dit kan vi inte gå.

  • Svar på tråden Hälsa på dagisfröken
  • Tiniwini

    Jag personligen ARBETAR som förskollärare på ARBETSTID och älskar mitt jobb. Men på min fritid är jag inte förskollärare, då är jag en privatperson!

  • Anonym (suck)
    smulpaj01 skrev 2014-07-30 23:45:40 följande:
    Nej, det behövs ingen utbildning för att jobba med barn! Bara ett intresse av att passa barn!
    Ähm, klart det behövs utbildning för att arbeta inom förskolan. En barnvakt behöver ingen utbildning nej, men en förskollärare har en 3,5 årig högskoleutbildning eftersom förskolan idag är en pedagogisk verksamhet och ingen barnpassning som det var förr.
    Kommunen där jag bor har tex som mål att bara anställa förskollärare.
    I brist på dem kan det hända att outbildade få tillfälliga vikariat, men inte annars.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (suck) skrev 2014-07-31 09:26:34 följande:

    . Och hur skulle det se ut om alla semesterlediga barn dök upp en vecka för tidigt (med föräldrar) för att leka på förskolan varje dag?! Kan inte riktigt begripa att personalen går med på det, såvida inte barnet har speciella behov.

    Att barnet saknar förskolan tycker jag inte räknas dit för det gör säkert majoriteten av barnen när de är lediga.

    Det stör ju personalen och troligtvis den pedagogiska verksamheten, man får verkligen hoppas att övriga föräldrar inte också får för sig att göra som TS för då skulle det bli kaos.

    Förstår mig inte riktigt på föräldrar som anser att deras barn ska särbehandlas. Blir tufft att växa upp sen i verkligheten...


    Det funderar jag också på. De har antagligen lagom personals till de anmälda barnen. Skulle det vara överflödig personal brukar man passa på att utföra andra uppgifter man har utom barngrupp.

    Om det är ett problem att flickan inte har någon att leka med eftersom alla kompisar är på förskolan kan förslagsvis TS bjuda hem en förskolekompis eftersom de är lediga om föräldrarna tycker det är ok. Eller gå till gården och leka när det är stängt.
  • Praktikant
    Anonym (Fskl) skrev 2014-07-31 12:08:47 följande:
    Det funderar jag också på. De har antagligen lagom personals till de anmälda barnen. Skulle det vara överflödig personal brukar man passa på att utföra andra uppgifter man har utom barngrupp.

    Om det är ett problem att flickan inte har någon att leka med eftersom alla kompisar är på förskolan kan förslagsvis TS bjuda hem en förskolekompis eftersom de är lediga om föräldrarna tycker det är ok. Eller gå till gården och leka när det är stängt.
    Jag vet att förskolor har tidigt på våren samlat in barnens sommarledighetslappar för att sedan planera in personal för dem veckorna.

    De som jobbar på förskola måste också ansöka om semester precis som alla andra.

    Vi som jobbar på förskola planerar dagarna utifrån barngrupperna.
  • hansine
    Anonym (Dagis) skrev 2014-07-29 16:38:54 följande:

    Min dotter är ledig från sitt dagis i 5 veckor och hon saknar sina fröknar, pratar om dom varje dag. Vi bor ganska nära en av dom, tror ni att det skulle se konstigt ut om vi gick dit och hälsade på? Hon är jättegullig så jag tror inte hon skulle säga nåt, och jag har bara hennes förnamn så jag kan inte ringa före. Det blir ju lite hjälp för att inte tappa kontakten med dagis under sommaren också. Dagis är stängt nu så dit kan vi inte gå.


    Spontant: Arbetskontakter som den som jobbar på dagis får via sitt arbete är just arbetskontakter. När personalen på dagis är ledig så är de lediga. Det tycker jag ska respekteras. Om du vill hålla kontakten så gör det på dagis - du kan väl gå dit med dottern och hälsa på.
  • hansine
    Anonym (suck) skrev 2014-07-31 09:26:34 följande:

    Jag tycker TS låter som en "mitt-barn-är-världens-mittpunkt-förälder". Har en sådan mamma på mina barns avdelning och det skulle inte förvåna mig om hon resonerade precis likadant som TS.

    Jag jobbar också på förskola och jag skulle INTE uppskatta hembesök under min semster. Räcker gott och väl att man känner nästan alla barn i byn och träffar dem i affären, på badet, på lekplatsen osv när jag är där med mina egna barn. Min 3åring blir ibland irriterad och tycker jag ska sluta prata med alla andra barn hela tiden. Förstår de som väljer bort att jobba i sitt eget område, det kan bli ganska påfrestande ibland även om barnen i sig är underbara och härliga.
    Men jobb är jobb och hemma är hemma, den gränsen måste få respekteras utan att man blir påhoppad som "tråkig" eller "otrevlig". 

    Det föräldrar som TS inte verkar inse är att pedagogerna inte bara har deras barn, utan en massa andra barn också! Stackars den pedagogen om alla barn som har en relation till henne skulle komma och knacka på i hennes hem när hon är ledig. Och hur skulle det se ut om alla semesterlediga barn dök upp en vecka för tidigt (med föräldrar) för att leka på förskolan varje dag?! Kan inte riktigt begripa att personalen går med på det, såvida inte barnet har speciella behov.
    Att barnet saknar förskolan tycker jag inte räknas dit för det gör säkert majoriteten av barnen när de är lediga.
    Det stör ju personalen och troligtvis den pedagogiska verksamheten, man får verkligen hoppas att övriga föräldrar inte också får för sig att göra som TS för då skulle det bli kaos.
    Förstår mig inte riktigt på föräldrar som anser att deras barn ska särbehandlas. Blir tufft att växa upp sen i verkligheten...


    Instämmer helt! Till det kommer att att längtan i sig inte är farlig, att barn behöver lära sig att vänta på att få sina behov tillfredställda och att de behöver få lära sig att ta hänsyn till andras behov. "Dagisfröken" är ledig och ska få ha sin ledighet ifred. Det är inte hennes sak att vara beredd och avbryta sin semester för att ett av de barn hon jobbar med har föräldrar som inte bryr sig om hennes behov och inte orkar uppfostra sitt barn till att bli en hänsynstagande individ.
  • Anonym (också förälder)
    Anonym (Dagis) skrev 2014-07-29 16:38:54 följande:

    Min dotter är ledig från sitt dagis i 5 veckor och hon saknar sina fröknar, pratar om dom varje dag. Vi bor ganska nära en av dom, tror ni att det skulle se konstigt ut om vi gick dit och hälsade på? Hon är jättegullig så jag tror inte hon skulle säga nåt, och jag har bara hennes förnamn så jag kan inte ringa före. Det blir ju lite hjälp för att inte tappa kontakten med dagis under sommaren också. Dagis är stängt nu så dit kan vi inte gå.


    Och de andra tjugo barnen i förskolegruppen ska väl göra likadant?
  • Flygfotogen
    smulpaj01 skrev 2014-07-31 08:15:15 följande:
    Barnskötare möjligen. Men att studera 3 år på högskola är inte nödvändigt för att arbeta på förskola!

    Är själv högskole utbildad!
    Min kommun anställer inte barnskötare och det av en anledning. Och jo, det är nödvändigt att högskoleutbildade förskollärare arbetar på en förskola eftersom de har det pedagogiska ansvaret. Men om du är "högskole utbildad" så kan jag se var någonstans det fallerar i resonemanget. 

    För övrigt är förskollärare ett yrke precis som alla andra och inte ett kall. Att folk ens tror det är ruggigt blåögt. 
  • Philanthropy
    smulpaj01 skrev 2014-07-31 08:31:49 följande:
    En så urbota korkad jämförelse förtjänar egentligen inget svar alls.

    Jämför med lagerarbetare eller nåt. Där gäller det att klara tunga lyft.
    Och det skulle inte vara en urbota korkad jämförelse? Att ha ansvar för små människor och deras utveckling går inte riktigt att jämföra med att stapla materiella varor...
  • Anonym (Fskl)
    Praktikant skrev 2014-07-31 14:58:03 följande:

    Jag vet att förskolor har tidigt på våren samlat in barnens sommarledighetslappar för att sedan planera in personal för dem veckorna.

    De som jobbar på förskola måste också ansöka om semester precis som alla andra.

    Vi som jobbar på förskola planerar dagarna utifrån barngrupperna.


    Ja. Nu vet jag inte hur det är på TS förskola, om hon frågat pedagogerna att det passar att göra som hon gör. Att ha ett extra barn man inte räknat med kan vara illa nog men det kan vara ännu besvärligare att ha en extra förälder i den omfattningen i början av terminen.

    Dels kan det vara riktiga inskolning ar där som behöver så lugnt och få vuxna som möjligt. Även övriga barn kan behöva extra strikta rutiner i början av en ny termin för att känna trygghet. Personalen kan också behöva diskutera saker med varandra som de pga sekretessen inte kan med en förälder närvarande.

    Vi på min förskola välkomnar att föräldrar är med en stund eller dag men helst inte i början av terminen. Såvida det inte är så att det specifika barnet behöver det för sin trygghets skull - inte med anledning av att ett ledigt barn behöver förströelse.

    Till diskussionen om pedagoger behöver vara högskoleutbildade:

    Det har givetvis alla rätt att tycka som de vill om. Men i Sverige får man inte bedriva förskoleverksamhet utan att det pedagogiska arbetet drivs av högskoleutbildade. Det är inget man kan bestämma själv.
  • K med lilla E
    Philanthropy skrev 2014-07-31 19:37:39 följande:
    Och det skulle inte vara en urbota korkad jämförelse? Att ha ansvar för små människor och deras utveckling går inte riktigt att jämföra med att stapla materiella varor...
    Tack för din kommentar! Jag ORKADE bara inte, den där smulpajen har nog inte riktigt alla knivar i lådan..
  • E M A
    K med lilla E skrev 2014-07-31 22:03:27 följande:
    Tack för din kommentar! Jag ORKADE bara inte, den där smulpajen har nog inte riktigt alla knivar i lådan..
    Hehe. Verkar inte så, nej. Hjulet snurrar, men hamstern är död.
  • Philanthropy
    K med lilla E skrev 2014-07-31 22:03:27 följande:
    Tack för din kommentar! Jag ORKADE bara inte, den där smulpajen har nog inte riktigt alla knivar i lådan..
    Nemas problemas, mycket underligt resonemang så var tvungen att ge respons! :)
Svar på tråden Hälsa på dagisfröken