• Anonym (Bajsjurist)

    Jurist med värdelösa betyg, vad kan jag göra?

    Jag har nu snart tagit min juristexamen och fastnade tyvärr tidigt i en dålig spiral som jag inte lyckats ta mig ur och således presterat dåliga betyg, gång, på gång.

    Vi talar om 65 % B, 20 % Ba och 15 % Ab, alltså sådana betyg som skulle få gemene jurist att begå självmord. Till mitt försvar så har jag varit ganska slö, men har också haft rätt mycket otur i kurser jag faktiskt har ansträngt mig i.

    Jag vet att myndigheter inte värderar betyg särskilt högt och jag skulle säkert kunna få jobb som typ beslutsfattare vid Migrationsverket och få jobba med extremt tråkig och ensidig juridik.

    Däremot har min dröm alltid varit att bli advokat. Med mina betyg är redan alla stora byråer uteslutna, vilket kanske är för det bättre eftersom att jag inte orkar jobba 24/7.

    Så då undrar jag helt enkelt: Finns det några advokatbyråer som anställer jurister med betyg så dåliga som mina och som inte heller är beredda att slita röven av sig? Jag vill helt enkelt jobba med kvalificerad juridik, fem dagar i veckan, under kontorstider och att det ska vara meriterande för att två år senare själv vara kvalificerad att få medlemskap i advokatsamfundet?

  • Svar på tråden Jurist med värdelösa betyg, vad kan jag göra?
  • RosaSmurf
    Anonym (Bajsjurist) skrev 2015-12-02 23:15:23 följande:

    Alltså jag ser ju ändå allvarligt på arbetsuppgifterna och lämnar ingenting oavslutat, men jag tänker inte heller låta mig drivas in i väggen eftersom att jag också besitter sådana egenskaper som lätt kan utnyttjas av arbetsgivare. Jag vill som utgångspunkt jobba 40 timmar i veckan och där jag också gör det under veckor med mindre arbetsbörda eller där byrån lyckas vara mer effektiv.

    Är det så svårt och tufft att vara offentlig försvarare och målsägandebiträde då annars? Det är den typen av uppgifter jag skulle föredra, särskilt målsägandebiträde eftersom att det ändå är civilrättsligt och vilket jag gillar och det kostym med slips är klädkod.


    Så du tror att det är klädkod med kostym och slips inom civilrättsmål? Finns många advokater som inom civilrättsmål kan kläs sig lite hur som haver....
  • abc765gh

    Hej,
    Jag är själv advokat och arbetar huvudsakligen med brottmål, både som försvarare och som målsägandebiträde. Jag snittar nog runt 50 timmar i veckan, men som någon tidigare påpekat så är ju arbetsbelastningen väldigt hög ibland och lägre ibland.

    Mina betyg var nog ganska jämförbara med dina skulle jag tro. Vill du jobba med humanjuridik så är betygen inte livsviktiga. De allra allra flesta som gått igenom juristlinjen och tagit examen är trots allt duktiga jurister.

    Det absolut viktigaste för att få jobb på en humanjuridisk byrå är att du har förmåga att dra in ärenden. Det är viktigare för en arbetsgivare om du har kontakter som kan generera uppdrag än att du har idel AB. Sedan är det ju också så att de flesta anställda på advokatbyråer jobbar till den största delen på provision vilket betyder att du i viss mån kan styra själv hur mycket du jobbar (och tjänar). Vill du inte jobba mer än 40 timmar så är det ju bara att tacka nej till uppdrag (trots allt ett lyxproblem). Min erfarenhet är att man tar allt man får både för att det är så roligt och för att det genererar mer pengar.

    För mig låter det mer som att du inte "vill" än att du inte "kan". Om du verkligen vill och brinner för att hjälpa dina klienter som målsägandebiträde eller försvarare så kommer du att lyckas. Det är absolut inte något som dina betyg skulle sätta stopp för i alla fall.

    Lycka till!

  • Kjell2
    Anonym (Bajsjurist) skrev 2015-12-02 23:15:23 följande:
    Alltså jag ser ju ändå allvarligt på arbetsuppgifterna och lämnar ingenting oavslutat, men jag tänker inte heller låta mig drivas in i väggen eftersom att jag också besitter sådana egenskaper som lätt kan utnyttjas av arbetsgivare. Jag vill som utgångspunkt jobba 40 timmar i veckan och där jag också gör det under veckor med mindre arbetsbörda eller där byrån lyckas vara mer effektiv.

    Är det så svårt och tufft att vara offentlig försvarare och målsägandebiträde då annars? Det är den typen av uppgifter jag skulle föredra, särskilt målsägandebiträde eftersom att det ändå är civilrättsligt och vilket jag gillar och det kostym med slips är klädkod.
    Även om det du driver som målsägandebiträde är civilirättsligt så drivs det inom ramen för en brottsprocess.

    Ska du jobba med brottsmål, försvarsadvokat eller målsägande, är det en viss uppförsbacke om du inte suttit ting. Det är sällan någon avancerad juridik men mycket processföring. Det krävande är att du jobbar med människor i kris som du måste kunna stötta och hantera samt höra en del läskiga historier. Som en advokatvän till mig sa "Att sitta och titta på barnporrfilmer i två timmar är inte skoj"
    Du är mer eller mindre på ständig jour och kan behöva jobba på konstiga tider med mycket kort varsel.


  • Anonym (C)
    Kjell2 skrev 2015-12-03 08:24:52 följande:

    Även om det du driver som målsägandebiträde är civilirättsligt så drivs det inom ramen för en brottsprocess.

    Ska du jobba med brottsmål, försvarsadvokat eller målsägande, är det en viss uppförsbacke om du inte suttit ting. Det är sällan någon avancerad juridik men mycket processföring. Det krävande är att du jobbar med människor i kris som du måste kunna stötta och hantera samt höra en del läskiga historier. Som en advokatvän till mig sa "Att sitta och titta på barnporrfilmer i två timmar är inte skoj"

    Du är mer eller mindre på ständig jour och kan behöva jobba på konstiga tider med mycket kort varsel.


    Det stämmer - ett sådant jobb förutsätter att man är flexibel och arbetet i sig har sina nackdelar.

    Vad gäller ting för brottmålsadvokater så jag har faktiskt hört det motsatta från en kollega som jobbar på mindre byrå som målsägandebiträde: de ser gärna att man inte blivit "byråkratiserad" genom arbete på domstol och att det är bättre att man får arbetslivserfarenhet istället (ute bland klienter). Det gjorde mig ställd för jag hade inte väntat mig ett sådant resonemang. Jag kan å andra sidan tänka mig att det är en fördel att ha sett hur domstolen arbetar, hur de olika inlagorna ser ut osv.

    Barnporrsärendet låter som ett undantagsfall? Du kan ju också avböja uppdrag?
  • Kjell2
    Anonym (C) skrev 2015-12-03 08:36:28 följande:
    Det stämmer - ett sådant jobb förutsätter att man är flexibel och arbetet i sig har sina nackdelar.

    Vad gäller ting för brottmålsadvokater så jag har faktiskt hört det motsatta från en kollega som jobbar på mindre byrå som målsägandebiträde: de ser gärna att man inte blivit "byråkratiserad" genom arbete på domstol och att det är bättre att man får arbetslivserfarenhet istället (ute bland klienter). Det gjorde mig ställd för jag hade inte väntat mig ett sådant resonemang. Jag kan å andra sidan tänka mig att det är en fördel att ha sett hur domstolen arbetar, hur de olika inlagorna ser ut osv.

    Barnporrsärendet låter som ett undantagsfall? Du kan ju också avböja uppdrag?
    Vissta var barnporr ett undantag men fortfarande inte kul. Andra jobbiga saker som verkar kunna ingå i jobbet som målsägandebiträde är barnmisshandel, våldtäckter, grov misshandel, kvinnorfridsbrott mm. Att sitta och lyssna på förhör, höra brottsoffret berätta mm tar på krafterna. 

    Ska man få ihop sina timmar och bygga upp erfarenhet är det inte alltid lätt att tacka nej till uppdrag
  • Sara Margareta Andersson

    Att ha höga betyg gör det lättare att få tingsplats eller jobb på de stora byråerna men om man inte har höga betyg bör man tänka på vilken typ av juridik man vill jobba med:
    * humanjuridik, affärsjuridik, konkurrensrätt, arbetsrätt etc
    * vilken typ av jobb man vill ha: affärsjurist på stor advokatbyrå (ofta väldigt mkt jobb - jobbar själv på en av de största), affärsjurist på en mindre byrå (oftast inte lika mkt jobb som på de största men ändå ofta mer än 40-timmarsveckor), jurist på myndighet (40-timmarsveckor)

    När man vet vad man ska sikta in sig på så försök att komplettera utbildningen med relevanta erfarenheter eller kurser.
    Tex:
    *Om du vill jobba som humanjurist (brottmål/familjerätt) kan du engagera dig ideellt i någon organisation för att visa på ett intresse för människor och/eller läsa en kurs i psykologi.
    * Om du vill jobba med miljörätt (advokatbyrå eller myndighet) - läs en kurs i miljökunskap ...

    Detta är tips som gör att det är lättare att komma in på banan och få sitt första jobb. När man har jobbat ett tag på sitt första jobb och samlat på sig erfarenheter så kommer det bli lättare att få andra jobb. Betygen blir mindre viktiga ju mer arbetslivserfarenhet man har. På så sätt kan man "jobba sig uppåt".

    Lägg upp en plan och fundera på vad du vill göra om 10 år, vad behöver du göra för att komma dit?

  • Anonym (NN)
    Anonym (Bajsjurist) skrev 2015-12-02 23:15:23 följande:

    Alltså jag ser ju ändå allvarligt på arbetsuppgifterna och lämnar ingenting oavslutat, men jag tänker inte heller låta mig drivas in i väggen eftersom att jag också besitter sådana egenskaper som lätt kan utnyttjas av arbetsgivare. Jag vill som utgångspunkt jobba 40 timmar i veckan och där jag också gör det under veckor med mindre arbetsbörda eller där byrån lyckas vara mer effektiv.

    Är det så svårt och tufft att vara offentlig försvarare och målsägandebiträde då annars? Det är den typen av uppgifter jag skulle föredra, särskilt målsägandebiträde eftersom att det ändå är civilrättsligt och vilket jag gillar och det kostym med slips är klädkod.


    Arbetet som målsägandebiträde är inte civilrättsligt eftersom det är i brottmål man använder sig av målsägandebiträde. Offentlig försvarare kan du inte bli förordnad som innan du är advokat och min erfarenhet är att det definitivt inte handlar om att bara jobba mellan 8-17 som offentlig försvare.

    Vill du ha ett 40-timmarsjobb på dagtid så kanske det är kommunalt jobb du ska fundera på?
  • Anonym (Bajsjurist)
    Anonym (NN) skrev 2015-12-03 17:21:37 följande:
    Arbetet som målsägandebiträde är inte civilrättsligt eftersom det är i brottmål man använder sig av målsägandebiträde. Offentlig försvarare kan du inte bli förordnad som innan du är advokat och min erfarenhet är att det definitivt inte handlar om att bara jobba mellan 8-17 som offentlig försvare.

    Vill du ha ett 40-timmarsjobb på dagtid så kanske det är kommunalt jobb du ska fundera på?
    Som en tidigare skribent redan konstaterat så drivs skadeståndsanspråket inom ramen för brottmålsprocessen. Detta innebär inte att den materiella rätten övergår till att blir straffrättslig när den de facto är civilrättslig.

    När det kommer till den formella rätten framgår av RB 22:1 1 men. att enskilt anspråk (skadestånd) i anledning av brott föras i samband med åtal för brottet och av 22:2 att, för det fallet anspråket hör grundas på brott som hör under allmänt åtal, åklagaren på målsägandes begäran är skyldig att i samband med åtalet utföra även målsägandens talan. Av 22:1 2 men. framgår att upptages ej anspråket i samband med åtalet, skall talan föras i den för tvistemål stadgade ordningen.

    Det handlar alltså om en kumulation i ett brottmål som åberopas av målsägande och som hanteras materiellt med civilrätt inom ramen för tvistemålsregler:

    "

    Den som har blivit utsatt för ett brott kan begära ersättning av gärningsmannen, exempelvis för en uppkommen skada. Talan om ersättning kan föras i formen av ett vanligt tvistemål. Det finns dock ofta en möjlighet för den drabbade att begära ersättning av den tilltalade i samband med åtalet för brottet (talan om enskilt anspråk) utan att väcka någon särskild talan genom en stämningsansökan.


    Målsägande är den mot vilken ett brott är begånget eller den som har blivit förnärmad eller lidit skada av brottet (20:8 RB, se vidare Peter Fitger, Rättegångsbalken del 2, s. 20:40 ff.).


    En förutsättning för att talan om enskilt anspråk ska kunna föras i samband med åtalet är bl.a. att det är fråga om anspråk "i anledning av brottet" (22:1 RB). Detta innebär i princip att det enskilda anspråket måste ha ett visst samband med det påstådda brottet. Anspråket behöver dock inte helt grunda sig på åklagarens gärningsbeskrivning. Om det erforderliga sambandet saknas kan rätten avvisa målsägandens talan och hänvisa målsäganden till att väcka en särskild talan genom en stämningsansökan mot den tilltalade (se vidare Peter Fitger, Rättegångsbalken del 2, s. 20:5 ff.).


    I allmänhet har åklagaren redan under förundersökningen blivit ombedd av målsäganden att föra dennes talan i samband med åtalet (22:2 RB). En gemensam handläggning med åtalet är i de flesta fall till fördel inte bara för målsäganden och den tilltalade utan även för domstolen med tanke på resurserna i allmänhet. Dessutom blir handläggningen ofta snabbare.


    Om det enskilda anspråket grundas på ett brott som hör till allmänt åtal, är åklagaren skyldig att på målsägandens begäran i samband med åtalet förbereda och utföra målsägandens talan. Som en förutsättning gäller dock att detta kan ske utan väsentlig olägenhet och målsägandens anspråk inte är uppenbart obefogat (22:2 RB). I allmänhet brukar åklagaren inte föra målsägandens talan om frågan om det enskilda anspråket är svårbedömd eller skulle kräva orimligt mycket resurser i förhållande till ansvarsdelen (se vidare Peter Fitger, Rättegångsbalken del 2 s. 20:12 ff.).


    Som regel anmäler målsäganden redan under förundersökningen att han vill att hans talan om enskilt anspråk ska föras av åklagaren i samband med åtalet (22:2 RB). I ett sådant fall framgår det enskilda anspråket av stämningsansökan. Någon fullmakt för åklagaren behövs inte och åklagaren anses inte som ombud i egentlig mening. Målsäganden kan dock föra sin talan genom ett särskilt ombud (se 12:1-10 RB).


    Det förekommer ofta att målsäganden, sedan stämning utfärdats och kallelser utfärdats till huvudförhandlingen, ger in en handling direkt till tingsrätten med yrkanden om olika slag av ersättning. Oftast använder sig målsäganden av en blankett som åklagaren skickat ut under förundersökningen. Handlingen bör delges den tilltalade (en kopia skickas till en eventuell försvarare) med ett föreläggande att yttra sig över det enskilda anspråket inom viss tid alternativt senast vid huvudförhandlingen.


    Eftersom åklagaren i princip är skyldig att föra målsägandens talan kan det ofta vara lämpligt, om målsäganden på ett senare stadium framställer sina yrkanden genom en särskild handling, att rätten kontaktar åklagaren för att höra efter om denne är beredd att föra målsägandens talan. Rätten bör, om det råder minsta osäkerhet i frågan, förvissa sig om en målsägande företräds av åklagaren eller inte.


    Om åklagaren inte vill föra målsägandens talan får målsäganden föreläggas att själv föra sin talan vid huvudförhandlingen och kallas till denna. Målsäganden kan också uppmanas att ge in kopior av kvitton och andra handlingar för att styrka sitt krav. Det är angeläget att rätten inom ramen för sin allmänna serviceskyldighet bistår målsäganden med upplysningar (jfr prop. 1987/88:1, s. 14).


    Åklagaren ska i stämningsansökningen lämna uppgift om målsäganden om sådan finns och om åklagaren för målsägandens talan om enskilt anspråk (45:4 RB, jfr avsnitt 3.2)."

    www.dvhandbok.domstol.se/brottmal/avsnitt%2003.htm#_Toc228608865

  • Anonym (NN)
    Anonym (Bajsjurist) skrev 2015-12-03 20:57:14 följande:

    Som en tidigare skribent redan konstaterat så drivs skadeståndsanspråket inom ramen för brottmålsprocessen. Detta innebär inte att den materiella rätten övergår till att blir straffrättslig när den de facto är civilrättslig.

    När det kommer till den formella rätten framgår av RB 22:1 1 men. att enskilt anspråk (skadestånd) i anledning av brott må föras i samband med åtal för brottet och av 22:2 att, för det fallet anspråket hör grundas på brott som hör under allmänt åtal, åklagaren på målsägandes begäran är skyldig att i samband med åtalet utföra även målsägandens talan. Av 22:1 2 men. framgår att upptages ej anspråket i samband med åtalet, skall talan föras i den för tvistemål stadgade ordningen.

    Det handlar alltså om en kumulation i ett brottmål som åberopas av målsägande och som hanteras materiellt med civilrätt inom ramen för tvistemålsregler:

    "Den som har blivit utsatt för ett brott kan begära ersättning av gärningsmannen, exempelvis för en uppkommen skada. Talan om ersättning kan föras i formen av ett vanligt tvistemål. Det finns dock ofta en möjlighet för den drabbade att begära ersättning av den tilltalade i samband med åtalet för brottet (talan om enskilt anspråk) utan att väcka någon särskild talan genom en stämningsansökan.

    Målsägande är den mot vilken ett brott är begånget eller den som har blivit förnärmad eller lidit skada av brottet (20:8 RB, se vidare Peter Fitger, Rättegångsbalken del 2, s. 20:40 ff.).

    En förutsättning för att talan om enskilt anspråk ska kunna föras i samband med åtalet är bl.a. att det är fråga om anspråk "i anledning av brottet" (22:1 RB). Detta innebär i princip att det enskilda anspråket måste ha ett visst samband med det påstådda brottet. Anspråket behöver dock inte helt grunda sig på åklagarens gärningsbeskrivning. Om det erforderliga sambandet saknas kan rätten avvisa målsägandens talan och hänvisa målsäganden till att väcka en särskild talan genom en stämningsansökan mot den tilltalade (se vidare Peter Fitger, Rättegångsbalken del 2, s. 20:5 ff.).

    I allmänhet har åklagaren redan under förundersökningen blivit ombedd av målsäganden att föra dennes talan i samband med åtalet (22:2 RB). En gemensam handläggning med åtalet är i de flesta fall till fördel inte bara för målsäganden och den tilltalade utan även för domstolen med tanke på resurserna i allmänhet. Dessutom blir handläggningen ofta snabbare.

    Om det enskilda anspråket grundas på ett brott som hör till allmänt åtal, är åklagaren skyldig att på målsägandens begäran i samband med åtalet förbereda och utföra målsägandens talan. Som en förutsättning gäller dock att detta kan ske utan väsentlig olägenhet och målsägandens anspråk inte är uppenbart obefogat (22:2 RB). I allmänhet brukar åklagaren inte föra målsägandens talan om frågan om det enskilda anspråket är svårbedömd eller skulle kräva orimligt mycket resurser i förhållande till ansvarsdelen (se vidare Peter Fitger, Rättegångsbalken del 2 s. 20:12 ff.).

    Som regel anmäler målsäganden redan under förundersökningen att han vill att hans talan om enskilt anspråk ska föras av åklagaren i samband med åtalet (22:2 RB). I ett sådant fall framgår det enskilda anspråket av stämningsansökan. Någon fullmakt för åklagaren behövs inte och åklagaren anses inte som ombud i egentlig mening. Målsäganden kan dock föra sin talan genom ett särskilt ombud (se 12:1-10 RB).

    Det förekommer ofta att målsäganden, sedan stämning utfärdats och kallelser utfärdats till huvudförhandlingen, ger in en handling direkt till tingsrätten med yrkanden om olika slag av ersättning. Oftast använder sig målsäganden av en blankett som åklagaren skickat ut under förundersökningen. Handlingen bör delges den tilltalade (en kopia skickas till en eventuell försvarare) med ett föreläggande att yttra sig över det enskilda anspråket inom viss tid alternativt senast vid huvudförhandlingen.

    Eftersom åklagaren i princip är skyldig att föra målsägandens talan kan det ofta vara lämpligt, om målsäganden på ett senare stadium framställer sina yrkanden genom en särskild handling, att rätten kontaktar åklagaren för att höra efter om denne är beredd att föra målsägandens talan. Rätten bör, om det råder minsta osäkerhet i frågan, förvissa sig om en målsägande företräds av åklagaren eller inte.

    Om åklagaren inte vill föra målsägandens talan får målsäganden föreläggas att själv föra sin talan vid huvudförhandlingen och kallas till denna. Målsäganden kan också uppmanas att ge in kopior av kvitton och andra handlingar för att styrka sitt krav. Det är angeläget att rätten inom ramen för sin allmänna serviceskyldighet bistår målsäganden med upplysningar (jfr prop. 1987/88:1, s. 14).

    Åklagaren ska i stämningsansökningen lämna uppgift om målsäganden om sådan finns och om åklagaren för målsägandens talan om enskilt anspråk (45:4 RB, jfr avsnitt 3.2)."

    www.dvhandbok.domstol.se/brottmal/avsnitt%2003.htm#_Toc228608865


    Jag känner till rättsprocessen i brottmål väl då jag arbetar med det dagligen. Även om skadeståndet bygger på civilrättslig lagstiftning så är det ändå inom ramen för ett brottmål som målsägarbitradet utför sitt arbete och som denne erhåller sin ersättning. I vissa fall för åklagaren målsägandens skadeståndstalan men det innebär inte att själva processen blir en civilrättslig förhandling utan det ingår i åklagarens arbete med brottmål.
  • Anonym (NN)

    Kan tillägga att du själv citerar ett stycke där det framgår att om skadeståndet prövas i samband med åtalet dvs under brottmålsprocessen så är det inte fråga om tvistemål utan endast om skadeståndsfrågan prövas särskilt, dvs i en egen process som inte ingår i brottmålets rättegång så är det fråga om ett tvistemål. Detta sker dock ytterst sällan så om du vill arbeta som målsägandebiträde får du nog vara beredd att sitta med på många brottmål och där föra fram målsägandens skadeståndskrav inom ramen för brottmålsprocessen.

Svar på tråden Jurist med värdelösa betyg, vad kan jag göra?