• Anonym (Undrar)

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?

  • Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?
  • Anonym (Usch)
    bra03 skrev 2017-08-15 12:11:31 följande:

    För att tillägga så finns det ingen på något asylboende (alltså utan uppehållstillstånd) som får förskoleplats


    Nej och vore väl konstigt om de fick det när dom inte ens jobbar?!
  • bra03
    Anonym (Usch) skrev 2017-08-15 12:47:08 följande:

    Nej och vore väl konstigt om de fick det när dom inte ens jobbar?!


    Det har bara med uppehållstillstånd eller medborgarskap
  • Anonym (SJU777)
    bra03 skrev 2017-08-15 12:07:21 följande:

    Om pappan väntar på uppehållstillstånd/arbetstillstånd så är han väl inte heller svensk medborgare och förskolan kan/får inte ha med honom i sin beräkning angående tider. Dom går alltså eller får inte gå på något annat än TS tider. Då förskolan bara är till för svenskar skrivna i Sverige


    Fast att vara skrivna här och ha medborgarskap är två olika saker.
  • Anonym (Usch)
    bra03 skrev 2017-08-15 12:55:23 följande:

    Det har bara med uppehållstillstånd eller medborgarskap


    Fast har man fått det så bor man väl ändå inte på asylboende?
  • Tempus
    Anonym (Idiot) skrev 2017-08-15 10:37:54 följande:

    Haha nej. Jag jobbar min man jobbar. Vi kam båda sköta våra barn på helger och lov. Att ts skaffat barn men en idiot som sitter hemma på sitt arsle och inte ens kan ta hand om sin egen unge är jävligt provocerande. Och nu tycker ts skattemedel ska stå för förskola för att ungens pappa är handikappad och inte klarar av att sköta sin egen avkomma när ts jobbar. Han ska sitta hemma och pilla i naveln han. Kanske han kan börja en kurs för att lära sig språket och skaffa sig en utbildning och jobb för att bidra till samhället.


    Finns idioter i alla dess former. Man kan vara papperslös och osäker i sin papparoll men behöver inte vara idiot för det. Man kan ha turen att inte ha behövt fly för sitt liv och ha jobb, tak över huvudet och bo i ett fritt land, betala skatt och hör och häpna även vara idiot.
  • bra03
    Anonym (Usch) skrev 2017-08-15 13:21:59 följande:

    Fast har man fått det så bor man väl ändå inte på asylboende?


    Fast bor man på asylboende har man ju inte uppehållstillstånd.

    Så om ingen av föräldrarna skulle ha uppehållstillstånd så skulle TS barn inte ha rätt till förskola i Sverige men nu är mamma svensk och HON svar rätt till förskola liksom barnet som är skrivet i Sverige och svenskfödd.

    Man kan alltså BARA RÄKNA MED MAMMAN!

    Om pappan sedan är under asylprocessen räknas inte, visst han ÄR pappa och registrerad som fader. Men myndigheter och framförallt förskolan kan inte räkna med honom som den som ansöker eller är i behov av förskoleplats det kan BARA TS.

    Förstår du inte??
  • Queennr1
    bra03 skrev 2017-08-15 13:38:35 följande:

    Fast bor man på asylboende har man ju inte uppehållstillstånd.

    Så om ingen av föräldrarna skulle ha uppehållstillstånd så skulle TS barn inte ha rätt till förskola i Sverige men nu är mamma svensk och HON svar rätt till förskola liksom barnet som är skrivet i Sverige och svenskfödd.

    Man kan alltså BARA RÄKNA MED MAMMAN!

    Om pappan sedan är under asylprocessen räknas inte, visst han ÄR pappa och registrerad som fader. Men myndigheter och framförallt förskolan kan inte räkna med honom som den som ansöker eller är i behov av förskoleplats det kan BARA TS.

    Förstår du inte??


    Hur står det till med logiken ? Med det resonemanget skulle alla föräldrar överlämna blöjbyten och barnpassning till staten eftersom man inte kan räkna med dom?
  • Anonym (Ursäkta)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 17:12:11 följande:
    Hitta på vad så många timmar 5 dagar i veckan? Ut och gunga kanske?
    Men du, vad gjorde du själv med henne när du var föräldraledig? Vad gör ni när du är ledig? På helger?

    Att han inte VILL ta hand om sitt barn ger honom inte rätt att nyttja förskolan mer än vad han har rätt till. Utan honom är kanske flickan illa tvungen att vara på förskolan de tider du jobbar/studerar.. men finns han så är han skyldig att ta hand om barnet. I min kommun gäller 15h/vecka oavsett ålder om föräldern är föräldraledig/arbetslös.

    Kanske inte så hemsk föd barnet att vara i förskolan den tiden. Här är det tis-Tors, 9-14.
    Men mer än så är ni garanterat inge berättigade till.
    Klarar han inte av att ta hand om er dotter så ska han inte heller ha vårdnad eller något ansvar. Jag tycker DU gör helt fel som ens försvarar honom. Att han inte vill eller klarar av sitt barn är inte ditt fel! Du tänker isåfall rätt som hellre see henne på förskola alla dessa timmar med kompetent personal än med sin "pappa" som varken kan,vill eller försöker. Men då ska han antingen LÄRA sig eller därifrån.

    Han ska inte "slippa" ta ansvar pga ovilja medan du ska behöva lura systemet för att skydda ER DOTTER. Att du anser förskolan som en bättre och säkrare olats för ditt barn än hennes egen pappa säger rätt mycket pm honom. Typ att han borde ta sig i kragen omedelbart eller försvinna ur dotterns liv tills han ändrat sig.

    Min sons "pappa" skulle inte jag anse lämpligare än förskolan heller (nu är mitt barn äldre än så) så därför får han inge heller vara någon pappa som låtsas. Glöm! Han är ute ur bilden för länge sedan. Av säkerhetsskäl :)
  • Anonym (Ursäkta)
    bra03 skrev 2017-08-15 12:11:31 följande:

    För att tillägga så finns det ingen på något asylboende (alltså utan uppehållstillstånd) som får förskoleplats


    Inte sant.

    På min arbetsplats har vi barn utan papper, föräldrarna är papperslösa flyktingar. Ens föräldern är föräldraledig, den andra har börjar studerar något som uppenbarligen inte kräver papper. Barnet går 15h/vecks + utökat pga språket. Rätt ? Nej.
    Men p andra sidan, skulle barnet isoleras på ett asylboende i fler år till pga att föräldrarna inte har rätt till förskola? Ganska fin rättighet för barnet. Hur ska barnet annars komma in i samhället, lära sig språket? Skaffa kompisar och lära sig allt om livet i Sverige inför skolan (när dem förmodligen fått uppehållstillstånd)? Sen råder skolplikt i Sverige. Kan bli svårt för ett barn som suttit isolerat på boenden med enbart föräldrar samt andra vuxna och:eller barn där ingen talar svenska eller någonting.

    Sen kan man tänka att förskolornas barngrupper blir extremt stora i onödan pga att vissa barn bara SKA HA en plats där. Det drabbar de barn som faktiskt har ett utbyte av förskolan.. dem får mindre utbyte av den. För barn som bara dumpas där för att ingen vill eller orkar ta hand om dem. Då ska man inte skaffa barn. Då ska man skydda sig eller avstå sex. Punkt. Förskolans pedagoger är INTE föräldrar. Dem kan aldrig ersätta föräldrarnas jobb.
  • lisasali88
    Anonym (SJU777) skrev 2017-08-15 11:01:20 följande:

    Enligt TS är han registrerad pappa och vårdnadshavare OCH han har rätt till svensk sjukvård med mera, då "existerar" han.


    Nej han har inte alls rätt till svensk sjukvård med mera. Han har rätt till sjukvård om han har en sjukförskring. Han står för hela kalaset själv!
Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?