• Fröken W

    Gravid med första barnet

    Hej!

    Jag är gravid med mitt första barn och skulle gärna ha någon att dela alla tankar och funderingar med.

    Imorgon går jag in i vecka 11 enligt bm men jag tror dessvärre att jag inte är så långt gången, har haft oregelbunden mens senaste 1,5 åren.

    Hur går det för er?

    Hur långt in i graviditeten är ni?

    Hade ni försökt länge?

    Hur mår ni?

  • Svar på tråden Gravid med första barnet
  • Prag16juli
    tjejenA skrev 2016-02-11 08:19:15 följande:

    Hej! Jag är i v19+6 med första barnet. Vi försökte i 2 år och hade gjort fertilitetsutredning och det visade sig att min sambo hade för få spermier så vi skulle starta ivf behandling. Trodde så klart att vi kunde få barn på egen hand för min sambo har en pojke sen innan...och så sa dom at våra chanser är minimala att lyckas på egen hand. Hade köpt hem sprutor och så och väntade på mensen som aldrig kom. Då vart jag gravid. Det är väldigt svårt och förstå än idag, fast man har sett hjärtat picka i v10 och rul i måndags. Hon trodde att det blir en pojke.

    Jag mådde illa dom 3 första månaderna och var hungrig och trött hela tiden, illamåendet är borta, men är känslig för kaffedoft...har inte kunnat dricka kaffe under hela graviditeten. Har halsbränna som bara den och tröttheten kan slå till från ingenstans...men annars mår jag bra. Har börjat fundera på vad man ska köpa för vagn osv...så svårt och veta vad som är bra...sen vill man ju inte lägga 10 000 kr för en vagn. Jag är föresten 31 år...fyllde i januari. Min plan har alltid varit att ha barn innan 30 men så blev det inte...men det gör inget, så länge allting går som det ska nu :)


    Grattis! Så härligt att du är i vecka 20 snart. Vi har gjort två IVF-försök och en äggdonation. Jag har försökt bli gravid sedan 2005 och aldrig plussat.
  • Prag16juli
    tjejenA skrev 2016-02-11 08:23:52 följande:

    Jag känner igen mig i det du skriver, då vi också har kämpat länge och jag har försökt få barn med ett ex också men misslyckades (alltså när vi var tillsammans)

    Trodde att felet var hos mig, men så var det inte. Helt underbar den känslan när man såg plusset...och hos mvc sa vi att det kan inte stämma för vi ska göra ivf...så sa hon att vi kan göra ett test. och hon kom ut med detsamma och sa DU ÄR JÄTTE GRAVID! Plusset kom direkt, precis som när jag testade.


    Underbart! Det är så fantastiskt när plusset kommer. Wiieee!
  • tjejenA
    Prag16juli skrev 2016-02-11 08:26:51 följande:

    Grattis! Så härligt att du är i vecka 20 snart. Vi har gjort två IVF-försök och en äggdonation. Jag har försökt bli gravid sedan 2005 och aldrig plussat.


    Ja känns härligt...men fortfarande overkligt. Får hoppas det går vägen för skulle inte orka med motgångar och börja om från början. Var det nåt av ivf:en som tog sig?
  • Sookie85

    Hej!

    Gravid i v 23+2 efter ca 3 års försök. Fick MA i våras så nu är vi överlyckliga :)

    Har bf 7/6 så över halvtid har gått.

    Mår ni bra? Själv är jag orolig hela tiden då jag tycker rörelserna i magen har avtagit, men har moderkakan i framvägg...

  • Moorii

    Hej på er!

    Väntar mitt första barn i juli, är 33 år, 18+3 idag och rul på torsdag som jag oroar mig för så otroligt mycket! Vet knappt vart jag ska ta vägen :/ tur att jag jobbar alla dagar utom idag och på måndag innan det är dags. Fick missfall i somras och blev gravid igen ca 2 månader senare, och trots tre ultraljud varav det senaste i 14+0 där allt såg fint ut, så kan jag tyvärr inte slappna av. Känner inga buffar eller sparkar, som bäst diffust killande i magen ibland, men har moderkakan i framvägg så egentligen är det inte konstigt. Hoppas tiden går fort nu så jag får veta!

    Vad ser ni fram emot mest? Om allt ser bra ut på rul så ska vi beställa barnvagn och köpa spjälsäng, det ser jag verkligen fram emot! :)

  • Fröken W

    Vad kul att fler har hittat hit! Hoppas vi kan dela med oss av och diskutera sådant som dyker upp.

    Jag har varit illamående senaste ca två veckorna men så igår mådde jag inte illa. Första tanken var ju direkt att något var fel. Idag var illamåendet tillbaka, lugnande, även om det såklart är skönare att inte må illa :) Men värst är helt klart tröttheten, orkar ingenting.

    Hur är det för er andra?

  • Linnojsan

    Fröken w; förstår dig när du säger att men hellre väljer att må illa. Jag är i vecka 6 tror jag iaf nånting sånt. . Mår illa som tusan men är så orolig för typ missfall :/ ska t bm nästa vecka äntligen för första hälsosamtalet

  • Vonlila

    Hej


    Jag är gravid i v23 +3 och väntar en flicka i juni, så himla spännande.
    Vi blev gravida på första, inte ens försöket, då jag slutade med p-piller efter vårt bröllop och tänkte att om typ 2-3 månader kan vi väl börja försöka, men så en dag kände jag mig lite extra trött och sliten, bara några veckor efter bröllopet och mensen kom inte den dagen som den skulle så jag testade mig och vips, gravid!


    Det var vi inte riktigt beredda på.


    Första veckorna mådde jag toppen, i v 6- ca v 11 började jag må ganska illa, men spydde aldrig eller så, jättesugen på apelsiner och räkost! Sen någon gång efter v 12 avtog illamåendet och sedan dess har jag mått toppen.


    sedan v 22 började jag känna av lite blodtrycksfall och måste tänka på att inte resa mig för fort, för då snurrar det till. Men annars är allt toppen. Nästan så man inte vill skriva att man mår så bra med tanke på alla stackars kvinnor som mår pyton, jag är så himla imponerad över er!! vilka supertjejer!


    skriver lite om min graviditet i bloggen www.vonlila.se


  • GameOfLife

    Vilken rolig tråd! Önskar att den hade funnits tidigare men är gärna med såhär i slutspurten. Jag är 21 år och är i v.39 :) Väntar mitt första barn som (om ultraljudet stämmer) blir en liten flicka :) Hoppas att ni alla mår bra och att era små knyten inte får er att må allt för kasst ;)

  • tjejenA
    Moorii skrev 2016-02-12 10:41:53 följande:

    Hej på er!

    Väntar mitt första barn i juli, är 33 år, 18+3 idag och rul på torsdag som jag oroar mig för så otroligt mycket! Vet knappt vart jag ska ta vägen :/ tur att jag jobbar alla dagar utom idag och på måndag innan det är dags. Fick missfall i somras och blev gravid igen ca 2 månader senare, och trots tre ultraljud varav det senaste i 14+0 där allt såg fint ut, så kan jag tyvärr inte slappna av. Känner inga buffar eller sparkar, som bäst diffust killande i magen ibland, men har moderkakan i framvägg så egentligen är det inte konstigt. Hoppas tiden går fort nu så jag får veta!

    Vad ser ni fram emot mest? Om allt ser bra ut på rul så ska vi beställa barnvagn och köpa spjälsäng, det ser jag verkligen fram emot! :)


    Det kommer nog gå bra. Man är ju alltid orolig. Jag hade ändå sett hjärtat slå i v 10 men när tiden går så blir man orolig ändå. Jag tänkte också så att när allt är bra så kan man börja handla saker. Så vi börjar med sängen nästa löning, men är lite orolig nu då jag är på sjukhus för vaknade igår med halva ansiktet bortdomnat så var på magnetröntgen med huvudet och dom tror att det är en propp för det var nåt som inte skulle va där. Så man tänker ju hur det påverkar barnet...men antagligen inget alls. Hoppas jag bara kommer hem snart så man kan blicka framåt.
Svar på tråden Gravid med första barnet