• Milla2016

    Vi som planerar äggdonation 2016

    Hej!

    Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd för oss som planerar/gör äggdonation under 2016?

    Jag medicinerar nu inför ett FET i januari.

    Någon annan som är på gång eller planerar?

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016
  • Savasana

    Kortison ska ni alla gånger se till så att ni blir ordinerade. Det är mer eller mindre standard numera på de flesta kliniker. Om ni inte får det finns det att köpa receptfritt i många länder tex Grekland och Spanien. Det viktiga är att man aldrig får sluta tvärt utan måste trappa ner dosen väldigt långsamt.

  • Mooki

    Savasana: helt otroligt vad mycket info du sitter inne med! Ska försöka att inte haka upp mig på veckoindikatorn.

  • längtar74

    NinaCamilla och Trex, det är väl ni som har erfarenhet av hysto på Serum? Hur var det? Tog det lång tid? Jag har gjort det en gång här hemma, och då var själva ingreppet snabbt avklarat, men tog ju ett par timmar med väntan innan och på uppvak. Vad jag kommer ihåg så mådde jag rätt bra efteråt, lite trött men inte värre än så. 

    Vad jag läst mig till så verkar ju hysto i Aten vara lite mer grundlig, så ska man räkna med att hela dagen försvinner till det här eller orkar/hinner man med att göra något annat? (avdelningen "vill också ha lite ledig tid när vi ändå reser iväg"Tungan ute)

    Är det så att man åker tillbaks till kliniken direkt efteråt för att prata om resultatet?

  • NinaCamilla

    Längtar: Jag har gjort 3 hysteroskopier via Serum. De vill att du ska vara dagen innan i sjukhuset och de kollar allt inför hysto: blodprover, EKG blodtrycket etc. Dagen efter ska du vara i sjukhuset kl 6-7 på morgonen och sedan blir det lätt nedsövning och uppvaket efter 1-2 timmar. Jag har fått åka från sjukhuset rund 10-12 varje gång. Sedan får man cd med sig om operation och du konsulterar direkt efteråt med Serum vad de hittade. Jag var helt okej efter varje hysto men tröttis efteråt och ville ta tupplur efter hysto. Lite beror på Virdi känner själv men jag skulle stanna en natt till att du hinner se lite Aten. Det tar alltid lite tid på kliniken. Serumet mycket noggrannare med hysto och de gör en implantationssnitt i livmoder som håller 6 mån.

  • NinaCamilla

    Längtar: Glömde att du kan boka hysto på en lördag oxå! Åka ner Tors-fredag och åka hem på söndag. Då hinner man titta lite Aten oxå

  • längtar74
    Tack, NinaCamilla!!

    Vi har bokat resan 23-25 feb. Kliniken direkt från flyget den 23e, sedan hysto 24e och så hem 25e. Låter ju som det blir en ok plan med tanke på vad du skriver. Skönt!

    Jättebra att veta att resultatet efter hysto/implsnitt "håller" så länge. Gör de implantationssnitt som standard eller är det något som läggs till om de ser särskilda behov av det? Kommer ju fråga såklart på plats, men alltid skönt att veta från någon som varit där.

    En fråga till: jag brukar få fin hjälp av hemmagyn med mediciner, men vet inte ännu hur hon ställer sig till tex IL. Eller om det är andra saker som är bättre att köpa på plats... 

    Östrogen o progesteron är aldrig problem att få här hemma. Det här var vad Katie på Serum skrev som standardupplägg. Har du haft det här och hur har doseringen sett ut? Har du köpt något av det där?

    doxycycline 100mg 5euros per 10 tabs


    clexane 40mg  9euros per 2 injections


    prednisolone 5mg 2euros per 30 tabs


    Intralipid 40euros per set (100euros with administrations here)

    Hur mår du förresten? TD om typ en vecka eller? Håller tummarna!!

  • Cejo77

    Kul Ninacamilla!! Jag har tänkt att hålla mig från att tjuvtesta, gjorde det sist på rd 9 och det var då minus, och dom dagarna fram till TD var inte roliga..


    "ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid "
  • Savasana
    Mooki skrev 2016-01-27 11:27:50 följande:

    Savasana: helt otroligt vad mycket info du sitter inne med! Ska försöka att inte haka upp mig på veckoindikatorn.


    Jag har hållit på med detta i ganska exakt ett helt decennium nu så visst har man snappat upp en hel del under årens gång. Skrattande
  • Savasana
    Cejo77 skrev 2016-01-27 15:14:15 följande:

    Kul Ninacamilla!! Jag har tänkt att hålla mig från att tjuvtesta, gjorde det sist på rd 9 och det var då minus, och dom dagarna fram till TD var inte roliga..


    Imponerad av att du kan hålla dig. När var det nu du hade testdag?
  • NinaCamilla

    Längtar: Implantationssnitt är standard i Serum. Enligt deras studier har det haft bra resultat med fästningen. Du har fått standard mediciner som jag kör inför varje ET med lite variation och extra mediciner eftersom jag har endo och myomer. Ang antibiotika så som doxycycline skulle jag köpa nere i Aten. Du tar en på morgonen och en på kvällen och slutar dagen innan ET (cirka 2 vecka) Sverige är så strikt med det så att köp från Aten om inte din gyn är snäll. Prednisolon är billig i Aten. Standard dos är 5-10 mg dagligen fram till vecka 12. Clexane blodtunnande tar du varje dag och motsvarande i Sverige är Fragmin och Innohep. IL kan vara knepig så att köp påse nere. Du tar en IL en vecka insättning, vid insättning och sedan vid plusset varje annan vecka. Jag har inte lyckats att få det utskriven av gyn. EU-recept gäller dock här du kommer vara i goda händer! Ska de ta odling på livmoder vid hysto om du har några bakterier där?

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016