• Modimi

    Gravid tvillingar BF jan 18

    Hej!

    Tänkte kolla om det finns någon som är gravid med tvillingar, som vill följas åt lite. Vi väntar två små stjärnor efter 4 års försök och fjärde IVF insättning.

    Det vore jätteroligt om någon i liknande situation vill följas.

  • Svar på tråden Gravid tvillingar BF jan 18
  • LFF
    Modimi skrev 2017-07-17 18:54:32 följande:

    Kul med några nya här tråden!

    Det känns som några av er har fått göra fler tidiga UL, vi gjorde IVF men fick ett tidigt och nu får vi vänta till V.19 ;( jag vill också gå på fler????

    Vi vet inte heller om det är enäggs eller tvåäggs, de såg ut som att det var en tjock skiljevägg vad de nu menar med det.

    Vi skippade KUB det skulle ändå inte ändra någonting för oss.

    Vart bor ni alla förresten?


    Tjock skiljevägg betyder att bebisarna ligger helt separerade och att de därmed räknas som "tvåäggstvillingar" eller DCDA. Det är den minst riskfyllda sortens tvillinggraviditet och det blir tre extra tul i v28, 32 och 36. Ca 25% av alla samkönade tvåäggstvillingar är enäggstvillingar. Om ägget delar sig första tre dagarna efter befruktningen kommer de att få egna säckar och därmed bedömas som DCDA.
  • Sufieee

    Hej!

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid med enäggstvillingar! Är i gravid vecka 12+3.

    Jag är 25 år, bor i Stockholm och detta blir våra första barn!

  • mammafia84
    Sufieee skrev 2017-07-18 17:31:57 följande:

    Hej!

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid med enäggstvillingar! Är i gravid vecka 12+3.

    Jag är 25 år, bor i Stockholm och detta blir våra första barn!


    Grattis :)
    Hur var det med chocken när ni fick de beskedet?
  • shrigley
    Linaaa87 skrev 2017-07-17 20:27:26 följande:

    Hej!

    Jag väntar också tvillingar, troligtvis tvåäggs. Är i vecka 33 just nu! Har hela tiden fått höra att de e två pojkar men nu på senaste ul tror läkaren mer på en tjej o en kille, så får se om ett par veckor vad de blir :)


    Så spännande!
  • shrigley
    LFF skrev 2017-07-17 16:02:49 följande:

    Hej,

    Mina grabbar är nu 3 år och 8 månader. Vi gjorde kuben med dem. Jag skulle fylla 37 i samband med att de skulle födas. Det var ok siffror, 1/ca 300. Vi hade två misslyckade graviditeter bakom oss men har alltid varit överens om att om det skulle visa på ett "sjukt" barn så skulle vi avbryta graviditeten (tvillingarna är våra enda barn). Hade vi varit gravida idag hade jag utan tvekan betalat för nipt eftersom det är säkrare än de övriga testerna.

    Grattis till tvillingarna!


    Men vad gör man om man får dåligt resultat? Går man vidare med fvp trots missfallsrisk för att få det bekräftat? (Och då ev avbryta allt) Eller hoppas man på det bästa o att barnen trots allt är friska? Och vad gör man om ett foster är friskt o det andra sjukt? Vem utför selektiv abort, och vill man ta den risken? Så många frågor...
  • mammafia84
    shrigley skrev 2017-07-18 18:49:24 följande:
    Men vad gör man om man får dåligt resultat? Går man vidare med fvp trots missfallsrisk för att få det bekräftat? (Och då ev avbryta allt) Eller hoppas man på det bästa o att barnen trots allt är friska? Och vad gör man om ett foster är friskt o det andra sjukt? Vem utför selektiv abort, och vill man ta den risken? Så många frågor...
    Det va lite därför ja inte ville göra de eftersom ja ändå inte fick de via landstinget.
    För vad skulle ja göra med resultaten?
    Man får hoppas man får levande å friska barn helt enkelt.
  • Modimi

    Grattis!!!:) härligt med fler i gruppen! Hur mår du?

    Själv är jag i V.15 nu och kräks fortfarande :( någon som har tips mot illamående? Har testat seaband lergigan och postafen men de hjälper inte mig.

  • mammafia84
    Modimi skrev 2017-07-24 13:55:51 följande:

    Grattis!!!:) härligt med fler i gruppen! Hur mår du?

    Själv är jag i V.15 nu och kräks fortfarande :( någon som har tips mot illamående? Har testat seaband lergigan och postafen men de hjälper inte mig.


    Usch va tråkigt. De enda som hjälpte på mig va lergigan comp. Har fortfarande illamående till å från. Är oxå i veck 15 precis.
    Ja Cola hjälper oxå mig lite
  • shrigley

    Update tredje VUL idag, v 9+4: allt såg fint ut, de två små liven lever o växer och såg fina ut! De är lika stora, runt 22 mm, så det är ett bra tecken. Vi är så glada. ??

  • shrigley
    Modimi skrev 2017-07-24 13:55:51 följande:

    Grattis!!!:) härligt med fler i gruppen! Hur mår du?

    Själv är jag i V.15 nu och kräks fortfarande :( någon som har tips mot illamående? Har testat seaband lergigan och postafen men de hjälper inte mig.


    Mitt illamående har varit väldigt intensivt o konstant men har kanske lagt sig något de senaste dagarna. Men när det kommer är det lika starkt som innan. Äter Lergigan comp och småäter precis hela tiden.
Svar på tråden Gravid tvillingar BF jan 18