• Penida

    Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?

    Tråden riktar sig till föräldrar med barn som är 5 år och uppåt men andra får gärna kommentera.

    Jag har själv en son, en 6-åring, som har spelat fotboll två terminer och nu när det var dags igen sa han att han inte vill längre. Han vill inte börja på någon annan aktivitet heller. Han har många intressen, speciellt matlagning och är väldigt fysiskt aktiv av sig. För oss är det självklart att han inte behöver ha en organiserad fritidsaktivitet om han inte vill, så länge han utvecklar egna intressen och rör på sig mycket ser vi ingen nytta i en sådan situation.

    Hur hade ni tänkt om ert barn inte ville gå på någon organiserad fritidsaktivitet?


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2015-05-01 21:02:45 följande:

    Idag håller jag på med militär ungdomsverksamhet som är öppen för ungdomar mellan 15 och 20 år. Jag märker att det tilltalar många som inte funnit sin grej inom det övriga utbudet, eller helt enkelt vill ha något mer än basket, ishockey, motorcross, karate, ridning eller vad de nu håller på med annars.


    Tonåringen har varit totalt ointresserad av organiserad aktivitet. Men han funderar på GMU
  • Penida
    sextiotalist skrev 2015-05-02 18:02:19 följande:
    Tonåringen har varit totalt ointresserad av organiserad aktivitet. Men han funderar på GMU
    Såg du något problem i att han var det?
    Avskyr CIO-metoder
  • Tom Araya

    Något som är både svårt men viktigt är att barnen får lite överblick över utbudet och gärna lite mer insyn och förståelse för aktiviteterna än att bara se på en gång när andra utövar dem....hur ska de annars veta om det är något som intresserar dem?

  • sextiotalist
    Penida skrev 2015-05-02 18:04:54 följande:

    Såg du något problem i att han var det?


    Inte det minsta. Jag tyckte illa om sådant som barn och vuxen.
  • Penida
    Tom Araya skrev 2015-05-02 21:32:44 följande:

    Något som är både svårt men viktigt är att barnen får lite överblick över utbudet och gärna lite mer insyn och förståelse för aktiviteterna än att bara se på en gång när andra utövar dem....hur ska de annars veta om det är något som intresserar dem?


    Här får barnen ofta prova på olika aktiviteter ett par gånger och sedan välja om de vill fortsätta. Har varit så med olika sporter, balett, instrumentet osv.

    Avskyr CIO-metoder
  • Tom Araya
    Penida skrev 2015-05-02 22:22:40 följande:
    Här får barnen ofta prova på olika aktiviteter ett par gånger och sedan välja om de vill fortsätta. Har varit så med olika sporter, balett, instrumentet osv.
    Jo, fast det kräver ju lite av intresse, engagemang och arbete bara att leta upp dessa, både aktiviteter och föreningar som sysslar med det.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

    Alt 3 MEN mina barn har alltid velat hålla på med något dock max en aktivitet som det är nu. Detta för att få det att gå runt. Viktigt att barn kan vila och bara vara efter skola/dagis/fritids. Hade mina barn helt plötsligt inte velat fortsätta med sina stora intressen (fotboll, ridning och brottning) så hade jag blivit förvånad men såklart aldrig tvingat dem att fortsätta.


    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Penida
    Tom Araya skrev 2015-05-02 23:50:03 följande:
    Jo, fast det kräver ju lite av intresse, engagemang och arbete bara att leta upp dessa, både aktiviteter och föreningar som sysslar med det.

    Absolut, så kan det säkert vara, det ser nog väldigt olika ut. Sedan våra barn började skolan har info kommit via post, folders som hänger över den lilla staden och alltid på skolans hemsida. Svårt att missa och intresse finns. Skolan har en hel del samarbeten med olika föreningar dessutom. Jag tror våra ungar har provat på nästan allt som finns här, utbudet är rätt bra för att vara en mkt liten stad och det är trevligt då vi inte är människor som önskar resa flera mil för en aktivitet om det inte gäller det där lilla extra som match t.ex. Det som finns här för 6-7 åringar är balett, gympa i olika former, musikskola, kör, handboll, bandy, fotboll, ridning, ishockey och simskola (men samma undervisning ges under skoltid) och streetdance. Det jag kan sakna om jag ska vara sådan är mer konstnärliga och kreativa aktiviteter, det mesta handlar om något rörligt här men vi har valt att bo i en liten stad som sagt så..
    Avskyr CIO-metoder
  • En blå giraff

    Min 7-åring vill absolut inte gå på någon aktivitet. Han uttrycker det som att han vill vara fri då han inte är i skolan. Jag brukar fråga ibland och föreslå saker men tänker absolut inte tvinga. Tror det finns en hel del föräldrar vars barn egentligen vill slippa akriviteter men inte får. Jag tycker det måste finnas vilja hos barnet annars är det inte aktuellt för oss iallafall med aktiviteter.

Svar på tråden Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?