• Anonym (TS)

    Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?

    Alltså varför förstår inte folk att det är dyrt att vara en höginkomsttagare?

    Om vi tar och jämför en sjuksköterska med en tjänsteman i privat sektor. Skjuksköterskans tjänar 26.000kr, tjänstemannen 60.000kr. 34.000kr i löneskillnad brutto, vilket efter skatt blir en löneskillnad på 18.331kr (20.201 resp. 38.532). Bara där blir det väldigt orättvist och skevt att jämföra bruttoinkomst. När man sedan jämför arbetsvillkoren, tjänstemannen har oftast ingen övertid, ob-ersättning osv. vilket skjusköterskan har. När skjuksköterskan slutar så har personen verkligen slutat. Det går inte att sätta en kateter på patienter hemifrån liksom. Medan tjänstemannen ska vara beredd på att under dygnets alla timmar svara på mail och telefonsamtal. Har det under dagen varit möten som dragit ut på tiden måste man jobba ikapp på kvällen. Tid man egentligen inte får betalt för. En tjänsteman måste också vara beredd på att närsomhelst vara tvungen att avbryta sin semester. Det spelar ingen roll om man är på landet 20 mil bort från kontoret eller i Australien, händer något akut måste man in till kontoret.

    Sedan kommer vi till det rent ekonomiska. Sjuksköterskor får arbetskläder av arbetsgivaren. Tjänstemannen måste stå för det själv. Och nej, bara för att man har ett jobb som kräver en kostym så kan man inte köpa den billigaste på Dressman, utan det är märken som Oscar Jacobson och Filippa K som är minsta standarden, helst ska det vara skräddarsytt. Bara det går på i genomsnitt 4.000kr/mån, sedan måste man ha skjorta/blus, skor, andra accessoarer som man måste ha för att se respektabel ut. Ytterligare 3-4000kr i månaden. Och nej, det går inte att jämföra med fritidskläder, ingen vill gå med kostym på en söndag så man måste köpa lediga kläder också. Sjuksköterskor har ingen möjlighet att äta lunch ute, vilket man måste göra som tjänsteman. Man kan inte sitta framför en matlåda och göra affärer, eller upprätthålla relationerna med branschkollegor.

    Och när man slår ut det så har sjuksköterskorna mer att röra sig med i månaden.

  • Svar på tråden Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?
  • Mandel
    viseversa skrev 2016-12-05 18:29:32 följande:

    Exakt hur dyrt är det inte att vara fattig då? Knappt ha råd att äta i slutet av månaden. Att inte kunna köpa vinterskor och kläder till sina barn.När en mössa är en enorm utgift som innebär att man får välja bort något annat nödvändigt. Att känna förtvivlan när skolan vill att man ska skicka med matsäck till barnet för då sabbas hela veckans matranson.Att ALDRIG kunna unna sig något extra. Inte kunna gå på skansen eller liknande med barnen/barnet NÅGONSIN. Inte kunna ta en kaffe ute. Men visst ts det är mest synd om dom som tjänar mer än dom behöver.- Inser du inte hur provocerande din ts är för många??


    Nu är jag inte ute efter att döma någon utan jag är helt ärligt intresserad av hur det kommer sig att man har det så svårt ekonomiskt.
    Vad är det som hänt i livet som gjort att man inte har råd att köpa en ny mössa till sitt barn eller att två smörgåsar till skolutflykten sabbar hela månadens matbudget.

    Jag är inte höginkomsttagare! Har nog närmat mig medelinkomsttagare sista året, innan dess har jag legat som låginkomsttagare.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-12-08 14:18:27 följande:

    Det är väl ändå ingen som påstod det. Ja, det går utmärkt i att ha en Dressmankostym och förhandla med någon som har en skräddarsydd kostym.

    Som kvinna kan man absolut ha Gina Tricotkläder.

    Jag har under flera år haft det väldigt tight med pengar och har ändå kunnat skickas ut och varit på uppdragsintervjuer när det rört sig om miljonkontrakt och kunnat haft en enkel klänning eller kjol från HM, Lindex etc. Det har alltid fungerat.

    En av mina kollegor driver ett projekt som ligger på en budget kring en miljard, jag tror aldrig jag sett honom i kostym någon gång.

    Det kan finnas detta tänk inom finansbranschen, det är en viss märkessnobberi där har jag förstått. Men där gäller det alla, oavsett inkomst. Så även tranee-anställda med lägsta inkomsten har samma krav på sig om hans/hennes chef.

    Det jag har dock märkt, att när vi alla var nykläckta efter högskolan, så var vi alla mer "snobbigare" med kläder. Ju äldre vi blivit, ju mer trygga vi har blivit i vår yrkesroll, desto mer avslappnad har vi blivit.

    Men fortfarande, rätt klädsel vid rätt tillfälle, vilket var rätt tufft när man på förmiddagen hade projektmöte med våra leverantörer från Tyskland för att på eftermiddagen vara på platsbesök, där pumps och kjol inte var lämplig klädsel, utan skyddsskor och oöm klädsel. Men det gick det också (och mina kläder var inte inköpta på någon exklusiv affär, troligen Lindex eller så).


    Men på riktigt, att du fortsätter övergår mitt förstånd. Att du kan förhandla i bikini betyder inte att jag kan det. Eftersom vi uppenbarligen jobbar med helt skilda saker. Och det är ju precis exakt det här jag menar. Ingen jävel har någon förståelse för det.

    Om vi ändå ska vara sådana som anmärker på varenda liten detalj så kan jag berätta att det är långt många fler branscher än finansbranschen där man inte kan gå klädd i kläder från lågprissegmentet.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2016-12-08 14:37:25 följande:
    Men på riktigt, att du fortsätter övergår mitt förstånd. Att du kan förhandla i bikini betyder inte att jag kan det. Eftersom vi uppenbarligen jobbar med helt skilda saker. Och det är ju precis exakt det här jag menar. Ingen jävel har någon förståelse för det.

    Om vi ändå ska vara sådana som anmärker på varenda liten detalj så kan jag berätta att det är långt många fler branscher än finansbranschen där man inte kan gå klädd i kläder från lågprissegmentet.
    Men var läser du in att jag förhandlar i en bikini. Du skriver märkeskläder, jag skriver att det inte är viktigt.
    Men jag har snart 30 års erfarenhet från teknik/anläggningsbranschen, både som beställare och som konsult, både privat, statlig och kommunal tjänst och under dessa år så tror jag att jag aldrig träffat den typen av inställning som du har. Inte ens bland de höga cheferna.
    Jag har en väninna som arbetar på Ericsson, och reser i princip över hela världen, hon köper 90% av sina kläder på vanliga affärer och det har fungerat under dessa 15 år jag känt henne.
  • M1rella
    Anonym (TS) skrev 2016-12-08 13:31:03 följande:

    Att klä sig representatabelt innebär att alltid vara snäppet bättre klädd än kunder/motparter/klienter. Har man ska träffa någon man vet går i kläder från Gina Tricot ska man klä sig i H&M, kläder från H&M, kräver kläder från MQ. Kläder från MQ kräver kläder från Filippa K osv.

    Och vi drar den trasiga skivan på repeat igen då: Det blir väldigt skevt att jämföra bruttoinkomster. Själva grejen med den höga lönen är ju att man alltid har arbetstid. Nu vet jag inte hur jourtillägg och ob- och övertidsersättningar ser ut för en sjuksköterska men du kan ju själv räkna ut hur din månadslön skulle se ut om du har jour precis hela månaden, minst 20-timmars övertid och jobbar två timmar mellan 21-23 varje kväll plus minst tre timmar på helgen.

    Snälla berätta för mig hur stor lönen skulle bli.


    Du bet tydligen i vad som menas med att man är klädd representabelt.

    Själv är har alltid klädd representable i mitt jobb och jag har absolut inga dyra närkeskläder i jobbet. Får för övrigt inte arbetskläder av arbetsgivaren.

    20 timmars övertid per månad är inte speciellt svårt att få som ssk. Dock tar jag personligen utnkycket av övertid i ledighet så min lön påverkas inte av min övertid. Värderar helt enkelt ledigt framför pengar.

    Jour hade jag aldrig fått, klarat eller ens velat jobba en hel månad.

    Du har ett jobb där det förväntas att du gör en del arbete hemma men du kompenseras också för detta genom högra grundlön.

    Men att du nu är så korkad och tar ett jobb där övertiden är bortförhandlat (mot högre grundlön) soc sedan klagar på att du gör mycket "gratis" arbete får stå helt för dig. Jag hade aldrig gjort det. Klagar inge heller på den lilla mängd "gratis" arbete jag gör i mitt jobb, eftersom jag faktiskt själv väljer att göra det.

    I mitt jobb förväntas jag inte göra något hemma och har heller inte högre grundlön. Däremot sitter jag ofta med studentbedömningar på helgen utan att få betalt eller ledig men det är för att jag inte hinner göra det i arbetstiden.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-12-08 14:45:00 följande:

    Men var läser du in att jag förhandlar i en bikini. Du skriver märkeskläder, jag skriver att det inte är viktigt.

    Men jag har snart 30 års erfarenhet från teknik/anläggningsbranschen, både som beställare och som konsult, både privat, statlig och kommunal tjänst och under dessa år så tror jag att jag aldrig träffat den typen av inställning som du har. Inte ens bland de höga cheferna.

    Jag har en väninna som arbetar på Ericsson, och reser i princip över hela världen, hon köper 90% av sina kläder på vanliga affärer och det har fungerat under dessa 15 år jag känt henne.


    Jag förstår i feb hur något så enkelt inte går in hos folk. Det spelar ingen roll hur det funkar på ditt jobb, eller hur lång erfarenhet du har, eller hur många kompisar du har som går klädda som uteliggare och "lyckas". Det fungerar inte så på alla arbetsplatser!
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2016-12-08 15:58:00 följande:
    Jag förstår i feb hur något så enkelt inte går in hos folk. Det spelar ingen roll hur det funkar på ditt jobb, eller hur lång erfarenhet du har, eller hur många kompisar du har som går klädda som uteliggare och "lyckas". Det fungerar inte så på alla arbetsplatser!
    Det är ingen som går omkring som en uteliggare, du vet, man kan faktiskt se välklädd ut, utan att män har Hugo Boss-kostymer och kvinnor har kläder från Phillipa K (som exempel).

    Jag gör en ganska god gissning att på de flesta arbetsplatser (som då har tjänstemän av olika nivåer) är det vanligt att man klär sig i kläder som kommer från de vanliga kedjorna.
    Det är en klar minoritet av arbetsplatser där man kräver att personalen har en klädkod som innebär dyra märkeskostymer.
    Det är du som drar till extremer hela tiden. Uteliggare, förhandla i bikini etc.

    Kliv ut ett eller två kvarter från Östermalm, så lär du bli varse att man INTE har märkeskostym som daglig klädsel, ÄVEN om man är en högavlönad tjänsteman med hög arbetsbörda.
  • Anonym (TS)
    M1rella skrev 2016-12-08 15:24:00 följande:

    Du bet tydligen i vad som menas med att man är klädd representabelt.

    Själv är har alltid klädd representable i mitt jobb och jag har absolut inga dyra närkeskläder i jobbet. Får för övrigt inte arbetskläder av arbetsgivaren.

    20 timmars övertid per månad är inte speciellt svårt att få som ssk. Dock tar jag personligen utnkycket av övertid i ledighet så min lön påverkas inte av min övertid. Värderar helt enkelt ledigt framför pengar.

    Jour hade jag aldrig fått, klarat eller ens velat jobba en hel månad.

    Du har ett jobb där det förväntas att du gör en del arbete hemma men du kompenseras också för detta genom högra grundlön.

    Men att du nu är så korkad och tar ett jobb där övertiden är bortförhandlat (mot högre grundlön) soc sedan klagar på att du gör mycket "gratis" arbete får stå helt för dig. Jag hade aldrig gjort det. Klagar inge heller på den lilla mängd "gratis" arbete jag gör i mitt jobb, eftersom jag faktiskt själv väljer att göra det.

    I mitt jobb förväntas jag inte göra något hemma och har heller inte högre grundlön. Däremot sitter jag ofta med studentbedömningar på helgen utan att få betalt eller ledig men det är för att jag inte hinner göra det i arbetstiden.


    Så hur skulle din lön se ut om du fick övertid i pengar, om du hade jour hela månaden och ob-tillägg?

    Och vi tar det igen då. Häng med nu. Jag klagar inte på min arbetssituation, det jag är frustrerad över är att folk vägrar fatta att jag har utgifter som kommer med jobbet. Lika självklart att en receptionist måste köpa ett busskort för att kunna ta sig till jobbet, lika självklart Förväntas det av mig att behöva lägga pengar på kemtvätt osv. för att kunna göra mitt jobb. Detta är heller ingenting jag klagar över. Det som dock är förbannat enerverande är att det tas för givet att jag alltid ska visa förståelse och hänsyn till alla andra mindre lyckligt lottade. Men när jag vill ha samma förståelse tillbaka så är det som att alla blir obstinata treåringar som skriker och håller för öronen och vägrar ta in någonting.

    Kan du nu vara snäll och säga till om du inte förstår?
  • hammarhajen
    Anonym (TS) skrev 2016-12-08 15:58:00 följande:
    Jag förstår i feb hur något så enkelt inte går in hos folk. Det spelar ingen roll hur det funkar på ditt jobb, eller hur lång erfarenhet du har, eller hur många kompisar du har som går klädda som uteliggare och "lyckas". Det fungerar inte så på alla arbetsplatser!
    Du måste få det tufft med folk som sprättar bort märkeslapparna. Hur ska du du placera dem i fack och ta reda på om de är duktiga på sitt jobb?

    Visst finns branscher med höga krav på professionell klädsel, men inte kan man avgöra om en annans blus kostar 700 kr eller 1700 om man sitter på normalt avstånd vid ett förhandlingsbord..
  • Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2016-12-08 13:46:53 följande:
    AVsaknaden av svar beror enbart på att t int e finns något att svara på
    Då får du läsa om och läsa noggrannare så upptäcker du frågan i det inlägget.
  • Anonym (TS)
    Anonym (P) skrev 2016-12-08 19:58:31 följande:

    Då får du läsa om och läsa noggrannare så upptäcker du frågan i det inlägget.


    Om jag omformulerar mig då, avsaknaden av svar beror enbart på att det inte fans något betydelsefullt att svara på. Dumma frågor får dumma svar
Svar på tråden Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?