• Milla8101

    IVF Januari 2017

    Hej

    Är det någon mer som drar igång med Ivf nu i Januari, själv så börjar vi med medicinering imorgon. Tänkte vi kunde följas åt på vägen kanske.

    Naturligtvis så åkte jag även på en rejäl förkylning nu på nyår lagom till start :(

    Jag är 36 år och min sambo är 38 år, vi har en pojk på 5 år, som kom till på vanligt vis.

    Även då var det svårt att bli gravid. Så nu tog vi tag i det, jag hade väldigt lågt Amh värde 0,3 låg det på. 4-5 folliklar på varje sida men ganska små. Ena äggledaren var typ sluten så på den siden var det kört för äggen att ta sig igenom. Inte konstigt att det har tagit tid, nu i efterhand så har vi undrat varför vi inte tog tag i det tidigare.

    Men nu är vi igång, vi håller alla tummar vi kan för att det ska gå vägen, har ju inte så många försök tyvärr :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-08 20:15
    Vi som är med i denna tråd!

    Camilla (jag) 36 år, korta protokollet, 4 jan, äggplock v. 2-3, ivf 1
    Ammela 31år, långa protokollet, 17 jan , äggplock v 7, ivf 1
    Anna 30 år, långa protokollet , 25 okt , äggplock v 5, ivf 1
    Sofia 27 år, korta protokollet, 14 jan, äggplock v 4, ivf 1

    Jag fyller på eftersom.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-10 17:43
    Sara 25 år, korta protokollet, ca 25 jan, äggplock ? Ivf 1
    Candra 26 år, korta protokollet, ca 11/1
    Jenny 35 år, korta protokollet, 20/1 ivf 2 (syskonförsök)
    Emma 38 år, långa protokollet, 11/1 äggplock v. 4, ivf 1
    Sandra 27 år, x protokollet, äggplock v? , ivf 1
    Karin 35 år, korta protokollet, 4/1 ivf 1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-13 06:45
    Sandra 31 år, långa protokollet, äggplock ? Ivf 1
    AnnZoo 81, långa protokollet, äggplock v.3 ivf 1
    Ivfbullen 30 år korta protokollet, sprutstart 11/1, ivf 2

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-15 17:21
    Sandra 25 år, korta protokollet, sprutstart 12/1, ca äggplock v 4,

  • Svar på tråden IVF Januari 2017
  • Suss11
    Karins08 skrev 2017-01-13 08:55:48 följande:

    Idag ska jag kolla hur mina ägg växt!

    Hur har det gått för er andra som också gjort UL idag?


    Lycka till! Jag själv kom precis därifrån, ca 10 äggblåsor som svarar på behandlingen, men så värst stora var de ej. Ska fortsätta med sprutor och troligt äggplock på fredag om en vecka om allt går som det ska! Fick tid för nytt UL på tisdag så då hoppas jag få veta exakt. Tycker denna väntan är ganska jobbig...

    Som sagt hoppas det gick bra för allas UL idag:)
  • Suss11
    Emsoff skrev 2017-01-13 06:35:04 följande:

    Några här har ju gjort Ivf förut. Hur ont gör egentligen äggplocket. Jag har bara hört om de jobbiga äggplocken. Ni som inte vill veta får hoppa över att läsa inläggen ;)

    På en skala 1-5 där 5 är, jag står-inte-ut-ont och 1 är det-kändes-men-ingen-fara. Gärna med en liten beskrivning av er tidigare upplevelse.


    Hej!

    Jag har gjort 2 äggplock tidigare, kan säga att det första gjorde ont en 4 kanske och var verkligen inte så sugen på att behöva göra om det. Men pratade med läkaren och fick mer smärtlindring vid 2:a gången och då var det lugnt. Tydligen är de ibland restriktiva med morfinet för att man inte ska må dåligt efter, så sa de till mig iaf men vet inte om det stämmer? Kan tillägga att jag vid det tillfället mådde ganska dåligt och var rädd för ingreppet det kan ju så klart påverka en...
  • Karins08
    Suss11 skrev 2017-01-13 12:39:52 följande:

    Hej!

    Jag har gjort 2 äggplock tidigare, kan säga att det första gjorde ont en 4 kanske och var verkligen inte så sugen på att behöva göra om det. Men pratade med läkaren och fick mer smärtlindring vid 2:a gången och då var det lugnt. Tydligen är de ibland restriktiva med morfinet för att man inte ska må dåligt efter, så sa de till mig iaf men vet inte om det stämmer? Kan tillägga att jag vid det tillfället mådde ganska dåligt och var rädd för ingreppet det kan ju så klart påverka en...


    Hur många ägg har du fått ut tidigare?

    Jag hade 9 stycken som hade börjat växa i måndags. Men jag har fått för låg dos, så mina ägg har inte utvecklats så som de borde. Har få stora ägg, min läkare sa att de borde vara minst 17 mm Känner mig både ledsen och besviken

    Men det är svårt att veta om man ska boka in äggplock eller inte. Högre dos var liksom inte aktuellt hos mig just nu, utan det var isf avbryta och försöka igen senare.
  • Suss11
    Karins08 skrev 2017-01-13 13:43:46 följande:

    Hur många ägg har du fått ut tidigare?

    Jag hade 9 stycken som hade börjat växa i måndags. Men jag har fått för låg dos, så mina ägg har inte utvecklats så som de borde. Har få stora ägg, min läkare sa att de borde vara minst 17 mm Känner mig både ledsen och besviken

    Men det är svårt att veta om man ska boka in äggplock eller inte. Högre dos var liksom inte aktuellt hos mig just nu, utan det var isf avbryta och försöka igen senare.


    Så tråkigt:( Förstår att du känner så, det är ju det man är rädd för när man går dit! Men var det upp till dig att bestämma om du skulle fortsätta? Och varför inte högre dos? Man har ju tusen frågor när det blir så här och alla säger ju olika. Det där med 17 mm sa min läkare också idag men det är ju vid uttaget, nu var de allt mellan 7-12. Frågade om det var normalt men de verkar inte kunna svara riktigt utan bara att det var ok...

    Tidigare har jag fått ut 8 resp 12 ägg om jag minns rätt.

    Om det är din första ivf har jag förstått att de kan vara svårt att ställa in dosen- så har du ingen annan press ( typ åldern som jag) kanske det är värt ett nytt försök?
  • Emsoff
    Karins08 skrev 2017-01-13 08:54:40 följande:
    Jag beklagar alla missfall Vad starkt av er att fortsätta kämpa, för det måste ju kännas fruktansvärt tungt.

    Och jag hoppas Falun blir bra för er!
    Tack! Jo det har varit och är väldigt tufft. Och oron för fler missfall är såklart överhängande. Men vi kan liksom inte sluta innan vi försökt allt. Och läkarna förklarar bara missfallen med otur. Och att turen förhoppningsvis kommer vår väg om vi orkar fortsätta.
  • Karins08
    Suss11 skrev 2017-01-13 14:12:25 följande:

    Så tråkigt:( Förstår att du känner så, det är ju det man är rädd för när man går dit! Men var det upp till dig att bestämma om du skulle fortsätta? Och varför inte högre dos? Man har ju tusen frågor när det blir så här och alla säger ju olika. Det där med 17 mm sa min läkare också idag men det är ju vid uttaget, nu var de allt mellan 7-12. Frågade om det var normalt men de verkar inte kunna svara riktigt utan bara att det var ok...

    Tidigare har jag fått ut 8 resp 12 ägg om jag minns rätt.

    Om det är din första ivf har jag förstått att de kan vara svårt att ställa in dosen- så har du ingen annan press ( typ åldern som jag) kanske det är värt ett nytt försök?


    Ja, det kändes trist Men vad gör man? Läkarna verkar ju mer tålmodiga än man själv är, själv tycker jag varje vecka känns lång när man bara vill få ett plus högre dos behöver jag isf från början (fick en låg dos nu, för ironiskt nog var de rädda för överstimulering först :) )

    Jag fick känna ifall jag tyckte det var värt att plocka ut 4 eller 5 ägg nu, eftersom jag hade potential för mycket bättre. Det var iaf det antalet ägg som var stora idag.. men hade hoppats på typ 12 jag med, känns ju som chanserna borde öka. Även om de sa kvantitet före kvalitet Har ni lyckats få blastocyster?

    Och jag är 35, så känner väl den biologiska klockan iaf.. har inga barn sen innan.. hur gammal är du och har ni barn sen innan?
  • Karins08
    Emsoff skrev 2017-01-13 15:11:49 följande:

    Tack! Jo det har varit och är väldigt tufft. Och oron för fler missfall är såklart överhängande. Men vi kan liksom inte sluta innan vi försökt allt. Och läkarna förklarar bara missfallen med otur. Och att turen förhoppningsvis kommer vår väg om vi orkar fortsätta.


    Ja, fy. Jag beklagar verkligen

    Och kanske tur i oturen att missfallen inte beror på något specifikt, fast det iofs inte är kul att plötsligt bli ett så extremt fall rent statistiskt.

    Men jag håller tummar och tår för er!
  • Milla8101

    [quote=77305249][quote-nick]Karins08 skrev 2017-01-13 08:55:48 följande:[/quote-nick]

    Idag ska jag kolla hur mina ägg växt!

    Hur har det gått för er andra som också gjort UL idag?

    [/

    Jag hade 7 blåsor och 6 utav dom hade växt tills sig allt ifrån 12-14 mm, ska göra ett till UL på måndag, så troligen äggplock tisdag lr onsdag. Hon tyckte dom så väldigt fina ut.

    Läste om ditt besök, va tråkigt. För mig är det nog inget alternativ att försöka igen för jag har inga mer blåsor än detta verkar det som.

  • Milla8101

    Till Alla er som har recept på orgalutran och inte har hämtat ut.

    Dom är istort sett slut, jag fick tag på det sista paketet igår i våran stad. Den är rest noterad och kommer in kanske i mitten av februari.

    Nämnde det för min läkare idag, hon hade ingen aning om det för det hade inte gått ut någon information om det. Så vet ni att ni har recept så kolla med eran läkare om det finns något annat alternativ. Man blir ju väldigt stressad när man verkligen måste ha det och dom slänger detta i ansiktet....

  • Milla8101
    pigan86 skrev 2017-01-13 08:24:15 följande:

    Följer gärna med i denna tråd

    Våran ivf behandling sköts upp då dem hittade en cysta i min ena äggstock i november. Men efter ul den 11/1 så fick vi klartecken att starta med sprutorna i samband med min mens som borde komma kring den 18-20/1

    Vi kör den "korta" och de är vårat första gemensamma barn, han har en dotter sedan tidigare (naturlig väg)

    Roligt att få följa fler som är i samma stadie som oss, håller tummarna att 2017 blir ett bra år och att allt går bra för er andra och för oss


    Hej o välkommen.

    Spännande, vad hade du för värden? Amh tex.

    2017 ska verkligen bli Vårat år!
Svar på tråden IVF Januari 2017