• Anonym (Undrar)

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?

  • Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?
  • Anonym (SJU777)
    lisasali88 skrev 2017-08-15 16:22:05 följande:
    Nej han har inte alls rätt till svensk sjukvård med mera. Han har rätt till sjukvård om han har en sjukförskring. Han står för hela kalaset själv!
    TS egna ord.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Joke!) skrev 2017-08-14 16:07:42 följande:

    Jag hoppas innerligt att detta är en troll tråd!!

    Jag är född i Sverige men har rötter i just en kultur som för någon generation sedan innebar ganska så förenklat: mannen försörjer, kvinnan sköter barn och hushåll. (Måste poängtera; inte muslim!).

    Men att idag agera som TS man förbryllar mig! Jag KAN förstå att det inte faller naturligt för alla att ta hand om ett barn helt självständigt. Jag kan dock INTE förstå oviljan! Oviljan att vara med sitt barn, att inte vilja aktivera sitt barn, lära känna sitt barn!!! Oavsett kulturell bakgrund!!!

    Går jag tillbaka till min farfar t ex som i allra högsta grad växte upp i; mannen försörjer, kvinnan fixar hushållet tankemönstret och inte levde i Sverige på den tiden heller så förstod han vikten av att avsätta tid till sina barn även om han var ute och jobbade merparten av dagen!

    Ts man varken försörjer eller tar hand om familjen. Ska man skratta eller gråta!

    Handen på hjärtat så är inte min man den man som tagit merparten av (eller ens hälften) föräldraledigt t ex osv. Det tog tid för honom att "lära" sig allt som krävs för att ta hand om ett barn. (Och vi hade dessutom en tuff start med vårt barn!) Går liksom inte att krama och pussa ett barn i all oändlighet som kompensation för blöjbyte, matning etc. Men VILJA fanns, och från dag ett gjorde han vad han kunde och kortade ner sin arbetstid för att vara hemma mer, för att se sitt barn växa upp! Fanns ingen tvekan när barnet skulle skolas in att vi båda två skulle vara med. Varit med till vartenda bvc besök utom två hittills. Alla läkarbesök etc. Han må inte ha en naturlig fallenhet för barnomsorg men han lär sig. Och VILL lära sig. Och skulle ALDRIG acceptera barnomsorg av samhället när han själv är hemma!

    Så att sitta och skylla på kultur är för mig ren bullshit! Din man, ts, har inte någon VILJA och verkligen inte någon respekt för dig som kvinna heller. Du ska sen dessutom försörja hushållet OCH ombesörja barnet heltid utan hjälp från honom (förlåt han bär ju henne när du duschar...). Skämt!

    Jag kan tycka att 15 h pp dagis är okej. För barnet behöver stimulans och uppenbarligen kan inte du ge det till barnet som ska studera och jobba. Och din man verkar ju totalt oförmögen till det han med. Och, jag hoppas ju även att förskolan kan agera en motpol till pappan så att barnet växer upp med sund inställning till livet och samhället!!

    Undrar on pappan hade agerat samma om det var en pojke?

    Måste vara en skämttråd!!


    Jag har inte skyllt på kultur.

    Och varför skulle han inte respektera mig? Flera av er hittar bara på och antar felaktiga saker om honom! Vilket är ren bullshit.
    Ni försöker få honom att se ut som ett monster eftersom han aldrig haft huvudansvaret för dottern.. nu har han tydligen ingen respekt för kvinnor heller och skyller på kultur? Varför sitter ni och hittar på lögner om en person ni aldrig ens träffat?
  • Queennr1
    lisasali88 skrev 2017-08-15 16:22:05 följande:

    Nej han har inte alls rätt till svensk sjukvård med mera. Han har rätt till sjukvård om han har en sjukförskring. Han står för hela kalaset själv!


    Men jisses. Asylsökande har visst rätt till sjukvård.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Afrikamamma) skrev 2017-08-14 20:36:05 följande:
    Jag har barn med en afrikan, är numera särbo med en annan afrikan. Har dejtat män från andra kulturer och det är hittills få män som inte vill ta hand om sina barn. De har tom haft hand om mitt barn när jag jobbat. Jag tror sällan det har med kulturen att göra. Jag tror det har med individen...
    Inlägget du citerade handlade om något helt annat.

    Flera tyckte att min man skulle till öppna förskolan och prata och skratta med andra mammor om allt mellan himmel och jord.
    DÅ tog jag upp kultur och menade att nej, det är inte självklart att det ses som okej av en helt främmande man att gå fram till somaliska och arabiska mammor (som de flesta är på vår öppna förskola) och umgås med dem.

    1. Min man skulle aldrig göra det.
    2. De skulle inte gilla det.
    3. Det skulle ta två sekunder innan hela området pratar om att min man flörtar runt med andra kvinnor, BARA för att han ville konversera med dem ja!

    Svårt kanske att fatta, men jag som bor här vet exakt hur folk här tänker. Har man noll kunskap så får man hellre hålla tyst, faktiskt.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Idiot) skrev 2017-08-15 07:45:51 följande:

    Du skaffar barn med en man som är här olagligt. Som inte kan språket. Och inte "orkar" kan ta hand om sig eget barn. Och tycker vi ska betala det? Varför i hela friden skaffat du barn med en jävla dum idiot?


    Varför antar du att han är här olagligt?
  • Queennr1
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 21:52:27 följande:

    Jag har inte skyllt på kultur.

    Och varför skulle han inte respektera mig? Flera av er hittar bara på och antar felaktiga saker om honom! Vilket är ren bullshit.

    Ni försöker få honom att se ut som ett monster eftersom han aldrig haft huvudansvaret för dottern.. nu har han tydligen ingen respekt för kvinnor heller och skyller på kultur? Varför sitter ni och hittar på lögner om en person ni aldrig ens träffat?


    Vi utgår ju från vad du skriver. En "man" som hellre låter sin lilla gå långa dagar på dagis än lära sig ta hand om sitt eget barn. Det är ju inget annat än riktigt sjukt. Såklart vi dömer honom. Förmågan att värna om sitt eget barn är en så basal handling, att inga andra positiva egenskaper överhuvudtaget kan väga upp den extrema bristen i hans patetiska person.
    Dim
  • Anonym (Undrar)
    Queennr1 skrev 2017-08-15 22:01:42 följande:
    Vi utgår ju från vad du skriver. En "man" som hellre låter sin lilla gå långa dagar på dagis än lära sig ta hand om sitt eget barn. Det är ju inget annat än riktigt sjukt. Såklart vi dömer honom. Förmågan att värna om sitt eget barn är en så basal handling, att inga andra positiva egenskaper överhuvudtaget kan väga upp den extrema bristen i hans patetiska person.
    Dim
    Eller så handlar det snarare om att alla inte ser förskolan som ett hemskt ställe med barnmisshandlare till pedagoger som matar barnen med gift varje dag.
  • Anonym (Nja..)

    Öppna förskolan var ett förslag om vad han skulle kunna göra med dottern, men om han inte vill det så finns det massor med andra saker han kan göra. Gå till lekparken, åka och båda, lekland, leka med barnet och hennes leksaker, titta i pekböcker och erbjuda henne möjligheten till att bli flerspråkig, sjunga, dansa, tvätta, städa, laga mat, baka, fika, gå på stan, träffa vänner, träffa släkten (finns inte hans hör kanske din gör de)

  • Queennr1
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 22:06:52 följande:

    Eller så handlar det snarare om att alla inte ser förskolan som ett hemskt ställe med barnmisshandlare till pedagoger som matar barnen med gift varje dag.


    Det är det nog få som gör, lika få som skulle vägra ta hand om sitt eget barn när de har möjlighet.
Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?