• Marie357

    Vad ska man göra? Eller hur?

    ?Min älskade sambo är ute för andra helgen i rad och slår knut på sig själv med kompisar. JÄTTEKUL för honom verkligen.Egentligen inget som vi hade råd med då vi har betalat hans årskort på fotbollen med denna månaden.
    Nu ikväll medan han är ute så har jag och ena sonen varit hos mamma och myst med henne och deras hund, men så skickade hennes gubbe sms om att han ska gå ut nästa helg och spela ölbowling och jag vet ju att det är med fotbollsgänget, vilket innebär även sambo ska med.
    Men samtidigt som jag tycker att det är skoj för honom så får jag lite ont i magen.. Han har 1000:- att röra sig på varje månad som fickpeng, det ska räcka till snus, kläder, osv. Men nu denna månaden har han redan bränt 2500:- och visst, det är ju mest hans pengar eftersom han tjänar mest, men samtidigt var vi överens om när vi tog denna dyra lägenheten att vi skulle ha gemensam ekonomi.. Och här försöker jag då snåla och spara för att kunna ha råd med vår semester, lägga undan till bilen m.m
    Sist vi var i Ullared handlade vi saker till hemmet, en hel del faktiskt och det slutar med att jag betalar allting med mina och barnens pengar (fickpengar) som vi har att använda varje månad till att köpa kläder..

    Är det ok att jag säger till honom eller är det så att liksom jag bara ska låta han gå ut?
    Vi ska ändå gå på bio imorgon och biljetterna är gratis, eller ja de betalades förra månaden men sedan blir det mat ute med mamma och hennes gubbe (vilket jag får lite ont i magen över) och vi har restauranghäftet så vi får äta 2 för 229:-, jag kommer ta en vatten för att hålla nere kostnaderna, men sambon kommer med all säkerhet ta en öl. Samtidigt vill jag ju inte att vi ska bråka om ekonomi, men hur fan ska man göra?
  • Svar på tråden Vad ska man göra? Eller hur?
  • Jeltzin

    Jobbar nån av er?
    Om ja hur fasen kan ni ha så lite pengar kvar?
    Du skriver ena sonen vart är det/dom andra barnen?
    Han har 1000:- att röra sig med  i månaden som fickpeng är det du som bestämmer det?

  • Tow2Mater
    Marie357 skrev 2016-02-05 23:50:59 följande:
    Sist vi var i Ullared handlade vi saker till hemmet, en hel del faktiskt och det slutar med att jag betalar allting med mina och barnens pengar (fickpengar) som vi har att använda varje månad till att köpa kläder..
    Ofta brukar det ju vara kvinnan som köper saker till hemmet som hon vill ha, inte för att det riktigt behövs. Och kallar det "våra utgifter" istället för "min shopping". ....

    Men jag undrar också: Jobbar nån av er?
  • LillaLoppi

    Å ena sidan tycker jag att du borde göra precis som din sambo; bränna pengar och leva livet. Istället för vatten till maten beställer du in skumpa, osv, osv, osv. - Du börjar leva över era tillgångar, precis som din sambo gör.

    MEN, å andra sidan så är det förmodligen tack vare dig, - tack vare att du INTE lever som han gör, - som gör att ni inte har fogden efter er, räkningar på hög och nästa fall för "Lyxfällan".

    Så, tja, jag vet inte hur du ska få honom att förstå. Bind fast honom vid en stol och tvångsmata honom med ett Lyxfällan-maraton eller nått.

    Klart är ju att killen är i behov av en eye-opener. Han måste sluta leva över sina tillgångar.

  • Automagiskt

    Har ni en överenskommelse så har ni. Vill han spendera pengar på eget får han ta från eget "slösakonto". Du ska inte behöva snåla för att han slösar. Kanske behöver ni diskutera upplägget för ekonomin igen. Tjänar han mera så är det nog lätt att tänka att han har råd, men känner du att det inte stämmer med överenskommelsen är det inte okej. Kanske har ni tightat till mpnadspeng(arna) för hårt, då behöver ni öka den budgetposten och seda tillsammans se på vad ni får försaka/sänka.

  • Marie357
    Jeltzin skrev 2016-02-05 23:57:46 följande:

    Jobbar nån av er?
    Om ja hur fasen kan ni ha så lite pengar kvar?
    Du skriver ena sonen vart är det/dom andra barnen?
    Han har 1000:- att röra sig med  i månaden som fickpeng är det du som bestämmer det?


    Ja självklar jobbar vi båda 2.. Han jobbar 100% och jag jobbar 90%. 


    Hur vi kan ha så lite pengar kvar.. Jadu det är inte så svårt att förklara, vi lägger undan varje månad 1500:- till hans bil, 3000:- för en resa vi ska göra ihop till sommaren, 500:- gick nu till present till hans mamma som fyller år, jag har csn på 600, vi betalade hans årskort på fotboll 1800


    Vi har bestämt hans fickpengar ihop.. Han har 1000 kr, jag och barnen har 2000:-, men denna månaden kunde vi inte det utan jag kunde bara lägga undan 700 kr till oss, mat 5000, Bensin 2500:-, m.m


    Det finns 3 barn..

  • Marie357
    Tow2Mater skrev 2016-02-06 01:23:33 följande:
    Ofta brukar det ju vara kvinnan som köper saker till hemmet som hon vill ha, inte för att det riktigt behövs. Och kallar det "våra utgifter" istället för "min shopping". ....

    Men jag undrar också: Jobbar nån av er?

    Ja visst det kanske är så att kvinnan brukar göra detta, men inte så i detta fallet, här var det han som ville ha nya mattor till vår gemensamma lägenhet (jag gillar inte mattor) och han ville ha en massa nya saker.. Visst det ville jag med, men försökte hålla nere på kostnaderna..


    Ja som sagt vad vi jobbar...

  • Marie357
    LillaLoppi skrev 2016-02-06 01:40:15 följande:

    Å ena sidan tycker jag att du borde göra precis som din sambo; bränna pengar och leva livet. Istället för vatten till maten beställer du in skumpa, osv, osv, osv. - Du börjar leva över era tillgångar, precis som din sambo gör.

    MEN, å andra sidan så är det förmodligen tack vare dig, - tack vare att du INTE lever som han gör, - som gör att ni inte har fogden efter er, räkningar på hög och nästa fall för "Lyxfällan".

    Så, tja, jag vet inte hur du ska få honom att förstå. Bind fast honom vid en stol och tvångsmata honom med ett Lyxfällan-maraton eller nått.

    Klart är ju att killen är i behov av en eye-opener. Han måste sluta leva över sina tillgångar.


    Jag får ta ett snack med honom och förklara... Att jag ej missunnar karln, men att han har ett litet ansvar emot sin nya familj, att det var vår överenskommelse när vi skulle flytta ihop och till en mycket dyrare lägenhet att han skulle hjälpa till mer med ekonomin för att det inte skulle bli bråk..
    Och jag tycker ändå att 2 ggr är väl kanske ok att gå ut på en månad, men 3 ggr är väl att ta i, och jag vet att under våren kommer det bli en massa bortaresor med fotbollen som kommer att kosta ännu mer pengar än vad som är tänkt.. Så ja vi får nog prata.. Samtidigt som han ändå ska få åka på resorna, det tycker ju jag, men förklara situationen...
  • Marie357
    Automagiskt skrev 2016-02-06 02:01:14 följande:

    Har ni en överenskommelse så har ni. Vill han spendera pengar på eget får han ta från eget "slösakonto". Du ska inte behöva snåla för att han slösar. Kanske behöver ni diskutera upplägget för ekonomin igen. Tjänar han mera så är det nog lätt att tänka att han har råd, men känner du att det inte stämmer med överenskommelsen är det inte okej. Kanske har ni tightat till mpnadspeng(arna) för hårt, då behöver ni öka den budgetposten och seda tillsammans se på vad ni får försaka/sänka.


    Nej det blir ju lite fel om jag ska gå och räkna på pengarna hela tiden.. Ja vi får kolla över månadspengen igen, men när man kollar budgeten så har vi efter alla fasta med mera är betalda, och sparande och hans och våra månadspengar är överförda har vi ca 2000 kvar.. Och då känner jag/vi att planen var ju att köpa saker till vårt nya hem och inte festa upp dessa kanske. men får snacka med honom...
  • glutten

    Ni kanske inte ska ha gemensam ekonomi? Han kan ff betala mer av hyra/kostnad för bilen etc även om ni har separata konton och bestämmer över era egna pengar (alltså det som blir kvar när allt nödvändigt är betalt).

  • riboflavin

    Om han inte kan hålla sig till sin fickpengar så får ni ju ordna så att han inte har tillgång till mer än så.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sportpappa

    Ni får se till att ni har en ordentlig budget som ni båda är med på. Planera mera. Att åka till Ullared och att du får betala allt visar på att ni inte hade någon plan och koll på hur det skulle betalas. 
    Att du behöver bry dig om att han denna månad använt 2500 kr tyder också på att något är konstigt i er överenskommelse. Om han haft 2500 kr på sitt konto så ska han få använda dem hur han vill och de pengarna kommer från de 1000 kr han har i fickpengar varje månad och han har då helt enkelt spenderat mindre några månader.
    Ni vet att det är årskort och fotbollsresor varje år och hur mycket de kostar på ett ungefär. Det borde vara med i budgeten.

    Om ni nu ska ha gemensam ekonomi, se då till att ordna gemensam ekonomi. Alla pengar ska in på ett gemensamt konto. Möjligt att ni även stoppar in en del av det på ett gemensamt sparkonto för att inte få för mycket på räkningskontot. Sen för ni över de fickpengar varje person ska ha till era privata konton.
    Endast de kostnader ni kommit överens om får dras från det gemensamma kontot. Lägg upp hyra, el, internet, tv etc. på autogiro mot det gemensamma kontot.

  • Marie357
    sportpappa skrev 2016-02-06 11:05:13 följande:

    Ni får se till att ni har en ordentlig budget som ni båda är med på. Planera mera. Att åka till Ullared och att du får betala allt visar på att ni inte hade någon plan och koll på hur det skulle betalas. 
    Att du behöver bry dig om att han denna månad använt 2500 kr tyder också på att något är konstigt i er överenskommelse. Om han haft 2500 kr på sitt konto så ska han få använda dem hur han vill och de pengarna kommer från de 1000 kr han har i fickpengar varje månad och han har då helt enkelt spenderat mindre några månader.
    Ni vet att det är årskort och fotbollsresor varje år och hur mycket de kostar på ett ungefär. Det borde vara med i budgeten.

    Om ni nu ska ha gemensam ekonomi, se då till att ordna gemensam ekonomi. Alla pengar ska in på ett gemensamt konto. Möjligt att ni även stoppar in en del av det på ett gemensamt sparkonto för att inte få för mycket på räkningskontot. Sen för ni över de fickpengar varje person ska ha till era privata konton.
    Endast de kostnader ni kommit överens om får dras från det gemensamma kontot. Lägg upp hyra, el, internet, tv etc. på autogiro mot det gemensamma kontot.


    Tanken var att han skulle betala av med sina fickpengar på Ullared med, men sedan har han gått och gjort egna köp som några plattor öl ifrån jobbarkompisar med mera..
    De där 2500:- är inkl fotbollskortet och det har jag tagit ifrån våra gemensamma.. Men han har 1000 kr + 2500 som är bensinpengar till bilen.


    Detta med årskort på fotbollen är nytt för i år.. Han har inte varit intresserad av det innan..


    Tack för tipset får snacka med honom-..

  • Vinterankan

    Ni kanske inte ska ha gemensam ekonomi utan bara några gemensamma konton där ni sätter in summa proportioneligt till vad ni tjänar.

    Det som du absolut ska göra är att separera din ekonomi från barnens. Om ni har ett system med fickpengar som används till typ kläder och nöjen så ska du ha en summa, barnen en och pappan en. Genom att slå ihop dina med barnens så hamnar ni i situationen att barnens kostnader är ditt ansvar medan han har rena nöjespengar (jag utgår nu från att det är gemensamma barn). Vad händer när det är dags för vinterkläder tex? Eller barnen ska till lekland?

  • Marie357
    Vinterankan skrev 2016-02-07 08:55:29 följande:

    Ni kanske inte ska ha gemensam ekonomi utan bara några gemensamma konton där ni sätter in summa proportioneligt till vad ni tjänar.

    Det som du absolut ska göra är att separera din ekonomi från barnens. Om ni har ett system med fickpengar som används till typ kläder och nöjen så ska du ha en summa, barnen en och pappan en. Genom att slå ihop dina med barnens så hamnar ni i situationen att barnens kostnader är ditt ansvar medan han har rena nöjespengar (jag utgår nu från att det är gemensamma barn). Vad händer när det är dags för vinterkläder tex? Eller barnen ska till lekland?


    Nej nu är det så att det är inte gemensamma barn utan jag har 3 barn ihop med någon annan..


    Men vi har kommit fram till en lösning nu... Så det känns bra.. 
    Barnens barnbidrag lägger jag rakt av på ungarna och sedan delar vi allt annat lika.. Vi är nöjda med detta nu...

  • Vinterankan
    Marie357 skrev 2016-02-07 09:58:40 följande:

    Nej nu är det så att det är inte gemensamma barn utan jag har 3 barn ihop med någon annan..

    Men vi har kommit fram till en lösning nu... Så det känns bra.. 

    Barnens barnbidrag lägger jag rakt av på ungarna och sedan delar vi allt annat lika.. Vi är nöjda med detta nu...


    Det låter ju bra, viktigt att man pratar med varandra.
Svar på tråden Vad ska man göra? Eller hur?