• Anonym (TS)

    Planera akut kejsarsnitt?

    Hej.

    Jag funderar på om man kan planera att göra ett kejsarsnitt när förlossningen startat av sig själv. Någon som vet?

    I så fall skulle man vara hemma så länge som möjligt helst hela latensfasen och när förlossningen kommit igång åka in för kejsarsnitt.

    Nån som vet om det är större risk för komplikationer om snittet är akut? För barnet borde det ju vara bra att ha känt lite värkar? När under en förlossning är det minst och mest skonsamt att avbryta för snitt?

    Inte säkert det finns resurser till ett sånt upplägg förstår jag också.

  • Svar på tråden Planera akut kejsarsnitt?
  • Nyfikna72

    Nä det är ju lite diffust hur ts menar? Ligger du hemma och trycker och väntar in i det sista så lär du föda hemma eller på vägen till sjukhus. Det blir ju inte snitt bara för att du känner för det.

  • Knäck

    Hej och tack för svar. Förstår att det verkar lite konstigt men tycker jag fick bra svar nu! Man kan väl se det som en jämförelse mellan att föda med snittlöfte alltså avbryta när man vill (och op-sal är redo) och planerat snitt. Om man ändå intefrån början "tänker" fullfölja förlossningen så är det uppenbarligen bättre med planerat snitt.

    Hört argument vid akuta snitt att det är så bra för barnet att få känna värkarbete först. Men det är kanske mest för att trösta den som kämpat länge och sen tvingats snittas.

  • Nyfikna72

    Men hur menar du egentligen? Tror du att du är människa att mitt i förlossningsarbetet stoppa upp och tänka att nä jag ska inte föda vanligt, jag ska ha snitt........

    Är förlossningen igång och kroppen bestämt sig för det så brukar det rulla på oavsett.

  • Anonym (word)
    Knäck skrev 2015-05-10 15:59:05 följande:

    Hej och tack för svar. Förstår att det verkar lite konstigt men tycker jag fick bra svar nu! Man kan väl se det som en jämförelse mellan att föda med snittlöfte alltså avbryta när man vill (och op-sal är redo) och planerat snitt. Om man ändå intefrån början "tänker" fullfölja förlossningen så är det uppenbarligen bättre med planerat snitt.

    Hört argument vid akuta snitt att det är så bra för barnet att få känna värkarbete först. Men det är kanske mest för att trösta den som kämpat länge och sen tvingats snittas.


    Ursäkta väckningen av en relativt gammal tråd men tänkte precis starta en liknande när jag såg att frågan redan ställts.

    Har läst på om risker vid både förlossningssätt och kom också till slutsatsen att ett planerat akut snitt (...) är att föredra baserat på de risker som framhålls.

    Förstår att man inte blir prioriterad på op om det går "bra" men vad innebär snittkontrakt? Man får avbryta för snitt om man inte klarar av förlossningen, förutsatt att det finns plats på op? Det känns väldigt osäkert och långt ifrån ett löfte om snitt, men vet som sagt inte vad kontraktet innebär.

    Jag kommer inte att genomgå en vaginal förlossning och funderar på sätt att göra förlossningen så bra som möjligt för mig och barnet. Tolkade det precis som TS att barnet mår bättre av att förlossningen har startat (spontant), än att det överraskas i magen "för tidigt".
  • Anonym (op)
    Anonym (word) skrev 2015-12-08 00:32:54 följande:
    Ursäkta väckningen av en relativt gammal tråd men tänkte precis starta en liknande när jag såg att frågan redan ställts.

    Har läst på om risker vid både förlossningssätt och kom också till slutsatsen att ett planerat akut snitt (...) är att föredra baserat på de risker som framhålls.

    Förstår att man inte blir prioriterad på op om det går "bra" men vad innebär snittkontrakt? Man får avbryta för snitt om man inte klarar av förlossningen, förutsatt att det finns plats på op? Det känns väldigt osäkert och långt ifrån ett löfte om snitt, men vet som sagt inte vad kontraktet innebär.

    Jag kommer inte att genomgå en vaginal förlossning och funderar på sätt att göra förlossningen så bra som möjligt för mig och barnet. Tolkade det precis som TS att barnet mår bättre av att förlossningen har startat (spontant), än att det överraskas i magen "för tidigt".
    Ett snitt efter värkarbete är större risker, bla för blödning. Livmodern har jobbat, har då svårare att dra ihop sig - det ger en större blödningsrisk under snittet. Jag vet inte alls vad snittkontrakt innebär i praktiken. Det är ju ändå ett läkarbeslut i slutändan. För eller senare finns det "plats", men alla mer akuta fall går före på gynop. 
  • Anonym (op)
    Anonym (word) skrev 2015-12-08 00:32:54 följande:
    Ursäkta väckningen av en relativt gammal tråd men tänkte precis starta en liknande när jag såg att frågan redan ställts.

    Har läst på om risker vid både förlossningssätt och kom också till slutsatsen att ett planerat akut snitt (...) är att föredra baserat på de risker som framhålls.

    Förstår att man inte blir prioriterad på op om det går "bra" men vad innebär snittkontrakt? Man får avbryta för snitt om man inte klarar av förlossningen, förutsatt att det finns plats på op? Det känns väldigt osäkert och långt ifrån ett löfte om snitt, men vet som sagt inte vad kontraktet innebär.

    Jag kommer inte att genomgå en vaginal förlossning och funderar på sätt att göra förlossningen så bra som möjligt för mig och barnet. Tolkade det precis som TS att barnet mår bättre av att förlossningen har startat (spontant), än att det överraskas i magen "för tidigt".
    Jag ha varit med om att vi ska snitta en person, men får sedan köra ut patienten från operationssalen då det kommit ett mer akut snitt. Sådant får man ju räkna med.  Det känns inte medicinskt säkert att avbryta effektiva värkar, för att åka till operation, för att sedan vända tillbaka! 
  • Anonym (Renee)

    Jag är inte säker alls på vad snittkontrakt betyder men jag förstår ju som ni säger att det förmodligen är värre att bryta ett aktivt förlossningsarbete, och snitta, än att snitta planerat.
    Då tror jag att riskerna för barnet att "väckas" helt oförberedd av ett planerat snitt där man inte är i aktiv förlossning ändå är mindre. Än vad det är för kvinnan att först genomgå latensfas och kanske tom vara i öppningsskedet och sen backa och begära snitt.
    Det torde vara tuffare för livmodern att jobba hårt i kanske både ett och två dygn, bli snittad och sedan dra ihop sig och återhämta sig än att bli snittad direkt bara.
    Nu tänker jag mest högt men så resonerar jag.

    Jag har själv ett akut och väldigt traumatiskt snitt i bagaget för snart tio år sedan. Så det är så lång tid det tagit för mig att bearbeta detta så pass att jag ens kan föreställa mig ett nytt barn. En ny graviditet och framför allt en ny förlossning.
    Och här är det bara planerat snitt som gäller, det finns inte en chans att jag ens försöker och sen får avbryta igen utan jag måste känna mig någorlunda säker i vad jag har att vänta. Och ur den aspekten är kejsarsnitt det jag mest känner till så då kan jag i alla fall förbereda mig.

  • Anonym (word)

    Ringde till barnmorskemottagningen idag och bm jag pratade med framhöll att det inte skulle vara några problem att föda med snitt när förlossningen väl börjat. Det är riktigt jobbigt med inkonsekvent information och man vet inte riktigt vad man skall tro. Har tyvärr inte ett stort förtroende till vården eller personalens kompetens. =/

    Hon framhöll även att man måste bli gravid och genomgå förlossning om man vill ha (biologiska) barn. Jo, det förstår och är jag väl medveten om men det betyder ju inte att jag "trivs" med resan dit även om jag vill ha ett barn. För att den resan skall vara hanterbar behöver jag hjälp men det verkade väldigt svårt att få innan man blivit gravid. Tvekar till att fortsätta försöka innan jag får någon hjälp med att bearbeta och hantera en kommande graviditet och förlossning.

  • Anonym (Renee)

    Jobbigt att känna så...
    Jag är inte riktigt samma situation som dig där eftersom jag HAR ett akut snitt, en tuff upplevelse, i bagaget att referera till. Så jag förutsätter att jag skulle bli beviljad snitt om vi bestämmer oss för att vi vill försöka få fler barn.

Svar på tråden Planera akut kejsarsnitt?