• Anonym (Undrar)

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?

  • Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?
  • Anonym (Idiot)
    Anonym (Kf) skrev 2017-08-15 08:28:06 följande:
    Du är en jävla dum idiot. Lika mycket som den okända person du anklagar för att vara det.
    Haha nej. Jag jobbar min man jobbar. Vi kam båda sköta våra barn på helger och lov. Att ts skaffat barn men en idiot som sitter hemma på sitt arsle och inte ens kan ta hand om sin egen unge är jävligt provocerande. Och nu tycker ts skattemedel ska stå för förskola för att ungens pappa är handikappad och inte klarar av att sköta sin egen avkomma när ts jobbar. Han ska sitta hemma och pilla i naveln han. Kanske han kan börja en kurs för att lära sig språket och skaffa sig en utbildning och jobb för att bidra till samhället.
  • Anonym (Nja..)

    Rent krasst skulle jag vilja säga: Nej, det är varken etiskt eller moraliskt rätt att lämna en ettåring på förskola medan ena föräldern är hemma utan någon form av sysselsättning (arbete, arbetssökande, studerande eller sjukdom, funktionsnedsättning eller dyl som gör det omöjligt för föräldern att ta hand om barnet).

    I ert fall: Är han helt inkapabel till att själv ta hand om dottern så skulle någon form av föräldrarkurs vara bra, finns säkert att tillgå i alla kommuner, tolk kan säkert också fixas fram för att underlätta för din sambo. Hör med kommunen om vad de har att erbjuda.

    Annars finns frivilliga organisationer som lär ut svenska för invandrare även utan personnummer, googla runt lite och se vad som finns in er kommun eller i närheten. På så vis får han en sysselsättning som gör att han slipper ansvaret för barnet minst 15 h i veckan.

  • Loigios
    Anonym (Idiot) skrev 2017-08-15 10:37:54 följande:

    Haha nej. Jag jobbar min man jobbar. Vi kam båda sköta våra barn på helger och lov. Att ts skaffat barn men en idiot som sitter hemma på sitt arsle och inte ens kan ta hand om sin egen unge är jävligt provocerande. Och nu tycker ts skattemedel ska stå för förskola för att ungens pappa är handikappad och inte klarar av att sköta sin egen avkomma när ts jobbar. Han ska sitta hemma och pilla i naveln han. Kanske han kan börja en kurs för att lära sig språket och skaffa sig en utbildning och jobb för att bidra till samhället.


    Att kalla TS man för handikappad är ett hån mot alla de som faktiskt har ett handikapp. Han är bara en usel, okunnig sorlig ursäkt till man.
  • Anonym (SJU777)
    Anonym (Undrar nummer 2) skrev 2017-08-14 00:44:35 följande:
    Han sa för en stund sedan att det gick bra att ta hand om henne några timmar innan jag kommer hem typ 2 dagar i veckan (inte 5).
    Alltså att hon kanske 2 dagar i veckan slutade tidigare än vanligt, ifall förskolan inte tycker hon ska gå helt efter mina tider.
    Men jag vet inte om jag vågar fråga förskolan (eller kommunen) om det.
    Wow vilken fantastisk pappa.Skaffa MÅNGA barn med honom!
  • Anonym (SJU777)
    lisasali88 skrev 2017-08-14 01:44:29 följande:

    Pappan är icke existerande i detta land tills den dagen han får uppehållstillstånd. Han behöver varken nämnas eller vara barnvakt. TS har rätt till förskola. Spelar ingen roll att man har egemensam vårdnad.


    Enligt TS är han registrerad pappa och vårdnadshavare OCH han har rätt till svensk sjukvård med mera, då "existerar" han.
  • Anonym (SJU777)

    Hur har du tänkt dig att en pappa som enligt de uppgifter du lämnat inte existerar ska kunna skola in barnet?


     


    Hur har du tänkt dig att en pappa som inte kan byta blöja, som enbart på nåder kan ta hand om sitt eget barn ett par timmar någon enstaka gång och som har i princip obefintlig anknytning till barnet ska kunna skola in på förskola och få barnet att känna sig tryggt där?

  • Queennr1

    Detta snack om att man inte EXISTERA för att man inte har PUT är ju bara skitsnack. Han är liksom inte papperslös, utan är under utredning och registrerad som sökande antingen som flykting eller pga anknytning. Och förövrigt tänk om alla de som verkligen var papperslösa både mammor och pappor skulle resonera att man inte anser sig ha några skyldigheter innan man har några rättigheter, och då vägrade ta hand om sina egna barn? Att ta hand om sitt barn gör man för att man har skyldigheter gentemot BARNET, inte som nån tjänst till staten liksom. Kulturargumentet köper jag icke. Vet hur många män som helst både från Afrika och muslimska länder som är pappalediga med sitt barn. Detta handlar inte om något annat än att just denna pappa, är dum och egoistisk.

  • Anonym (1)
    Queennr1 skrev 2017-08-15 11:35:04 följande:

    Detta snack om att man inte EXISTERA för att man inte har PUT är ju bara skitsnack. Han är liksom inte papperslös, utan är under utredning och registrerad som sökande antingen som flykting eller pga anknytning. Och förövrigt tänk om alla de som verkligen var papperslösa både mammor och pappor skulle resonera att man inte anser sig ha några skyldigheter innan man har några rättigheter, och då vägrade ta hand om sina egna barn? Att ta hand om sitt barn gör man för att man har skyldigheter gentemot BARNET, inte som nån tjänst till staten liksom. Kulturargumentet köper jag icke. Vet hur många män som helst både från Afrika och muslimska länder som är pappalediga med sitt barn. Detta handlar inte om något annat än att just denna pappa, är dum och egoistisk.


  • bra03

    Om pappan väntar på uppehållstillstånd/arbetstillstånd så är han väl inte heller svensk medborgare och förskolan kan/får inte ha med honom i sin beräkning angående tider. Dom går alltså eller får inte gå på något annat än TS tider. Då förskolan bara är till för svenskar skrivna i Sverige

  • bra03

    För att tillägga så finns det ingen på något asylboende (alltså utan uppehållstillstånd) som får förskoleplats

Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?