• greken2000

    Frågor om psykopater

    1. Finns det lugna psykopater som är mer i bakrunden?
    2.Hur lätt läser psykopaten av andra om de andra ljuger, är indirekt osv?
    3-Hur ser psykopaten på verkligheten? förstår dom allting socialt?
    4.Är dom som en maskin som bara ljuger och manipulerar automatiskt?
    5. Är dom alltid i nuet? aldrig i sina tankar?

  • Svar på tråden Frågor om psykopater
  • AndreaBD
    greken2000 skrev 2017-06-05 18:46:08 följande:

    1. Finns det lugna psykopater som är mer i bakrunden?
    2.Hur lätt läser psykopaten av andra om de andra ljuger, är indirekt osv?
    3-Hur ser psykopaten på verkligheten? förstår dom allting socialt?
    4.Är dom som en maskin som bara ljuger och manipulerar automatiskt?
    5. Är dom alltid i nuet? aldrig i sina tankar?


    1. ja
    2.  Jag tror inte att de är så duktiga på att se om någon ljuger. De är inte så bra på att förstå andras reaktioner, de är mer själva aktiva och lägger ut ett "bete", provocerar med något, och väntar på reaktionen. Att en person sedan blir arg, ledsen eller upprörd, det förstår de.
    3. Nej. Jag jobbade med en ungdom som var mycket psykopatisk. Han trodde att andra människor bara låtsas när de visar känslor. Han hade inte såna känslor, så därför trodde han, logiskt, att andra inte hade dem heller.
    4. Nej, men de vänjer sig ju med tiden och då blir det mer och mer automatiserat.
    5. Huvudgrejen där är väl att de är impulsiva, inte tänker på konsekvenserna. Däremot kan de säkert komma ihåg saker från det förflutna.
  • greken2000

    Okej tack. Så om dom inte är duktiga på att se om folk ljuger antar jag att dom tror att det som andra säger ser dom som ärligt? Att alla är ärliga?

  • Meriall
    greken2000 skrev 2017-06-09 13:30:24 följande:

    Okej tack. Så om dom inte är duktiga på att se om folk ljuger antar jag att dom tror att det som andra säger ser dom som ärligt? Att alla är ärliga?


    Nej de tror snarare att alla andra ljuger eftersom de själva gör det. Psykopater tror ju instinktivt att alla andra också är psykopater.
  • AndreaBD
    Meriall skrev 2017-06-09 14:06:48 följande:
    Nej de tror snarare att alla andra ljuger eftersom de själva gör det. Psykopater tror ju instinktivt att alla andra också är psykopater.
    Precis! Det är ju ganska naturligt att man antar att andra är som man själv är.
  • AndreaBD

    På Youtube kan du hitta flera videos av Thomas Sheridan. Han är ganska bra på det ämnet. Jag skulle dock inte tro exakt allt han säger (förutom psykopaterna), där kommer det in en del konspirationsteorier: Men psykopater kan han.

  • greken2000

    Okej, så det psykopater som är lugnare överlag? som är mer introverta? hur skiljer sig isf dessa typ av psykopat mot övriga?

    Om det finns. finns det någon som stött på en sån eller har info?

  • AndreaBD
    greken2000 skrev 2017-06-12 17:58:31 följande:

    Okej, så det psykopater som är lugnare överlag? som är mer introverta? hur skiljer sig isf dessa typ av psykopat mot övriga?

    Om det finns. finns det någon som stött på en sån eller har info?


    Det kan jag inte svara på, vad jag vet så har ingen försökt dela upp psykopater i lugna och livligare psykopater. Det är ju egentligen inte viktigt, eftersom det inte är ett symptom av psykopati att vara livlig, även om psykopater ofta har ADHD i grunden.

    Men jag föreslår att du kollar på några dokumentärer om psykopater. Med lite mera kunskap kan du kanske ställa mer relevanta frågor, eller så förstår du det redan från dokumentärerna. Du verkar tänka på nån specifik person, men även då är det bäst om du har lite mera kunskap om det, då kan du bättre avgöra om det är så med personen som du tänker på.
Svar på tråden Frågor om psykopater