• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • KillBill
    Världsmedborgare skrev 2017-03-16 14:12:14 följande:
    Antar du har rätt.., Sverige går för bra för att det ska var roligt att vara i opposition, så dom får hålla tillgodo med att lyfta Toblerone historien.

    Varför inte kalla Tobé-fifflet för Tobé-rånet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2017-03-16 16:43:22 följande:
    smile2.gif
    Hörde att Gotlands ledande Moderat hoppat av M (politiken), för att M börjat samarbeta med det högerextrema SD.

    Skulle inte förvåna om vi kommer att få se fler avhopp framöver.., inte direkt ovanligt att fler följer efter när väl "proppen gått ur" i en sakfråga som så tydligt delar ett parti.

    Och när M-topparna själva säger sig inte förstå varför dom tappar väljare, så lär det knappast bli den förändring som M:s väljare vill ha.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-03-15 11:38:31 följande:

    Såg nu att Tobé viftat med kortet mer som regel än som misstag/undantag, och låtit oss skattebetalare betala för en massa privata köp till sig själv och sina vänner.
    Vi kan alltså vänta oss fler avslöjanden om Tobé och hans kriminalitet, en kriminalitet som nästan tycks vara regel hos de som mest och högst ropar på lag och ordning, och hårdare tag, d.v.s de som finns på högerkanten av den politiska skalan.

    Jag skulle inte bli förvånad om M får under 15% vid nästa mätning, dom gör ju allt för allt för att bli av med sina väljare, men själv tycks dom inte fatta nånting.
    Och när det nu är så illa ställt i partistyrelsen hos M, så förtjänar partiet heller inget väljarstöd.

    Nu har KD chansen att knipa väljare, och kanske ta sig över 4% spärren vid nästa val.
    Men då måste dom upplösa Alliansen och driva sin egen politik.
    För blir dom kvar i Alliansen kommer dom att åka ur, då ingen/få kommer att taktikrösta på dom.
    Räddningen skulle möjligen kunna vara att dom tar fd M-väljare, men jag tvivlar, dom väljarna verkar gå till andra partier, mest till C verkar det som.

    Och för Sverige är det önskvärt om Alliansen (Blocken) försvann, så att det gick att bilda regeringar där politiken är det viktiga och inte makten.

    Löfven o Co förvånar mig gång på gång med att klara att sköta Sverige så bra, med tanke på all den populism som värsta sortens rännskita värks ut över dom.
    Det behövs styrka och handlingskraft för att inte dras med i ner i det träsket.

    Det är synd att Löfven o Co:s regerande inte når ut till folket, utan det är istället kommunal och landstingspolitikernas oförmåga att sköta sina uppgifter som visas upp, och som regeringen får skulden för.
    Men vi får hoppas det har ändrats till nästa val, då den här regeringen är en av få jag velat se sitta kvar för ytterligare en mandatperiod.


    Givetvis finns det en del "stolpskott" som behöver bytas ut, men generellt så har de flesta ministrar skött sig över förväntan.
    Och det är definitivt inget som kan sägas ha varit regel i tidigare regeringar, tvärtom så har då många varit en besvikelse, så det är mer än glädjande att det nu är bättre än jag förvantat mig. smile1.gif

    Jag är långt ifrån ensam om den åsikten, det får vi bevis på gång på gång, när omvärlden ger betyg på hur bra Sverige sköts.
    Och det gör det än mer synd, att regeringen hela tiden får klä skott för de misslyckanden som undermåliga politiker som styr i landsting och kommuner gör, och som är de som istället borde ställas till svars.

    Vi har sett en del antydningar från regeringshåll, att klämma åt ansvariga i kommuner och landsting, men jag hoppas det blir mycket mer av det.
    Det är viktigt att folket får lära sig skillnaden hos vilka huvudansvaret ligger, för det är uppenbart att majoriteten av svenska folket tror att allt är en regerings fel, oavsett fråga.
    När sanningen är att mycket av de problem vi ser idag, så ligger huvudansvaret hos kommuner och landsting, och är ofta inte ens nåt som en regering kan lägga sig i, det sätter självstyret stopp för.


    Det är väl snarare regel än undantag att högerpopulister ännu inte har hunnit lära sig skillnaden mellan staten, landstingen och kommunerna. Själv bor jag i ett landsting som sett till skattekraft och geografiska avstånd inte borde ha några som helst problem att ligga i absolut topp vad gäller kvaliten på sjukvården men där moderterna under 10 års tid medvetet har arbetat för att slussa över skattepengar till privata intressen och där sjukvården numer är en katastrof - men vi har åtminstone världens dyraste sjukhusbygge i NKS, där visserligen vården inte fungerar och fasaden på bygget har börjat rasa ner.

    Visst, vi har en bra regering, där en del regeringsmedlemmar kanske borde ägna sig åt annat än politik, en regering utan några klart lysande stjärnor men som det verkar ett väl fungerande lag.

    Löfven vinner i längden, särskilt om man ser till resultaten, inte till retoriken. För det måste jag erkänna, någon talare av klass är han inte.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    Världsmedborgare skrev 2017-03-14 18:58:02 följande:

    Sån´t liv M förde när M Sahlin använde sitt "kort" för köp av en Toblerone, så kan M inte göra annat än att sparka Tobé.
    Det blir många förp Toblerone för att komma upp i 10650 sek, den summa som Tobé handlat för: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tomas-tobe-svarar-pa-fragor-om-gratisresorna
    Dessutom så kan han säkert få bli medlem hos SD, då han vurmar så mycket för samarbetet med dom.


    FDFMGA skrev 2017-03-14 20:05:27 följande:
    Egen och andras moral, du vet.

    Inga kan som moderater väsnas så mycket om någon utanför kretsen snor en knappmål - men om någon moderat stjäl en silverskål så är det väsentliga att denna någon fyller silverskålen med M-nötter så de kan proppa i sig tillsammans och förfasas över alla dessa knappnålstjuvar.
    Det var väl inte helt glasklara regler för hur poängen fick användas...

    www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-riksdagspolitiker-kan-ha-anvant-poang-felaktigt

    Staten hade ju inte fått några ökade kostnader om allal dessa hade lpåtit poängen brinna inne istället för att handla för dem.



    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-03-16 20:27:46 följande:
    Visst, vi har en bra regering, där en del regeringsmedlemmar kanske borde ägna sig åt annat än politik, en regering utan några klart lysande stjärnor men som det verkar ett väl fungerande lag.

    Löfven vinner i längden, särskilt om man ser till resultaten, inte till retoriken. För det måste jag erkänna, någon talare av klass är han inte.
    Jag håller med, Löfven har helt klart visat sig kunna hantera ledarskapet, och precis som du säger så vinner han alltmer i förtroende dag för dag.
    Och visst är det synd att han inte är någon talare eller landsfader, inte än iaf.., tror inte han blir heller, där är det nog bakgrund och uppväxt som gör sig påmint.

    Men så länge han får laget att fungera bra, och Sveerige fortsätter att uppvisa bra resultat så kan jag helt klart leva med dom bristerna.

    Det gör ju inte direkt ont att läsa sån´t här: http://www.di.se/nyheter/statens-overskott-far-finansministern-att-jubla/

    Och jag kunde inte låta bli att le över Magdalena Anderssons svar till Nordea som hotar med att flytta utomlands.
    https://www.svd.se/ministerns-iskalla-svar-efter-nordeas-flytthot
     Om de lägger huvudkontoret i ett annat land minskar risken för svenska skattebetalare den dagen det blir en krasch, säger Magdalena Andersson.

    Kunde inte ha sagt det bättre själv, vi ska fan inte behöva betala fler gånger för bankernas egna misstag.
    Och gör man som Nordea en vinst på 40 miljarder, då har dom råd att betala så att vi skattebetalare inte fler ggr ska tvingas hjälpa dom på fötter vid en ev krasch i framtiden.

    Och bankerna har inte betalat tillbaka vad dom fått av oss medborgare tidigare, så jag ser det som att nu är det pay back time.., inte en dag för tidigt, om du frågar mig.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-03-16 20:39:27 följande:
    Det var väl inte helt glasklara regler för hur poängen fick användas...

    www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-riksdagspoli...

    Staten hade ju inte fått några ökade kostnader om allal dessa hade lpåtit poängen brinna inne istället för att handla för dem.



    Är jag inte säker på. Kan mycket väl tänka mig att Tobé har ekonomi för att handla vin eller åka tåg för egna pengar om det handlar om privat konsumtion.

    Det rörde sig ju ändå inte om några jättesummor, cirka 10.000 om jag minns rätt.

    Jag tjänar inte lika mycket som Tobé men det händer att jag köper rödvin på Systembolaget, till och med att jag åker tåg någon enstaka gång.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-03-16 21:38:59 följande:
    Är jag inte säker på. Kan mycket väl tänka mig att Tobé har ekonomi för att handla vin eller åka tåg för egna pengar om det handlar om privat konsumtion.

    Det rörde sig ju ändå inte om några jättesummor, cirka 10.000 om jag minns rätt.

    Jag tjänar inte lika mycket som Tobé men det händer att jag köper rödvin på Systembolaget, till och med att jag åker tåg någon enstaka gång.

    Jag säger som jag sagt tidigare, politiker är inga vanliga människor, dom ska vara fläckfria förebilder och straffas hårt om dom gör fel.

    Ja jag vet det låter hårt, kanske t.o.m orättvist, och att många därför inte håller med mig.

    Men jag ser det som, att det är dom som sätter spelreglerna för alla oss andra, och då ska dom även bevisa att det går att leva upp till det, inte kunna skylla på slarv, glömska, eller annat som vi vanliga gräsrötter kan hävda som ursäkt för att vi gör fel.

    Jag hävdar att det är för att vi inte är tillräckligt tydliga med vad som inte är acceptabelt, som politiker gång på gång avslöjas med att använda våra gemensamma skattepengar för eget bruk.
    I de flesta fall tror jag inte ens dom tänker på att det är skattepengar dom använder, dom är så vana att vi medborgare betalar för lite fika, en extra sväng med tjänstebilen för att göra nåt privat ärende o.s.v.

    Och för vissa så drar det iväg och slutar med att dom helt tappar förståndet, och låter oss skattebetalare stå för allt, om den möjligheten dyker upp, det har vi sett många ggr.
    Därför ska brott mot reglerna straffas stenhårt, och inte bara viftas bort för att det gäller en skitsak.

    Det handlar i slutänden om att vi väljare måste kunna lita på de vi valt att lämna över ansvaret för våra pengar till.
    Att dom använder varenda skattekrona på ett sätt som kommer oss väljare tillgodo, att vi får det mesta möjliga för den skatt vi jobbar ihop och betalar in.
    När det gäller företag som kommer på deras anställda med att använda företagets pengar eller egendom för privat bruk, eller begår annat brott som drabbar företaget, så blir det sparken på stående fot.
    Det kan även räcka med ett misstag eller ett beteende som är negativt för företaget för att den anställde ska få sparken.

    Och så ska det även vara för politiker, fast där ska ännu hårdare och petigare regler tillämpas.
    Och i Sveriges Riksdag så borde det vara förbjudet för kriminella att sitta, och de som är under polisiär utredning ska tvingas använda sig av en ersättare.

    Jag kan inte förstå att folk har invändningar mot det, det handlar ju bara om det lilla fåtal personer som sitter längst upp i makthierarkin, de som ytterst har ansvaret för vårt land.
    Nog borde vi kunna enas om, att av dom ska vi kunna kräva långt mer av ansvar och rättspatos, än av oss övriga invånare i Sverige.

    Många blir skogstokiga om fd kriminella t.ex är lärare för sina barn i skolan, men när samma kriminella sitter i Sveriges Riksdag och beslutar om samma barns och vår framtid, då går det bra.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Dorian Ertymexx
    FDFMGA skrev 2017-03-16 20:27:46 följande:
    Det är väl snarare regel än undantag att högerpopulister ännu inte har hunnit lära sig skillnaden mellan staten, landstingen och kommunerna. Själv bor jag i ett landsting som sett till skattekraft och geografiska avstånd inte borde ha några som helst problem att ligga i absolut topp vad gäller kvaliten på sjukvården men där moderterna under 10 års tid medvetet har arbetat för att slussa över skattepengar till privata intressen och där sjukvården numer är en katastrof - men vi har åtminstone världens dyraste sjukhusbygge i NKS, där visserligen vården inte fungerar och fasaden på bygget har börjat rasa ner.

    Visst, vi har en bra regering, där en del regeringsmedlemmar kanske borde ägna sig åt annat än politik, en regering utan några klart lysande stjärnor men som det verkar ett väl fungerande lag.

    Löfven vinner i längden, särskilt om man ser till resultaten, inte till retoriken. För det måste jag erkänna, någon talare av klass är han inte.
    Ajdå, vi delar hemlandsting alltså. NKS är en katastrof på så många plan, och visar precis varför högerns fantastiska barnatro på den heliga marknad är en massiv övertro.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • TheDummy
    Världsmedborgare skrev 2017-03-16 20:09:04 följande:
    Hörde att Gotlands ledande Moderat hoppat av M (politiken), för att M börjat samarbeta med det högerextrema SD.

    Skulle inte förvåna om vi kommer att få se fler avhopp framöver.., inte direkt ovanligt att fler följer efter när väl "proppen gått ur" i en sakfråga som så tydligt delar ett parti.

    Och när M-topparna själva säger sig inte förstå varför dom tappar väljare, så lär det knappast bli den förändring som M:s väljare vill ha.
    Det var lite på det här viset som avhopparna från Socialdemokratin bildade Vänstern i forna dagar.

    Det finns alltid motsättningar inom partierna, lika mycket som det finns motsättningar mellan samtliga riksdagspartierna. Jag hade dock räknat med at KD skulle vara först ut att hoppa ytterligare ett steg åt höger än M, men samtidigt är jag inte ett dugg förvånad över att M gjorde det heller.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-03-14 18:58:02 följande:
    Sån´t liv M förde när M Sahlin använde sitt "kort" för köp av en Toblerone, så kan M inte göra annat än att sparka Tobé.
    Det blir många förp Toblerone för att komma upp i 10650 sek, den summa som Tobé handlat för: www.svt.se/nyheter/inrikes/tomas-tobe-svarar-...
    Dessutom så kan han säkert få bli medlem hos SD, då han vurmar så mycket för samarbetet med dom.
    Tobé borde inte köpa egna resor på bonuspoängen på SJ men Sahlin handlade för över 50000 på skattebetalarnas bekostnad, dvs fem gånger mer än Tobé.

    Bland annat.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten