• jonasSom

    svenskt namn?

    Hej!

    Vad tycker ni om Timotej som pojk namn? (Som motsvarande för engelska Timothy) Låter det konstigt? Känner ni någon som heter så?

  • Svar på tråden svenskt namn?
  • sextiotalist
    jonasSom skrev 2017-08-14 07:20:11 följande:

    Hej!

    Vad tycker ni om Timotej som pojk namn? (Som motsvarande för engelska Timothy) Låter det konstigt? Känner ni någon som heter så?


    Timotej är en blomma (gräs) och blomnamn brukar vara, enligt svensk tradition,  flicknamn.
  • Meriall

    Funkar för bägge kön tycker jag. I Sverige finns 4 som har Timotej som tilltalsnamn, två män och två kvinnor. Men den svenska motsvarigheten till Timothy är Tim.

  • CinnamonGirl
    Meriall skrev 2017-08-14 08:33:43 följande:

    Funkar för bägge kön tycker jag. I Sverige finns 4 som har Timotej som tilltalsnamn, två män och två kvinnor. Men den svenska motsvarigheten till Timothy är Tim.


    Jag trodde Tim var en förkortning...
  • K Kalle

    Det finns ju en popgrupp, med bara tjejer, som heter Timotej, och det fanns förr ett schampo som hette Timotej med John Bauers prinsessa Tuvstarr på framsidan. Jag tycker att Timotej alltså känns som ett flicknamn.

  • Tess78

    Min son heter Timotej. Han är 16 år nu och verkar vara nöjd med sitt namn. Han kallas som Tim eller Tj bland kompisar.

  • yoo

    Jag tycker det är vackert. Klingar fint, är ovanligt men inte helt udda. Har träffat en Timotej men det var 20år sedan.

  • Remmens

    Tänk nu på barnen, inte på att ni vill verka kreativa.

    Timotej är inget schysst namn att ge en pojk.

Svar på tråden svenskt namn?