• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Superfurry

    Så typisk! skrev ett långt post som försvann! Kopierar denna innan jag skickar så att det inte händer igen!! skriver lite kort nu då jag har massor på jobb :O

    Maran: lycka till imorgon, 5-6 ägg är helt ok! Hopaps på superfina kvalitetsägg :) Apropå det med mediciner inför äd så ja, jag hade misstänkt det då all dessa kvinnor som gjort det nämnde en del mediciner...Men ja vad gör man inte för ett barn?

    Smurfen: ja ÄD är faktisk helt ok, jag vill gärna ha ett barn med min sambo. Den kommer att få hans gener iaf. och så våra gemensamma värderingar och den får en uppväxt som vi påverkar, etc. ja jag är ok med det, men ska som sagt prova med egna ägg några ggr till :) och som svar på frågan (du får gärna fråga haha) ja vi fick till det trots magsjuka :)

    Jessy: usch vad trist med orörliga spermier och "seg" man :/ men stark av dig att dra i det och få liv i honom!! Hur gör ni, startar ni en ny omgång denna månad?

    Kramar!!!

  • smurfen 11
    Jessy: ja visst är det fantastiskt att han försöker ringa! Vi gör ju allt grovjobb så nu ska han få jobba också:) Min sambo har inte så mycket empati heller, eller, han visar det inte så mycket iaf, helt känslokall är han ju inte. Men är frustrerande emellanåt! Vi bygger ju hus nu och om huset tomt och lån kan han babbla om i evighet, men då behöver han ju inte vara känslomässig.

    Ivf är han med på, men inte riktigt ÄD än. Han är lite rädd för vems gener vi får. Plus det kostar mer.

    Jaha, är gräns 45 om man har barn sen innan för adoption? Så bra, då finns det fler möjligheter för er!

    Vet inte om frågan var riktad mot mig, men vi har försökt naturligt i 2 år, men seriöst i 1 och ett halvt med stickor. Ska försöka få till äggledarkoll den 24 fwbruari. Kanske strular dom.
    Maran73 skrev 2017-02-07 09:42:32 följande:
    Tack! Ska snart dra till Arlanda. Ska bli såååå skönt att få det gjort!!!

    Den mest "liberala" kliniken i Sthlm var tyvärr vääääldigt motsträviga när jag kontaktade dem, skulle fylla 43 om hmmmm tre-fyra månader då om jag minns rätt. Fick tid för "konsultation" men absolut inga garantier att de skulle hjälpa oss. Suck. Fattar INTE det där, vi betalar ju för faan själva! De kan stoppa upp sin etik på ngt mörkt ställe! Hoppas de är mer hjälpsamma i ert fall!

    Hmmm om embryot överlever upptining bör väl chanserna vara samma? Det är nog det steget som är lite riskabelt tippar jag på...

    Nehej, in i duschen! Detta plan får vi INTE missa... Kram!
    Va konstigt, som du säger , du betalar ju! Vi är ju också väldigt medvetna det kan gå dåligt, men vet inte om deras statistik har ett finger med i spelet? Det finns ju stora variationer, även äldre lyckas ju. Har skickat meddelande till klinik här i Götet, hoppas de svarar snart.
    Superfurry:
    Gött ni fick till det även om du var krasslig, i vår ålder får man ta vara på varje chans!
  • Maran73

    Hej alla fina!

    Rapport från ÄP kommer här, enligt beställning.

    8 ägg blev det, har kommit över "det skulle ju bli ännu fler!" stadiet och är mycket nöjd! För min ålder (43,5) är det ett mkt bra resultat tänker jag, DHEA eller ej.

    Så, nu har vi verkligen gjort allt vi kan, nu väntar stenhård tumhållning några dagar och sedan (eventuellt) resultat av gentesterna, det tar två till tre veckor. Min läkare sa "if it goes badly, we go to plan B!" Antar att hon menar ÄD, min man säger att vi diskuterade det sist men det minns inte jag... Tänkte ju byta klinik, men blir en aning tveksam då alla är så trevliga på kliniken. Min koordinator också, dock sååå slarvig som sagt... Har bytt både för- och efternamn då vi gifte oss, vilket jag meddelat flera ggr. Trots det uppstod STOR förvirring imorse då alla undrade om de hade fel patient i gynstolen! Suck...

  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-02-08 11:16:09 följande:

    Hej alla fina!

    Rapport från ÄP kommer här, enligt beställning.

    8 ägg blev det, har kommit över "det skulle ju bli ännu fler!" stadiet och är mycket nöjd! För min ålder (43,5) är det ett mkt bra resultat tänker jag, DHEA eller ej.

    Så, nu har vi verkligen gjort allt vi kan, nu väntar stenhård tumhållning några dagar och sedan (eventuellt) resultat av gentesterna, det tar två till tre veckor. Min läkare sa "if it goes badly, we go to plan B!" Antar att hon menar ÄD, min man säger att vi diskuterade det sist men det minns inte jag... Tänkte ju byta klinik, men blir en aning tveksam då alla är så trevliga på kliniken. Min koordinator också, dock sååå slarvig som sagt... Har bytt både för- och efternamn då vi gifte oss, vilket jag meddelat flera ggr. Trots det uppstod STOR förvirring imorse då alla undrade om de hade fel patient i gynstolen! Suck...


    Ja!! grattis till superfin skörd :) du har helt rätt 8 ägg är super :) megatumhållnig från mig nu att det blir en fin embryo om några veckor at återföra!! :D

    Och plan B är helt ok den också :)
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-02-08 11:23:06 följande:

    Ja!! grattis till superfin skörd :) du har helt rätt 8 ägg är super :) megatumhållnig från mig nu att det blir en fin embryo om några veckor at återföra!! :D

    Och plan B är helt ok den också :)


    Tackar!
  • Maran73

    Hej igen!

    Vill bara ge ett boktips, läst i telefonen som e-bok under resan och allt väntande mellan få infart, ÄP, få frukost, träffa läkaren... "Den tuffaste ronden" av Åsa Sandell (boxaren ni vet) som fått en dotter genom ÄD. Hööööög igenkänningsfaktor m missfall, ett gäng IVF och till sist ÄD. Skriver bra tycker jag!

  • UndrandeSökare

    Jag håller med, jag har också läst "Den tuffaste ronden" och tyckte att den var jättebra.  Kan också rekommendera en liknande bok som heter "Operation barn" av Marie Granmar. Båda dessa kvinnor har gjort flera fertilitetsbehandlingar och lyckades få barn till slut. Böckerna finns på biblioteken.

  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-02-08 11:16:09 följande:

    Hej alla fina!

    Rapport från ÄP kommer här, enligt beställning.

    8 ägg blev det, har kommit över "det skulle ju bli ännu fler!" stadiet och är mycket nöjd! För min ålder (43,5) är det ett mkt bra resultat tänker jag, DHEA eller ej.

    Så, nu har vi verkligen gjort allt vi kan, nu väntar stenhård tumhållning några dagar och sedan (eventuellt) resultat av gentesterna, det tar två till tre veckor. Min läkare sa "if it goes badly, we go to plan B!" Antar att hon menar ÄD, min man säger att vi diskuterade det sist men det minns inte jag... Tänkte ju byta klinik, men blir en aning tveksam då alla är så trevliga på kliniken. Min koordinator också, dock sååå slarvig som sagt... Har bytt både för- och efternamn då vi gifte oss, vilket jag meddelat flera ggr. Trots det uppstod STOR förvirring imorse då alla undrade om de hade fel patient i gynstolen! Suck...


    Härligt! Javisst är det bra resultat:)

    Hur har det gått med äggen, hört nåt? Delar de sig fint?

    Lustigt de inte har koll på vem som ligger i stolen, sent komma på det då :)

    Blev det narkos?

    Den boken läste jag i somras, bra faktiskt.
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-02-09 11:49:55 följande:

    Jag håller med, jag har också läst "Den tuffaste ronden" och tyckte att den var jättebra.  Kan också rekommendera en liknande bok som heter "Operation barn" av Marie Granmar. Båda dessa kvinnor har gjort flera fertilitetsbehandlingar och lyckades få barn till slut. Böckerna finns på biblioteken.


    Tack för tips om "operation barn" ! Ska kolla den på bibban.
  • smurfen 11

    Finland tyckte jag skulle ta t.ex 300 E Puregon denna gång, plus 150 Menopur för å sätta igång produktionen. Samtidigt sa han att "alla månade är olika, kanske skulle du svara bra på gamla protokollet, men testar nytt ändå"

    Nån av er som haft blandad medicin? Bävar inför fler sprutor per dag, och frågade om jag fick skippa Progynon då jag fick satans huvudvärk av den, plus konstig mens.

    Ska prata med kliniker idag...de ringer alltid när jag jobbar så idag ska vi väl klaffa in det med mer ledighet.

    Hoppas alla har det bra!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?