• ostpaj

    Tips och råd när viktminskningen stannat!

    Hej! Skulle behöva lite tips och råd. Har försökt googla men då är det folk som gått ner 10kg på en månad och andra extremfall som blir förvånade när det plötsligt stannar. Jag försöker bli av med gravidkilon, 12 stycken sådana. Jag har redan gått ned en del, men en del kvar. Inga "kalorier in, kalorier ut"-svar osv, tack, då jag anser mig själv ha ganska god koll på bra mat, bra val osv. I mitt hem finns inte godis, läsk, chips eller något sånt. Saft köper jag aldrig. Dricker ibland mjölk, mest vatten och kaffe. Har inte köpt vitt bröd på evigheter och bytt ut pasta mot bönpasta, fullkornsris äts max en gång varannan vecka och mest äts det kokt potatis. Äter regelbundet och grönsaker både till lunch och middag. Har använt lifesum, mest på skoj, och enligt den ligger jag på bra kaloriunderskott varje dag, men ändå händer ingenting. + att det inte går att lägga till att man ammar, vilket tydligen ska "bränna" ytterligare 500kcal om dagen. Så, tips och råd välkomnas! Vad bör jag göra/inte göra?

  • Svar på tråden Tips och råd när viktminskningen stannat!
  • ostpaj

    Kan försöka skriva hur en vanlig dag ser ut; Morgon: havregrynsgröt med egnenplockade blåbär (varje morgon). Kaffe. Lunch; tonfisk och ägg eller andra proteinkällor, rester från dagen innan. inte så mycket kolhydrater alls. Middag; "ordentlig" middag med kolhydrater, t.ex idag var det stekt lax, broccoli och potatis. Äter sällan på kvällen, men gör jag det kan det bli avokado, kokt ägg eller naturell kvarg med en klick keso.

  • K grrl

    När du använt Lifesum, har du då uppskattat mängderna eller vägt och loggat precis allt?

    Gör du avdrag för träning?

  • ostpaj

    Ja, jag har vägt. Har en liten köksvåg som jag använt flitigt. Hur menar du avdrag för träning? Jag skriver in på lifesum när jag har tränat eller gått och då skriver den på en uppskattning, såklart, hur mycket man har bränt. Varje dag står det "ät lite mer. Ät lite till. Ta en frukt" osv om jag inte kommit exakt upp i "rätt" mängd. Struntar oftast i det då det är så lite. Det här låter konstigt, men jag har ändå kört ganska strikt i 5 veckor och funderar om man har hamnat på någon såndär platå. Att jag borde ha en dag och äta riktigt onyttigt och sen köra på igen. Typ chocka kroppen. Kan det funka?

  • No Logo

    Hur mycket underskott ligger du på per dag?

    1000 kcal per dag mindre än du förbrukar gör att du går ner 1 kg per vecka. Ligger du på 500 kcal mindre så blir det bara 1/2 kg per vecka och det kan upplevas som att ingenting händer då vikten även kan fluktuera från dag till dag beroende på hur mycket mat/vatten du har i kroppen etc.

    Jag brukar inte lägga in träningen i Lifesum eftersom det lägger till mer kalorier att förbruka den dagen vilket jag tycker gör det svårare att hålla koll på kalorierna in. De får hellre bli bonusminskning av vikten : ) Detta funkar för mig som medelmotionerar 30-60 min per dag, men hårdtränar man måste man förstås ta hänsyn till det och lägga in mer mat.

  • K grrl
    ostpaj skrev 2016-09-18 12:08:36 följande:

    Ja, jag har vägt. Har en liten köksvåg som jag använt flitigt. Hur menar du avdrag för träning? Jag skriver in på lifesum när jag har tränat eller gått och då skriver den på en uppskattning, såklart, hur mycket man har bränt. Varje dag står det "ät lite mer. Ät lite till. Ta en frukt" osv om jag inte kommit exakt upp i "rätt" mängd. Struntar oftast i det då det är så lite. Det här låter konstigt, men jag har ändå kört ganska strikt i 5 veckor och funderar om man har hamnat på någon såndär platå. Att jag borde ha en dag och äta riktigt onyttigt och sen köra på igen. Typ chocka kroppen. Kan det funka?


    Med avdrag för träning menar jag precis det, att man fyller i hur mycket man rör på sig. De beräkningarna är ofta väldigt inkorrekta, vilket gör att du kanske är på ett mindre kaloriunderskott än vad du tror att du är. Om du har räknat och stått still i fem veckor, så beror det sannolikt på just det: du ligger i kaloribalans och måste öka ditt kaloriunderskott.
  • K grrl

    Amning kostar inte så mycket kalorier, speciellt inte om du delammar.

  • ostpaj
    K grrl skrev 2016-09-18 13:44:31 följande:

    Med avdrag för träning menar jag precis det, att man fyller i hur mycket man rör på sig. De beräkningarna är ofta väldigt inkorrekta, vilket gör att du kanske är på ett mindre kaloriunderskott än vad du tror att du är. Om du har räknat och stått still i fem veckor, så beror det sannolikt på just det: du ligger i kaloribalans och måste öka ditt kaloriunderskott.


    Jag helammar,. Hon är bara 3 månader :)

    Smart det där med promenaderna, som ovanför skrev också, ska sluta skriva in dem och fortsätta som jag gör.

    Tycker personligen att jag gör ett grymt jobb så resulterar det i ingenting, tycker man.

    Men så ska man ju inte heller stirra sig blind på vågen vilket jag VET. Äger ju ingen heller så det är sällan jag väger mig. Kanske därför också förväntningarna var högre, tänkte att "nu jävlar kommer den visa si och så"... Och s var det ju verkligen inte.
  • ostpaj
    No Logo skrev 2016-09-18 13:41:30 följande:

    Hur mycket underskott ligger du på per dag?

    1000 kcal per dag mindre än du förbrukar gör att du går ner 1 kg per vecka. Ligger du på 500 kcal mindre så blir det bara 1/2 kg per vecka och det kan upplevas som att ingenting händer då vikten även kan fluktuera från dag till dag beroende på hur mycket mat/vatten du har i kroppen etc.

    Jag brukar inte lägga in träningen i Lifesum eftersom det lägger till mer kalorier att förbruka den dagen vilket jag tycker gör det svårare att hålla koll på kalorierna in. De får hellre bli bonusminskning av vikten : ) Detta funkar för mig som medelmotionerar 30-60 min per dag, men hårdtränar man måste man förstås ta hänsyn till det och lägga in mer mat.


    Okej. Fast vill inte ligga på för mycket underskott heller eftersom jag helammar. Enligt lifesum äter jag mellan 1400-1600 kcal dag. Och då äter jag mycket och är mätt, tycker jag. Hade förväntat mig att vågen skulle visa 3-4 kg mindre efter 5 veckor, men det var 1 kg! Det jag menar med att det har stannat... Grr grr.
  • No Logo
    ostpaj skrev 2016-09-18 16:48:43 följande:

    Okej. Fast vill inte ligga på för mycket underskott heller eftersom jag helammar. Enligt lifesum äter jag mellan 1400-1600 kcal dag. Och då äter jag mycket och är mätt, tycker jag. Hade förväntat mig att vågen skulle visa 3-4 kg mindre efter 5 veckor, men det var 1 kg! Det jag menar med att det har stannat... Grr grr.


    Även om amningen förbränner lite extra så kanske det motverkas av att livet med en ammande bebis blir lite mindre aktivt än vanligt.

    Hur stort är ditt kaloribehov för att varken gå upp eller ner?

    Här är ett enklare verktyg för att räkna ut det, så kan du kolla om det stämmer med Lifesums beräkning: www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/
  • K grrl
    ostpaj skrev 2016-09-18 16:46:15 följande:
    Jag helammar,. Hon är bara 3 månader :)

    Smart det där med promenaderna, som ovanför skrev också, ska sluta skriva in dem och fortsätta som jag gör.

    Tycker personligen att jag gör ett grymt jobb så resulterar det i ingenting, tycker man.

    Men så ska man ju inte heller stirra sig blind på vågen vilket jag VET. Äger ju ingen heller så det är sällan jag väger mig. Kanske därför också förväntningarna var högre, tänkte att "nu jävlar kommer den visa si och så"... Och s var det ju verkligen inte.
    Ah, ok, där kan det vara en del av förklaringen också. Om du väger dig en morgon på fastande mage kommer du att få en helt annan vikt än om du väger dig på eftermiddagen efter t ex en saltrik måltid (då binder du vätska). Det kan skilja många kilon - så kan du väga dig sällan skulle jag ge rådet att kolla dina mått. De kan också variera, men då kan du i alla fall se förändringen över tid på ett vettigare sätt. Mät midja, lår, stuss, byst och överarm.
  • K grrl

    Efter mitt sista barn gick jag ner tjugo kilo - under ett år och nio månader. Det är knappt 230 gram i veckan och det var oftast så att det inte märktes från vecka till vecka alls, men ner gick det ju ändå, rätt stadigt. Jag fick liksom summera efter ett par månader och konstatera att jo, visst hade det ändå hänt något.

  • ostpaj
    K grrl skrev 2016-09-18 17:43:10 följande:
    Efter mitt sista barn gick jag ner tjugo kilo - under ett år och nio månader. Det är knappt 230 gram i veckan och det var oftast så att det inte märktes från vecka till vecka alls, men ner gick det ju ändå, rätt stadigt. Jag fick liksom summera efter ett par månader och konstatera att jo, visst hade det ändå hänt något.

    Men visst blir man otålig när det inte är uppenbart för ögat? ;) Jag vet ju allt det där med mäta och väga, vad man ska göra och inte göra men man blir ju så otålig. Sen kanske det är ett gott tecken att viktminskningen går sakta nedåt eftersom jag vill (och har) gjort förändringar som jag tänkte skulle vara långvariga. Kommer liksom inte börja frossa i pasta, vitt bröd och vitt ris när jag har nått målvikten. Äger ju inget måttband heller så jag kan mäta runt armar osv. Men jag tog ett snöre runt magen för att få ett någorlunda hum. Sen knöt jag en knut där snöret nuddade varandra. Frågan är bara hur hårt jag höll... hahaha, jag känner att mina metoder är verkligen idiotsäkra! :'D
  • ostpaj
    No Logo skrev 2016-09-18 17:18:29 följande:
    Även om amningen förbränner lite extra så kanske det motverkas av att livet med en ammande bebis blir lite mindre aktivt än vanligt. Hur stort är ditt kaloribehov för att varken gå upp eller ner? Här är ett enklare verktyg för att räkna ut det, så kan du kolla om det stämmer med Lifesums beräkning: www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/

    Där stod det "Ditt dagliga kaloribehov är 2220". Och amning på det. Hmm.. känns som att jag ligger bra bit under enligt lifesum. Jaja, får väl hoppas att det ger resultat i det långa loppet. Envishet kan löna sig!
  • No Logo
    ostpaj skrev 2016-09-18 20:37:17 följande:

    Där stod det "Ditt dagliga kaloribehov är 2220". Och amning på det. Hmm.. känns som att jag ligger bra bit under enligt lifesum. Jaja, får väl hoppas att det ger resultat i det långa loppet. Envishet kan löna sig!


    Då borde det dig 10-12 dagar att gå ner 1 kg om ditt kaloribehov är korrekt. Det är ju en ganska långsam viktnedgång = svår att se på vågen, men vettig med tanke på att du ammar. För mig verkar det fungera med daglig intensiv motion för att boosta förbränningen, annars tror min kropp att det är svåra tider och går ner på lågförbränning ; ) Du ska ju inte amma för evigt - sen kan du dra ner ytterligare!
  • K grrl
    ostpaj skrev 2016-09-18 20:37:17 följande:

    Där stod det "Ditt dagliga kaloribehov är 2220". Och amning på det. Hmm.. känns som att jag ligger bra bit under enligt lifesum. Jaja, får väl hoppas att det ger resultat i det långa loppet. Envishet kan löna sig!
    Nackdelen med sådana här uträkningar är att det inte tar hänsyn till intensiteten i träningen, det har ju betydelse om det du gör är 1,5-2 timmars tung styrketräning eller intensiv konditionsträning eller powerwalks eller tjugo minuters cirkelträning, för att nämna några exempel. För egen del hamnade jag ganska rätt, något i nederkant, men mina fyra dagars träning är å andra sidan totalt sex timmars tung, intensiv styrketräning, och jag rör mig mycket i övrigt.
  • Mooomin

    Nu funkar inte det inte för alla kanske, men för mig brukar det lossna lite om jag höjer mitt intag tex över en helg eller så. Det blir som att kroppen vågar släppa lite vikt igen efter det.. :)

  • ostpaj
    Mooomin skrev 2016-09-18 22:37:00 följande:
    Nu funkar inte det inte för alla kanske, men för mig brukar det lossna lite om jag höjer mitt intag tex över en helg eller så. Det blir som att kroppen vågar släppa lite vikt igen efter det.. :)

    Jag har för mig att sånt har funkat på mig med. Kan ha vart "duktig" och inte fikat eller fuskat så kan man bli bjuden på en oplanerad fika och då tänker jag "äh, en gång gör ju inget" och då brukar jag ha gått ned =/ Får planera in god mat i helgen ;)
  • ostpaj

    Tusen tack för alla era tips! :) Uppskattas verkligen. Kör på som jag gjort och får se nästa gång jag väger mig. Spännande!

Svar på tråden Tips och råd när viktminskningen stannat!