• habiti

    kommer ateism någonsin segra i mellanöstern?

    som vi alla vet så är ateism stor idag, i alla kontinenter, förutom i mellanöstern. folk där är fortfarande väldigt religiösa.

    tror ni även mellanöstern kommer bli mer ateistiska i framtiden?

  • Svar på tråden kommer ateism någonsin segra i mellanöstern?
  • Hoppentoss

    Nej. Den som tror på något tex en Gud existens är beredd att gå längre för att intyga andra har fel. Den som tror på Gud har mer att förlora om man misslyckats att vara en god troende. Man kan hamna i helvetet. Med andra ord mer motiverad att vinna. Tyvärr

  • Digestive

    Kanske inte ateism per se - men religion som ett nationsauktoritärt statsskickt lär tappa mer och mer mark i framtiden, om än i en långsam process. Får hoppas att utvecklingen rör sig ditåt iallafall.

  • Aniiee

    "Alla kontinenter" Nordvästra Euroasien då eller? Och möjligtvis östra Eurasien. Så inte ens hela den kontinenten. Ja, och så Antarktis..... Möjligtvis Australien, har inte så bra koll på den kontinentens religositet.

    I övrigt håller jag med Digestive. 


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Rataxes

    Kanske finns det hopp, det största sekulära partiet gick kraftigt framåt i valet i Tunisien samtidigt som det islamistiska minskade kraftigt.


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Digestive
    Rataxes skrev 2014-10-29 01:03:01 följande:

    Kanske finns det hopp, det största sekulära partiet gick kraftigt framåt i valet i Tunisien samtidigt som det islamistiska minskade kraftigt.


    Se där.
  • Tenshii

    Jag vet inte riktigt vad du menar med segra men större lär den bli. Att det blir mer och mer konservativt just nu är bara en sista dödsstöt. Uttrycket delas (vad jag vet) inte av den större massan utan snarare av de som är rika och/eller har vapen. 
    Med internet och en allt mer utbildad (eller i alla fall mer medveten) ungdom så blir det svårare och svårare för religionen att hålla kvar sitt grepp över tid. Det är ju inte för inte som just internet är förbjudet i de mest konservativa länderna. Utbildning är ju sällan allt för välkommet det heller. 

    Nu tror jag inte att religion någonsin kommer att försvinna helt. Men den kommer i alla fall att bli mindre.

  • habiti

    jag tror att folk överdriver religiösheten i mellanöstern enormt. så jävla religiösa är dom inte.

  • washo
    habiti skrev 2014-10-22 04:02:59 följande:

    som vi alla vet så är ateism stor idag, i alla kontinenter, förutom i mellanöstern. folk där är fortfarande väldigt religiösa.

    tror ni även mellanöstern kommer bli mer ateistiska i framtiden?


    Som alla vet? Hur stor är den?
  • Aniiee
    washo skrev 2014-11-25 19:33:56 följande:
    Som alla vet? Hur stor är den?
    Ca 4% i hela världen, om man räknar buddhismen som teistisk (eller "icke-ateistisk. Men jag tycker det är samma sak...). Räknar man med Buddhismen är vi väl uppe i 10% max. Officiellt.
  • Dannyboy

    De senaste siffrorna jag såg beskrev det snarare som 13% övertygade ateister och 23% icke religiösa.

    Nu är jag väldigt kritisk till den uppdelning som gjorts och jag tror att en fråga i stil med "tror du på gud" och sedan definera de svarande hade givit en ärligare bild. Men säg alltså att 36% av världens befolkning inte ber till några gudar.

  • Lord Hans

    Religionen byts nog bara ut av en annan. T.ex. här i väst är miljön den nya religionen. Massor av fundamentalistiska miljömänniskor med stark övertygelse och dåligt underbyggda argument. Människan har inte kommit längre än så.

Svar på tråden kommer ateism någonsin segra i mellanöstern?