• Livsnjuterskan

    Skuldfri och/eller köpstopp 2015?

    Jag tänker att det är dags för Pepptråd 2015 att startas upp!
    Mitt mål är att bli skuldfri 2015.
    Och kanske inte ha köpstopp, men åtminstone vara återhållsam med konsumtionen.
    Vilka mål har ni?
    Vill ni vara med och dela med er av med och motgångar?
    Tips, peppning och bra idéer?

  • Svar på tråden Skuldfri och/eller köpstopp 2015?
  • SolblommaSthlm
    Tablettask skrev 2015-03-05 18:00:05 följande:
    Hej! En nyfiken fråga:
    Varför tar du inte en del av bufferten och betalar av Nordea Mastercard?
    Jag vill gärna ha en buffert på runt 30 000 kr för oförutsedda utgifter. Bor i en bostadsrätt så om någonting går sönder måste jag själv köpa nytt. Då jag köpte tvättmaskin för några år sedan så hade jag ingen buffert och blev tvungen att köpa den på avbetalning. Dock var det en räntefri kredit och tvättmaskinen är nu betald sedan några år tillbaka. Annars så vore det förstås perfekt att ta av bufferten och betala av Nordea Mastercard. Hoppas dock att vara av med den skulden i maj eller senast i juni.
  • SolblommaSthlm
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-03-05 18:11:09 följande:

    Av ren nyfikenhet, vad har ni köpt på kredit?


    Usch då, vilken tråkig fråga :-P

    Mitt Nordea Master Card (som jag ej använder längre) har jag använt på semestern, jul och födelsedagar och alltid betalat det jag handlat i efterskott. Förra året till jul hade jag dock sparat ihop pengar till julklappar och det kändes så skönt att inte sitta och betala av dem i efterskott.

    Mitt lån på SEB var ursprungligen på 60 000 kr och även det gick mest till diverse konsumtion, inga stora grejor. Nu är det bara ca 23 000 kr kvar där och när Nordea Mastercard är avbetalt så ska detta lån amorteras.

    Mitt lån på Skandiabanken var ursprungligen på 30 000 kr (relativt nytt alltså) och med det betalade jag en kredit på IKEA (som var på 18 000 kr) och shoppade sedan upp resten. IKEA krediten använde jag delvis till möbler till mig samt även en del till dottern som flyttade hemifrån.

    Nu har jag dock gott hopp om att kunna avbetala mina lån relativt snabbt i o m att båda mina barn nu flyttat hemifrån och kostnaderna sjunkit drastiskt. Jag tjänar bra och borde egentligen kunna amortera 8 000-10 000 kr i månaden. Dock kommer jag att prioritera att få ihop en buffert på minst 30 000 kr i o m att jag annars kommer att hamna i avbetalningsfällan igen om någonting går sönder.
  • Anonym ((Y))

    Jag har tänkt om!

    Skippar alla inköp som jag "tycker" jag behöver. Sängen går att limma ihop, vagn till bebis kan man ta och köpa sen.

    Tänker att jag ska lägga en summa hos min mamma och nästa år satsa på att unna oss något vettigt och året ut leva snålt. Ska rensa ur från förrådet och sälja grejer.

  • Isengard22

    Målen 2015: Jag ska spara till 50.000 kr i sparpengar och börja studera! :) 


    Jag har en skuld som jag inte har dragit på mig själv som ligger på ~77.800 (Lång historia) Och den försvinner 1 Januari 2017

  • Livsnjuterskan
    Anonym ((Y)) skrev 2015-03-06 23:08:38 följande:

    Jag har tänkt om!

    Skippar alla inköp som jag "tycker" jag behöver. Sängen går att limma ihop, vagn till bebis kan man ta och köpa sen.

    Tänker att jag ska lägga en summa hos min mamma och nästa år satsa på att unna oss något vettigt och året ut leva snålt. Ska rensa ur från förrådet och sälja grejer.


    Härligt att höra!
    Du kommer tycka att allt "slit" varit sååå värt det när du väl är skuldfri!
    Och du kommer bli skuldfri fortare med detta tänket!!
    Fortsatt Lycka till!!!

  • Livsnjuterskan
    Isengard22 skrev 2015-03-07 19:39:12 följande:

    Målen 2015: Jag ska spara till 50.000 kr i sparpengar och börja studera! :) 


    Jag har en skuld som jag inte har dragit på mig själv som ligger på ~77.800 (Lång historia) Och den försvinner 1 Januari 2017


    Jag funderar på att ha ungefärligt samma mål som dig, fast 2016 :)

    Och jag har varit i samma lång-historia-situation som du.
    Bara att bita i det sura äpplet och betala av tills det är färdigt!
    (se det som en erfarenhet/viktig lärdom)
    Och sen FIRA!! :)
  • Isengard22
    Livsnjuterskan skrev 2015-03-10 22:26:06 följande:
    Jag funderar på att ha ungefärligt samma mål som dig, fast 2016 :)

    Och jag har varit i samma lång-historia-situation som du.
    Bara att bita i det sura äpplet och betala av tills det är färdigt!
    (se det som en erfarenhet/viktig lärdom)
    Och sen FIRA!! :)
    Jag har inte betalat ett öre utav skulden och jag tänker inte göra det, eftersom att det inte var jag som gav mig själv den! :) Det är en ren principsak så nu är det bara att vänta till i Januari 2017
  • Anonym (Heaven)
    Isengard22 skrev 2015-03-11 00:05:24 följande:
    Jag har inte betalat ett öre utav skulden och jag tänker inte göra det, eftersom att det inte var jag som gav mig själv den! :) Det är en ren principsak så nu är det bara att vänta till i Januari 2017
    Får man fråga varför du står med på skulden?
    Min sambo var vrång och tänkte som du långt innan vi träffades, vägrade betala för det var inte han som köpt något. Tyvärr så stod han med i papper som gjort honom betalningsskyldig fast han inte hade med köpet direkt att göra så idag betalar han en skuld på 30 000:-. Det är att riktigt kasta pengar i sjön. Hade inte jag kommit in i bilden och förhandlat hade han fått betala hela skulden på över 80 000:-, vad den hade stått i idag vill jag inte ens tänka på! Vill bara råda dig att ordentligt kolla upp saken, du står ju inte på en skuld för ingenting. Inkasso-bolag skiter i principer, står du med på ett papper kommer dom kräva pengar av dig förr eller senare.
  • Anonym (Heaven)

    Åh jag behöver pepp och tips av er!

    När jag träffade min sambo tog det bara cirka 2-3 månader så pluggade jag. Sämre inkomst såklart, har haft runt 12000:- att röra mig med. Han har jobb och får mellan 15-20 000 efter skatt varje månad. Det jag inte visste när jag valde att bli sambo och börja plugga var att han hade skulder. Han visst inte heller på hur mycket förrän jag tog tag i saken, kollade upp allt och såg till att han började betala på allt innan allt bara växte ännu mer. 2500:- ryker direkt från hans konto varje månad och då betalar han minimum på alla skulder! Han kommer inte vara skuldfri på många år.. Våra månadskostnader är:
    Hyra 5000:-
    Mat 4000:-
    Diesel 6000:-
    Övriga kostnader 3000:-
    Räkningar (utan hans skuld) cirka 8000:-
    Så totalt 28500:- varje månad, minst. Så när han får en 'dålig' lön går det precis runt, när han får en bättre lön vill han unna sig något och så får vi ta dom pengarna till när bilarna går sönder, ska besiktas osv.. Utöver bara oss har vi hund samt hans dotter som är här tors-mån varannan vecka. Han betalar underhåll + att hon har allt hon behöver här, Cykel, garderob, leksaker mm. Jag känner bara att han kan unna sig något ibland för cirka 1000:-, jag kan ALDRIG bara få gå till klädaffären och shoppa! Det går bara inte! Sparande är ju bara att glömma just nu, känns som man får vända på varenda krona i slutet av varje månad. Hur GÖR ni som kan lägga undan ett par tusen i månaden? Jag skulle vara glad om man kan lägga undan 1000:- bara jag känner att man sparar. Får panik av att se sparkontot rasa som det gör nu, samtidigt som det känns som man inte får någonting för det. Handlar inget onödigt, är mycket snål på kläder och knappt någon inredning alls senaste halvåret. Jag har gått igenom räkningar men kan inte se vart vi kan dra ner heller. Möjligtvis om vi byter bil att vi kan spara lite på diesel (flytta är inte ett alternativ) men annars har vi bara nödvändiga räkningar. Försäkringar, telefon, akassa mm. Hjälp!


  • Anonym (Heaven)

    Kan väl tillägga att jag funderat på extrajobb på helgerna men känner också att jag vet inte om jag fixar att plugga fem dagar och sen jobba på helgen. Sambons jobb gör att vi knappt ses alls på veckorna så jag är rädd att det går ut över förhållandet om vi typ aldrig får tid till varandra? Hur gör ni andra?


Svar på tråden Skuldfri och/eller köpstopp 2015?