• Anonym (Hopplöst)

    Jag ökar i vikt fast jag äter rätt och tränar

    Jag äter rätt, räknar kcal , äter mycket frukt och grönt. Inga kakor, bröd eller godis. Jag tränar minst 3 ggr i veckan och går minst 9000 steg om dagen.
    Har gått ner flera kilon, men nu vänder det. Jag går upp i vikt, senaste veckan har jag ökat 4 -5 kg.
    Jag rör på mig mer, men det hjälper inte.

    Jag tycker det är helt hopplöst.
    Vad ska jag göra

  • Svar på tråden Jag ökar i vikt fast jag äter rätt och tränar
  • Anonym (Hopplöst)

    Jag har 27 i bmi

  • Anonym (Emma)

    hur ser det ut med kaloriförbränningen då? 

    Gör du AV med alla kalorier du stoppar i dig?  Har du koll på att du verkligen förbränner det du tror att du förbränner? 

    Det är fortfarande ganska varmt ute och kanske är det för lite salt och för lite vatten . Kan vara att kroppen håller kvar vätskan.  Drick mera och försök också få i dig mer salt. 

    2 liter är ju vad en normal person bör dricka på en dag, tränar man och svettas behöver man dricka mera och få i sig mer salt. 

  • Anonym (r)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2014-08-28 06:56:35 följande:

    Jag äter rätt, räknar kcal , äter mycket frukt och grönt. Inga kakor, bröd eller godis. Jag tränar minst 3 ggr i veckan och går minst 9000 steg om dagen.
    Har gått ner flera kilon, men nu vänder det. Jag går upp i vikt, senaste veckan har jag ökat 4 -5 kg.
    Jag rör på mig mer, men det hjälper inte.

    Jag tycker det är helt hopplöst.
    Vad ska jag göra


    Det är helt omöjligt att gå upp 4-5 kilo på en vecka och din våg är trasig.
  • Anonym (Hopplöst)

    Salt borde ju binda vätskan mer tycker jag. När jag tränar dricker jag vatten under tiden. Räknade inte med den

    Vågen. Trodde också den var trasig först, men vågen på gymmet visar samma

  • Anonym (r)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2014-08-28 07:40:23 följande:

    Salt borde ju binda vätskan mer tycker jag. När jag tränar dricker jag vatten under tiden. Räknade inte med den

    Vågen. Trodde också den var trasig först, men vågen på gymmet visar samma


    Om du har så mycket vätska i kroppen så du gått upp 4-5 kilo så tycker jag du ska söka läkare. Det kan vara något med hjärtat
  • Anonym (lääängre)

    Du kör för korta löppass tror jag. Kroppen bränner inte fett om du kör för korta träningspass. Sänk tempot om det behövs och öka längden på passet till minst 45 min.  

  • Anonym (r)
    Anonym (lääängre) skrev 2014-08-28 07:52:03 följande:

    Du kör för korta löppass tror jag. Kroppen bränner inte fett om du kör för korta träningspass. Sänk tempot om det behövs och öka längden på passet till minst 45 min.  


    Men är det så bra att löpträna om man precis lagt på sig 4-5 kilo under en vecka? Jag rekommenderar TS att uppsöka läkare för med så mycket vätska i kroppen så arbetar inte hjärtat som det ska.
  • Madness82

    Det kan vara så att du äter för lite till förhållande hur mycket du rör dig. Ligger man på för låg Kcal intag så hamnar kroppen på svält/sparlåga och försöker hålla på all näring den kan få. Läste även en studie som visar att efter 1 vecka av diet så går kroppens ämnesomsättning ner med typ 40 procent har jag för mig. Jag brukar lägga in 2-3 dagar i veckan som jag sätter i mig lite glass för att kicka igång förbränningen, det funkar för mig iallafall.

  • Anonym (Hopplöst)

    Oj, det har jag aldrig hört förut. Får avvakta lite men ska prata med läkaren snart.

    Jag hoppas ju att vikten vänder och jag går ner i vikt igen.

  • SpanskaFlugan
    Tengel skrev 2014-08-28 07:15:03 följande:

    Släng ut vågen och lita på vad du ser i spegeln istället.

    Vill du absolut se framsteg så mät dig istället, typ midjemått o.s.v


    2000 kcal om dagen är ganska mycket om man inte är väldigt aktiv. Jag utgår från att du är kvinna?

    matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php.

    Använd länken ovan och räkna ut vad du bör äta med din nya vikt (du har ju gått ner en del).

    Men, jag skulle också hålla koll på vikten och om den fortsätter öka ett kg om dagen är det dags att gå till läkare.
Svar på tråden Jag ökar i vikt fast jag äter rätt och tränar