• miluh

    Älskar inte min son

    Hej, jag blev pappa på ett ganska underligt sätt och känner mig allmänt hemsk just nu. Jag vill i förväg varna för en wall of text så om ni inte är intresserade av bakrunden så kan ni hoppa över den delen.


    Bakgrund.


     
    Det hela började med att jag under en längre tid hade en tjej som jag hade sex med till och från, detta hade uppehåll över flera månaders tid till och från men så blev hon gravid. Hon hade under tiden hon blev gravid ett ragg med en annan kille och vi hade ett av våra avbrott då, dock hade jag för mig att vi hade haft sex någon gång under den månaden ( när hon hade bråkat med sitt ragg ) men det försäkrade hon mig om att vi inte hade haft. Det var svårt för mig att vara säker på om vi hade haft sex då inte visste att hon var gravid förrens drygt en månad innan hon födde. När barnet var fött så bråkade hon med han som hon trodde var pappan mycket och det tog hela fem månader innan dom hade gjort ett faderskapstest där det visade sig inte vara hans. Då fick jag göra ett faderskapstest och när pojken var cirka 7 månader så stod det klart att jag var pappan.


     


    Problemet.


    Nu är sonen strax över ett år gammal och jag har försökt umgås med honom så mycket som möjligt. Problemet ligger i att jag verkligen inte känner någon extrem kärlek för honom hur mycket jag än vill. Jag har försökt spendera nätter med honom när mamman är med ( då jag aldrig tagit hand om ett barn/bäbis innan så känns det bättre med säkerheten ) men det enda jag känner är ett moln av att det är en blandning mellan jobbigt, skrämmande och faktiskt en smula pinsamt för att jag verkligen inte blir lycklig av att umgås med min egna son.


    Mamman har också märkt detta och har blivit sur på mig att jag inte verkar bry mig om min son och säger att hon inte vill att jag ska umgås med honom tills jag börjat bry mig, vilket sätter mig i en knepig situation då jag tror att det enda sättet att älska honom vore att spendera tid och skapa en förbindelse. Samtidigt så kan jag ju inte säga att jag känner ett sug efter att umgås med honom utan gör det mer för att just skapa en förbindelse så jag i framtiden faktiskt vill umgås med honom och att han kan känna att han har en pappa.


    Nu är det inte så att jag är helt likgiltig till min son heller, jag vill verkligen att han ska ha det så bra som möjligt och har bland annat försökt övertala henne att låta mig köpa en lägenhet till dom ( har det väldigt bra ekonomiskt ställt ) vilket hon inte vill veta av även då hon fortfarande bor hemma och letar i olika förorter efter dåliga hyreskontrakt.


    Mina frågor är egentligen om det är normalt att inte älska sina egna barn i starten?
    Har någon vart med om något liknande?
    Har ni några tips på hur jag skall ändra det?

    Förlåt om min text är en smula utspridd samt för eventuella stavfel.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 00:21
    Kan tilläggas att båda jag och mamman är 23 år.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 00:42
    Vill även tillägga att detta är min version av det hela, jag kanske målar upp mamman som hemsk men det är hon verkligen inte. Antagligen antar hon att det naturliga är att älska barnet direkt och tycker det är väldigt märkligt/opassande att jag inte gör det.
    Ber om hjälp om hur jag ska hantera situationen och inte om mamman verkar vettig eller inte.
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Älskar inte min son
  • Honungsblomman

    Alltså det är inte så konstigt att du inte känner någon extrem kärlek.
    Ta det med ro. Se till att spendera tid med honom regelbundet, så ska du se att kärleken kommer att växa fram.
    Faktum är att kärleken oftast är starkare om den fått växa fram, än då den tagits för given från början.

  • Alisma

    Tom när man burit och fött ett barn så kan det dröja innan den där himlastormande kärleken kommer. Jag tycker inte alls det är konstigt att du inte fått dessa känslor än. Du var inte med från början och du har inte lärt känna honom än. Att förstå att man är förälder är något stort som tar tid!! Tror precis som du att du bara behöver umgås med honom mera!! Försök att inte sätta press på dig själv och försök få mamman att inte göra det heller. Försök umgås med honom på ett sätt som känns avslappnat, skynda inte. Och jag lovar ju äldre han blir desto lättare blir det att lära känna honom..när han lär sig prata mer osv. Vill du och mamman ger dig tid så kommer känslorna:)!
    Lycka tillð???!

  • FIame

    Vilken idiot till dumskallemamma du råkat få till din son. Först knullar hon runt, sen får du hux flux en bebis i famnen att tvingad att älska, så blir hon sur om du inte älskar honom på studs. Soc kanske borde ta en koll.

  • miluh
    Honungsblomman skrev 2014-09-20 00:21:26 följande:

    Alltså det är inte så konstigt att du inte känner någon extrem kärlek.
    Ta det med ro. Se till att spendera tid med honom regelbundet, så ska du se att kärleken kommer att växa fram.
    Faktum är att kärleken oftast är starkare om den fått växa fram, än då den tagits för given från början.


    Tack för det snabba svaret!


    Måste bara lägga till en till fråga, Hur får jag mamman att acceptera att jag behöver spendera tid med honom för att kärleken ska kunna växa fram?

  • Honungsblomman
    FIame skrev 2014-09-20 00:28:35 följande:

    Vilken idiot till dumskallemamma du råkat få till din son. Först knullar hon runt, sen får du hux flux en bebis i famnen att tvingad att älska, så blir hon sur om du inte älskar honom på studs. Soc kanske borde ta en koll.


    Men shit! Va folk gapar om soc stup i kvarten!?
    Hon kanske är en fantastisk mamma. My gosh! Förvånad
  • Honungsblomman
    miluh skrev 2014-09-20 00:28:39 följande:

    Tack för det snabba svaret!


    Måste bara lägga till en till fråga, Hur får jag mamman att acceptera att jag behöver spendera tid med honom för att kärleken ska kunna växa fram?


    Du har ju din lagliga rätt.
    Bor ni nära varandra?

    Börja med varannan helg.
    När barnet är över tre år, och OM ni bor nära varandra, så kanske ni kan börja ha barnet varannan vecka?
    Dock bör du läsa på om vad det innebär bör barnet. Personligen förespråkar jag INTE varannan vecka.
  • miluh
    Honungsblomman skrev 2014-09-20 00:31:58 följande:
    Men shit! Va folk gapar om soc stup i kvarten!?
    Hon kanske är en fantastisk mamma. My gosh! Förvånad
    Det är hon absolut, denna tråden handlar inte om mamman utan vad jag kan göra för att förbättra situationen.
  • miluh
    Honungsblomman skrev 2014-09-20 00:33:50 följande:
    Du har ju din lagliga rätt.
    Bor ni nära varandra?

    Börja med varannan helg.
    När barnet är över tre år, och OM ni bor nära varandra, så kanske ni kan börja ha barnet varannan vecka?
    Dock bör du läsa på om vad det innebär bör barnet. Personligen förespråkar jag INTE varannan vecka.

    Jo jag vet om att jag har min lagliga rätt men samtidigt så känns det dumt att börja dra in lagar i det hela innan det är absolut nödvändigt. Vi bor i samma stad så varannan helg borde inte vara något problem.
    Tänkte mer om det kanske fanns någon undersökning eller något så hon ser att bara för jag inte älskar honom nu betyder det inte att det aldrig kommer hända, någonting helt enkelt för att hon ska ändra sig utan att behöva försämra relationen mera.

  • Honungsblomman
    miluh skrev 2014-09-20 00:39:30 följande:

    Jo jag vet om att jag har min lagliga rätt men samtidigt så känns det dumt att börja dra in lagar i det hela innan det är absolut nödvändigt. Vi bor i samma stad så varannan helg borde inte vara något problem.
    Tänkte mer om det kanske fanns någon undersökning eller något så hon ser att bara för jag inte älskar honom nu betyder det inte att det aldrig kommer hända, någonting helt enkelt för att hon ska ändra sig utan att behöva försämra relationen mera.


    Fast alltså jag tror att du älskar honom.
    Jag tror exempelvis att du skulle reagera starkare på om en annan unge knuffade omkull din unge i lekparken, än om en random unge blev omkullknuffad.

    Skulle ditt barn ramla och slå sig så skulle du förmodligen få den där stickiga känslan i fingrar och tår, och vara framme för att trösta barnet snabbare än du hinner tänka.
    Detta skulle förmodligen inte ske om det var en, för dig, helt främmande unge som ramlade och slog sig.

    Jag tror att ditt problem är att du tror att kärleken du "ska" känna, ska vara något alldeles extra - något oförklarligt och nästan övernaturligt.
    Jag kan berätta en hemlis; sådan är inte kärleken - inte till vardags iaf. Den där superultramega-övernaturliga kärleken kommer du att känna den dagen barnet säger pappa, tar din hand, spontankramar dig, säger att han älskar dig, när han slår sig, när han börjar skolan, när han får sin första tjej, vinner sin första medalj, osv, osv, osv.
    Jag tror att du förväntar dig för mycket.
    Som sagt; ta det med ro.
  • FIame
    Honungsblomman skrev 2014-09-20 00:31:58 följande:
    Men shit! Va folk gapar om soc stup i kvarten!?
    Hon kanske är en fantastisk mamma. My gosh! Förvånad
    Det låter definitivt fucking inte som att hon är en fantastisk mamma när man läser TS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  • Honungsblomman
    FIame skrev 2014-09-20 00:56:08 följande:
    Det låter definitivt fucking inte som att hon är en fantastisk mamma när man läser TS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    En fantastisk mamma mot sitt barn.
    Det är inte pappan hon ska vara fantastisk mot, även om det skulle underlätta en del.
  • miluh
    FIame skrev 2014-09-20 00:56:08 följande:
    Det låter definitivt fucking inte som att hon är en fantastisk mamma när man läser TS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    La till ett tillägg att det är möjligt att jag kan vara partisk ( försöker att inte vara det ) och måla upp mamman som värre än hon är. Faktumet är att hon tar hand om honom väldigt bra i allmänhet och tror snarare det handlar om att hon är beskyddande och tycker det är skrämmande att jag inte älskar honom på samma sätt som hon gör.
  • Honungsblomman
    Honungsblomman skrev 2014-09-20 01:02:05 följande:
    En fantastisk mamma mot sitt barn.
    Det är inte pappan hon ska vara fantastisk mot, även om det skulle underlätta en del.
    * En fantastisk mamma för sitt barn.

    Go'natt!
  • FIame
    Honungsblomman skrev 2014-09-20 01:02:05 följande:
    En fantastisk mamma mot sitt barn.
    Det är inte pappan hon ska vara fantastisk mot, även om det skulle underlätta en del.

    Nej absolut inte.
    Är hon en skit mot den andra föräldern så är hon en skitig värdelös förälder. Inget annat.

    En förälder ska alltid inse sitt ansvar i sitt föräldraskap. Har du inte den insikten har du absolut inget att göra här i kommentarerna.

  • Honungsblomman
    FIame skrev 2014-09-20 01:18:32 följande:

    Nej absolut inte.
    Är hon en skit mot den andra föräldern så är hon en skitig värdelös förälder. Inget annat.

    En förälder ska alltid inse sitt ansvar i sitt föräldraskap. Har du inte den insikten har du absolut inget att göra här i kommentarerna.


    Jag är själv en fantastisk förälder.
    Däremot kräks jag av bara tanken på mitt barns far. Han prioriterar allt annat framför sitt barn. Förr dök han upp då och då som "gubben i lådan". Till en början lät jag det bara bero, men efter en tid blev detta beteende av pappan väldigt påfrestande, varför jag krävde kontinuitet i träffarna, eller inget alls. Pappan valde inget alls. Detta kan omöjligt göra mig till en dålig förälder.
  • scanmia

    Skulle mamman gå med på att ni gjorde någon aktivitet tillsammans du och sonen? Typ baby-sim eller baby-yoga eller något liknande. Då skulle ni inte bara få tid att forma ett band men ni skulle få något eget som ni hade tillsammans. I vanliga fall hade det kanske varit mer praktiskt om du tog hand om en särskild del av den dagliga rutinen som typ bad eller frukost, men som det ser ut så är det nog lättare med något ännu mer specifikt. 

    Du vet ju precis vad du behöver göra: vara närvarande. All forskning stödjer dig i det och för mamman så är det väl bara att acceptera. Kör med öppna kort: "Jag vill bli den bästa tänkbara pappan till min son och jag behöver din hjälp! Jag vill också vara ett stöd till dig att bli den bästa tänkbara mamman så berätta hur jag kan hjälpa dig med det."

  • Copyjulia

    Jag tycker att du verkar göra allt helt rätt. Efter situationen tycker jag inte det är det minsta märkligt om känslorna dröjer med att komma. Jag är rätt övertygad om att du kommer älska din son över allt annat inom några år. 

Svar på tråden Älskar inte min son