• annielolisa

    Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!

    Vi köpte mat från Grekiska Kolgrillsbaren ikväll, jag tog lammspett. Det var mycket goda kryddor på, och efter någr bitar tycker jag köttet ser lite rosa ut? Mår jättedåligt nu.
    Behöver jag oroa mig?
    Spetten är ju tunna, och grillas över öppen eld rejält. Sen värmde jag ju på köttet hemma i ugnen innan vi åt. Kan köttet vara lite rosa fast det varit ordentligt varmt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-05 23:00
    UPPDATE:
    är gravid, därför jag undrar

  • Svar på tråden Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!
  • annielolisa
    prematur mor skrev 2016-02-06 20:05:36 följande:

    Ts frågade senare i tråden om någon ätit lamm rosa och det gått bra. Svarade på det. Men nu lämnar vi det och går vidare.


  • Fröken Apelsin

    Tycker det är så trist att gravida ska vara så hariga. Det finns ingen anledning till det alls. Lammkött ska ju helst inte vara helt genomstekt, det blir lätt torrt då.

  • tobbe01
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-07 00:20:34 följande:

    Tycker det är så trist att gravida ska vara så hariga. Det finns ingen anledning till det alls. Lammkött ska ju helst inte vara helt genomstekt, det blir lätt torrt då.


    Lamm är väl ALLTID torrt?

  • Trudekt
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-07 00:20:34 följande:

    Tycker det är så trist att gravida ska vara så hariga. Det finns ingen anledning till det alls. Lammkött ska ju helst inte vara helt genomstekt, det blir lätt torrt då.


    Det är nog en smaksak. Personligen tycker jag inte alls att genomstekt kött är för torrt. Blir vansinnig på den (som jag tycker) moderna trenden med att mat knappt ska vara tillagad. Skyller lite på TV-kockarna. 

    När min fru var gravid hade vi problem med att få genomstekt kött. Helt otroligt, men folk försökte ändå servera kött som var en smula rosa, som om deras kock-ära fick sig en törn av att vi ville ha kött som var rejält tillagat. Det gällde även välmenande släktingar, som inte riktigt kan förstå att man kan ha olika saker om hur kött ska vara tillagat. 

    Får väl erkänna att jag själv syndar en smula - när vi har gäster tillagar jag köttet så att det inte alls är rosa, jag steker fisken så den lossnar från benen, och jag serverar torr kyckling. Så jag respekterar väl inte heller vad andra tycker. 
  • annielolisa
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-07 00:20:34 följande:

    Tycker det är så trist att gravida ska vara så hariga. Det finns ingen anledning till det alls. Lammkött ska ju helst inte vara helt genomstekt, det blir lätt torrt då.


    Jo det finns det. Lamm och gris ska inte vara rosa då det kan innehålla toxoplasma = farligt för fostret.
  • Fröken Apelsin
    Trudekt skrev 2016-02-07 08:17:43 följande:

    Det är nog en smaksak. Personligen tycker jag inte alls att genomstekt kött är för torrt. Blir vansinnig på den (som jag tycker) moderna trenden med att mat knappt ska vara tillagad. Skyller lite på TV-kockarna. 

    När min fru var gravid hade vi problem med att få genomstekt kött. Helt otroligt, men folk försökte ändå servera kött som var en smula rosa, som om deras kock-ära fick sig en törn av att vi ville ha kött som var rejält tillagat. Det gällde även välmenande släktingar, som inte riktigt kan förstå att man kan ha olika saker om hur kött ska vara tillagat. 

    Får väl erkänna att jag själv syndar en smula - när vi har gäster tillagar jag köttet så att det inte alls är rosa, jag steker fisken så den lossnar från benen, och jag serverar torr kyckling. Så jag respekterar väl inte heller vad andra tycker. 


    Fast det gar ju inget med att din fru var gravid att göra, det var bara er smak.
    annielolisa skrev 2016-02-07 08:58:10 följande:

    Jo det finns det. Lamm och gris ska inte vara rosa då det kan innehålla toxoplasma = farligt för fostret.


    Och risken för det är typ en halv promille, då är det farligare att gå ut, du kan bli påkörd eller träffad av blixten. En dataskärm kan orsaka ett epilepsianfall och det kan också vara farligt för fostret. Ska man lyssna på allt får man svälta ihjäl i garderoben hemma. Tänk såhär, folk har fött barn i alla tider och det gick bra innan dessa en miljon råd kom.
  • Gina43
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-07 00:20:34 följande:

    Tycker det är så trist att gravida ska vara så hariga. Det finns ingen anledning till det alls. Lammkött ska ju helst inte vara helt genomstekt, det blir lätt torrt då.


    Fast nu handlar det inte om att vara harig utan om man ska följa livsmedelsverkets rekommendationer för gravida eller inte. Och det finns ju en anledning till varför rekommendationerna finns. Sedan är det upp till var och en att själv leva sitt liv och bedöma hur man vill göra. Men kalla inte de som söker att leva efter rekommendationerna för hariga - respektera deras val istället?

    Sedan ja, riskerna är små. Jag skulle inte själv stressa upp mig så att jag skriver en tråd på FL för att jag råkat äta lite rosa kött vid ett tillfälle. Det var ju inte rött (dvs rått) och även om det kanske finns en risk så är den inte så stor.

    Jag är själv gravid. Jag lever efter rekommendationerna så långt jag kan (men utan att nojja eller oja mig över det). Är det opastöriserad ost på salladen på den interna jobblunchen så ber jag dock om en annan, utan sådan ost. Jag tar inga risker om jag har ett val. Jag är nämligen van vid att vara den som faktiskt hamnar i den där lilla skaran som råkar illa ut, i det där som man från början tänker "det händer inte mig" - för jo, det gör det då och då. Vi fick bl a ett prematurt och sjukt barn som dessutom låg inne på neo längre än vad barn med den typen av komplikationer brukar göra (sannolikheten för prematur är redan låg, 1/3 av de som har den här komplikationen drabbas av den sjukdom/nedsättning som vi hade och av dessa blir de allra flesta friska inom en vecka - inte vi - sannolikheten för det? Extremt låg). Har många andra exempel i livet på där jag hamnat i den där ytterst lilla percentilen som drog ett av de kortare stråna.

    Har det någon gång hänt dig? Det verkar inte så?
  • Gina43
    Nyfikna72 skrev 2016-02-06 17:46:48 följande:

    Skulle man skippa allt man inte får äta när man är gravid så svalt man väl ihjäl...........man lär ju använda sunt förnuft också. Det är klart det kan hända saker men man kan få cancer av bilavgaser också och de ämnena går med all sannolikhet även in till bebisen men ingen gravid går omkring med gasmask vad jag vet.


    Det finns några enstaka saker som man rekommenderad att undvika och det är inte så jävla komplicerat som vissa gör det till. Det är ingen uppoffring att anpassa sig den korta tid då man är gravid. Orkar du inte göra det under den tid då du vet att du är gravid (oftast ca 8 månader) så kanske du inte bör ge dig in i det med tanke på vilka anpassningar och hänsyn i livet som man därefter måste göra när barnet har kommit. Sedan är det förstås ditt val vilka risker du vill ta. Kan man med enkla medel välja bort - varför inte?

    Din parallell om gasmask är extremt löjlig. Det finns heller inga rekommendationer från någon myndighet att backa upp sådana extrema saker. När det kommer till kosten så finns det enkla rekommendationer. Sedan är vi i Sverige inte så värst extrema. I vissa länder avråds gravida kvinnor från smink..
  • annielolisa
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-07 11:48:35 följande:

    Fast det gar ju inget med att din fru var gravid att göra, det var bara er smak.Och risken för det är typ en halv promille, då är det farligare att gå ut, du kan bli påkörd eller träffad av blixten. En dataskärm kan orsaka ett epilepsianfall och det kan också vara farligt för fostret. Ska man lyssna på allt får man svälta ihjäl i garderoben hemma. Tänk såhär, folk har fött barn i alla tider och det gick bra innan dessa en miljon råd kom.


    Kanske, men det är ju mitt ansvar att följa rekommendationerna. Har fött två barn innan och råkade äta något olämpligt då också, och visst gick det bra. Men risken finns.

    Jag vågar absolut äta sushi, dricka kaffe, köpa en färdig sallad osv, så jag upplever mig inte begränsad. Men just lamm är speciellt, du kan läsa om det på SLU.
  • annielolisa
    Gina43 skrev 2016-02-07 13:05:53 följande:

    Det finns några enstaka saker som man rekommenderad att undvika och det är inte så jävla komplicerat som vissa gör det till. Det är ingen uppoffring att anpassa sig den korta tid då man är gravid. Orkar du inte göra det under den tid då du vet att du är gravid (oftast ca 8 månader) så kanske du inte bör ge dig in i det med tanke på vilka anpassningar och hänsyn i livet som man därefter måste göra när barnet har kommit. Sedan är det förstås ditt val vilka risker du vill ta. Kan man med enkla medel välja bort - varför inte?

    Din parallell om gasmask är extremt löjlig. Det finns heller inga rekommendationer från någon myndighet att backa upp sådana extrema saker. När det kommer till kosten så finns det enkla rekommendationer. Sedan är vi i Sverige inte så värst extrema. I vissa länder avråds gravida kvinnor från smink..


    Tror att det är USA där man inte får äta glass pga rått ägg osv?

    Tycker inte heller det är svårt att följa här, däremot är det lätt att få i sig om man äter ute. Har valt att våga göra sånt, annars vore livet väldigt tråkigt. Sen hoppas man ju att restaurangen lyssnar när man ber om kött på ett visst sätt eller byta ut ost osv.
  • Gina43
    annielolisa skrev 2016-02-07 13:11:34 följande:

    Tror att det är USA där man inte får äta glass pga rått ägg osv?

    Tycker inte heller det är svårt att följa här, däremot är det lätt att få i sig om man äter ute. Har valt att våga göra sånt, annars vore livet väldigt tråkigt. Sen hoppas man ju att restaurangen lyssnar när man ber om kött på ett visst sätt eller byta ut ost osv.


    Så lever jag också! Givetvis kan man råka få i sig något som man inte hade valt själv, men man har i alla fall försökt att undvika det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-07 11:48:35 följande:
    Fast det gar ju inget med att din fru var gravid att göra, det var bara er smak.
    annielolisa skrev 2016-02-07 08:58:10 följande:

    Jo det finns det. Lamm och gris ska inte vara rosa då det kan innehålla toxoplasma = farligt för fostret.


    Och risken för det är typ en halv promille, då är det farligare att gå ut, du kan bli påkörd eller träffad av blixten. En dataskärm kan orsaka ett epilepsianfall och det kan också vara farligt för fostret. Ska man lyssna på allt får man svälta ihjäl i garderoben hemma. Tänk såhär, folk har fött barn i alla tider och det gick bra innan dessa en miljon råd kom.
    Nej, det handlar inte om en miljon råd. Det handlar om ett fåtal råd som anses innebära en sådan stor risk att det är motiverat att avråda.

    Sådana risker är främst alkohol, rökning och intag av mat som innebär en ökad risk för vissa mikroorganismer eller miljögifter. Riskerna är inte stora, maten vi idag äter i Sverige är utomordentligt säker överlag, men riskerna är större än noll och de går att undvika.

    Sedan är det ju helt upp till den gravida kvinnan att följa dessa eller bortse från dem.

    Att påstå att det har gått bra att föda barn i alla tider tyder på en grav okunnighet kring hur riskerna sett ut historiskt. Det har inte gått särskilt bra alls att föda barn, dödligheten var extrem för både mor och barn.

    Toxoplasmos är en liten men påtaglig risk som går att undvika, därför rekommenderar man gravida kvinnor att avstå risklivsmedel.

    Man kan jämföra med det positiva rådet om intag av folsyra, risken för ryggmärgsbråck är inte jättestor vid måttlig brist men rekommendationen är ändå tillskott om man får i sig för lite. Är det också en dålig rekommendation enligt din logik ovan eftersom man ju faktiskt kan dö om man åker bil?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • KonsekventInkonsekvent

    Gott med rosa lammkött! Är själv gravid i v 25 och åt ordentligt med rosa/blodig lammytterfilé i fredags kväll. Slappna av. Oro skapar stress och stresshormoner är varken bra för dig eller fostret.

  • Gina43
    KonsekventInkonsekvent skrev 2016-02-07 21:53:43 följande:

    Gott med rosa lammkött! Är själv gravid i v 25 och åt ordentligt med rosa/blodig lammytterfilé i fredags kväll. Slappna av. Oro skapar stress och stresshormoner är varken bra för dig eller fostret.


    Varför ta medvetna risker? Och varför uppmuntra andra till att göra det?

    Att hålla sig till relativt enkla rekommenderationer skapar inte stress och stresshormoner i sig. Kan annars hålla med om att råkar man få i sig något som man kanske inte borde ha ätit så bör man ändå slappna av och ta det med ro. Men det du gör med ditt inlägg är rentav idiotiskt: "jag äter rejält av sånt som avråds från att äta och oroar mig inte över det eftersom stresshormoner inte är bra för barnet".
Svar på tråden Kan ha ätit rosa lammkött, hjälp!